Zalety pozycjonowania stron: top 5 według Redseo

Każdy, kto działa ze swoim biznesem w internecie, słyszał o SEO lub korzysta z pozycjonowania dla uzyskania lepszych efektów sprzedażowych i marketingowych. W tym artykule chciałabym przedstawić najważniejsze korzyści, jakie przynoszą działania optymalizacyjne i pozycjonerskie dla firm. Dlatego, jeśli chcesz poznać zalety pozycjonowania stron, które przekładają się na długotrwały sukces firmy, czytaj dalej.
Na czym polega pozycjonowanie stron internetowych?
Pozycjonowanie stron internetowych to jeden ze sposobów na poprawę wyników marketingowych. Jest procesem i składają się na niego trzy główne filary:
- SEO (ang. Search Engine Optimization), czyli optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych;
- Link building, czyli linkowanie wewnętrzne oraz linkowanie zewnętrzne;
- Content, czyli treści.

Wszystkie te elementy mają na celu poprawienie działania strony internetowej, dostosowanie jej do wymagań wyszukiwarki Google oraz użytkowników, a także poprawę widoczności strony w wynikach organicznych.
Pozycjonowanie stron internetowych to jedna z najskuteczniejszych technik w marketingu internetowym, która przynoszą firmom wymierne korzyści. W dalszej części artykułu przywołam 5 wybranych zalet pozycjonowania stron.
Jeśli jeszcze nie wdrożyłeś strategii SEO na swojej stronie lub nie korzystasz ze wsparcia specjalistów z agencji, jestem pewna, że po przeczytaniu tego wpisu rozważysz lub wprowadzisz pozycjonowanie Twojej firmy do swojej codzienności.
Korzyść nr 1: Zwiększenie widoczności w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce Google
Działania SEO są skoncentrowane na naturalnych wynikach wyszukiwania. Strategia ma na celu poprawę widoczności strony w Google.
Co to oznacza?
Użytkownik wpisujący w wyszukiwarce zapytanie, uzyskuje listę wyników, na której wyświetlają się najlepiej zoptymalizowane strony.
Lepsza widoczność strony to efekt kilku czynników:
- Dobór słów kluczowych – to istotny, choć niepozorny element optymalizacji strony. Każda witryna (oraz jej poszczególne podstrony) powinna mieć dobrany zestaw słów kluczowych odpowiadających zawartości. W wielu przypadkach najlepszym rozwiązaniem jest tzw. pozycjonowanie long tail. Pozwala to na precyzyjne odpowiadanie na zapytania użytkowników.
- Optymalizacja zaplecza technicznego witryny – aby osiągnąć oczekiwane rezultaty, musisz zadbać o sprawne działanie swojej strony www. Szybko ładująca się strona to Twoja wizytówka, dlatego zadbanie o technikalia to jeden z kluczowych elementów dla lepszej widoczności strony.
- Optymalizacja znaczników meta – meta title, meta description. Meta title tag jest umieszczany w kodzie źródłowym i ma ważne znaczenie dla pozycji strony w wynikach. Meta description to opis, który wyświetla się pod adresem strony w wynikach wyszukiwania. Oba znaczniki korzystają z fraz kluczowych, by pojawić się wyżej w organicznych wynikach wyszukiwania na konkretne słowa kluczowe.
Dobrze wypozycjonowana strona to taka, za którą stoi m.in. przemyślana optymalizacja techniczna oraz strategia słów kluczowych. Agencja SEO, wykonując audyt SEO, zwraca uwagę na niuanse związane z zagadnieniami technicznymi oraz doborem fraz.
Do korzyści SEO wynikających ze zwiększonej widoczności należy też zwiększenie ruchu. W większości przypadków głównym celem SEO jest właśnie pozyskanie wartościowego i dużego ruchu organicznego, czyli zwiększenie liczby klientów.
Pojawianie się wysoko na zapytania użytkowników ma duże znaczenie dla zdobycia nowych klientów. Tak pozyskany ruch jest wartościowy, bo przyciąga użytkowników poszukujących konkretnych informacji i uzyskujących je właśnie u Ciebie.W dalszej kolejności korzyścią jest zwiększenie konwersji na stronie. Konwersją może być to, co dla danego biznesu jest najważniejsze – finalizacja transakcji, zapis na newsletter, wykupienie kursu bądź np. kontakt w sprawie oferty.
Korzyść nr 2: Pozycjonowanie strony buduje Twój wizerunek eksperta
Jeśli prowadzisz biznes w sieci, Twoim celem na pewno jest nie tylko sprzedaż, ale też renoma marki i wizerunek eksperta. Te elementy są ze sobą ściśle powiązane.
Sklep internetowy i jego poszczególne elementy pomagają w budowaniu prestiżu marki?
Pozycjonowanie sklepów internetowych obejmuje również:
- Stworzenie profilu linków przychodzących,
- Organizację linkowania wewnętrznego,
- Wypełnienie strony treścią.
Wyszukiwarka Google ceni takie adresy, do których odwołują się inne strony internetowe. Jak pozyskać takie polecenia?
Jednym ze sposobów są artykuły sponsorowane lub tzw. guest posting na zewnętrznych serwisach internetowych. Anchory wykorzystywane w takich wpisach prowadzą prosto do Twojej strony (np. konkretnej podstrony), dzięki czemu Google postrzega Twoją stronę jako wartościową, którą warto polecać wyżej w SERP-ach.
Tutaj jestem winna uściślenie: nie każdy link przychodzący (tzw. backlink) jest pożądany. Linki zwrotne powinny pochodzić z zaufanych stron.
Innym sposobem na tworzenie wizerunku fachowca jest blog sklepu internetowego lub blog firmowy. Tworzenie bloga to sposób na ukazanie siebie jako znawcy tematu oraz sposób na udzielenie internautom informacji. Pisanie treści w oparciu o odpowiednio dobrane słowa kluczowe ma na celu to, by strona internetowa wyświetlała się na dane zapytania w Google.
Co ważne, pisanie treści blogowych ma znaczenie zarówno dla SEO (strona internetowa powinna być regularnie zasilana nową treścią), ale także dla użytkownika. Duży update algorytmu Google, czyli Google Helpful Content update, zakłada, że publikowane treści powinny być pomocne i przydatne.
Dlatego blog to strzał w dziesiątkę, jeśli chcesz czerpać korzyści z SEO i chcesz, by Google umieścił Cię na szczycie wyników wyszukiwania.
Nie bez znaczenia są opisy produktów (czy w mniejszym stopniu – opisy kategorii) w sklepach internetowych. Dobrze, fachowo opisane towary są chętniej wybierane przez potencjalnych klientów. Wyczerpujący i wiarygodny opis pisany z użyciem języka korzyści to klucz do serc odbiorców.
Długotrwałe rezultaty, czyli korzyść nr 3
Korzyści z SEO są niepodważalne. Jedną z nich jest fakt, że praca nad pozycjonowaniem przynosi długotrwałe efekty. Tworząc wartościowe treści, budując dobrej jakości profil linków przychodzących, siatkę linkowania wewnętrznego oraz dbając o aspekty techniczne, zapewniasz swojej firmie renomę.
Zwróć uwagę na to, że artykuły stworzone z myślą o blogu firmowym, pozostają na nim i dzięki dobrej optymalizacji przyciągają kolejnych czytelników nawet po dłuższym czasie od publikacji (dotyczy to zwłaszcza treści typu evergreen content).
Pozycjonowanie stron internetowych to też sposób, by wyprzedzić konkurencję z Twojej branży. Współpraca z agencją SEO skutkuje prowadzeniem strategii pozycjonerskiej. Jej celem jest stopniowe zwiększenie widoczności strony oraz poprawa jej pozycji w Google, a tym samym wyrobienie marki na tle konkurencji.
Warto tutaj wspomnieć, że pozycjonowanie stron internetowych trwa. Pierwsze efekty pozycjonowania pojawiają się najwcześniej po kilku tygodniach pracy. Jeśli domena jest nowa, nie ma historii, musisz poczekać znacznie dłużej, nawet kilka miesięcy, zanim działania SEO na dobre się „rozhulają”.
W momencie, gdy zmieniasz agencję lub nawiązujesz współpracę po samodzielnych próbach pozycjonowania, musisz uzbroić się w cierpliwość. Skonstruowanie indywidualnej strategii, realizacja założeń wynikających z audytu itp. wymaga czasu.
Prace z zakresu SEO są długotrwałym procesem, ale przynoszą długofalowe efekty, o czym za chwilę opowiem bardziej szczegółowo.
Ach, zapomniałabym – ten proces tak naprawdę nigdy się nie kończy. Strategię SEO należy realizować stale, monitorować wyniki, optymalizować stronę internetową i treści, a także – w miarę konieczności – wprowadzać zmiany w strategii.
Dzięki ciągłej opiece nad pozycjonowaniem możliwe jest czerpanie prawdziwych korzyści z SEO.
Korzyść nr 4: Budowanie świadomości marki wśród konsumentów
Wspomniane już wcześniej artykuły na zewnętrznych platformach będące elementem linkowania zewnętrznego oraz specjalistyczny blog to sposoby na tworzenie wizerunku eksperta. Między innymi te elementy zwiększają świadomość marki wśród konsumentów.
Jeśli strategia SEO, słów kluczowych i content marketingu jest prowadzona w sposób przemyślany, wpływa to pozytywnie na widoczność Twojego biznesu. Algorytmy Google cenią solidnie tworzone i optymalizowane strony, które wyróżniają wyższą pozycją na liście wyszukiwań.
Co za tym idzie, potencjalny klient „spotyka” Twój adres w wyszukiwarce i lepiej go zapamiętuje. Jeśli np. tytuły Twoich publikacji, a także meta opisy, przykuły uwagę odbiorcy, możliwe, że kliknie właśnie Twój adres www i tam zostanie na dłużej, np. dokonując zakupu lub pozyskując przydatne informacje.
W przypadku pozycjonowania efektem jest wspomniany wzrost widoczności, a także większy ruch w obrębie strony www. Ponadto pozycjonowanie pozwala dotrzeć do klienta lokalnego. SEO lokalne to jedna z ważnych technik marketingowych.
Możliwość dotarcia do lokalnego klienta jest niezwykle ważna dla wielu biznesów takich jak:
- restauracje,
- salony fryzjerskie,
- warsztaty, serwisy i inne firmy usługowe.
W przypadku takich firm warto pozycjonować stronę na tzw. frazy lokalne, czyli – najprościej rzecz ujmując – z dopiskiem wskazującym na lokalizację, np. fryzjer Bydgoszcz.
Korzyść nr 5: Poprawa doświadczenia użytkownika
Korzyści i efekty pozycjonowania są też ściśle związane z doświadczeniem użytkownika. Zadowolenie osób odwiedzających stronę jest niezwykle istotne, o czym wspominałam już wcześniej, w rozdziale „Wizerunek eksperta”.
UX, czyli doświadczenie użytkownika, to wszystko to, co użytkownik czuje, przebywając na danej stronie. Istnieje także termin SXO, który oznacza strategię łączącą w sobie zalety pozycjonowania oraz kwestie związane z doświadczeniem użytkownika.
Wejdź teraz, na chwilę, w buty potencjalnego odbiorcy Twojej strony i odpowiedz na pytania:
- Czy poruszanie się po stronie jest łatwe? Czy strona jest intuicyjna i czytelna? Menu jest dobrze zorganizowane, czy strona jest wizualnie atrakcyjna dla oka?
- Wyobraź sobie, że jesteś na tej stronie pierwszy raz. Czy już na pierwszy rzut oka widać, jakie usługi lub towary oferuje? Czy może jednak trzeba się domyślić?
- Sięgnij po telefon – czy strona dobrze działa na urządzeniach mobilnych?
- Czy obrazki, zdjęcia oraz treści ładują się szybko, czy trzeba poczekać?
Wszystkie te elementy: warstwa wizualna, nawigacja, intuicyjność, struktura, prędkość ładowania oraz responsywność – są ważne z punktu widzenia użytkownika. Na dodatek bardzo często są też na różne sposoby oceniane przez Google, którego roboty indeksujące „wędrują” po stronach i sprawdzają ich zawartość.
Dobrze zoptymalizowana strona dba o doświadczenie użytkownika i ocenę robotów Google, dzięki czemu adres www Twojej firmy ma szansę pojawić się wyżej w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google.
Efektem jest lepsza widoczność oraz zwiększenie liczby klientów.
Dodatkowe informacje, dlaczego SEO się opłaca
Działania SEO powinny być prowadzone w przemyślany sposób i dzięki oparciu się na strategii. Aby móc w pełni cieszyć się korzyściami, wykorzystuje się narzędzia SEO (np.: Google Search Console i inne), dzięki którym możliwe jest wykonanie audytu, dobranie słów kluczowych, analiza konkurencji, panowanie nad ewentualnymi błędami czy monitorowanie wyników działań.
Pozycjonowanie strony ma na celu:
- Zwiększenie widoczności w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce Google na odpowiednie frazy kluczowe, np. mniej konkurencyjne frazy długoogonowe, o których wspominałam na początku.
- SEO przynosi korzyści małym biznesom, które w zakresie reklamy płatnej często mają nikłe szanse na przebicie się wśród konkurencji. Długotrwałe, ale systematyczne działania SEO zwiększają jakość strony internetowej, co ma wpływ na widoczność strony.
- Pojawienie się jak najwyżej w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, a najlepiej na pierwszej stronie wyników wyszukiwania Google (choć warto wiedzieć, że Google wdraża usunięcie standardowej paginacji na rzecz wprowadzenia infinite scroll w SERP-ach).
- Pozyskanie nowych klientów dzięki zoptymalizowanym treściom odpowiadającym na potrzeby użytkowników. Służy do tego zdobywanie backlinków z zewnętrznych serwisów oraz prowadzenie własnego bloga.
- Do korzyści SEO należy także budowanie wizerunku eksperta dzięki regularnym, merytorycznym treściom publikowanym na stronie. Co ważne, samo pojawienie się wysoko w wynikach wyszukiwania sprawia, że użytkownicy postrzegają dany adres jako wiarygodny.
- Pozycjonowanie strony często wpływa pozytywnie na konwersję i zwrot z inwestycji. Im wyżej plasuje się strona w wynikach wyszukiwania, tym wydaje się bardziej zaufana i tym chętnie klienci realizują tam zakupy.
- SEO lokalne poprawia widoczność strony na frazy lokalne. Dzięki nim możesz zainteresować potencjalnych klientów wyszukujących lokalne firmy z danej branży.
- Dobrze zoptymalizowana strona to lepszy UX, czyli doświadczenie użytkownika.
- Pozytywne UX zwiększa szansę na to, że zadowolony klient skorzysta z oferty Twojej firmy.
- SEO jest stosunkowo tanie. Owszem, współpracując z agencją, płacisz za obsługę i opiekę specjalisty, ale po czasie, gdy strategia jest już w pełni wdrażana i zaczynasz widzieć efekty, obserwujesz wzrost ruchu i konwersji.
Podsumowanie SEO korzyści dla stron internetowych
Warto tutaj powtórzyć, że efekty SEO pojawiają się po pewnym czasie. Dlatego nie przerywaj współpracy, jeśli po trzech miesiącach nie zauważysz nagłego wzrostu sprzedaży itp. Każdy przypadek jest indywidualny, dobrze jest też mieć na uwadze sezonowość sprzedaży, która ma znaczenie dla efektów SEO.
Na szczęście, aby osiągać wysokie pozycje w wynikach naturalnych, nie musisz płacić za reklamę. Pojawienie się w rankingu jest wynikiem m.in. odpowiedniej optymalizacji. To niewątpliwa przewaga, jaką ma pozycjonowanie stron internetowych nad reklamami Google Ads.A najlepszą strategią jest połączenie obu kanałów – reklamy płatnej oraz pozycjonowania. Odezwij się do nas, aby dowiedzieć się, jaką mamy dla Ciebie propozycję.