Udostępnianie danych w Google Analytics 4 – wszystko co musisz wiedzieć
Google Analytics to najpopularniejsze narzędzie analityczne, które jest wykorzystywane do zbierania i analizowania danych ze stron internetowych, sklepów internetowych oraz aplikacji mobilnych. Obecnie funkcjonuje nowa wersja tego narzędzia, czyli Google Analytics 4. W tym artykule znajdziesz informacje o tym, jakie uprawnienia możesz nadać użytkownikom GA4, czemu służą poszczególne dostępy oraz jak zadbać o poufność informacji.
Jak działa Google Analytics 4?
Za pomocą Google Analytics uzyskasz m.in. informacje na temat liczby użytkowników odwiedzających naszą stronę, źródeł ruchu, czasu spędzonego na stronie, przeanalizujesz zachowania użytkowników, prześledzisz konwersje i wiele innych wskaźników. Oto kilka głównych zastosowań Google Analytics:
- Monitorowanie ruchu na stronie: Google Analytics dostarcza szczegółowych statystyk dotyczących ilości odwiedzin, nowych użytkowników, stron wejściowych i wyjściowych oraz ścieżek nawigacji na stronie. Można także zobaczyć, jakie urządzenia i przeglądarki są używane przez odwiedzających.
- Analiza zachowań użytkowników: Google Analytics pozwala zrozumieć, jak i skąd użytkownicy trafiają na stronę, jak długo pozostają, jak poruszają się po witrynie, na jakich podstronach opuszczają stronę i wiele innych. To pomaga w identyfikowaniu obszarów, w których można usprawnić ścieżkę zakupową użytkowników.
- Śledzenie konwersji: konwersje w Google Analytics umożliwiają monitorowanie celów i konwersji na stronie. Można skonfigurować śledzenie, aby monitorować na przykład zakupy, zapisy do newslettera, pobrania plików, przesyłanie formularzy kontaktowych itp. Dzięki temu możesz ocenić skuteczność działań marketingowych i zoptymalizować strony pod kątem lepszych wyników konwersji.
- Analiza źródeł ruchu: Google Analytics pokazuje, skąd pochodzą odwiedzający i jakie kanały marketingowe przynoszą najwięcej ruchu na stronę. Można śledzić wyniki organiczne (pochodzące z wyszukiwarki), ruch z reklam Google Ads, social mediów, kampanii e-mail itp. Dzięki tym informacjom dostosujesz strategię marketingową i zainwestujesz środki w najbardziej efektywne kanały.
Prowadząc własny biznes, możesz spotkać się z koniecznością nadania uprawnień do Google Analytics 4. O takie dostępy mogą prosić np. osoby zajmujące się marketingiem dla Twojej firmy, np.:
- specjaliści SEO,
- agencje marketingowe,
- specjaliści Google Ads,
- specjaliści UX (user experience)
- czy analitycy danych.
Jak nadać dostęp do Google Analytics 4?
Nadanie dostępu do Google Analytics 4 nie jest trudne. Opiera się na kilku prostych krokach.
Po pierwsze, zaloguj się na swoje konto Google Analytics 4. Po zalogowaniu wybierz z menu po lewej stronie ikonę zębatki, aby wyświetlić panel administracyjny.
Następnie z panelu ustawień konta wybierz opcję „zarządzanie dostępem do konta”.
Po kliknięciu pojawi się lista wszystkich dotychczasowych użytkowników, ich adresy mailowe, jak również poziom ich uprawnień. Aby udostępnić Google Analytics 4 kolejnej osobie, kliknij w ikonę „+” w prawym górnym rogu, a następnie z menu kontekstowego wybierz „Dodaj użytkowników”.
Należy podać adres email osoby, której chcemy nadać dostęp. Następnie musimy wybrać dla tej osoby odpowiednie uprawnienia.
- Administrator: osoba posiadająca pełną kontrolę nad kontem. Może zarządzać uprawnieniami, czyli przyznawać lub odbierać dostęp do Google Analytics 4.
- Edytujący: użytkownik, który może wprowadzać zmiany w danych i ustawieniach konta np. przykład może tworzyć listy remarketingowe do celów marketingowych i tworzyć niestandardowe raporty w celu lepszego analizowania danych. Jednak nie ma możliwości zarządzania uprawnieniami dla innych osób.
- Marketer: osoba odpowiedzialna za tworzenie, edytowanie i usuwanie list odbiorców, konwersji, modeli atrybucji, zdarzeń i okien konwersji. Ich zadaniem jest przeprowadzanie działań marketingowych w oparciu o te dane.
- Analityk: użytkownik, który może tworzyć, edytować i usuwać określone zasoby powiązane z usługą. Może współpracować z innymi osobami przy udostępnionych zasobach, co oznacza, że mogą pracować nad nimi razem.
- Przeglądający: osoba, która ma uprawnienia, aby przeglądać dane i ustawienia. Może wprowadzać zmiany w wyświetlanych raportach, takie jak dodawanie dodatkowych porównań i wymiarów. Mogą także przeglądać udostępnione zasoby. Jednak nie może współpracować przy udostępnionych zasobach, czyli nie może wprowadzać do nich zmian. Na przykład może przeglądać udostępnione eksploracje, ale nie ma możliwości ich edycji.
- Brak: Użytkownik ma dostęp do panelu, ale bez przypisanej roli.
Jeśli chcemy nadać komuś pełny dostęp, powinniśmy wybrać opcje „Administrator” lub „Edytujący”.
Jak udostępnić statystyki Google Analytics innej osobie?
Jeśli nie chcemy nadawać pełnego dostępu innej osobie, tylko podzielić się statystykami, procedura wygląda prawie identycznie. Różnica polega na nadaniu użytkownikowi roli „Przeglądający”. W ten sposób będzie miał dostęp do wszystkich statystyk, jednocześnie będzie pozbawiony praw do edycji.
Nadawanie ograniczeń w Google Analytics 4
W tej najnowszej wersji Google Analytics 4 masz możliwość nadawania ograniczeń osobom, którym udzieliłeś dostępu do usługi:
- Brak dostępu do danych o kosztach: użytkownik nie posiada uprawnień do wyświetlania danych dotyczących kosztów. Oznacza to, że nie będzie mógł zobaczyć informacji na temat kosztów związanych z kampaniami marketingowymi, reklamami lub innymi działaniami. Dane o kosztach nie będą dostępne w raportach, eksploracjach, grupach odbiorców, statystykach ani alertach.
- Brak dostępu do danych o przychodach: użytkownik nie ma dostępu do danych dotyczących przychodów. Oznacza to, że nie będzie mógł zobaczyć informacji na temat przychodów generowanych przez witrynę lub aplikację. Dane o przychodach nie będą dostępne w raportach, eksploracjach, grupach odbiorców, statystykach ani alertach.
Te ograniczenia dotyczą konkretnych aspektów danych w Google Analytics i są one nałożone na użytkowników w celu zachowania poufności lub ograniczenia dostępu do pewnych informacji.
Gdy już wybierzemy odpowiednie role i ograniczenia, klikamy przycisk „Dodaj”, znajdujący się w prawym, górnym rogu ekranu. Zaproszony użytkownik dostanie powiadomienie na podany przez nas adres email, o ile wcześniej wybraliśmy taką opcję podczas podawania adresu email.
Wykorzystywanie Google Analytics 4 ma wiele korzyści, przede wszystkim pozwala zrozumieć Twoich klientów.
GA4 dostarcza lepszego wglądu w zachowania użytkowników na stronie. Dzięki narzędziu dowiesz się, skąd pochodzą, jak się poruszają po witrynie, ile spędzają czasu na poszczególnych stronach i wiele więcej. To pomaga lepiej zrozumieć potrzeby i preferencje użytkowników.
Dlatego zadbaj o prawidłowo skonfigurowaną usługę Google Analytics 4, możesz zrobić to samodzielnie lub skorzystać z naszej pomocy.