Zdarzenia GA4: rodzaje i konfiguracja
Google Analytics 4 to nowoczesne narzędzie, które ma na celu rozwiązanie wyzwań stojących przed analityką webową w naszych czasach. Google Analytics 4 (czyli następca Universal Analytics), potocznie znany jako GA4, oferuje szereg nowych funkcji względem poprzednika. Jedną z najważniejszych jest zmiana, w jaki sposób dane te są zbierane. O ile w poprzedniej wersji, Universal Analytics, mierzenie zachowań użytkowników opierało się o “sesje”, to nowy GA4 skupia się na zdarzeniach (events), które ułatwiają zbieranie i analizowanie zachowań użytkowników na różnych urządzeniach (tzw. cross-device). W tym artykule omawiamy zdarzenia GA4.
Rodzaje zdarzeń w Google Analytics 4
Jak wskazuje sam Google, zdarzenia w GA4 można podzielić na kilka rodzajów:
- Zdarzenia zbierane automatycznie;
- Zdarzenia objęte pomiarem zaawansowanym;
- Zalecane zdarzenia;
- Zdarzenia niestandardowe;
Pamiętaj, że zanim dodasz własne zdarzenie, warto sprawdzić, czy należy ono do którejś z tych grup.
Co to oznacza dla Ciebie i które zdarzenie jest które? Zacznijmy po kolei.
Zdarzenia zbierane automatycznie
Są to zdarzenia podstawowe, śledzące interakcje z witryną lub aplikacją. Wystarczy dodać kod śledzący GA4, a zdarzenia te automatycznie zaczną się zbierać.
Jakie to są zdarzenia? Przede wszystkim to:
- user_engagement – wysyłane jest periodycznie, gdy strona internetowa (lub aplikacja) jest aktywna i użytkownik ją przegląda;
- first_visit – gdy użytkownik odwiedza stronę (lub aplikację) pierwszy raz;
- session_start – gdy użytkownik wejdzie w interakcję z witryną lub aplikacją.
Istnieją też inne zdarzenia do aplikacji. Pełną listę znajdziesz w dokumentacji Google.
Zdarzenia objęte pomiarem zaawansowanym
Te zdarzenia są zbierane po włączeniu GA4 na stronie lub aplikacji i uruchomieniu “Pomiaru zaawansowanego”. Nie wymaga to żadnych zmian w kodzie, a “Pomiar zaawansowany” znajdziesz w: “Administracja”, “Strumienie danych”, następnie kliknij w swój strumień i wtedy znajdziesz “Pomiar zaawansowany”.
Zdarzenia objęte pomiarem zaawansowanym to:
- Wyświetlenie strony (page_view) – zdarzenie jest wysyłane do GA4 po każdym wczytaniu strony lub zmianie adresu URL;
- Przewinięcia (scroll) – wysyłane jest, kiedy użytkownik przewinie stronę do dolnej części (90% strony);
- Kliknięcia wychodzące (click) – zdarzenie jest wysyłane za każdym razem, gdy użytkownik kliknie link prowadzący do innej domeny. Jeśli został skonfigurowany pomiar w wielu domenach, to linki prowadzące do wskazanych domen nie będą uznawane jako “wychodzące”;
- Wyszukiwanie w witrynie (view search_results) – zdarzenie jest wysyłane za każdym razem, gdy użytkownik wyszuka coś na stronie. Zdarzenie jest oparte o parametry zapytania w adresie URL (q, s, search, query, keyword). Można też dodać własne w “Ustawieniach zaawansowanych”;
- Interakcje z formularzem (form_start i form_submit) – przechwytuje zdarzenia interakcji z formularzem. W rzeczywistości zdarzenie to nie działa idealnie i lepiej pomyśleć o ręcznym dodaniu zdarzenia na formularz;
- Interakcje z filmem (video_start, video_progress, video_complete) – wysyła zdarzenia związane z interakcją z filmem na Twojej stronie. Ważne jest, że dotyczy to tylko filmów YouTube umieszczonych na stronie z włączoną obsługą interfejsu JS API;
- Pobrania pliku (file_download) – wysyła zdarzenie po kliknięciu linku do plików tekstowych, skompresowanych, aplikacji, wideo lub audio.
Warto wspomnieć, że nie wszystkie te zdarzenia działają zawsze sprawnie i w niektórych sytuacjach lepsza będzie ręczna konfiguracja, na przykład za pomocą Google Tag Manager.
Zalecane zdarzenia GA4
Konfiguracja tych zdarzeń wymaga dodania kodu zdarzenia w GTM lub bezpośrednio na stronie. Zdarzenia te mają zdefiniowane wcześniej nazwy i parametry, dlatego zanim dodasz zdarzenie o własnej nazwie, sprawdź, czy nie zostało ono wcześniej zdefiniowane przez Google.
Na przykład dodanie do koszyka – add_to_cart – jest zdarzeniem zalecanym. Nie dodawaj go osobno w ustawieniach Google Analytics 4 i nie zmieniaj nazwy. Wystarczy skonfigurować zdarzenie w kodzie strony lub Google Tag Manager, żeby było ono wysyłane do GA4. Nie musisz również dodawać parametrów w GA4.
Z pełną listą zalecanych zdarzeń i parametrów możesz zapoznać się w poradniku Google.
Zdarzenia niestandardowe
Powiedzmy, że chcesz dodać zdarzenie, które nie należy do pierwszych trzech kategorii. Będzie to zdarzenie niestandardowe.
Jednym z najczęstszych zdarzeń niestandardowych zarówno do B2B, jak i e-commerce, jest zdarzenie na klik w telefon lub mail. W dokumentacji GA4 nie znajdziesz zalecanej nazwy do tego zdarzenia, więc możesz śmiało stworzyć własną. Przykładową nazwą może być click_tel lub phone_click. Potem musisz skonfigurować to zdarzenie, np. za pomocą Google Tag Manager.
Zdarzenia ze zdarzeń
Google Analytics 4 jest dość elastyczny pod względem zdarzeń. Nie zawsze, aby utworzyć zdarzenie musisz sięgać po Google Tag Manager lub wprowadzać zmiany w kodzie strony. Możesz tworzyć nowe eventy bezpośrednio w panelu narzędzia.
Powiedzmy, że chcesz utworzyć zdarzenie na odwiedzenie strony Kontakt. Wystarczy wejść w GA4 sekcja Administracja, następnie w kolumnie “Usługa” kliknij “Zdarzenia”.
Zobaczysz pełną listę swoich zdarzeń. Kliknij w “Utwórz zdarzenie”.
Wybierz pierwszy parametr event_name równa się page_view (bo jest to wyświetlenie strony), a page_location (URL strony) na zawiera Kontakt. Zdarzenie jest gotowe. Później to zdarzenie możesz oznaczyć jako “Konwersja”.
Innym przykładem może być zdarzenie dla e-commerce. Powiedzmy, że istotne są dla Ciebie zakupy o wartości powyżej 1000 zł i chcesz je mierzyć.
Możesz utworzyć odpowiednie zdarzenie – w sekcji “Utwórz zdarzenie” jako pierwszy parametr wybierz “event_name” i wpisz “Purchase”, a drugi “value” i wpisz “1000”. Teraz oprócz standardowego zdarzenia “purchase” będziesz miał zdarzenie na zakupy powyżej tej kwoty.
Zdarzenia GA4: podsumowanie informacji
Google Analytics 4 wprowadza wiele nowych zmian w zakresie analityki internetowej. Funkcja eventów umożliwia bardziej szczegółową i kompleksową analizę, co pozwala na lepsze dostosowanie strategii marketingowej do potrzeb klientów.
Jeśli chcesz wdrożyć Google Analytics 4 na swojej stronie, to skontaktuj się z nami, a chętnie Ci w tym pomożemy.