Prowadząc różnego rodzaju kampanie dla swojej firmy, powinieneś wiedzieć, które z nich realizują zamierzone cele. Aby nie pogubić się w gąszczu informacji i z łatwością sprawdzić dane w Google Analytics, powinieneś tagować kampanie. Bardzo dużo mówi się o dodawaniu parametrów UTM do adresów URL, jednak gdzie, w Google Analytics możesz znaleźć wyniki otagowanych kampanii?
Urchin Tracking Module, czyli UTM to symbole dodawane do linku. Symbole te są odczytywane przez narzędzia analityczne, dzięki czemu możesz sprawdzać, które działania są najbardziej wartościowe. O tym, jak dodawać UTM-y do linków w kampaniach np.: FB Ads, newsletterze, powiadomieniach push, dowiesz się z naszego wpisu “Tagowanie linków UTM, czyli skąd pochodzą kliknięcia”.
Źródła wizyt w Google Analytics
Czas rzeczywisty – Źródła wizyt
Czas rzeczywisty to raport, który pozwala Ci sprawdzać ruch w witrynie praktycznie “na żywo”.
Przykład źródło i medium – podgląd na żywo Google Analytics
W źródłach wizyt znajdziesz informację skąd pochodzi użytkownik. Jeśli pojawi się na Twojej stronie z wysłanej kampanii, do której dodałeś UTM-y (lub zostały one dodane automatycznie), w zależności od tego, co wpisałeś w “UTM Source” i “UTM Medium” takie dane będą widoczne.
UTM Source i UTM Medium w adresie URL
Raport ten to także dobry sposób na sprawdzenie, czy nie popełniłeś błędu w trakcie dodawania tagu, zanim jeszcze skierujesz link do użytkowników z zewnątrz. Aby sprawdzić, czy prawidłowo otagowałeś kampanię, wystarczy wpisać link z UTM do przeglądarki i przejść do strony. Po chwili w źródłach wizyt zobaczysz swoje wejście z informacją o źródle i medium.
Źródło/medium w Google Analytics
Pozyskiwanie – Cały ruch – Źródło/medium
Ruch w Twojej witrynie za wybrany okres znajdziesz w raporcie Źródło/medium. Możesz porównać jak dużo odwiedzin pochodzi z poszczególnych źródeł, a także sprawdzić, czy realizowane są ustawione cele.
Przykładowy raport źródło/medium w Google Analytics
To nie koniec możliwości, jakie daje Google Analytics i tagowanie linków. Prócz sprawdzenia źródła, możesz także zobaczyć, z której kampanii pochodzi ruch, a nawet z której reklamy. Właśnie po to w trakcie tworzenia tagu uzupełniasz “UTM Campaign” i “UTM Content”.
UTM Campaign i UTM Content w adresie URL
Wystarczy, że dodasz wymiar dodatkowy – kampania lub treść.
Wymiar dodatkowy
Jeśli źródło nie miało UTM-u lub uzupełnionej kampanii/treści, w kolumnie pojawi się “(not set)”. Natomiast w każdym innym przypadku zobaczysz te informacje.
W kampaniach Google Ads (dawniej AdWords) możesz włączyć automatyczne tagowanie, nie musisz wtedy martwić się o dodawanie UTM-ów.
Raport Wszystkie kampanie Google Analytics
Pozyskiwanie – Kampanie – Wszystkie kampanie
Raport wszystkie kampanie pozwoli Ci na szybkie porównanie danych ze wszystkich kampanii, nie będziesz musiał używać wymiaru dodatkowego (chyba że będziesz chciał zobaczyć informację o treści lub inny wymiar) i nie będzie tam zawarty ruch bez tagów.
Ruch z wielu kampanii w Google Analytics
Jeśli masz ruch z różnych kampanii, możesz ustawić wymiar dodatkowy źródło/medium, a w ustawieniach zaawansowanych uwzględnić wybrane źródło.
Wymiar dodatkowy: źródło medium i “zaawansowane”
Ruch z wybranego źródła
Zwróć uwagę, że źródło możesz uwzględnić lub wykluczyć.
Raport niestandardowy w Google Analytics
Raport niestandardowy
Raport niestandardowy pozwoli Ci szybko sprawdzić wiele ważnych danych, nie tylko dotyczących ruchu z różnych kampanii.
O tym, jak tworzyć niestandardowy raport dla otagowanych facebookowych kampanii pisałam w jednym z artykułów. Jeśli interesuje Cię stworzenie takiego raportu, możesz przeczytać wpis o raportach niestandardowych w Google Analytics dotyczący FB Ads.
Przygotowanie raportu niestandardowego
W przygotowaniu raportu niestandardowego, który będzie przedstawiał ruch z konkretnych kampanii, kluczowe jest ustawienie Analizy wymiarów i filtrów.
Po prawidłowej konfiguracji zobaczysz, które kampanie/reklamy z danego źródła/medium były najskuteczniejsze. Najważniejsze jest, że samodzielnie decydujesz, które dane są najistotniejsze.
Podsumowanie
W Google Analytics istnieje wiele możliwości na sprawdzenie ruchu z otagowanych linków. Nieważne, czy wybierzesz któryś z zaproponowanych przeze mnie, czy inny. Ważne jednak, abyś analizował wyniki swoich kampanii i wyciągał właściwe wnioski.
Jeśli chcesz poznać więcej raportów, na które warto zwrócić uwagę w narzędziu Google Analytics, zachęcam do lektury artykułu “Jak rozumieć i wykorzystać statystyki? Google Analytics w pigułce dla e-commerce”.