Śledzenie zdarzeń w Google Tag Managerze

Chcesz wiedzieć, ile osób pobrało PDF z Twojej strony lub chcesz sprawdzić, które obrazki były klikane? Dzięki pomocy Google Tag Managera masz możliwość analizowania działań użytkowników, którzy trafili do witryny. Sprawdź, w jaki sposób ustawić śledzenie wyżej wspomnianych pobrań PDF i kliknięć obrazka, a także kliknięć linków do stron wychodzących, maili i telefonów.

Jeśli wcześniej nie pracowałeś z GTM, zapraszam do lektury poprzednich artykułów dotyczących Google Tag Managera: “Dlaczego warto korzystać z Google Tag Managera” oraz “Google Tag Manager – instalacja i konfiguracja”. Śledzenie któregokolwiek ze zdarzeń działa na podobnej zasadzie, jednak poniżej zobaczysz dokładne instrukcje do każdego z nich.

Kliknięcie obrazka

Konfiguracja tagu śledzenia kliknięcia obrazka

Konfiguracja tagu śledzenia kliknięcia obrazka

Konfiguracja tagu

W Google Tag Managerze przejdź do stworzenia nowego tagu. Wybierz Google Analytics, następnie jako Typ śledzenia ustaw Zdarzenie. Uzupełnij resztę pól:

  • Kategoria – wpisz nazwę, która będzie wskazywała na to, co śledzisz np. Image Link
  • Działanie – oznaczać będzie czynność podejmowaną przez użytkownika na Twojej stronie. Wpisz: {{Click URL}}
  • Etykieta – dzięki niej zobaczysz, na której stronie obrazek został kliknięty. Wpisz: {{Page URL}}

Zwróć uwagę, aby w polu działanie niezwiązane z interakcją, ustawiony był fałsz. Zjedź niżej i zaznacz włączenie zastępowania ustawień w tym tagu. Wstaw swój identyfikator śledzenia.

Konfiguracja reguły do śledzenia obrazka

Konfiguracja reguły do śledzenia obrazka

 

Konfiguracja reguły

Wybierz typ reguły: kliknięciewszystkie elementy. Następnie zaznacz, aby uruchamiała się tylko przy niektórych kliknięciach. Jako warunki ustaw:

  • Click URL, a w dopasowaniu do wyrażenia (\jpg|\.png|\.jpeg|\.gif)$

Linki wychodzące do innych stron

Konfiguracja tagu śledzenia linków wychodzących

Konfiguracja tagu śledzenia linków wychodzących

Konfiguracja tagu

Ten punkt, od poprzedniego różni się właściwie jednym – kategorią. Możesz w niej pisać OutboundLink. Resztę uzupełnij jak wyżej.

Konfiguracja reguły śledzenia linków wychodzących

Konfiguracja reguły śledzenia linków wychodzących

Konfiguracja reguły

Jako typ reguły ustaw: kliknięciatylko linki. W następnym kroku wybierz niektóre kliknięcia linków.

Teraz musisz określić kiedy nastąpi zdarzenie:

  • Click URL nie rozpoczyna się od /
  • Click URL nie rozpoczyna się od różne warianty adresu Twojej witryny (tak jak w naszym przykładzie)
  • Click URL nie zawiera javascript:;
  • Click URL zaczyna się od http

Kliknięcia maila

Konfiguracja tagu śledzenia kliknięć maila

Konfiguracja tagu śledzenia kliknięć maila

Konfiguracja tagu

Tu także konfiguracja nie różni się znacznie od opisanych powyżej. Jak zwykle musisz nadać nazwę kategorii. W naszym przypadku jest to po prostu E-mail.

Konfiguracja reguły kliknięć maila

Konfiguracja reguły kliknięć maila

Konfiguracja reguły

Wybierz: KliknięcieTylko linki. Zaznacz opcję uruchomienia reguły, gdy spełniony jest warunek kliknięcia niektórych linków. Następnie ustaw:

  • Click URL zaiwera mailto:

Pobranie PDF

Konfiguracja tagu pobrań PDF

Konfiguracja tagu pobrań PDF

Konfiguracja tagu

Nazwij kategorię i uzupełnij resztę pól. Na pewno wiesz już jak to zrobić 🙂 Jeśli nie, to przypominam, że możesz zerknąć na zrzuty ekranu lub opisy wyżej.

Konfiguracja reguły śledzenia pobrań PDF

Konfiguracja reguły śledzenia pobrań PDF

Konfiguracja reguły

W tym przypadku typ reguły to: Kliknięciewszystkie elementy. Wybierz także uruchamianie reguły, gdy zostanie spełniony warunek niektórych kliknięć. Ustaw:

  • Click URL kończy się na .pdf

Kliknięcia telefonu

Konfiguracja tagu śledzenia kliknięć telefonu

Konfiguracja tagu śledzenia kliknięć telefonu

Konfiguracja tagu

Uzupełnij puste pola, pamiętając o nadaniu nazwy kategorii.

Konfiguracja reguły śledzenia kliknięć telefonu

Konfiguracja reguły śledzenia kliknięć telefonu

Konfiguracja reguły

Wybierz typ reguły: Kliknięcietylko linki. I tak jak we wszystkich innych podanych przykładach – niektóre kliknięcia linków. Reguła zostanie uruchomiona, gdy:

  • Click URL zaczyna się od tel:

Dane na temat śledzonych zdarzeń

Zdarzenia w Google Analytics

Zdarzenia w Google Analytics

Dane pozyskane ze śledzenia znajdziesz w Google Analytics. Po zalogowaniu przejdź do zakładki Zachowanie, a następnie wybierz Zdarzenia. Możesz przejść do przeglądu lub najczęstszych zdarzeń. Wybierz interesującą Cię kategorię i analizuj jakie elementy miały najwięcej kliknięć i na jakich stronach użytkownicy byli aktywni!

Podsumowanie

Obsługa Google Tag Managera może wydawać się skomplikowana. Jednak warto z niego korzystać nie tylko z powodów łatwiejszego zamieszczania kodów, ale także aby lepiej analizować działania prowadzone na stronie. Poznaj użytkowników swojej witryny i dzięki temu buduj skuteczne strategie!

Masz pytania? Skontaktuj się z nami!

Sprawdź także:
Dlaczego warto korzystać z Google Tag Managera?
Google Tag Manager – instalacja i konfiguracja

Bądź o krok przed konkurencją!

Zapisz się do newslettera, a raz w miesiącu otrzymasz najważniejsze informacje o marketingu internetowym na e-mail.