Różnice w konwersjach między Google Ads i Google Analytics
Dane dotyczące konwersji różnią się na Twoim koncie Google Ads i Google Analytics? Spokojnie, to jeszcze nie musi oznaczać błędu w implementacji śledzenia konwersji. Dane w obu tych narzędziach mogą się różnić z kilku powodów. Dowiesz się na ten temat więcej czytając nasz artykuł.
Te same konwersje, a inne dane
Ustawiasz w Google Analytics cel lub konfigurujesz śledzenie transakcji e-commerce, importujesz je do Google Ads jako konwersje, więc w teorii korzystasz z tych samych danych. Skąd zatem rozbieżność w wynikach?
Konwersje w Google Ads
Konwersje w Google Analytics
Jest kilka powodów przez które konwersje w Google Ads i Google Analytics mogą się różnić:
- data przypisania konwersji
- źródła atrybucji
- liczba przypisywanych konwersji
- raportowanie
Data przypisywania konwersji
W przypadku Google Analytics to czas realizacji celu, czy transakcji. Z kolei w Google Ads to ostatnie kliknięcie reklamy, które doprowadziło do konwersji.
Załóżmy, że użytkownik dokonał zakupu w sklepie internetowym 20 października. Reklamę Google Ads kliknął dwa dni prędzej, czyli 18 października. W Google Ads ta konwersja będzie zarejestrowana z datą 18 października – dzień kliknięcia reklamy, w Google Analytics 20 października – dzień zakupu.
Źródła atrybucji
Domyślnie w Google Analytics konwersja jest przypisana do ostatniego niebezpośredniego kliknięcia. Oznacza to, że w raportach ignorowane są bezpośrednie wejścia na stronę, a konwersja przypisana jest ostatniemu kanałowi, z którym klient wchodzi w interakcję.
No dobrze, to skąd w raportach Google Analytics źródło “direct”? Po przykłady odsyłam do artykułu dotyczącego konwersji w Google Analytics.
W Google Ads konwersje są przypisane tylko wtedy, gdy użytkownik kliknął reklamę. Domyślnie wykorzystywany jest model ostatniego kliknięcia.
Dla lepszego zobrazowania różnicy posłużę się poniższym przykładem:
Użytkownik sklepu internetowego kliknął reklamę Google Ads, ale nie dokonał zakupu. Kolejnego dnia ponownie szuka interesującego go produktu i wchodzi na stronę tego samego sklepu, klikając bezpłatny wynik wyszukiwania (organiczny) i składa zamówienie.
Google Ads przypisze taką konwersję do kampanii Google, a Google Analytics do google/organic.
Liczba przypisywanych konwersji
W Google Analytics można skonfigurować cel – który może być liczony jeden raz na sesję. Bądź transakcje e-commerce – których może być kilka podczas jednej sesji, pod warunkiem, że każda ma niepowtarzalny identyfikator.
W Google Ads nie ma pojęcia sesji, dlatego może być zarejestrowanych wiele konwersji.
Przykład? Użytkownik wchodzi dwa razy na stronę kontakt (nasz cel) podczas jednej sesji. W Google Analytics zostanie zarejestrowana jedna konwersja, a w Google Ads dwie (jeśli skonfigurowane jest liczenie wszystkich konwersji).
Konfigurując śledzenie konwersji na koncie Google Ads masz do wyboru 2 opcje:
- każda – odnosi się do wszystkich konwersji
- jedna – będzie zliczana jedna konwersja na kliknięcie reklamy
Raportowanie
Warto zaznaczyć, że nie wszystkie dane będą w raportach widoczne od razu. Zarówno na koncie Google Ads jak i Google Analytics mogą pojawiać się z kilkugodzinnym opóźnieniem.
Na dane widoczne w raportach wpływ mają również różne okna konwersji. Domyślnie na koncie Google Ads konwersja jest liczona maksymalnie 30 dni od kliknięcia reklamy. Z kolei w Google Analytics może to być do 6 miesięcy od kliknięcia w reklamę i przejścia do witryny. Oznacza to, że jeśli użytkownik zdecyduje się na zakup po 31 dniach od kliknięcia reklamy konwersja nie będzie uwzględniona w Google Ads, ale będzie raportowana w Google Analytics.
Podsumowanie
Różnice w liczbie konwersji na koncie Google Analytics i Google Ads nie muszą wynikać z niewłaściwych ustawień, czy błędów w implementacji kodów śledzenia. Oba te systemy w odmienny sposób gromadzą dane o konwersji. Warto jednak zrozumieć różnice pomiędzy tymi narzędziami, by wyciągać trafne wnioski dla naszego biznesu.