Rodzaje reklamy internetowej – który sprawdzi się u Ciebie?

rodzaje reklamy internetowej Blob

Badania serwisu Gemius wykazały, że internetowe przekazy reklamowe w czerwcu 2023 dotarły do 86,51% populacji Polaków (w wieku 7-75 r.ż.). Wskazuje to wyraźnie na to, że inwestowanie w marketing internetowy jest rozsądnym posunięciem. Na Twoją korzyść działa też to, że rodzaje reklamy internetowej są liczne i zróżnicowane, dzięki czemu dostosujesz je do swoich potrzeb, oczekiwań i budżetu.

W tym artykule wskażę formaty reklamowe oferujące różne możliwości, przybliżę charakterystykę najpopularniejszych i doradzę, jakie są najkorzystniejsze w różnych sytuacjach.

Reklama internetowa – klasyfikacja

Reklama internetowa może przyjmować różne formy zróżnicowane pod kątem kanału, jakim docierają do odbiorców, ale również prędkości działania oraz innych zmiennych. Nie istnieje jeden właściwy podział formatów reklamowych, dlatego pozwolę sobie wymienić wybrane rodzaje w subiektywnie dobranej kolejności.

Istnieją jednak pewne podziały, które warto przybliżyć.

  • Reklamy jawne i ukryte
  • Pozytywne i szkodliwe (oraz neutralne)

Wszystkie mają swoje wady i zalety z punktu widzenia przedsiębiorcy. Na korzyść niektórych formatów działa czas (dzięki szybkości docierania do potencjalnych klientów), na korzyść innych – długofalowy efekt.

Co ważne, wynik niektórych działań mierzy się liczbą transakcji czy klientów, a inne np. ruchem na stronie czy innym wskaźnikiem. Wynika to z charakterystyki danego formatu reklamowego i tego, co chcemy z jego pomocą uzyskać.

Sprawdźmy, jakie są najpopularniejsze (i najbardziej nas interesujące) formy reklamy internetowej.

Formy reklamy internetowej

Rodzaje reklam internetowych to dynamiczna gałąź biznesu i marketingu. Tak naprawdę lista może każdego dnia ulec zmianie. Spróbuję jednak odwołać się do wspomnianych podziałów formatów reklamowych i przybliżyć najpopularniejsze sposoby docierania do swojej grupy docelowej (spr.: profil klienta).

Reklama jawna

Do tej grupy należą wszystkie przekazy, które nie pozostawiają odbiorcy wątpliwości co do tego, że są reklamami. W wielu przypadkach są wyraźnie oznaczone jako treści reklamowe. Należą do nich np.:

Oczywiście lista jest orientacyjna i można by dodać do niej więcej formatów reklamowych, jednak postanowiłam skupić się na najpopularniejszych typach.

Reklama ukryta/niejawna

To grupa reklam internetowych, które nie są klasycznymi reklamami. Niewprawny internauta może nie zauważyć, że docierająca do niego treść promuje markę lub jest formą reklamy internetowej. Doświadczony użytkownik internetu dostrzeże, że przekaz jest przygotowany z intencją promocyjną lub sprzedażową.

Niejawne reklamy w internecie to np.:

  • Firmowa strona www;
  • Pozycjonowanie stron internetowych;
  • Content marketing (zawiera w sobie zarówno treści w formie tekstów na stronach, jak i infografiki, podcasty, e-booki itp.);
  • Działalność w mediach społecznościowych
  • Marketing wirusowy;
  • Wspomniany już wcześniej newsletter może też zostać przyporządkowany do tej grupy.

Podobnie jak wyżej, listę można by uzupełnić, jednak na podstawowe potrzeby wystarcza powyższe, najchętniej wykorzystywane formy reklam w internecie.

Reklamy pozytywne a reklamy szkodliwe

Można też klasyfikować reklamy względem reakcji odbiorców.

W marketingu internetowym można przebierać wśród form reklamy. Nie wszystkie warianty są etyczne i nie wszystkie są udane, ale jednak większość przedsiębiorców decyduje się na szczęście na uczciwy przekaz reklamowy.

Pozytywne reklamy to takie, które zyskują poklask u odbiorców, przynoszą zysk i są lubiane. Często przeradzają się w dłuższe kampanie dzięki swojej popularności.

Istnieją też reklamy neutralne, które zazwyczaj są niezauważane przez odbiorców. Przeczytasz u nas na blogu artykuł o zjawisku określanym jako ślepota banerowa. Oznacza ona, że przekaz reklamowy jest ignorowany przez odbiorców.

