Raport Analiza aukcji. Jak porównać skuteczność reklam Google Ads z konkurencją?

Blob

Analiza aukcji pozwala porównać skuteczność Twoich reklam Google Ads (dawniej Google AdWords) z wynikami innych reklamodawców biorących udział w tych samych aukcjach.

Jak wygląda to w praktyce? Gdy użytkownik wpisuje do wyszukiwarki hasło, na które może pojawić się Twoja reklama, zaczyna ona konkurować z reklamami innych reklamodawców. Pamiętaj, że Twoje reklamy mogą się nie wyświetlać na każde pasujące zapytanie i nie zawsze będą widoczne na pierwszym miejscu.

Z artykułu dowiesz się:

Czym są aukcje w Google Ads?

Aukcja to proces, który ma miejsce podczas każdego wyszukiwania w Google. Dzięki aukcji system Google określa, które reklamy wyświetlą się w wynikach wyszukiwania i w jakiej kolejności.

Kiedy użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę interesujące go słowa kluczowe, system Google Ads znajduje wszystkie reklamy, których słowa kluczowe wystarczająco pasują do danego wyszukiwania.

Spośród tych reklam system odrzuca wszystkie nieodpowiednie, czyli np. reklamy kierowane na inny kraj. Z pozostałych reklam wybiera te, które będą mogły zostać wyświetlone. Są to reklamy o wystarczająco wysokim rankingu reklamy.

Ranking reklamy zależy od 5 czynników:

    1. Stawki – czyli kwoty, jaką jesteś w stanie maksymalnie zapłacić za kliknięcie reklamy.
    2. Jakości reklam i strony docelowej – Google analizuje jak trafna i przydatna jest reklama i witryna docelowa dla użytkownika, który je zobaczy.
    3. Progu rankingu reklamy – to minimalna stawka wymagana do wyświetlenia reklamy na określonej pozycji.
    4. Kontekstu wyszukiwania przeprowadzanego przez danego użytkownika – Google bierze pod uwagę wyszukiwane słowa, lokalizację użytkownika w czasie przeprowadzania wyszukiwania, rodzaj użytego urządzenia (np. komputer lub urządzenie mobilne) i godzinę wyszukiwania.
    5. Wpływu rozszerzeń – tworząc reklamę możesz uwzględnić w niej dodatkowe informacje, np. numer telefonu. Google szacuje wpływ takich rozszerzeń na skuteczność reklamy.

Gdzie znaleźć raport Analiza aukcji?

W przypadku kampanii w sieci wyszukiwania możesz zobaczyć raport dla słów kluczowych, grup reklam i kampanii. W przypadku kampanii produktowych znajdziesz ten raport dla grup reklam i kampanii. Aby zobaczyć raport:

1.Zaloguj się na konto Google Ads

2. Wybierz z menu Kampanie, Grupy reklam lub Słowa kluczowe w zależności od tego, jakie dane chcesz zobaczyć w raporcie.

3. Wybierz określoną kampanię, grupę reklam lub słowo kluczowe, zaznaczając pole obok tego elementu.

Analiza aukcji - wybrane słowa kluczowe

Analiza aukcji – wybrane słowa kluczowe

4. Kliknij Analiza aukcji.

5. Pojawi się raport Analiza aukcji.

Raport zobaczysz tylko, jeśli próg minimalny aktywności został osiągnięty, w przeciwnym razie zobaczysz komunikat o zbyt małej liczbie danych.

Raport Analiza aukcji - zbyt mała liczba danych, aby utworzyć raport

Raport Analiza aukcji – zbyt mała liczba danych, aby utworzyć raport

Statystyki Analizy Aukcji

Na swoim koncie reklamowym Google Ads znajdziesz raport analiza aukcji, który możesz wykorzystać do sprawdzenia skuteczności reklam dla kampanii Google Ads na wyszukiwarkę oraz kampanii produktowych.

Dane dla poszczególnych typów kampanii różnią się między sobą.

W kampanii na wyszukiwarkę znajdziemy następujące dane:

  • udział w wyświetleniach – to odsetek wyświetleń reklam w porównaniu do całkowitej liczby wyświetleń, jakiej Twoje reklamy mogły uzyskać.
  • średnia pozycja – wskazuje, jaką pozycję zajmowała Twoja reklama w stosunku do innych reklam. Określa, w jakiej kolejności reklama pojawi się na stronie wyników wyszukiwania.
  • pokrywające się aukcje –  pokazuje, jak często reklama innego reklamodawcy była wyświetlana w ramach tej samej aukcji, w której wyświetliła się także Twoja reklama.

Załóżmy, że w raporcie Analiza aukcji,  w kolumnie Pokrywające się aukcje widzisz przy reklamodawcy XYZ wartość 50%.Oznacza to, że na każde 10 wyświetleń Twojej reklamy 5 razy wyświetlała się także jego reklama.

  • współczynnik wyższej pozycji – pokazuje, jak często reklama innego reklamodawcy była wyświetlana na wyższej pozycji niż Twoja, gdy obie były pokazywane w tym samym czasie.
  • współczynnik wyświetleń na górze strony –  pokazuje, jak często Twoja reklama (lub  innego reklamodawcy, w zależności od tego, który wiersz analizujesz) wyświetlała się na górze strony w wynikach wyszukiwania.
  • współczynnik wyświetlenia na najwyższej pozycji – to odsetek wyświetleń Twoich reklam, które pojawiają się jako pierwsze nad bezpłatnymi wynikami wyszukiwania.
  • udział w wygranych aukcjach –  pokazuje, jak często Twoja reklama zajmowała wyższą pozycję w aukcji, niż reklama innego reklamodawcy lub wyświetlała się, podczas, gdy reklama innego reklamodawcy nie uzyskała wyświetleń.

Raport Analiza aukcji

Raport Analiza aukcji

Z kolei w kampaniach produktowych mamy tylko:

  • udział w wyświetleniach,
  • pokrywające się aukcje,
  • udział w wygranych aukcjach.

Raport Analiza aukcji dla kampanii produktowej

Raport Analiza aukcji dla kampanii produktowej

Segmentowanie danych w raporcie Analiza Aukcji

Dane w tych raportach zarówno dla kampanii produktowej, jak i kampanii na wyszukiwarkę możesz uporządkować według czasu lub urządzenia. Jeśli chcesz sprawdzić analizę aukcji, np. według urządzeń wystarczy, że dodasz odpowiedni segment. Aby to zrobić w raporcie Analiza aukcji kliknij Segmentuj, a następnie Urządzenie.

Raport Analiza aukcji - segmentowanie danych według urządzeń

Raport Analiza aukcji – segmentowanie danych według urządzeń

Segmentowanie danych z tego raportu może być przydatne, jeśli zależy Tobie na dotarciu do klientów korzystających z konkretnych urządzeń. Dzięki segmentacji możesz sprawdzić jaki udział w wyświetleniach ma Twoja reklama na komputerach, telefonach komórkowych, czy tabletach.

Raport Analiza aukcji - przykład segmentacji danych według urządzeń

Raport Analiza aukcji – przykład segmentacji danych według urządzeń

Podsumowanie

Raport Analiza aukcji to przydatne narzędzie, które pozwoli Tobie dowiedzieć się z kim konkurujesz o przestrzeń reklamową.

Pamiętaj jednak, że nie oznacza to, że mają oni takie same ustawienia reklamowe. Raport nie ujawnia rzeczywistych słów kluczowych, ani ustawień Twojej kampanii, czy innych reklamodawców.

Analiza aukcji będzie dla Ciebie szczególnie przydatna, jeśli reklamujesz się na swój brand w Google Ads. Wówczas w raporcie możesz sprawdzić jakie firmy wyświetlają się na nazwę Twojej firmy.

Opublikowano w Blog Google Ads: , aktualizacja: