Wyklikiwanie reklamy Google Ads. Jak sprawdzić nieprawidłowe kliknięcia na koncie?
Wyklikiwanie reklamy przez konkurencję, to obawa, którą często zgłaszają klienci, którzy dopiero zaczynają korzystać z kampanii Google Ads.
Jednym ze sposobów pobierania opłat w systemie reklamowym Google Ads są płatności za kliknięcie reklamy ( ang. CPC – Cost Per Click).
Taki rodzaj płatności oznacza, że nie zapłacisz za wyświetlenie reklamy. Opłata zostanie pobrana z konta Google Ads dopiero, gdy ktoś kliknie Twoją reklamę.
Co jednak z zagrożeniami jakie niesie ze sobą ten rodzaj płatności? Jak ustrzec się przed złośliwą konkurencją i nadmiernym wyklikiwaniem reklam przez boty?
Oferty wyklikiwania reklam
Jeszcze kilka lat temu na popularnym serwisie aukcyjnym można było znaleźć oferty na “adwords killer”, czyli w teorii wyklikiwanie reklam konkurencji, bądź też wykupić dla siebie ochronę przed takim działaniem.
Źródło: Archiwum Allergo – Dostępne na dzień 31.01.2019 09:51
Firmy decydowały się zapłacić nieuczciwemu sprzedawcy, często niemałe kwoty w nadziei na to, że ten “wykończy ich konkurencję”, a przynajmniej sprawi, że ich reklama szybko zniknie, a przy okazji ochroni ich przed podobnym działaniem ze strony konkurencji.
Efekt? Nikt przecież nie gwarantował efektów, w końcu jak czytamy w ofercie “kto pierwszy, ten lepszy”.
Konto tego sprzedawcy zostało oczywiście zablokowane, a dziś podobnych ofert w tym serwisie już nie znalazłam.
Google walczy z tego typu działaniami i opracowało systemy do wychwytywania nieprawidłowych kliknięć.
Czym są nieprawidłowe kliknięcia?
Nieprawidłowe kliknięcia to ruch, który prawdopodobnie nie wynika z rzeczywistego zainteresowania użytkownika.
Nieprawidłowa aktywność może przybierać różne formy, w tym ruch botów, farmy kliknięć, motywowane (celowe) kliknięcia i przypadkowe kliknięcia.
Do kliknięć, które Google uznaje za nieprawidłowe można zaliczyć:
- kliknięcia ręczne, których celem jest zwiększenie kosztów reklamy
- kliknięcia wywołane przez automatyczne narzędzia, czyli np. roboty
- przypadkowe kliknięcia, które nie stanowią żadnej wartości, np. omyłkowe dwukrotne kliknięcie reklamy przez użytkownika
Nie każde podwójne kliknięcie jest od razu podejrzane i nieprawidłowe.
Czasem zdarzy się tak, że ktoś kliknie tę samą reklamę dwa razy wówczas mamy jedno wyświetlenie i dwa kliknięcia reklamy. Taka sytuacja ma miejsce, gdy użytkownik kliknie w reklamę w wyszukiwarce raz i później korzystając z przycisku wstecz, wróci do poprzedniej strony i kliknie ponownie w tę samą reklamę.
Takie zdarzenie nie musi oznaczać nieprawidłowości (o ile są to pojedyncze sytuacje) – może użytkownik celowo kliknął reklamę. Mógł na przykład porównywać produkty w różnych sklepach lub wrócić do strony, aby uzyskać dodatkowe informacje.
Jak Google chroni reklamodawców przed nieprawidłowym ruchem?
System i procesy wykorzystywane przez Google do wykrywania i filtrowania nieprawidłowych kliknięć można podzielić na trzy typy: filtry, analiza offline i postępowanie wyjaśniające.
Filtry
Wszystkie kliknięcia reklamy Google Ads są analizowane, a zautomatyzowany algorytm odfiltrowuje nieprawidłowe kliknięcia w czasie rzeczywistym, zanim konto reklamodawcy zostanie obciążone.
Analiza offline
Żaden filtr nie jest doskonały, dlatego Google opracowało kolejny etap weryfikacji. Obejmuje on zautomatyzowane algorytmy zgłaszające wszelkie anomalia, następnie pracownicy Google analizują zebrane dane. Jeśli zespół Google wykryje nieprawidłowe zachowania, to wykorzystuje te informacje do aktualizacji i ulepszeń filtrów, tak aby w przyszłości podobne zachowania zostały prędzej wychwycone.
Filtry i analiza offline to działania proaktywne, czyli takie, które mają miejsce zanim reklamodawca skontaktuje się z Google. W tym przypadku Google “sam z siebie”, nie działając na niczyje zlecenie wychwytuje i filtruje nieprawidłowy ruch.
Działania reaktywne to inaczej sprawdzanie na żądanie. Obejmuje postępowanie wyjaśniające, które rozpoczyna się wtedy, gdy reklamodawca zgłosi niepokojące działania bądź też pracownicy Google w trybie analizy offline oznaczą kliknięcia jako nieprawidłowe działanie. W tym przypadku na konto zwracane są kredyty, czyli środki za te nieprawidłowe kliknięcia.
Jak sprawdzić nieprawidłowe kliknięcia na koncie Google Ads?
Jeśli martwisz się nieprawidłowymi interakcjami w swoich reklamach Google Ads, możesz monitorować aktywność na koncie i śledzić nieprawidłowe interakcji w statystykach konta.
Większość nieprawidłowego ruchu zostaje wychwycona przez filtry zanim konto reklamodawcy zostanie obciążone.
Takie nieprawidłowe kliknięcia, możesz sprawdzić na swoim koncie modyfikując ustawienia domyślnego widoku kolumn w kampanii.
Modyfikuj kolumny
Wybierz KOLUMNY, a następnie Modyfikuj kolumny, kliknij Skuteczność i zaznacz Nieprawidłowe kliknięcia oraz Współczynnik nieprawidłowych kliknięć i kliknij Zastosuj.
Modyfikuj kolumny kampanii i dodaj nieprawidłowe kliknięcia
Nieprawidłowe kliknięcia w kampanii Google Ads
Gdzie sprawdzić zwrot środków na konto?
Gdy środki za kliknięcie reklamy zostały już pobrane z konta, a później okazało się, że były one nieprawidłowe na Twoje konto Google Ads zostaną zwrócone środki.
W tym przypadku możesz sprawdzić jaka kwota została zwrócona na konto.
Wystarczy, że zaloguj się na swoje konto Google Ads następnie klikniesz ikonę NARZĘDZIA, która znajduje się w prawym górnym rogu i w sekcji KONFIGURACJA, wybierzesz Rozliczenia i płatności. Zobacz obrazek poniżej.
Konto Google Ads – Rozliczenia i płatności
Zostaniesz przeniesiony do panelu płatności z podsumowaniem.
W lewym górnym rogu wybierz Transakcje i następnie z rozwijanego menu zamiast domyślnie ustawionych wszystkich transakcji wybierz Korekty.
Korekty płatności na koncie Google Ads
Środków na konto reklamodawcy zwracane są w miesiącu, w którym zostały odkryte nieprawidłowości. Może się jednak zdarzyć (szczególnie, gdy jest dużo nieprawidłowych kliknięć), że pojawi się zwrot także za poprzedni miesiąc.
Gdzie zgłaszać nieprawidłowe kliknięcia?
Jeśli podejrzewasz, że Twoje konto Google Ads padło ofiarą nieprawidłowych interakcji, Google pomoże Ci to sprawdzić.
Rozwiązanie problemu nieprawidłowych kliknięć – w tym formularzowi znajdziesz kilka pomocniczych pytań, dzięki którym być może uda Ci się od razu znaleźć odpowiedź. Jeśli jednak nie znalazłeś rozwiązania i potrzebujesz dodatkowej pomocy, skontaktuj się z supportem Google (informacje również na tej stronie).
Podsumowanie
Nie ma gwarancji, że nieprawidłowe kliknięcia w reklamę Google Ads się nie pojawią, jednak Google wciąż doskonali swoje systemy by przeciwdziałać i walczyć z tego typu procedurami.
Zauważ, że z reklamy Google Ads korzystają nie tylko małe firmy, wydające po kilka, kilkanaście złotych dziennie na reklamę, a także duże przedsiębiorstwa, których dzienny budżet reklamowy liczony jest w tysiącach.
Jeśli Google pozwalałoby na stosowanie takich nieuczciwych praktyk i wyklikiwanie reklamy, to z pewnością skończyłoby się to nie jednym pozwem oraz wielkimi odszkodowaniami.
Wiązałoby się to z poważnym kryzysem wizerunkowym dla Google i utratą zaufania reklamodawców oraz ogromnymi stratami finansowymi.