Thin content – co to znaczy, jaki ma wpływ na SEO i jak sobie z nim radzić?

Treść na stronach internetowych ma duże znaczenie, zarówno dla użytkowników odwiedzających dany serwis jak i dla robotów wyszukiwarki Google. Niezależnie od tego, w jakiej branży prowadzisz swoje działania, prędzej czy później przekonasz się o tym, jak content może budować Twój wizerunek w sieci, a także jak wielki wpływ ma na widoczność Twojej strony w Google. Thin content jest zdecydowanie czymś, co może zaszkodzić Twojej stronie w obu tych aspektach.

W myśl stwierdzenia Content is King – unikalne treści wysokiej jakości są zazwyczaj premiowane przez algorytmy Google wyższymi pozycjami w wynikach wyszukiwania. A wszystko zaczęło się 23 lutego 2011 roku od pewnej Pandy…

Algorytm Panda i jego wpływ na świat SEO

Choć większości z nas panda kojarzy się raczej z uroczym, nieporadnym zwierzątkiem z Azji, w świecie SEO sieje popłoch od wielu lat.

Algorytm Panda został wprowadzony przez Google w lutym 2011 roku. Jest to jeden z najbardziej rozpoznawalnych algorytmów ze względu na to, jak duże zamieszanie wprowadził on w marketingu internetowym.

Jego założeniem miała być walka ze spamerskimi witrynami internetowymi, częścią nieuczciwych praktyk SEO (tzw. black hat SEO) oraz przede wszystkim stronami o niskiej jakości. Premiowane zaczęły być witryny cechujące się treściami unikalnymi, wysokiej jakości, pisanymi z myślą o użytkownikach i wyczerpującymi dany temat.

Nic więc dziwnego, że spadki zaliczały głównie domeny charakteryzujące się ubogim contentem, często kradzionym czy pisanym wyłącznie pod roboty wyszukiwarki. Niedostosowanie się do nowych wytycznych Google mogło skutkować nawet karą, czyli usunięciem strony z indeksu wyników wyszukiwania.

Thin content zaczął odchodzić do lamusa i do dziś jest on traktowany przez algorytmy bardzo krytycznie. Warto więc zadać sobie pytanie, czy ten problem dotyczy także Twojej witryny. Dowiedz się więcej o tym zjawisku i sprawdź jak sobie z nim poradzić!

Co to jest thin content?

Thin content przysparza kłopotów wielu stronom internetowym. W szczególności są to sklepy internetowe, ze względu na mnogość podstron w serwisach tego typu.

Jednak tak naprawdę każda strona, bez względu na swoją wielkość, może zostać dotknięta przez ten problem. Choć thin content pojawia się na poszczególnych podstronach serwisu, to zjawisko to ma wpływ na całą witrynę i potrafi skutecznie utrudniać osiąganie wyników w kampanii SEO. Co jednak kryje się pod tym tajemniczym anglojęzycznym pojęciem?

Thin content to nic innego jak treści i podstrony o bardzo niskiej jakości. Przez niską jakość rozumie się np.:

  • podstrony z niewielką ilością treści, nieużyteczne dla użytkownika,
  • strony z treściami generowanymi przez automat, niedostosowanymi do potrzeb użytkownika,
  • duplikaty treści (tzw. duplicate content),
  • strony z nienaturalnie umieszczonymi, wręcz upchanymi frazami kluczowymi
  • ukryte treści na stronie (tzw. cloaking),
  • stosowanie doorway pages,
  • treści z błędami.

Podstrony z niewielką ilością treści

Myśląc o thin contencie, mamy przede wszystkim na myśli podstrony ubogie w treści lub prezentujące content o niewielkiej przydatności.

Pytając specjalistę SEO o odpowiednią długość tekstu dla danej podstrony, z pewnością otrzymamy słynną już w branży odpowiedź: “To zależy!”. Żadne dane nie mówią nam bowiem o optymalnej ilości znaków ze spacjami, która powinna być brana pod uwagę podczas tworzenia treści.

Tworząc content na stronę, miej na uwadze:

  • treści tworzone przez konkurencję,
  • wymogi swojej branży
  • oraz przede wszystkim skup się na wyczerpującym opisaniu danego tematu.

Długość treści publikowanych na stronach konkurencji jest pewnym wyznacznikiem tego, jakie teksty powinieneś umieszczać u siebie.

W jednym przypadku problem zażegna kilka dobrze opisanych akapitów, w innym – artykuł na kilkanaście tysięcy znaków ze spacjami. Każdy przypadek powinien więc być rozważany indywidualnie.

Treści automatycznie generowane

Treści generowane automatycznie to najczęściej content tworzony za pomocą synonimizatorów, czy innych narzędzi tego typu. Ostatnimi czasy coraz więcej mówi się o kwestiach AI w opracowywaniu treści i rozważa się znaczenie tego w przyszłości SEO.

Korzystając z narzędzi do automatycznego generowania treści AI, warto jednak postawić przede wszystkim na swoje własne umiejętności i osąd. Artykuły synonimizowane, czy nienaturalnie generowane treści skupione przede wszystkim na upychaniu słów kluczowych to nadal thin content i Google nie patrzy na nie przychylnie.

Duplicate content

Duplicate content, to tak zwana duplikacja treści i podzielić możemy ją na wewnętrzną i zewnętrzną. Jest to problem, który w szczególności dotyka większych serwisów internetowych, takich jak sklepy online. Warto jednak zdawać sobie sprawę z istnienia takiego problemu, aby móc skutecznie go eliminować.

Wewnętrzna duplikacja treści

Wewnętrzna duplikacja contentu to nic innego, jak różne podstrony w obrębie danej witryny, które prezentują te same lub bardzo podobne do siebie treści.

Umieszczanie tych samych opisów na podstronach wariantów produktów to jeden z najczęściej wskazywanych przykładów thin contentu, jakie pojawiają się na stronach e-commerce, ale oczywiście – nie jedyny.

thin content jako duplikaty w google search consolehttps://search.google.com/search-console/

Zewnętrzna duplikacja treści

Zewnętrzna duplikacja dotyczy z kolei naszej strony i innych stron w indeksie Google. Thin content w tym zakresie to przede wszystkim:

  • skopiowane opisy produktów od producentów czy innych stron,
  • wykorzystywanie czyjejś własności intelektualnej w postaci np. postów blogowych
  • oraz wszystko co odbiera unikalności naszej treści na stronie.

Upychanie fraz kluczowych w nienaturalny sposób

Thin content to także treści niedostosowane dla czytelnika, skupiające się wyłącznie na zapychaniu podstrony słowami kluczowymi.

Jeszcze przed pojawieniem się algorytmu Pandy, popularnym zjawiskiem był właśnie keyword stuffing, a treści obecne w internecie często w ogóle nie prezentowały wartości użytkowej. Zamiast tego słowa kluczowe były nachalnie i nienaturalnie umieszczane obok siebie, np. w nieodmienionych formach. Tekst nie był przygotowywany dla użytkownika, a tylko dla robota wyszukiwarki.

Panda skutecznie uporała się z premiowaniem tego rodzaju treści niskiej jakości, a nienaturalne posługiwanie się słowami kluczowymi zostało ukrócone.

Cloaking – ukrywanie treści w obrębie podstrony

Cloaking to jedna z nieuczciwych technik pozycjonowania stron internetowych. Jej celem jest zaprezentowanie robotowi wyszukiwarki innych treści niż użytkownikowi. Takie działanie narusza wytyczne Google i także jest uznawane za thin content.

Doorway pages – strony przejściowe

Kolejnym przykładem podstron o słabej jakości są strony przejściowe, tzw. doorway pages. Są to podstrony tworzone w obrębie witryny tylko w celu pozycjonowania ich na dane słowo kluczowe, które prowadzą do strony docelowej.

Użytkownik zmuszony jest przez nie do wykonania dodatkowej czynności, aby dostać się do informacji, których szuka.

Treści z błędami, merytorycznie niepoprawne i nieaktualne

Podstrony, które są merytorycznie niepoprawne, zawierają błędy ortograficzne czy stylistyczne oraz prezentują nieaktualne informacje również mogą być traktowane przez algorytmy jako nie spełniające kryteriów.