Wśród form reklamy internetowej możemy też wyróżnić reklamy o negatywnym charakterze. Można je określić jako szkodliwe – z wielu powodów. Jednym z nich mogą być kontrowersje wśród odbiorców.

Reklamy płatne w systemach reklamowych

Wszystkie „Adsy”, takie jak:

  • Google Ads,
  • Microsoft Ads,
  • Facebook Ads
  • czy LinkedIn Ads,
  • a nawet Allegro Ads

to płatne systemy, w których możesz uruchamiać kampanie reklamowe. W Redseo oferujemy głównie działania w obrębie dwóch pierwszych systemów. Szczególnie Google Ads należy do najpopularniejszych kanałów marketingowych, ale warto zainteresować się także możliwościami, jakie daje konkurencyjny Bing Ads (firmy Microsoft).

Sam system Google Ads oferuje liczne formaty reklam internetowych, które można łatwo dopasować do swoich potrzeb, oczekiwań i budżetu. W Google Ads możesz przebierać wśród rodzajów reklam, dzięki którym zaprezentujesz się w wynikach wyszukiwania lub sieci reklamowej Google:

  • Reklamy tekstowe (czyli tzw. linki sponsorowane oparte o słowa kluczowe, to płatne wyniki wyszukiwania i podstawowa reklama Google);
  • Reklama produktowa PLA (in. Google Shopping / Zakupy Google, takie kampanie są atrakcyjne wizualnie, bo są wzbogacone między innymi zdjęciami produktów – przeznaczone dla e-commerce);
  • Reklamy graficzne (tzw. reklamy displayowe oparte o banery reklamowe)
  • Remarketing (reklama przypominająca, podążająca za użytkownikami, którzy np. byli na Twojej stronie i wykonali jakieś działanie, ale np. nie sfinalizowali transakcji);
  • Reklamy wideo (np. wyświetlane na YouTube);
  • Reklamy w aplikacjach mobilnych;
  • Kampanie Performance Max.

Konkurencyjny system, czyli Microsoft Ads, jest bardzo podobny do propozycji Google. Na tyle podobny, że możesz importować kampanie z Google Ads do Bing Ads!

Zaletą reklam tego typu jest m.in. szybkie docieranie do określonej grupy odbiorców dzięki precyzyjnemu targetowaniu. Ale to nie wszystko…

Dlaczego warto korzystać z płatnych reklam?

Płatne formy reklamy docierają do szerokiej grupy odbiorców, która jest potencjalnie najbardziej zainteresowana daną ofertą. Sprzyja temu po pierwsze stworzenie profilu klienta, tzw. persony zakupowej, ale także przemyślane optymalizowanie kampanii i dobieranie strategii.

Dlaczego jeszcze warto korzystać z płatnych reklam?

  • Każdy biznes może dobrać dla siebie idealny format reklamy spośród licznych wariantów.
  • Dzięki płatnym reklamom docierasz do nowych klientów i przypominasz o sobie tym, którzy już Ci zaufali.
  • Ta forma reklamy pozwala na dokładne monitorowanie efektów.
  • Możesz kontrolować wydatki reklamowe i dostosowywać je do swoich możliwości.

Współpraca z certyfikowanymi specjalistami zwiększa Twoje możliwości – profesjonalnie prowadzone działania marketingowe zawsze mają lepsze wyniki niż samodzielne próby. Liczne rodzaje reklamy internetowej, w tym zarówno płatne oraz organiczne rozwiązania, najlepiej sprawdzają się, gdy są prowadzone przez profesjonalistów.

Artykuły sponsorowane

Artykuł sponsorowany to forma reklamy internetowej, która w mniej oczywisty, ale nadal jawny sposób promuje biznes.

Do głównych celów takich artykułów należą:

  • cel sprzedażowy
  • i cel wizerunkowy.

Reklamodawcy płacą za opublikowanie artykułów tego typu (zlecają je lub sami je piszą) w serwisach oferujących taką możliwość. Artykuły przedstawiają produkt, ofertę lub całą markę w celu wypromowania jest i zdobycia nowych klientów.

Etyczną techniką jest oczywiście oznaczanie takich wpisów jako sponsorowane lub „napisane przez partnera”, by nie pozostawiało to wątpliwości czytelnikom.

Jest to element link buildingu w branży pozycjonerskiej i contentowej – pozyskiwanie wartościowych linków do swojej witryny dzięki treściom.

Mailing, czyli np. biznesowy newsletter

Do gałęzi marketingu internetowego należy także mailing w różnych swoich odsłonach. Może to być na przykład newsletter wysyłany pod pozyskane adresy.

Pamiętaj, że adresy musisz pozyskać etycznie i zgodnie z prawem. Najlepiej, gdy użytkownicy sami Ci te adresy podadzą. Często w celu zachęcenia odbiorców do zapisania się na newsletter, wykorzystuje się obietnicę, np. dostępu do contentu premium lub zniżek na towary lub usługi.

Firmowa strona www

Strona internetowa, czyli podstawa działania biznesu we współczesnym świecie. Jest swoistą wizytówką firmy – konsekwentna z marką i reklamami identyfikacja wizualna. Oferta, informacje o firmie, dane kontaktowe – to wszystko (i więcej) składa się na stronę internetową.

Strony internetowe to niejawna reklama internetowa, ponieważ nie są opłaconym przekazem reklamowym, ale budują określone reakcje i prowokują oczekiwane działania ze strony odbiorców.

Dzięki stronie www:

  • Klient może nawiązać z Tobą kontakt w wybrany sposób dzięki zakładce Kontakt;
  • Udostępniasz informacje o firmie dzięki zakładce O nas lub O firmie;
  • Przedstawiasz ofertę, np. dzięki prowadzeniu sklepu internetowego;
  • Dzielisz się wiedzą oraz budujesz wizerunek eksperta dzięki prowadzeniu bloga firmowego;
  • Za sprawą spójnej z firmową identyfikacją wizualną strony dajesz się zapamiętać użytkownikom i kreujesz świadomość swojej marki w oczach klientów.

Dzięki stronie tworzysz określony wizerunek, możesz komunikować się z odbiorcami, kierować treści do potencjalnych klientów dzięki działalności blogowej, a także sprzedawać towary i usługi w sklepie online.

Pozycjonowanie stron internetowych

Powyżej wspomniana strona internetowa nie będzie tak skuteczna, jeśli nie wprowadzisz do swojej strategii reklamowej pozycjonowania.

Pozycjonowanie stron internetowych i sklepów internetowych to niejawne medium reklamy, które znakomicie wspiera inne formy promocji biznesu.

Opiera się na kilku filarach, takich jak:

  • Optymalizacja techniczna (czyli tzw. SEO),
  • Link building (o którym wspominałam wyżej przy okazji artykułów sponsorowanych),
  • Oraz content marketing, czyli marketing treści.

Dobre pozycjonowanie spełnia między innymi funkcję reklamową. Strona jest wartościowa i zwraca uwagę dzięki swojej zawartości, przystosowaniu strony do wyświetlania na urządzeniach mobilnych, treści, a także optymalizacji pod słowa kluczowe i wysokiej, zaufanej pozycji w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google.

Siła content marketingu

Wielokrotnie pojawiała się tu wzmianka o treściach na stronach internetowych. Nie bez przyczyny – treści są również formą reklamy internetowej.

Dlaczego content marketing jest formą reklamy?

  • Zoptymalizowany pod frazy kluczowe ma znaczenie dla pozycjonowania.
  • Buduje wizerunek marki poprzez publikowane treści i zawartość strony.
  • Kreuje wizerunek eksperta dzięki prowadzeniu branżowego bloga firmowego.
  • Pozwala nawiązać relacje z odbiorcami i generować zaufanie czytelników.
  • Systematycznie publikowana treść wpływa pozytywnie na pozycję strony w Google.
  • Treści mogą mieć charakter wizerunkowy lub sprzedażowy, dzięki czemu mogą realnie przyczynić się do promocji Twojej oferty.

Content marketing to nie tylko treści w formie tekstów. To również infografiki, materiały video, podcasty czy e-booki.

Media społecznościowe

Obecność w social mediach jest obecnie niemal taką podstawą działania firmy, jak strona internetowa. Niewątpliwie też są to kanały marketingowe, które warto połączyć w swojej strategii. Nawet abstrahując od systemów reklamowych, takich jak Facebook Ads, profil firmowy w SoMe jest formą reklamy w internecie.

Według raportu opublikowanego przez Infomax w 2023, aż 49,5% respondentów szuka w mediach społecznościowych informacji o ulubionych bądź nowych markach. Imponujący wynik. Nie można więc przemilczeć znaczenia tego przekazu reklamowego.

Social media jako forma reklamy:

  • W mediach społecznościowych jeszcze łatwiej nawiązywać relacje z odbiorcami – wchodzić w dyskusje, wymieniać komentarze, na bieżąco informować o nowościach w ofercie.
  • Publikacje w social mediach są doskonałym miejscem do budowania wizerunku marki – promowania identyfikacji wizualnej, co wpływa na świadomość marki w oczach potencjalnych klientów.
  • Wielu użytkowników internetu chętniej zagląda właśnie na profile społecznościowe marek, nie ich strony www.
  • Dzięki wpisom w SoMe również tworzysz swój wizerunek eksperta i dzięki temu zdobywasz zaufanie odbiorców.
  • Influencer marketing, choć jego gwiazda już nieco przygasa, nadal jest skutecznym działaniem reklamowym. Znane twarze promujące ofertę lub usługę potrafią zdziałać cuda.

To na profile w social media klienci kierują się także, by poinformować zarówno o zadowoleniu, jak i niezadowoleniu z usług lub oferty. To miejsce, w którym możesz natychmiastowo łagodzić sytuację i reagować na komentarze. Tym samym pokazujesz się od ludzkiej strony i prezentujesz ludziom, jak radzisz sobie z kryzysami.

Media społecznościowe mają wiele zalet, ale warto też pamiętać, że wymagają nakładu pracy i niemal ciągłej aktywności.

Marketing wirusowy

Silnie związany właśnie z mediami społecznościowymi. W social mediach lajkujemy, komentujemy i udostępniamy. Robimy to między innymi z viralami, czyli właśnie treściami, które dzięki udostępnianiu rozsiewają się po sieci jak wirusy – stąd nazwa tej odnogi marketingu.

Zdarza się, że viral tworzy się „sam z siebie”, jednak dobry mem, zabawna reklama video itp., mogą zostać stworzone z konkretnym zamysłem – by były masowo udostępniane na platformach społecznościowych.

Jakie rodzaje reklamy internetowej wybrać dla swojego biznesu?

Przedstawione formy reklamy internetowej to subiektywny wybór wśród licznych formatów dostępnych w obrębie marketingu internetowego. Przyjęłam znany podział na reklamę jawną i ukrytą, by pokazać, jak zróżnicowany jest to temat.

Nie udzielę też informacji, jaki rodzaj reklamy internetowej powinieneś wykorzystać u siebie. Każdy biznes ma swoją specyfikę, każda firma ma swój budżet i swoją wizję rozwoju. Nie każdy marketingowy scenariusz sprawdza się u każdego.

Jeśli jednak miałabym doradzić, polecam łączenie działań w różnych formatach reklamy w internecie. Większość przedsiębiorców sięga w pierwszej kolejności po Google Ads. To najpopularniejsza forma reklamy internetowej dzięki temu, że Google ma niemal monopol wśród wyszukiwarek. Do wyboru masz różne formy reklamy: reklamy produktowe, reklamy video, display i inne.

Równolegle polecam sprawdzenie potencjału, jaki ma pozycjonowanie i SEO. Praca nad ruchem organicznym i wyświetlaniem się w naturalnych wynikach wyszukiwania daje ogromne korzyści.

Marketing internetowy w dzisiejszych czasach to też obowiązkowe posiadanie biznesowych profili w mediach społecznościowych i udzielanie się tam. To również generuje wartościowe efekty dla wizerunku i reklamy biznesu.

Reklamy internetowe – korzyści dla biznesu

W przeciwieństwie do tradycyjnych form reklamy, reklamy internetowe dają więcej możliwości reklamodawcom:

  • Wiele z nich, np. Google Ads czy Microsoft Ads, pozwala na precyzyjnie targetowanie przekazu reklamowego. Dzięki temu dociera on do najbardziej zainteresowanych użytkowników dzięki określeniu grupy docelowej.
  • Praktycznie każdy rodzaj reklamy w internecie oferuje co najmniej kilka korzyści: kreowanie określonego wizerunku za sprawą content marketingu, budowanie relacji i świadomości marki, generowanie ruchu lub sprzedaży.
  • Dostępne rodzaje reklamy internetowej z łatwością możesz dostosować do swojej wizji, budżetu i oczekiwań.

Specjaliści, np. z Redseo, opanowali tajniki reklamy internetowej i z powodzeniem poprowadzą Cię do sukcesu. Skontaktuj się z nami, a dobierzemy najlepsze rozwiązanie dla Ciebie. 

Opublikowano w Blog Marketing internetowy: , aktualizacja: