Reklama wideo na YouTube – Krótki przewodnik

Reklama wideo w serwisie YouTube to rzecz z którą spotkał się prawie każdy – jako odbiorca tejże reklamy. Nie wiele jednak firm zdaje sobie sprawę z możliwości oraz korzyści jakie można osiągnąć reklamując się w YouTube. Panuje także mylne skojarzenie reklamy wideo z reklamą w telewizji, która jest droga, nie oferuje precyzyjnego kierowania do odbiorców, a w dodatku ciężko ją zmierzyć. Jest jednak zupełnie inaczej, o czym opowiem Ci w tym wpisie.

YouTube LogoW tym artykule dowiesz się:

Zasięg YouTube w Polsce

Serwis YouTube, który działa już od 10 lat ma porażający zasięg w Polsce. Według danych Gemius w listopadzie 2014 roku w Polsce stronę YouTube.com odwiedziło 16,2 miliona użytkowników, co stanowi 76% polskich Internautów.

Średnia za cały 2014 rok wynosi 73% polskich Internautów – to mniej więcej 3/4. Dodatkowo YouTube jest także drugą największą wyszukiwarką internetową, zaraz po Google.pl Warto wiec pomyśleć, czy wśród użytkowników YouTube nie ma przypadkiem także naszych klientów.

Jak podaje sam serwis YouTube, każdej minuty użytkownicy z całego świata wgrywają około 100 godzin materiału wideo, a udział użytkowników mobilnych podwaja się co rok.

Możliwe typy reklam na YouTube

Umieszczanie reklam na platformie YouTube realizowane jest przez system reklamowy Google AdWords dla wideo. Dostępne są dwa główne formaty reklam wideo, tak zwane TrueView In-Stream oraz TrueView In-Display.

TrueView In-Stream

Pod zawiłą nazwą “TrueView In-Stream” kryje się tak naprawdę krótki reklamowy klip wideo, który pojawia się przed właściwym oglądanym filmem. Często ten format jest także nazywany reklamą “pre-roll”.

Reklama YouTube TrueView In-Stream

Reklama TrueView In-Stream, Źródło youtube.com

To co warto wiedzieć o reklamie In-Stream:

  • Pierwsze 5 sekund reklamy jest gwarantowane i nie można ich pominąć
  • Reklamę można pominąć po 5 sekundach
  • Dostępne bezpłatne dodatki (nakładka na film, baner towarzyszący itp.)
  • Reklamodawca płaci jedynie za obejrzenie całej reklamy lub 30 sekund jeżeli reklama jest dłuższa

Oznacza to, że każdy do kogo kierujesz swoją reklamę zobaczy co najmniej 5 pierwszych sekund, a jeżeli ją pominie – nie zapłacisz ani grosza! Czy to nie wspaniałe z punktu widzenia reklamodawcy?

W przypadku dłuższych filmów na YouTube reklama In-Stream może także pojawiać się w trakcie filmu, nie tylko przed jego rozpoczęciem.

Aby uruchomić kampanię z reklamą pre-roll trzeba mieć oczywiście przygotowany klip wideo. To dla wielu firm wydaje się zaporowe. Pamiętajmy jednak, że Internet to nie telewizja – tutaj im prostsza forma reklamy tym skuteczniejsza.

Dobry klip reklamowy można przygotować samemu lub korzystając z pomocy lokalnych agencji wideo. Najważniejszy i tak jest pomysł, na prostą i błyskotliwą reklamę.

TrueView In-Display

W uproszczeniu, to co nie jest reklamą pre-roll (klip wideo) jest na YouTubie reklamą TrueView In-Display:

  • Sponsorowany wynik wyszukiwania w YouTube z promowanym filmem (kiedyś ten format miał nazwę TrueView In-Search)
  • Promowany link z miniaturką widoczny na ekranie odtwarzania innych filmów
  • Banerek filmu wyświetlany poza YouTube, w Sieci Reklamowej Google (GDN)
Reklama TrueView In-Display

Reklama TrueView In-Display, Źródło youtube.com

Reklama TrueView In-Display w wyszukiwarce

TrueView In-Display w wyszukiwarce, Źródło youtube.com

W przypadku reklamy In-Display opłata pobierana jest za interakcję z filmem. Przykładowo za kliknięcie w link do filmu i rozpoczęcie jego oglądania. Same wyświetlenia reklam są bezpłatne.

Inne formaty reklam YouTube

Poza reklamami TrueView dostępne są także inne formaty, które nie są dostępne z poziomu panelu Google AdWords dla wideo. Są to między innymi:

  • Reklama Masthead – reklam wyświetlana na stronie głównej YouTube
  • Reklamy zamawiane w systemie rezerwacji, na przykład reklamy pre-roll nie pomijalne, lub first-watch.

Tego typu formaty rezerwuje się bezpośrednio z przedstawicielem YouTube.

YouTube Masthead

Przykładowy Masthead, Źródło google.com

Możliwości kierowania reklam wideo na odbiorców

Reklamy wideo TrueView oferują całkiem imponujące możliwości kierowania do naszej określonej grupy odbiorców. Do dyspozycji mamy kierowanie na:

  • Demografia – wiek i płeć użytkownika
  • Lokalizacja geograficzna – identycznie jak ma to miejsce w kampaniach Google AdWords, czyli kraje, województwa, miasta
  • Miejsca docelowe – wybrane przez nas filmy lub kanały na YouTube gdzie chcielibyśmy się reklamować
  • Zainteresowania – zainteresowania użytkowników na podstawie ich historii i preferencji
  • Tematy – wybrane tematyki filmów wideo, podobnie jak miejsca docelowe ale bardziej ogólnie
  • Słowa kluczowe – dobór odpowiednich filmów lub wyników wyszukiwania (In-Display) na podstawie słów kluczowych
  • Remarketing – czyli listę osób, które już wcześniej weszły w określoną interakcję z naszą witryną lub filmami na YouTube

Oczywiście jak w każdej kampanii AdWords, także w kampanii wideo możliwe jest ustawienie harmonogramu dni i godzin oraz określenia stawki dla użytkowników mobilnych. Można ustawić także capping, czyli ograniczenie ilości wyświetleń reklamy dziennie na konkretnego użytkownika.

Bardzo ciekawie wygląda remarketing w kampaniach YouTube. Możliwe jest stosowanie standardowych list remarketingowych użytkowników, którzy odwiedzili naszą stronę internetową ale także użytkowników, którzy wchodzili w interakcje z naszym kanałem YouTube oraz naszymi filmami.

Ile kosztuje reklama wideo na YouTube?

Wbrew pozorom i na przekór reklamie telewizyjnej, kampanie wideo w YouTube to obecnie jedna z najtańszych form reklamowych. Średni koszt obejrzenia pre-rolla czyli reklamy typu TrueView In-Stream to CPV rzędu 0,10-0,15 zł, a przy dobrej optymalizacji i kierowaniu może być nawet mniej.

Pamiętajmy jednak, że przy reklamie In-Stream płacimy jedynie za obejrzenie całej reklamy lub jej 30 sekund, o czym pisałem już wyżej.

Przykładowe CPV reklamy wideo na YouTube

Przykładowe CPV reklamy wideo na YouTube

Podobne stawki są spotykane w reklamie TrueView In-Display.

Jak widzisz stawki rzędu 0,10 zł to naprawdę atrakcyjna oferta. Zróbmy przykładową kalkulację dla takiej właśnie stawki CPV. Mając budżet 1000 zł na reklamę wideo In-Stream (pre-roll) na YouTube, możemy uzyskać około 10 000 pełnych obejrzeń (lub 30+ sekund jeżeli nasza reklama jest dłuższa)!

Zakładając dla przykładu, że nasz współczynnik obejrzeń reklamy to 30%, a pozostałe 70% reklam jest pomijana i nie nalicza opłaty, mamy dodatkowe około 23 000 pominiętych reklam z gwarantowanym 5 sekundowym wstępem.

Wygląda nieźle prawda? A jakie są Twoje doświadczenia z reklamą wideo w YouTube? Zachęcam do dyskusji w komentarzach poniżej. Możesz także napisać do mnie jeżeli chcesz zacząć reklamować się w YouTube.

W branży SEM od 2006 roku. Właściciel i specjalista PPC oraz SEO w agencji Redseo. Certyfikowany specjalista ds. Google AdWords i Analytics.

Bądź o krok przed konkurencją!

Zapisz się do newslettera, a raz w miesiącu otrzymasz najważniejsze informacje o marketingu internetowym na e-mail.