Różnice w konwersjach między Google Ads i Google Analytics

porównanie-konwersji-google-ads-i-google-analytics Blob

Dane dotyczące konwersji różnią się na Twoim koncie Google Ads i Google Analytics?  Spokojnie, to jeszcze nie musi oznaczać błędu w implementacji śledzenia konwersji. Dane w obu tych narzędziach mogą się różnić z kilku powodów. Dowiesz się na ten temat więcej czytając nasz artykuł.

Te same konwersje, a inne dane

Ustawiasz w Google Analytics cel lub konfigurujesz śledzenie transakcji e-commerce, importujesz je  do Google Ads jako konwersje, więc w teorii korzystasz z tych samych danych. Skąd zatem rozbieżność w wynikach?

konwersje-w-google-ads

Konwersje w Google Ads

Konwersje-Google-Analytics

Konwersje w Google Analytics

Jest kilka powodów przez które konwersje w Google Ads i Google Analytics mogą się różnić:

  • data przypisania konwersji
  • źródła atrybucji
  • liczba przypisywanych konwersji
  • raportowanie

Data przypisywania konwersji

W przypadku Google Analytics to czas realizacji celu, czy transakcji. Z kolei w Google Ads to ostatnie kliknięcie reklamy, które doprowadziło do konwersji.

Załóżmy, że użytkownik dokonał zakupu w sklepie internetowym 20 października. Reklamę Google Ads kliknął dwa dni prędzej, czyli 18 października. W Google Ads ta konwersja będzie zarejestrowana z datą 18 października – dzień kliknięcia reklamy, w Google Analytics 20 października – dzień zakupu.

Źródła atrybucji

Domyślnie w Google Analytics konwersja jest przypisana do ostatniego niebezpośredniego kliknięcia. Oznacza to, że w raportach ignorowane są bezpośrednie wejścia na stronę, a konwersja przypisana jest ostatniemu kanałowi, z którym klient wchodzi w interakcję.

ścieżka-konwersji

No dobrze, to skąd w raportach Google Analytics źródło “direct”? Po przykłady odsyłam do artykułu dotyczącego konwersji w Google Analytics.

Google Ads konwersje są przypisane tylko wtedy, gdy użytkownik kliknął reklamę. Domyślnie wykorzystywany jest model ostatniego kliknięcia.

Dla lepszego zobrazowania różnicy posłużę się poniższym przykładem:

Użytkownik sklepu internetowego kliknął reklamę Google Ads, ale nie dokonał zakupu. Kolejnego dnia ponownie szuka interesującego go produktu i wchodzi na stronę tego samego sklepu, klikając bezpłatny wynik wyszukiwania (organiczny) i składa zamówienie.

Google Ads przypisze taką konwersję do kampanii Google, a Google Analytics do google/organic.

Liczba przypisywanych konwersji

W Google Analytics można skonfigurować cel – który może być liczony jeden raz na sesję. Bądź transakcje e-commerce – których może być kilka podczas jednej sesji, pod warunkiem, że każda ma niepowtarzalny identyfikator.

W Google Ads nie ma pojęcia sesji, dlatego może być zarejestrowanych wiele konwersji.

Przykład? Użytkownik wchodzi dwa razy na stronę kontakt (nasz cel) podczas jednej sesji. W Google Analytics zostanie zarejestrowana jedna konwersja, a w Google Ads dwie (jeśli skonfigurowane jest liczenie wszystkich konwersji).

Konfigurując śledzenie konwersji na koncie Google Ads masz do wyboru 2 opcje:

  • każda – odnosi się do wszystkich konwersji
  • jedna – będzie zliczana jedna konwersja na kliknięcie reklamy

ustawienia-konwersji-w-google-ads

Raportowanie

Warto zaznaczyć, że nie wszystkie dane będą w raportach widoczne od razu. Zarówno na koncie Google Ads jak i Google Analytics mogą pojawiać się z kilkugodzinnym opóźnieniem.

Na dane widoczne w raportach wpływ mają również różne okna konwersji. Domyślnie na koncie Google Ads konwersja jest liczona maksymalnie 30 dni od kliknięcia reklamy. Z kolei w Google Analytics może to być do 6 miesięcy od kliknięcia w reklamę i przejścia do witryny. Oznacza to, że jeśli użytkownik zdecyduje się na zakup po 31 dniach od kliknięcia reklamy konwersja nie będzie uwzględniona w Google Ads, ale będzie raportowana w Google Analytics.

Podsumowanie

Różnice w liczbie konwersji na koncie Google Analytics i Google Ads nie muszą wynikać z niewłaściwych ustawień, czy błędów w implementacji kodów śledzenia. Oba te systemy w odmienny sposób gromadzą dane o konwersji. Warto jednak zrozumieć różnice pomiędzy tymi narzędziami, by wyciągać trafne wnioski dla naszego biznesu.

Opublikowano w Blog Analityka internetowa: , aktualizacja: