Rynek reklamy internetowej w Polsce 2023
Początek roku zwykle wiąże się z pojawianiem się raportów i podsumowań za rok wcześniejszy. Rynek reklamy internetowej w Polsce 2023 roku również warto omówić, nawiązując do wykonanych badań czy raportów. A jak można się domyślać, jest co omawiać, bo branża reklamowa rozwija się wyjątkowo dynamicznie.
Wartość rynku reklamy w 2023 roku
Wg udostępnionych raportów, np. Publicis Groupe czy Gemius, wartość rynku reklamy wzrosła w 2023 roku o 7% względem roku poprzedniego (jest to różnica ok. 12 mld złotych).
Warto zwrócić uwagę na to, że firmy reklamują się z pomocą różnych formatów i mediów, a każde medium obserwowało swoje spadki i wzrosty. Dla przykładu: w 2023 r. reklama internetowa utrzymywała udział na poziomie 45%, zaś reklama telewizyjna zaobserwowała spadki.
A jak wyglądały wydatki na reklamę? Reklama cyfrowa odnotowała ponad 8% wzrost wydatków w 2023 r., a o ponad 4% wzrosły inwestycje reklamowe w telewizji.
Sektory handlowe a reklama w 2023 r.
Aż 11 sektorów zwiększyło inwestycje reklamowe, natomiast 5 sektorów zdecydowało się na obniżenie wydatków reklamowych w 2023 r.
Kto wydawał więcej na reklamę?
- Sektor handel zwiększył inwestycje reklamowe o 9%. W tym sektorze działają zarówno sklepy RTV i AGD, jak Media Expert, ale również takie dyskonty jak Lidl czy Biedronka
- Sektor żywność, podobnie jak handlowy, również zanotował wzrost wydatków reklamowych w 2023 roku względem roku poprzedniego i to aż o ponad 140 mln złotych (ponad 16% wzrost).
- Podium zamyka sektor motoryzacja ze wzrostem wydatków przekraczającym o 100 mln złotych wydatki z roku wcześniejszego.
Kto wydał najmniej?
- Sprzęty domowe, dekoracje notuje w 2023 r. spadek udziału o 10,4%.
- Na drugim miejscu pod względem spadku wartości na rynku reklamy plasuje się sektor media, który wydał o 6% mniej na reklamę niż w roku poprzednim.
- Wartość inwestycji reklamowych zmniejszył sektor napoje i alkohole: -3%.
- Spadek budżetów dotyczy również sektora odzież i akcesoria: -2,6%.
Jak reklamowaliśmy się w 2023 roku?
W 2023 roku firmy najchętniej reklamowały się poprzez internet, radio, telewizję, outdoor oraz… dzienniki.
Jeśli idzie o dynamikę wzrostów, na pierwszym miejscu znalazła się reklama kinowa, następnie na drugim miejscu znalazła się reklama outdoorowa (szczególny wzrost w drugiej połowie 2023 r.). Na trzecim miejscu znalazły się reklamy radiowe, a za radiem plasuje się internet.
Omówmy to nieco dokładniej.
Obecnie ogromnym zainteresowaniem reklamodawców cieszy się radio i było chętnie wybierane w 2023 r. jako przestrzeń reklamowa. Najbardziej aktywnym reklamodawcą był sektor handel oraz motoryzacyjny. Rynek reklamy radiowej okazał się świetną inwestycją dla wielu branż.
Niewielki wzrost udziału widzimy w kanale telewizyjnym. Warto wiedzieć, że także sam czas korzystania z telewizji zmalał u widzów względem poprzedniego roku. A kto wydał najwięcej na reklamę telewizyjną?
Zdecydowanie w telewizji najbardziej aktywna reklamowo była dwójka liderów, czyli sektor żywność oraz sektor kosmetyczny, które zanotowały dynamikę na poziomie kolejno 16,2% oraz 15,5%. Trzeci największy wzrost wolumenu budżetów w telewizji miał sektor farmaceutyczny (wzrost udziału o ponad 35 mln zł).
Dużą popularnością cieszyła się też reklama kinowa (zaobserwowano wzrost o ponad 20% rok do roku).
Zmalał udział reklam w czasopismach i co ciekawe, był to jedyny kanał, który zaobserwował spadki zainteresowania w 2023 roku. Wydatki poszczególnych sektorów reklamowych w magazynach spadły w sektorze handel i media aż o -21% oraz -27%.
Gdzie na rynku reklamy wzrósł budżet w 2023 r.?
Budżet na reklamę wzrósł w kanale radiowym i internetowym.
Nas naturalnie najbardziej interesuje wątek internetowy. Największy potencjał zdaje się mieć reklama wideo! Od jakiegoś czasu taką tendencję przewidywało się w branży marketingowej (sprawdź nasze przewidywane trendy marketingowe według specjalistów Redseo).
Ogromnym zainteresowaniem reklamodawców nadal cieszy się reklama w wyszukiwarkach, która również obserwuje wzrosty rok do roku.
Reklama display odnotowała wzrost w 2023 r., jednak dość niewielki w porównaniu do wideo czy wyszukiwarek.
Rynek reklamy w Polsce obserwuje także znakomite wzrosty w kategorii reklamy mobilnej. Kanał mobile jest coraz bardziej popularny zarówno po stronie klientów, jak i reklamodawców.
2021 rok to rok przełomowy dla przewagi reklamy internetowej nad telewizyjną. Odkąd wówczas nastąpiło przetasowanie, tendencja z przewagą internetu stabilnie się utrzymuje.
Prognozy na 2024 rok
Analitycy wskazują, że w 2024 roku zaobserwujemy kolejny wzrost wartości rynku reklamy i to aż o 6-7%!
Analizując raporty, można domyślać się, że w dalszym ciągu ważnym formatem reklamowym będzie reklama wideo, a internet będzie wyprzedzał wcześniej dominująca reklamę telewizyjną.
Już teraz Gemius odnotowuje, że w styczniu 2024 r. w internecie mieliśmy styczność z niemal 90 mld emisji reklamowych. Również niemal 90% Polaków miała styczność z reklamą internetową.
To imponujący wynik, a liderami w branży reklamowej, jeśli chodzi o widoczność reklam wg badania prezentowanego przez Gemius są marka TEMU oraz Ceneo. Na trzecim miejscu prezentowanego rankingu uplasowała się marka Media Expert.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej o tym, jak wygląda sytuacja kanału telewizyjnej reklamy na początku 2024 r., zajrzyj do prezentowanego raportu.
A może chcesz, abyśmy zajęli się promocją Twojej marki? W Redseo zajmujemy się pozycjonowaniem sklepów internetowych i stron www oraz reklamą w systemach reklamowych – Google Ads i Microsoft Ads. Zapraszamy do kontaktu, doradzimy Ci najlepsze rozwiązanie.