Zmiana adresu firmy, a lokalizacja na Mapach Google i SEO

Blob

Zmiana adresu firmy czy sklepu to wcale nie taka rzadka sprawa jak mogłoby się wydawać. Pociąga to jednak za sobą sprawy związane z widocznością firmy na Mapach Google oraz ma wpływ na SEO i kampanie AdWords. Na przykładzie naszej firmy, która zmieniała adres w grudniu 2014 pokażę na co należy zwrócić uwagę przy zmianie siedziby firmy tak aby nie pominąć kwestii widoczności firmy, SEO i kampanii AdWords.

Aktualizacja adresu na stronie

Podstawowa rzecz to aktualizacja danych adresowych jakie widoczne są na stronie internetowej. Oczywiste.

Warto rozważyć umieszczenie adresu firmy na każdej podstronie, szczególnie jeżeli nasza firma działa lokalnie. Dobrze też pamiętać o oznaczeniu adresu firmy odpowiednimi mikrodanymi LocalBusiness zgodnie ze schema.org

Osobiście zawsze stosuję także plik KML lokalizacji firmy lokalnej wraz z geositemapą XML, która wskazuje wyszukiwarce Google adres pliku KML. Należy je więc także zaktualizować i zgłosić w Google Webmaster Tools.

Aktualizacja w Google Moja Firma (Strona Google+)

Google Moja Firma to miejsce w którym sterujemy naszą firmą w Mapkach Google i innych usługach Google. To tutaj weryfikujemy autentyczność firmy i aktualizujemy dane na jej temat. Bardzo ważne jest aby podać nowy i poprawny adres naszej firmy. Adres podany w Google Moja Firma wyświetla się w wynikach organicznych Google oraz w reklamach Google AdWords (jeżeli są ustawione).

Aktualizacja danych w Google Moja Firma
Aktualizacja danych w Google Moja Firma

Kilka uwag odnośnie adresów w Google Moja Firma:

Dobrze jest podawać pełną nazwę ulicy, tak jak pokazuje to Mapa Google. Zamiast „Jana Pawła”, prawidłowo „Aleja Jana Pawła III”; Zamiast „Sobieskiego”, prawidłowo „Jana III Sobieskiego” itd.

W przypadku biurowców i mieszkań, Google nie przyjmuje numeru lokalu. W podstawowym adresie podajemy więc jedynie numer budynku. Przykładowo „Jana III Sobieskiego 5” zamiast „Jana III Sobieskiego 5/30”. Numer lokalu możemy podać w uwagach.

W teorii zmiana adresu w Google Moja Firma powinna zaktualizować wszystkie usługi Google, jednak w praktyce różnie z tym bywa. Jeżeli po kilku dniach nasza mapka jest już z nową lokalizacją – wszystko jest ok i możemy świętować sukces.

Nie zawsze jednak idzie to tak sprawnie i tak też było z naszą firmą. Nowy adres wszędzie wyświetlał się prawidłowy, jednak mapka wciąż pokazywała starą lokalizację (ulica Jałowcowa zamiast Jana III Sobieskiego):

Stara lokalizacja firmy w wynikach Google
Stara lokalizacja firmy w wynikach Google

Stara lokalizacja firmy na Mapach Google
Stara lokalizacja firmy na Mapach Google

Map Maker – Edytor Map Google

Gdy po kilku dniach od aktualizacji danych w Google Moja Firma na Mapach Google wciąż wyświetla się stara lokalizacja, oznacza to, że czas skorzystać z pomocy narzędzia Google Map Maker. Jest to edytor map Google, który umożliwia wprowadzanie dowolnych zmian na mapach w tym także edycji danych firmy i jej lokalizacji na mapie (pinezka).

Zmiana lokalizacji firmy w Google Map Maker
Zmiana lokalizacji firmy w Google Map Maker

Edycja jest dosyć prosta. Aktualizujemy dane, które nie są poprawne oraz przeciągamy pinezkę na mapie we właściwą lokalizację naszej firmy. Gdy wszystko jest gotowe, zatwierdzamy zmianę i czekamy. Nasze zmiany muszą być zatwierdzone przez moderatorów MapMakera i czas oczekiwania potrafi być bardzo różny.

W naszym przypadku zgłoszenie zmiany w MapMakerze wpadło w bardzo dłuuugą kolejkę oczekiwania.

Moderatorzy i pomoc społeczności Map Maker

Jeżeli nasza zmiana w MapMaker oczekuje i mijają kolejne tygodnie można wykorzystać dodatkowe możliwości:

  • Skorzystać z formularza zgłoszenia dla moderatorów dostępnego pod adresem http://goo.gl/TPntq
  • Poprosić o moderację poprzez społeczność Google+

O ile formularz nie przyniósł efektów, o tyle zgłoszenie na Google+ dało efekt natychmiastowy. Jeden z moderatorów zatwierdził zmianę w przeciągu kwadransa. Na aktualizację mapy trzeba poczekać jeszcze kilka godzin, po tym czasie mapa jest już w pełni aktualna:

Poprawna lokalizacja firmy w Google
Poprawna lokalizacja firmy w Google

Jak widać zmiana adresu firmy ma duży wpływ na widoczność firmy w wynikach organicznych Google, na Mapach Google oraz w kampaniach AdWords. Warto więc zająć się tym możliwie szybko, ponieważ potrafi zająć to sporo czasu.

Jeżeli potrzebujesz pomocy w ogarnięciu swojej firmy w Mapach Google, napisz – pomogę.

Opublikowano w Blog SEO: , aktualizacja: