Brief we współpracy SEO i Google Ads – czym jest i jak wygląda?

brief marketingowy dla agencji Blob

Pojęcie briefu jest nam raczej znane. Większość osób związanych z szeroko pojętą branżą kreatywną czy interaktywną miała kiedyś z nim do czynienia. A gdybyśmy Cię teraz zapytali wprost: czym jest brief, jak wygląda i co zawiera? 

Odpowiesz bez mrugnięcia okiem, czy raczej będziesz potrzebować chwili, żeby sformułować odpowiedzi na pytania, do czego służy brief i jakie elementy się na niego składają? 

Dzisiaj rozwiewamy wątpliwości i przedstawiamy krótki przewodnik po tajemniczych zakamarkach dokumentu, jakim jest brief marketingowy wypełniany w odniesieniu do usług SEO czy Google Ads.

Czym jest brief marketingowy?

Zacznijmy od tego, czym jest brief marketingowy i w jakim celu się go sporządza lub wypełnia?

Z briefem spotykamy się na dwa główne sposoby:

  • jako firmy szukające wykonawcy usługi kreatywnej czy marketingowej,
  • a także jako agencje kreatywne lub interaktywne oferujące różnego rodzaju usługi lub dzieła.

W telegraficznym skrócie: brief to dokument, który wypełniany jest podczas nawiązywania współpracy między klientem a firmą, która będzie realizowała daną usługę. 

W odniesieniu do Redseo: na podstawie rozmów prowadzonych z naszymi Klientami na etapie rozpoczynania współpracy, wypełniamy brief marketingowy. Brief stanowi wówczas bank wiedzy dotyczącej późniejszych działań. 

brief marketingowy jak wygląda

Służy do:

  • określania oczekiwań zleceniodawcy względem zleceniobiorcy,
  • formułowania celów, do których ma dążyć agencja podczas realizacji zadań,
  • ustalania budżetu przeznaczonego na zlecane działania.

Uzgodnienie tych elementów na etapie rozpoczynania współpracy pomaga w zorganizowaniu pracy i strategii. Co więcej, jasne i konkretne precyzowanie oczekiwań i spodziewanych celów ułatwia prowadzenie działań, na przykład reklamowych. 

W momencie gdy agencja wie, do czego ma dążyć i w jaki budżet na to otrzymuje, może szybciej i skuteczniej pracować nad sukcesem i spodziewanym efektem. 

Jak wygląda brief i co musi się w nim znaleźć?

Brief wyglądem przypomina zwykły dokument lub ankietę z polami do wypełnienia. W zależności od polityki przyjętej w danej firmie jest przesyłany w formie pdf-a lub na przykład prezentacji. 

Znajdują się w nim informacje mające uporządkować wiedzę zleceniobiorcy na temat samego zlecenia. 

Zazwyczaj brief jest wysyłany do zleceniodawcy, którego zadaniem jest skrupulatne wypełnienie luk i udzielenie wyczerpujących odpowiedzi na zadane pytania. 

Szczere i konkretne wypełnienie briefu realnie oszczędza później czas i pieniądze. Brief wypełniany “na kolanie” często jest niekompletny i nieprzemyślany, co może prowadzić do nieporozumień na linii agencja – klient.

W konsekwencji, w trakcie prowadzenia zleconych działań, wykonawca ma potrzebę poświęcania dodatkowego czasu na dopytywanie o szczegóły lub rozwiązywanie niejasnych informacji podanych przez klienta. 

Ten czas mógłby zostać spożytkowany na konkretne i korzystne dla klienta prace nad zleceniem. Dlatego wyczerpująco wypełniony na samym początku współpracy brief jest taki istotny i warto traktować go poważnie. 

Co zawiera brief marketingowy?

Przejdźmy do konkretów. Co zawiera brief marketingowy? Jakie są jego obowiązkowe elementy, bez których trudno ruszyć ze zleconymi pracami?

  • Dane firmy, które zleca wykonawcy realizację usługi.
  • Informacje o kliencie: czym zajmuje się jego firma, w czym się specjalizuje, jakie są jej wyróżniki na tle konkurencji?
  • Konkurencja klienta.
  • Oczekiwania: jakiego efektu spodziewa się klient? Do czego ma dążyć agencja?
  • Budżet! Jedna z najważniejszych części briefu. Dzięki określeniu budżetu wykonawca może opracować strategię działań. 
  • Grupa docelowa działań, czy zakres geograficzny, jakich ma dotyczyć praca specjalisty oraz tzw. persona, czyli typowy klient. 
  • Najważniejsze produkty i usługi oferowane przez klienta, dzięki tej informacji opiekun będzie wiedział, na co zwrócić szczególną uwagę.

budżet - jeden z elementów briefu

Czy to dużo pytań? Zapewne w natłoku codziennej pracy nie jest łatwo wygospodarować dodatkowy czas na podzielenie się tymi informacjami.

Dlatego w Redseo robimy to inaczej. Podczas rozmów z naszymi klientami na początku współpracy nawiązujemy do wszystkich powyżej wymienionych zagadnień z briefu i sami wprowadzamy je do dokumentu.

Jakie daje to efekty? Po pierwsze: oszczędność czasu klientów zawierających z nami współpracę. Nie muszą oni sami przysiadać do wypełniania briefu, bo wszystko, co najważniejsze i przydatne, omawiamy podczas wstępnych spotkań.

Po drugie: rozmowa pozwala na rozwinięcie wielu zagadnień, co uniemożliwia forma pisemna. Szanujemy czas naszych klientów i jednocześnie dbamy o to,aby nasza wiedza była uzupełniona o niezbędne dane.

Brief we współpracy SEO

Klienci nawiązujący z nami współpracę w zakresie usług SEO także zostają poproszeni o udzielenie kilku ważnych odpowiedzi do briefu

SEO, o którym więcej pisaliśmy w artykule o tym, czy warto inwestować w usługi SEO, to działania związane z pozycjonowaniem strony w wyszukiwarce. SEO opiera się na wynikach organicznych. Jego bazą są m.in. optymalizacja techniczna strony, budowanie zaplecza linków oraz dobieranie fraz kluczowych. 

Brief SEO zawiera wszystkie wymienione wcześniej informacje, a także dodatkowe dane, które odnoszą się do tej konkretnej usługi.

Co znajduje się w briefie dotyczącym usług SEO?

  • Informacja o budżecie, jaki jest gotowy przeznaczyć Klient na działania pozycjonerskie.
  • Zapytanie dotyczące działań SEO, jakie prowadzone były przez Klienta wcześniej.
  • Sposób wprowadzania treści na stronę. Czy zajmie się tym Klient, czy może będzie to leżało po stronie specjalisty SEO?

czym jest brief?

Brief dotyczący usługi Google Ads

W przypadku gdy Klient chce nawiązać współpracę w zakresie działań Google Ads, także wypełniamy brief

Podobnie jak powyżej, znajdują się w nim podstawowe informacje zawarte w paragrafie dotyczącym elementów briefu, ale również dodatkowe dane.

Sprawdźmy, co zawiera brief Google Ads:

  • Budżet reklamowy. To dzięki tej informacji specjalista Google Ads może zaplanować swoje działania (o tym możesz przeczytać więcej w osobnym wpisie blogowym o pracy specjalisty Google Ads). 
  • Informacje o dotychczasowych kampaniach prowadzonych na kontach Klienta. Pozwala to na przemyślane i zorganizowane tworzenie nowych kampanii i dążenie do oczekiwanego sukcesu.

Każdy brief posiada też miejsce na ID kont niezbędnych do rozpoczęcia lub kontynuowania prac pozycjonerskich lub reklamowych. Co więcej, przewidujemy też miejsce na dodatkowe uwagi, które Klient może podać w odniesieniu do swoich oczekiwań czy planowanych działań.

Brief a umowa – różnice

Warto zaznaczyć, że brief to nie umowa i oba dokumenty zawierają inne informacje i służą do innych celów. 

Umowa prawnie reguluje warunki współpracy. To tam znajdują się dane obu stron, omówienie kwestii finansowych oraz główny przedmiot umowy. 

Brief rozkłada na czynniki pierwsze samą usługę, jaka zostaje zlecona. Brief ustala szczegóły, takie jak historia kampanii Google Ads czy prac pozycjonerskich. Nakreśla oczekiwane cele, szczegółowy opis firmy, jej działalności, produktów oraz przedstawia głównych konkurentów. To daje agencji wiedzę niezbędną do dalszej pracy. 

brief a umowa - różnice

Wypełniony brief pozwala uniknąć niedopowiedzeń i rozczarowań związanych z usługą. Jest cennym materiałem wyjściowym dla pracy specjalistów.

Czy brief marketingowy przestał być czarną magią? Mamy nadzieję, że odczarowaliśmy go i pokazaliśmy, jak jest ważny w relacji agencja – klient!

A jeżeli szukasz profesjonalistów, którzy pomogą Ci zwiększyć widoczność Twojego sklepu sklepu internetowego – koniecznie sprawdź naszą ofertę SEO dla e-commerce.

Opublikowano w Blog Google Ads: , aktualizacja: