Webwriting: jak pisać w internecie?

webwriting Blob

Ostatnio opowiadałam o tym, czym jest content marketing, jakie stoją przed nim cele i jakie może przybierać formy. Nie pierwszy raz, ale m.in. w tamtym wpisie wspomniałam o webwritingu. Bo owszem, webwriting jest nieodłącznym elementem marketingu treści, który tworzy się do internetu. Jest, a przynajmniej powinien być nieodzowną częścią każdego tekstu, który trafia na strony internetowe.

Ale co to jest webwriting? Jakie są jego najważniejsze zasady oraz dlaczego to tak istotne, by ich przestrzegać? O tym będzie dzisiaj. Wyczerpująco i zgodnie z regułami webwritingu. 🙂

Webwriting, czyli?

Webwriting, czyli sztuka pisania do internetu. Możesz pomyśleć w pierwszym momencie, że “sztuka” to określenie na wyrost. Niestety większość przedsiębiorców ma takie podejście.

Niesłusznie, bo stworzenie dobrego tekstu na strony internetowe lub na potrzeby e-commerce wymaga wiedzy i wprawy.

Webwriting jest więc pewnym zbiorem technik, które mają pomóc stworzyć wartościową treść do opublikowania w sieci. Aby napisać dobry tekst, należy pamiętać o zasadach webwritingu, o których napiszę szeroko w dalszej części artykułu.

Pisząc do internetu, piszesz dla kogoś, nie dla siebie. Publikowane treści mają za zadanie do kogoś dotrzeć, bo raczej nie chcesz, by trafiły w próżnię. Co więcej, warto, by treści były interesujące, chociażby dla pewnej hermetycznej grupy docelowej.

Tutaj możesz zapytać, skąd masz wiedzieć, kto przeczyta Twój tekst? Przecież każdy dzisiaj korzysta z internetu! No tak, ale wpisy są optymalizowane pod frazy kluczowe i zazwyczaj na różne sposoby dystrybuowane. Jeśli masz sklep internetowy, mniej więcej wiesz, kto jest Twoim odbiorcą. Pisz do niego, do swojego “idealnego” odbiorcy.

Nie wiesz, jaki jest Twój typowy klient, czyli buyer persona? Stwórz go!

Pisanie do internetu a zwykłe pisanie: różnice

Pisanie do internetu to szczególny typ pisania. Z czego to wynika?

Różnice dotyczące tworzenia treści internetowych i zwykłych tekstów na papierze wynikają po trosze z objętości tekstów internetowych, a po trosze ze specyfiki korzystania z sieci.

Mimo stworzenia persony, czyli typowego odbiorcy treści czy klienta, nie jesteś w stanie ocenić ze stuprocentową dokładnością, kto natrafi na treści na Twojej stronie. Dlatego, pisząc do internetu, należy posługiwać się językiem prostym i uniwersalnym, który każdy może łatwo zrozumieć niezależnie od wykształcenia czy wieku.

Sprytnie przemyciłam tutaj jedną z naczelnych zasad pisania do sieci, czyli to, że tekst ma być prosty do zrozumienia.

Internet przyzwyczaił nas też do tego, że chcemy mieć i wiedzieć wszystko od razu, dlatego nie czytamy od deski do deski. Raczej skanujemy, wyłapujemy (lub staramy się wyłapać) to, co nas interesuje.

Czy to zwalnia z tworzenia wartościowych treści? Absolutnie nie! Jeśli Twój tekst na blogu sklepu online będzie interesujący, czytelnik być może zdecyduje się na uważne przeczytanie całości.

To samo tyczy się treści zamieszczanych:

Jak widzisz, zasady tworzenia tekstów do internetu przydają się niemal w każdym przypadku.

Webwriting uczy konstruowania prostych, nieskomplikowanych zdań, używania określonych formuł gramatycznych oraz pewnych wyrzeczeń. Ale o tym potem.

Jak czytamy w internecie?

Wykonano badania, mające na celu sprawdzenie, jak czytamy w internecie. Wyniki mogą zaskoczyć. A zresztą zobacz, jak oceniono, gdzie skupia się uwaga czytelników artykułów internetowych.

W kontekście eyetrackingu i pisania zgodnie z webwritingiem często mówi się o tzw. F-pattern, który oznacza, że gdy czytamy na stronie internetowej, ruch gałek ocznych układa się w kształt litery F. Czyli najbardziej interesuje nas nagłówek H1 / tytuł, kilka pierwszych wersów, a potem głównie lewa strona artykułu czy innego skanowanego tekstu.

eyetracking w kontekście webwritingu

Źródło: https://blog.wenet.pl/

Zasada odwróconej piramidy i co jeszcze? Poznaj zasady webwritingu

Badanie eyetrackingu jest nieco dołujące, bo do twórcy dociera myśl, że misternie konstruowane artykuły są tylko pobieżnie czytane przez odbiorców. Jest jednak sposób na to, by zainteresować czytelnika i zachęcić go do uważnego czytania. To stosowanie się do zasad webwritingu. Poznaj je.

  • Zadbaj o przejrzystą strukturę tekstu. Krótkie zdania, krótkie akapity, odpowiednie formatowanie.
  • Czytając w sieci, skanujemy tekst. Ułatw to czytelnikowi, wyjdź mu naprzeciw atrakcyjną kompozycją.
  • Poprawne formatowanie to np. nagłówki w odpowiedniej hierarchii, wypunktowania, wyliczenia, kursywy.
  • Zasada odwróconej piramidy: najważniejsze informacje i kluczowe dla tekstu treści znalazły się na początku. Dzięki temu odbiorca nie irytuje się, szukając głównego wątku. Główny wątek czeka na niego w pierwszej części.
  • Prosty język. O tym wspominałam. W artykułach tworzonych do internetu należy pamiętać o tym, by używać uniwersalnego języka, krótkich zdań itp. Czytelnik skanuje wzrokiem tekst, niech otrzyma jak najwięcej informacji przy szybkim czytaniu.
  • Teksty powinny być zwięzłe. Oczywiście nie ma jednej zasady dotyczącej konkretnej długości tekstu. Wiele zależy od branży i tematu. Chodzi tu o to, by unikać “lania wody”
  • Poprawność językowa i gramatyczna. Ta zasada dotyczy każdego tekstu, nie tylko pisanego na potrzeby Twojej strony internetowej.
  • Teksty powinny być dynamiczne, dlatego zwracaj się do odbiorcy. Pisz w drugiej osobie liczby pojedynczej, nie bezosobowo. Taką publikację łatwiej się przyswaja.
  • W tekstach internetowych umieszcza się CTA (call to action), czyli wezwanie do działania.
  • Praca powinna być unikalna.
  • Zadbaj, by treści były pisane zgodnie z zasadami SEO, o czym wspominałam we wcześniejszym artykule o content marketingu. Umieść w tekście odpowiednio dobrane do strony internetowej lub sklepu słowa kluczowe. To ułatwi tekstowi zdobycie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania.
  • Przyjemnym dodatkiem są obrazy i grafiki ilustrujące tekst i odnoszące się do zawartości. Grafikę wyposaż w opis alt.
  • Artykuł czy opis możesz wzbogacić o odpowiednie linkowanie.
webwriting - zasada odwróconej piramidy

Zasada odwróconej piramidy. Źródło: Nowy marketing.

Niektóre zasady tworzenia treści dla stron internetowych rozwinę poniżej.

Hierarchia nagłówków i inne zasady pisania treści do internetu

Myślę, że warto głębiej wniknąć w wyżej zarysowane kwestie.

Nagłówki

Nie każdy wie, co jest hierarchia nagłówków. W edytorach tekstowych możesz wybrać “zwykły tekst” lub nagłówki różnych rzędów: H1, H2, H3, aż do H6. Część osób traktuje je dość swobodnie.

Czy jednak wiesz, że nagłówki mają niebagatelną wartość SEO? Wspierają pozycjonowanie, o czym piszemy w naszej ofercie SEO dla e-commerce. Ich walory estetyczne w tekście nie mają wielkiego znaczenia. Bardziej istotne jest to, jak wspierają optymalizację techniczną.

Wypunktowania i wyliczenia

Wypunktowania i wyliczenia pozytywnie wpływają na jakość tekstu. Po pierwsze, poprawiają przejrzystość całości, po drugie, łatwiej się je skanuje wzrokiem, dzięki czemu prościej wyłapać interesujące wątki.

Last but not least, z punktu widzenia SEO wypunktowania w treści są jak najbardziej OK.

Podsumujmy. Wypunktowania:

  • Poprawiają wizualnie tekst.
  • Dzięki nim możesz “rozbić” zdania na krótsze elementy.
  • Treść umieszczona w podpunktach jest lepiej przyswajana.

Poprawność i dostosowanie do odbiorcy

Ta zasada też jest warta dogłębniejszej analizy. Otóż każdy tekst, nieważne, czy pisany do internetu czy nie, powinien być zgodny z normami języka, w jakim powstał.

Jeśli nie masz pewności, czy nie popełniłeś rażących błędów w artykule blogowym na stronę internetową, polecamy Ci np. Jasnopis. Sprawdzisz tam:

  • poprawność gramatyczną i językową
  • oraz dowiesz się, na jakim poziomie zaawansowania jest język i styl twojego dzieła.

Co jeszcze musisz wiedzieć o webwritingu?

Webwriting i jego zasady są na tyle uniwersalne, że raczej się nie zmieniają. Zakładają takie tworzenie tekstów dla stron internetowych czy sklepów online, które od lat się sprawdzają, docierają do odbiorców i zwracają ich uwagę.

Mimo to zawsze miej oczy i uszy otwarte.

Warto śledzić nowinki z branży, aby móc dostosować się do ewentualnych zmian. Ostatnią ważną nowością była aktualizacja Google nazwana helpful content. Treści internetowe mają być jeszcze bardziej przydatne i użyteczne.

Należy jeszcze bardziej zwrócić się w stronę użytkowników, czyli odbiorców danych treści. To, co kiedyś było na porządku dziennym, czyli treści niskiej jakości, przesycone zanadto frazami kluczowymi, to absolutna przeszłość.

Webwriting, podobnie jak copywriting, o którym zaraz opowiem, mają wspólną naczelną zasadę. Jest nią… skracanie. Tak, często okazuje się, że tekst można skrócić nawet o połowę i nadal będzie odpowiadał na te same pytania i poruszał te same kwestie.

Skracanie łączy się z redakcją i optymalizacją. Tekst po napisaniu nie jest gotowy do publikacji. Przeczytaj go po co najmniej paru godzinach. Zauważysz wiele błędów, usuniesz niepotrzebne zdania, a nawet akapity.

A potem skorzystaj z dostępnych narzędzi do optymalizacji tekstu na potrzeby stron internetowych.

Dobrze zoptymalizowany pod SEO i potrzeby użytkownika tekst ma większe szansę “spodobać” się robotom Google i wspiąć się wysoko w wynikach wyszukiwania.

Webwriting a copywriting: czy to to samo?

Czy webwriting i copywriting oznaczają to samo?

Nie do końca, chociaż są ze sobą powiązane. Copywriting to pisanie tekstów:

  • sprzedażowych;
  • perswazyjnych.

Copywriter korzysta ze wskazówek, jakie daje webwriting, by skonstruować wysokiej jakości tekst przyjazny odbiorcom i algorytmom Google.

Nie musisz samodzielnie tworzyć treści do internetu

Jeśli wiesz, że pisanie zgodnie z założeniami webwritingu nie jest dla Ciebie, a chcesz, aby Twoja strona internetowa została wypełniona jakościową treścią, odezwij się do nas. Nasz zespół SEO zadba o to, by umieścić na niej to, co niezbędne.

Pozycjonowanie stron internetowych należy do naszych codziennych zajęć. Stworzymy m.in. treści:

  • na stronę główną;
  • poszczególne podstrony;
  • blog firmowy lub blog sklepu internetowego.

Każdy typ tekstu wymaga nieco innego podejścia. Opisy produktów, kategorii są bardziej sprzedażowe, strona główna czy poszczególne podstrony muszą zostać zoptymalizowane pod innym kątem, a artykuły blogowe mają np. wartość informacyjną.

Zasady webwritingu obowiązują jednak w każdym przypadku.

Dlatego ten artykuł może być dla Ciebie wskazówką, jak tworzyć treści zgodne z założeniami webwritingu dla swojego biznesu, ale może też pokazać Ci, że niektóre kwestie warto oddać w ręce fachowców.

Opublikowano w Blog Copywriting: , aktualizacja: