Reklama w wyszukiwarce Google na brand (nazwę) firmy

Blob

Reklama w wyszukiwarce Google na nazwę swojej firmy, sklepu internetowego lub marki, to częsty dylemat przedsiębiorców oraz właścicieli sklepów internetowych. Czy warto więc reklamować swój brand w wyszukiwarce Google? Czy kampania brandingowa w Google ma sens i jakie daje korzyści?

Spis treści

Czym jest kampania brandingowa w wyszukiwarce Google?

Zacznijmy od początku. Co to znaczy, że reklamujemy swój brand w Google? Przez określenie brand, rozumiemy tutaj nazwę własnej firmy, marki lub także adres strony internetowej. Mówimy więc o sytuacji, w której wpisując nazwę firmy do Google, wyświetla się sponsorowana reklama naszej firmy.

Na potrzeby tego artykułu przez określenie “reklama na brand” lub “kampania brandingowa” będę właśnie rozumiał reklamę w wyszukiwarce Google na nazwę firmy, sklepu internetowego lub marki, bądź także na adres domeny internetowej.

W przypadku naszej agencji byłoby to słowo “Redseo” (nazwa agencji) bądź też słowo “Redseo” w powiązaniu z innym, jak na przykład “Redseo opinie”, “Redseo reklama w Google”, “Agencja Redseo” lub także sam adres internetowy “redseo.pl”.

Reklama w Google na brand “Redseo

Reklama w Google na brand “Redseo”

I w tym momencie u wielu przedsiębiorców zapala się lampka, i pojawia się pytanie:

“Po co mam reklamować się na nazwę własnej firmy, skoro i tak moja strona pojawia się na pierwszym miejscu w Google?”

Czy aby na pewno jest to prawidłowy tok myślenia i, czy to pytanie uwzględnia wszystkie “ale…”? Poniżej prezentuje najważniejsze powody, które sprawiają, że reklama na własny brand w Google ma sporo sensu i daje dużo wartości.

Bez brandu, Twoja konkurencja jest lepiej widoczna niż Ty

Fakt, że Twoja strona wyświetla się w Google na pierwszej pozycji po wpisaniu jej nazwy, nie oznacza wcale, że jesteś pierwszy… Twoja strona owszem może być pierwsza w wynikach organicznych Google (bezpłatnych) jednak nad nimi, mogą być aż 4 reklamy sponsorowane innych firm – Twojej konkurencji.

Przykład (z Internetu) jak to może wyglądać:

Przykład reklamy brandowej, która zabezpiecza widoczność firmy na jej nazwę

Przykład reklamy brandowej, która zabezpiecza widoczność firmy na jej nazwę

Zwróć, proszę uwagę, że firma “Pipedrive” pojawia się w tym wyniku Google dwa razy – raz na górze w formie reklamy Google Ads (jest to właśnie reklama brandowa) oraz drugi raz na samym dole, który to jest pierwszym wynikiem organicznym. Gdyby więc nie było reklamy brandowej – potencjalny klient najpierw zobaczyłby propozycje 2 konkurencyjnych firm, zanim dotarłby do firmy, której szukał.

Poniżej przykład (z Internetu) sytuacji, w której reklamy brandowej zabrakło:

Przykład wyników Google na nazwę firmy, gdy brakuje reklamy brandowej

Przykład wyników Google na nazwę firmy, gdy brakuje reklamy brandowej

Czy możesz sobie pozwolić na takie “kuszenie” klienta przez inne firmy, w momencie, gdy ten szuka właśnie informacji o Twojej firmie? A co jeśli zainteresują go inne oferty, od konkurencji…

Czy ktoś szuka mojej firmy po nazwie?

Można więc zadać pytanie – czy nazwa mojej firmy jest na tyle rozpoznawalna, że potencjalni klienci w ogóle jej szukają w Google? Otóż zazwyczaj tak właśnie jest, nawet przy mniejszych firmach.

Zastanówmy się, jakie intencje ma osoba, która szuka w Google konkretnej nazwy firmy?

  • Może to Twój obecny kontrahent – szuka adresu, telefonu, a może innej informacji z Twojej strony internetowej. Prawdopodobnie nie chciałbyś, aby trafił na stronę konkurencyjnej firmy.
  • Może to osoba, która jest dopiero zainteresowana Twoją firmą. Skądś zna jej nazwę, może więc miała już jakąś styczność z Twoją marką, ale chce się dowiedzieć więcej.
  • Być może ktoś szuka opinii na temat Twojej firmy – o tym więcej poniżej.
  • Może jest to potencjalny kandydat do pracy, który szuka adresu lub więcej informacji o Twojej firmie.
  • Mogą to być pracownicy Twojej firmy, którzy wpisują nazwę firmy do Google zamiast od razu adres internetowy. Pytanie, czy jest to jakikolwiek problem? W większości przypadków zdecydowanie nie.
  • Może to być także ktoś z Twojej konkurencji. Niech więc zobaczy, że masz porządnie przygotowane reklamy i dbasz o swój wizerunek. A reklama brandowa prawie nic Cię nie kosztuje, o czym poniżej.

Jak sprawdzić czy mój brand jest wyszukiwany w Google?

Metody są dwie:

Jeżeli prowadzisz już kampanię brandingową, będziesz znał jej wyniki, dzięki czemu dowiesz się, jak często nazwa Twojej firmy jest wyszukiwana w Google.

Jeżeli jednak nie prowadzisz jeszcze takiej kampanii, nic straconego. W narzędziu Google Search Console możesz sprawdzić, po jakich słowach kluczowych internauci wchodzą na Twoją stronę internetową. Wystarczy sprawdzić, czy i jak często odwiedzają Cię wpisując nazwę marki:

Raport wyszukiwania nazwy firmy w Google Search Console

Raport wyszukiwania nazwy firmy w Google Search Console

Po co mi wiedza o wyszukiwaniu mojej firmy?

Monitorując na bieżąco, jak często nazwa naszej firmy jest wyszukiwana w Google, możemy wyłapać ewentualne anomalie. Sytuacja, w której nasza marka jest wyszukiwana, a nagle wyszukiwań jest znacznie mniej, może być niepokojąca i świadczyć o jakichś problemach.

Z kolei w drugą stronę, nagły wzrost wyszukiwań nazwy naszej marki, być może świadczy, że coś się dzieje. Może na jakimś forum lub w mediach społecznościowych toczy się ożywiona dyskusja o naszej firmie?

Radio i telewizja, a reklama brandowa

Jeżeli nasza firma korzysta z form reklamy offline, jak na przykład reklama w radio lub telewizji, ale także prasa czy outdoor, reklama brandowa może być bardzo przydatna.

Potencjalny klient, słysząc reklamę w radio lub widząc reklamę w telewizji, niewiele jest w stanie z niej zapamiętać w ciągu kilkudziesięciu sekund. Zapewne zapamięta nazwę firmy, która go zainteresowała… Możliwe, że właśnie to wpisze do wyszukiwarki Google, aby dowiedzieć się więcej.

W tym momencie kampania brandowa w Google jest istotnym wsparciem dla innych kampanii reklamowych. Zapewnia i gwarantuje nam, że klient, wpisując nazwę firmy, którą usłyszał, z pewnością trafi na naszą stronę internetową, a nie do konkurencji czy na przypadkowe forum dyskusyjne.

Zadbaj o dobre opinie, dzięki reklamie brandowej

Częstym przypadkiem jest szukanie przez klientów opinii o Twojej firmie czy sklepie internetowym. Klienci mogą wpisywać do Google zapytania typu “nazwa firmy + opinie”, na przykład “Redseo opinie”. Czy w takim przypadku masz pewność, że potencjalny klient zobaczy to, co powinien?

Bardzo często w takiej sytuacji na pierwszych miejscach w wyszukiwarce Google pojawiają się serwisy z opiniami typu Opineo, Ceneo, GoWork lub inne, natomiast strona firmy znajduje się poniżej.

Reklama w wyszukiwarce Google na brand Twojej firmy zapewnia, że w takiej sytuacji potencjalny klient zobaczy reklamę Twojej firmy, która może kierować do referencji zadowolonych klientów – a dopiero poniżej inne strony internetowe z opiniami.

Przy okazji – o tym, jak radzić sobie z negatywnymi opiniami pisaliśmy już we wcześniejszym artykule.

Czy konkurencja reklamuje się na nazwę mojej firmy?

Częstym przypadkiem w wynikach wyszukiwania Google jest fakt, że nad nazwą naszej firmy pojawiają się reklamy… konkurencji. Opisywana w tym artykule reklama brandowa w wyszukiwarce Google ma zapewnić nam zawsze pełną widoczność na najwyższej pozycji w wynikach Google.

Poza powyższą korzyścią reklama w Google na brand konkurencji daje także dodatkowe bardzo istotne informacje. Wykorzystując raport Analiza aukcji dostępny w narzędziu Google Ads, możemy sprawdzić jakie firmy wyświetlają się na nazwę naszej firmy, jak często i czy zdarza się, że pojawiają się wyżej niż my.

Raport “Analiza aukcji” w Google Ads dla reklamy brandowej na nazwę firmy

Raport “Analiza aukcji” w Google Ads dla reklamy brandowej na nazwę firmy

Na poniższym przykładzie widać fragment raportu “Analiza aukcji”. Jeden z konkurentów wyświetla swoje reklamy w 26% przypadków – czyli 1 na 4 osoby widzi poza reklamą naszej firmy, także reklamy konkurenta. Gdyby nie było reklamy brandowej – to konkurent byłby widoczny jako pierwszy w wynikach Google.

Reklama konkurencji na nazwę naszej firmy – działania celowe czy przypadkowe?

Odnosząc się do powyższego przykładu, nasuwa się pytanie, czy te działania konkurencji zawsze są celowe i świadome? Oczywiście mogą być. Dopóki konkurencja nie nadużywa naszej nazwy w treści reklamy, niewiele możemy z tym zrobić.

Może to być jednak efekt niezamierzony, uboczny skutek niezbyt dbale prowadzonej kampanii reklamowej konkurenta. Jeżeli konkurencja stosuje słowa kluczowe w tak zwanym dopasowaniu przybliżonym – może zdarzyć się, że jego reklama pojawia się na nazwę naszej firmy, nawet jeżeli nie ustawił jej jako słowa kluczowego.

Wynika to z faktu “kojarzenia” przez Google niektórych słów kluczowych z nazwami firm.

Kampania brandowa, a źródło konwersji

Jeżeli mierzysz konwersje na swojej stronie WWW (np. pozyskanie klienta, sprzedaż w sklepie internetowym) – a wierzę, że mierzysz albo zaczniesz mierzyć – może pojawić się dylemat związany z reklamą brandową.

Otóż w większości przypadków kampanie brandowe zbierają bardzo dużą część wszystkich konwersji. W związku z tym właściciele firm często dochodzą do pochopnego wniosku, że konwersje i tak by się pojawiły bez względu na to czy reklama brandowa jest lub jej nie ma, bo klient i tak trafiłby na stronę, skoro jej szukał.

Drugim pochopnym wnioskiem może być uznanie przeciwne, że to jedynie kampania brandowa ma sens, ponieważ niskim kosztem dostarcza wielu konwersji, a pozostałe działania reklamowe są nieskuteczne.

W obu powyższych przypadkach jest to zazwyczaj błędnie wyciągnięty wniosek. Kampanie brandowe owszem zbierają dużą część konwersji, są jednak zazwyczaj ostatnim punktem styku klienta z firmą. Klient wcześniej musiał jakoś poznać Twoją markę, skoro jej szukał i to zadanie spełniły pozostałe kampanie Google Ads, reklama na Facebooku, reklamy offline czy bezpośredni kontakt z klientem.

Potrzeba więc szerszego spojrzenia w takich przypadkach. Przydają się tutaj raporty dostępne w Google Analytics jak długość ścieżki i upływ czasu lub ścieżki wielokanałowe.

Zazwyczaj jednak kampanie brandowe znacznie pomagają zwiększać sprzedaż, przy czym same prawie nie generują kosztów, o czym dalej. To istotny powód, aby dołączyć je do swoich działań marketingowych.

Sprzedajesz na Allegro? Reklama brandu to podstawa

Wielu sprzedawców na Allegro ma jednocześnie swój własny sklep internetowy i częstym problemem jest nakłonienie klienta do ponownych zakupów, ale już nie na Allegro tylko w sklepie internetowym.

Podobnie jak wspomniana wyżej reklama w radio czy telewizji, tak i tutaj reklama brandowa może przyczynić się do powrotów klienta na właściwy sklep internetowy. Trzeba jednak zadbać o zbudowanie w świadomości klienta, kim jesteśmy i jak nazywa się nasza firma, aby ułatwić mu bezpośredni powrót do sklepu internetowego zamiast platformy aukcyjnej.

Ile kosztuje reklama w Google na nazwę własnej firmy?

Zapewne zastanawiasz się, ile kosztuje reklama w wyszukiwarce Google na nazwę brandu? Zależy to oczywiście w głównej mierze od tego, jak bardzo popularna jest Twoja marka, i jak często może być wyszukiwana.

Zazwyczaj jednak jest to niewielki procent całości kampanii reklamowej w Google. Dla małej czy średniej firmy zazwyczaj wystarczy kilka złotych dziennie na reklamę brandową. Tak, kilka złotych dziennie.

Dlaczego tak mało? Otóż średni koszt kliknięcia słowa kluczowego będącego nazwą naszej firmy zazwyczaj wyniesie zaledwie kilka, kilkanaście groszy. Wynika to w dużej mierze z faktu małej konkurencji lub tego, że konkurencja nie może używać naszej nazwy w tekście reklamy, dlatego musi płacić wielokrotnie więcej za kliknięcie takiej reklamy.

Poniżej przykład jednego, mniejszego sklepu internetowego:

Przykład kosztów kampanii brandowej w Google dla niedużego sklepu internetowego

Przykład kosztów kampanii brandowej w Google dla niedużego sklepu internetowego

Jak widać, kampania brandowa w wyszukiwarce dla tego sklepu internetowego to zaledwie 18,77 zł w skali całego miesiąca, a średni koszt kliknięcia (CPC) to 0,05 zł. To o wiele poniżej kosztów pozostałych kampanii reklamowych.

Inny przykład to lokalna firma usługowa. Jak widać poniżej, średni koszt za kliknięcie w nazwę firmy to 0,15 zł a łączne wydatki miesięczne to zaledwie 23,74 zł.

Przykład kosztów kampanii brandowej w Google dla firmy lokalnej

Przykład kosztów kampanii brandowej w Google dla firmy lokalnej

Krótko podsumowując

Korzystanie z reklamy brandowej, czyli reklamującej nazwę własnej firmy w Google daje sporo korzyści:

  • Daje pewność, że potencjalny klient zobaczy naszą firmę nad konkurencją.
  • Zabezpiecza naszą widoczność nad stronami prezentującymi opinie o firmach.
  • Daje nam wiedzę o zmieniającej się popularności naszej marki.
  • Pozwala nam kontrolować kto i jak agresywnie reklamuje się na naszą markę.

Generuje przy tym naprawdę znikome koszty rzędu kilku złotych dziennie, choć to oczywiście zależy od popularności Twojej marki. Czy więc reklama brandowa w Google nie powinna być jednym z podstawowych elementów marketingu internetowego Twojej firmy? Zapraszam do dyskusji w komentarzach poniżej.

 

Opublikowano w Blog Google Ads: , aktualizacja: