Facebook dla firmy – przewodnik dla początkujących

5
(4)

Założenie konta na Facebooku nie jest niczym skomplikowanym. Mogłoby się wydawać, że korzystać z tego medium społecznościowego potrafią właściwie wszyscy. FB to jednak nie tylko komentowanie, udostępnianie i reagowanie na treści. Czasem konieczne okazuje się utworzenie strony dla swojej działalności i tutaj pojawiają się trudności. Z tego względu powstał ten przewodnik.

Spis treści:

  1. Fanpage czy funpage
  2. Jak założyć stronę firmową na Facebooku
  3. Statystyki na Facebooku
  4. Menedżer firmy i Menedżer reklam
  5. Wykorzystanie Messengera

Pytanie o funpage

Pytanie o funpage

Fanpage czy funpage

Nadal w pytaniach zamieszczanych w grupach lub prywatnych wiadomościach, zauważam, że wiele osób stronę firmową na Facebooku nazywa funpage’em. Być może prowadzone działania kojarzą im się z zabawą.

Jeśli także masz dylemat: fanpage czy funpage, zapamiętaj, że ta pierwsza forma jest poprawna. Osoby, które polubią Twoją stronę, zostają jej fanami.

Niedawno spotkałam się także z sytuacją, w której ktoś chciał założyć fanpage, ale w efekcie utworzył drugie konto prywatne. To uświadomiło mi, że nie każdy wie, czym różni się konto prywatne od strony firmowej.

Najprościej mówiąc – fanpage to profil firmy na Facebooku. Od konta prywatnego różni się między innymi tym, że możesz sprawdzać statystyki postów, planować je, publikować oferty pracy, uruchamiać reklamy, korzystać z wielu ustawień.

Firma nie ma znajomych, a fanów. W związku z tym, zamiast prośby o dodanie do znajomych, inna osoba klika po prostu “Lubię to”.

Strony na Facebooku

Strony na Facebooku

Jak założyć fanpage na Facebooku

Założenie fanpage’a dla firmy nie jest skomplikowane. Możesz to zrobić po zalogowaniu na prywatne konto i kliknięciu strzałki po prawej stronie, otwierającej menu. Jeśli nie znajdziesz tam opcji “Utwórz stronę”, zerknij w sekcję “Eksploruj” po lewej stronie. Gdy klikniesz “Strony”, po chwili będziesz mógł wybrać przycisk “+Utwórz stronę”.

Utwórz stronę - Facebook

Utwórz stronę – Facebook

Możesz także kliknąć “Utwórz stronę” przed zalogowaniem się na swoje prywatne konto na Facebooku. Oczywiście w następnym kroku będziesz musiał się zalogować lub zarejestrować (jeśli nie masz konta), ale jest to jedna z opcji, by rozpocząć tworzenie strony firmowej.

Wybór kategorii fanpage'a na Facebooku

Wybór kategorii fanpage’a na Facebooku

Kolejne kroki są dość intuicyjne – wybierzesz kategorię strony, nazwę i zaczniesz uzupełniać podstawowe informacje, dodawać grafiki itd. To pierwsze kroki do budowania społeczności dla Twojej marki.

Pamiętaj, że możliwe, że Twój fanpage nie od razu pojawi się w wynikach wyszukiwania na Facebooku.

Wskazówki dotyczące prowadzenia fanpage znajdziesz w naszym wcześniejszym wpisie.

Statystyki fanpage'a na Facebooku

Statystyki fanpage’a na Facebooku

Statystyki fanpage na Facebooku

Fanpage to także dostęp do statystyk, dzięki którym dowiesz się np. do ilu osób dotarły Twoje posty, które treści cieszą się największym zainteresowaniem, jak wygląda przyrost (lub spadek) fanów. Gdy Twój fanpage będzie już obecny jakiś czas na Facebooku i zgromadzisz dane, z których będziesz mógł wyciągnąć wnioski, zakładka “Statystyki” na pewno Ci się przyda.

By ulepszać swój fanpage, będziesz mógł korzystać także z zewnętrznych narzędzi, takich jak Sotrender.

Ustawienia to kolejne miejsce, do którego warto zaglądać prowadząc fanpage. Znajdziesz tam wiele opcji, które pomogą Ci zapanować nad stroną, a także dodawać osoby, z którymi będziesz mógł współpracować – w zależności od nadanego uprawnienia inne osoby będą mogły – publikować posty, odpowiadać na wiadomości, tworzyć reklamy itp.

W skrócie, prowadzenie strony firmowej na Facebooku to szansa między innymi na:

  • budowanie rozpoznawalności marki,
  • poznanie klientów i ich potrzeb,
  • tworzenie długotrwałych relacji z klientami,
  • zwiększenie zainteresowania produktami.

Pamiętaj, że ważne jest określenie i monitorowanie celów, które chcesz osiągnąć dzięki działaniom na Facebooku. Zazwyczaj na firmowej stronie nie sprawdzą się memy – być może będą cieszyły się wysokim zaangażowaniem, jednak nie przełożą się na zainteresowanie produktami (chyba, że będą stworzone specjalnie dla Twoich produktów :)). Pamiętaj także, że nie możesz zarzucać odbiorców samymi postami sprzedażowymi, postaraj się prowadzić urozmaiconą komunikację.

Menu Menedżera firmy na Facebooku

Menu Menedżera firmy na Facebooku

Menedżer firmy i reklamy na Facebooku

Business Manager, czyli Menedżer firmy, to miejsce, które pomoże Ci zarządzać wszystkimi zasobami swojej firmy na Facebooku. Będziesz mógł dodawać innych użytkowników do poszczególnych zasobów (np.fanpage’a, konta reklamowego, Piksela Facebooka, katalogu produktów). Gdy przyzwyczaisz się już do Business Managera i poznasz jego opcje, na co oczywiście potrzeba czasu, myślę, że przekonasz się do tego rozwiązania.

Promocja postów na Facebooku

Na początku swojej przygody z fanpege’em raczej nie odczujesz niskich zasięgów postów. Jednak w miarę, gdy fanów będzie przybywać, zauważysz, że Twoje zasięgi nie są takie, jakbyś chciał.

Statystyki postów na Facebooku

Statystyki postów na Facebooku

Oczywiście będą zdarzały się posty, których zasięg będzie bardzo wysoki, czego życzę Ci jak najczęściej. Możliwe jednak, że aby docierać do zupełnie nowych osób i części fanów, będziesz musiał skorzystać z reklamy na Facebooku.

Zachęcenie do promowania posta

Zachęcenie do promowania posta

Mając fanpage, możesz promować posty – przez przycisk „Promuj post” lub Menedżer reklam.

Facebook często będzie zachęcał Cię, byś skorzystał z przycisku. Jednak korzystając z Menedżera reklam, będziesz miał większe możliwości związane z kierowaniem i tworzeniem reklamy.

Facebook Ads Manager (Menedżer reklam) to narzędzie , które pozwoli Ci tworzyć reklamy o różnym celu, analizować wyniki, tworzyć raporty, reguły dla wybranych kampanii.

Na początku praca w Ads Managerze może nie wydawać Ci się łatwa. Jednak nie jest to też coś nie do przeskoczenia. 🙂 Określaj odbiorów, twórz grupy niestandardowe (np. osoby, które były w witrynie, reagowały na posty, osoby podobne do fanów), reklamuj posty, które w ogóle nie pojawiły się na fanpage – tzw. darkposty.

Dla sklepów internetowych zaletą na pewno jest możliwość korzystania z kampanii promujących produkty. Co prawda wymagają one dodania katalogu produktów (i oczywiście posiadania pliku produktowego), jednak taka kampania wraz z innymi działaniami, może przynieść korzyści dla Twojego biznesu.

Za reklamy, które były aktywne dla Twojej strony na Facebooku, możesz pobrać faktury i przekazać je swojej księgowej. Jeśli, będzie ona potrzebowała także certyfikatu rezydencji Facebooka, znajdziesz go we wpisie na naszym blogu.

Korzystaj z Messengera

Są firmy, dla których ważny jest szybki kontakt z klientem. Jeśli chcesz zachęcić potencjalnych klientów do kontaktu z Twoją firmą przez Messenger, możesz to zrobić na kilka sposobów.

Messenger Chat

Messenger Chat

Jednym z nich jest dodanie Messenger Chat w firmowej witrynie. Osoby, które będą odwiedzały stronę, właściwie po jednym kliknięciu będą mogły skontaktować się z Twoją firmą.

Dodanie przycisku wiadomości do publikowanego posta

Dodanie przycisku wiadomości do publikowanego posta

Innym sposobem jest dodawanie do postów przycisku wezwania do działania “Wyślij wiadomość”. Możesz stworzyć także bota, który gdy ktoś skomentuje Twój fanpage, będzie wysyłał wiadomość do tego użytkownika. W ten sposób zachęcisz do interakcji z Twoją stroną.

Zachęcić do rozmowy w Messengerze możesz także korzystając z odpowiedniego celu reklamowego.

Podsumowanie

Jak widzisz fanpage na Facebooku to wiele możliwości dla Twojej firmy. Jeśli nadal nie wszystko jest dla Ciebie jasne, a uważasz, że warto, by Twoja marka była obecna w tym medium społecznościowym, nie wahaj się! Przygotuj strategię, zastanów się nad celami, testuj, analizuj, próbuj tworzyć reklamy.

To, co przeczytałeś, to podstawowe informacje. Im bardziej będziesz zgłębiał możliwości, jakie daje Facebook dla firmy, tym większe masz szanse na sukces.

W przypadku, gdy nie masz czasu na prowadzenie profilu swojej firmy i tworzenie reklam, lub po prostu czujesz, że nie odnajdziesz się w tym, zawsze możesz powierzyć działania organiczne lub reklamowe zewnętrznej firmie. Sprawdź, jak udostępnić fanpage agencji marketingowej.

Foto: Designed by freepik – pl.freepik.com

Potrzebujesz pomocy z reklamą w Google?
Napisz do nas, przygotujemy bezpłatną wycenę.

Darmowa wycena

Średnia ocena: 5 / 5. Ilość ocen: 4