Warto więc dbać o poprawność swojego contentu na stronie w każdej kwestii, a nieaktualne informacje regularnie aktualizować.

Thin content i jego wpływ na SEO

Thin content wpływa nie tylko na to, jak użytkownik postrzega naszą stronę i markę, którą budujesz. Jego obecność ma także ogromne znaczenie, jeżeli chodzi o powodzenie prowadzonych przez nas działań pozycjonerskich.

Jaki wpływ ma thin content na SEO?

  • Przede wszystkim powoduje spadek oceny witryny w wyszukiwarce, a co za tym idzie – spadek jej pozycji. Czasem dotyczy to tylko podstron, na których występuje treść słabej jakości. Często jednak duże ilości podstron tego typu oddziałują na całą witrynę, powodując generalne spadki pozycji w wynikach organicznych.
  • Strony prezentujące thin content są bardzo często usuwane z indeksu, a co za tym idzie – przestają się wyświetlać w wynikach wyszukiwania. Użytkownicy nie mogą więc dostać się do naszej strony z poziomu wyszukiwarki.thin content jako problemy z indeksacją w google search console

https://search.google.com/search-console/

  • Treści, które nie są zgodne z intencją ich odbiorcy oraz nie prezentują dla niego żadnych wartości, wpływają także na wzrost wartości współczynnika odrzuceń.
  • Thin content wynikający z duplikacji treści może narazić naszą witrynę na problem kanibalizacji słów kluczowych i obniżenie dla tych konkretnych fraz pozycji w SERP-ach.
  • Dodatkowo – teksty o słabej wartości są niechętnie linkowane przez użytkowników sieci. Strona traci przez to możliwość pozyskiwania backlinków w naturalny sposób, na drodze marketingu szeptanego.

Jak wykryć thin content?

Wykrycie thin contentu na stronie można przeprowadzić na kilka sposobów, jednak najbardziej efektywne jest połączenie wielu metod jednocześnie. Pomaga to w wykryciu podstron o niskiej jakości.

Ręczna weryfikacja

Metoda ręczna to najbardziej żmudna i mozolna weryfikacja występowania thin contentu.

Niestety nie należy także do najdokładniejszych, szczególnie w przypadku witryn internetowych, takich jak sklepy online. Zaleca się, aby ręczna weryfikacja poprzedzona była wykorzystaniem odpowiednich narzędzi i służyła jako uzupełnienie analizy.

Analiza strony z pomocą odpowiednich narzędzi

Bez wątpienia najbardziej przydatne w wykrywaniu podstron niskiej jakości okazują się odpowiednie narzędzia.

Część z nich dostępna jest za darmo, część wymaga jednak uiszczenia odpowiedniej opłaty. Wszystkie jednak niesamowicie przydają się w pracy – ułatwiają analizy i przyśpieszają wiele procesów.

Google Search Console

Google Search Console to podstawowe narzędzie w pracy każdego, kto zajmuje się pozycjonowaniem stron internetowych. Dzięki niemu będziesz w stanie sprawdzić, które podstrony nie wyświetlają się często i generują mniej ruchu. Umożliwi to weryfikację, czy problem thin contentu dotknął właśnie ich.

Podstrony o niskiej jakości są też często usuwane z indeksu Google. Odpowiedni raport w Google Search Console pokaże Ci, czy problem braku indeksacji dotyka Twojej strony.

Crawlery

Rynek narzędzi SEO oferuje kilka bardzo dobrych crawlerów, dzięki którym przeskanujesz swoją stronę internetową pod kątem najrozmaitszych błędów.

Dzięki np. Screaming Frog SEO Spider Website Crawler – jednemu z najpopularniejszych z crawlerów, możesz sprawdzić swoją witrynę pod kątem np.:

  • duplikacji treści,
  • meta tagów
  • czy występowania podstron ubogich w treść.

logo screaming frog

https://www.screamingfrog.co.uk/

Copyscape

Copyscape to internetowe narzędzie, dzięki któremu będziesz w stanie sprawdzić, czy Twoja strona nie została dotknięta problemem duplikacji zewnętrznej lub plagiatu. Darmowa wersja narzędzia pozwala na kilka użyć dziennie.

narzędzie copyscape do sprawdzania duplikacji zewnętrznej

https://www.copyscape.com/

Jak poradzić sobie ze zjawiskiem thin content?

Wiesz już jak wykryć thin content, ale czy wiesz jak sobie z nim poradzić? Oto kilka z najważniejszych metod eliminacji tego niekorzystnego dla strony zjawiska.

Stosowanie przekierowań 301

Stosowanie przekierowań 301 rozwiąże problem podstron zduplikowanych, np. w przypadku wdrożenia certyfikatu SSL, czy ujednolicenia adresu strony (www lub bez www). Wersje http oraz https strony są traktowane przez roboty jako odrębne adresy url. To samo tyczy się wersji adresu z www i bez.

Zastosowanie odpowiedniego przekierowania pomoże uporać się z duplikacją tego typu.

Blokowanie indeksowania za pomocą tagu noindex

Jedną z najskuteczniejszych metod radzenia sobie z thin contentem jest stosowanie w sekcji w kodzie źródłowym strony tagu noindex. Tak oznaczona podstrona będzie usuwana z indeksu po napotkaniu przez roboty Google.

meta tag robots noindex

Stosowanie meta tagu rel=canonical

Metatag rel=canonical wdrożony na odpowiednich podstronach sprawdzi się w szczególności w przypadku sklepów internetowych.

meta tag rel=canonical

Jest to skuteczna metoda radzenia sobie z duplikacją wewnętrzną wynikającą np. z tworzenia osobnych podstron dla wariantów produktów czy w przypadku adresów url tworzących się w wyniku sortowania produktów w kategoriach lub podstron paginacji.

Pamiętaj jednak, że tag kanoniczny jest jedynie wskazówką dla Googlebota, która nie zawsze może być przez niego uznana.

Usuwanie i łączenie podstron

W przypadku występowania podstron o podobnej lub identycznej treści metodą eliminacji thin contentu, która często się sprawdza, jest łączenie podstron w jedną, bardziej jakościową podstronę. Możesz także usuwać podstrony, które nie mają żadnej wartości dla użytkownika i Twojego biznesu.

Copywriting

Puste kategorie, braki opisów produktów, czy po prostu podstrony ubogie w wysokiej jakości treść są często traktowane przez roboty wyszukiwarek jako thin content. Aby temu zaradzić, zadbaj o to, aby Twoja strona wypełniona była wysokiej jakości tekstami. W tym celu możesz skorzystać z pomocy copywritera.

Zatrudnij specjalistę

Jeżeli w ogóle nie wiesz jak zabrać się za eliminację podstron o niskiej jakości ze swojego serwisu lub nie masz na to czasu – rozważ zatrudnienie agencji zajmującej się pozycjonowaniem.

Specjaliści zajmujący się pozycjonowaniem sklepów internetowych i stron usługowych, kompleksowo pomogą Ci w zlokalizowaniu problemu związanego z thin contentem i skutecznie go wyeliminują.

Zespół SEO z Redseo oferuje swoją pomoc w optymalizacji stron internetowych. Zajrzyj do zakładki Oferta, by znaleźć interesującą Cię usługę i nawiązać z nami kontakt.

Podsumowanie

Treści publikowane na stronach internetowych mają ogromne znaczenie zarówno w budowaniu marki jak i widoczności w wyszukiwarce.

Thin content to jeden z najpopularniejszych problemów, z jakimi zmagają się współcześni przedsiębiorcy planujący i wdrażający działania w internecie. Dlatego tak ważne jest dbanie o jakość publikowanych tekstów i zapewnienie użytkownikom sieci ich wysokiej użyteczności.

Thin content wpływa bowiem najczęściej na całą witrynę i może skutecznie utrudnić Ci działania SEO.

Średnia ocena: 5 / 5. Ilość ocen: 17

Wystaw pierwszą ocenę! :)

Potrzebujesz skutecznej agencji marketingowej?

Napisz do nas »