Ranking wyszukiwarek Polska/Europa/świat 2023
Chociaż najnowsze badania marketingu internetowego wskazują, że pokolenie Z i Alfa chętniej niż w Google, szuka informacji o świecie na TikToku czy YouTube, wyszukiwarki nadal mają się całkiem nieźle. Stąd nasza chęć, by opublikować aktualny ranking wyszukiwarek w Polsce i na świecie.
Gdzie szukamy informacji? Czy wybieramy lokalne wyszukiwarki, czy może jednak decydujemy się na alternatywne źródła wiedzy i danych? Od czego zależą nasze wybory? Czy wybór wyszukiwarki zależy od urządzenia, z którego korzystamy? Czy Bing ma szansę się przebić?
Rankingi wyszukiwarek są cenne szczególnie dla tych, którzy chcą wystartować z reklamą internetową swojego biznesu na zagranicznych rynkach. W większości przypadków nie ma niespodzianek i Google jest niemal monopolistą, ale są sytuacje, w których trzeba podjąć inną strategię.
Ranking wyszukiwarek w Polsce
Z jakiej wyszukiwarki najchętniej korzystasz? Założę się, że odpowiesz – z Google. Od lat jest to najchętniej używana w Polsce wyszukiwarka, która nadal nie ma groźnej konkurencji.
To nie znaczy, że sytuacja związana z wyszukiwarkami jest zupełnie stabilna. Co roku wartości procentowe dotyczące popularności wyszukiwarek się zmieniają. Google zawsze u nas triumfuje. Na razie nie czuje jeszcze oddechu konkurencji na karku, ale warto obserwować, co się dzieje.
My w Redseo to robimy, dlatego na wczesnym etapie zauważyliśmy potencjał wyszukiwarki Bing i stworzonego na jej potrzeby systemu reklamowego. Dzięki temu możesz reklamować się w Microsoft Ads ze wsparciem naszych specjalistów.
Udział wyszukiwarek na wszystkich urządzeniach w Polsce
Przejdźmy do rankingu. Będę opierać się na wynikach podawanych przez gs.statcounter.com.
Króluje Google, osiągając aż 95,79% udziału, to jasne. Ale zwróć uwagę, że biorąc pod uwagę udział wyszukiwarek na wszystkich urządzeniach na polskim rynku, pewną grupą użytkowników może się też poszczycić wspomniany Bing (3,04%).
Bing to amerykańska wyszukiwarka firmy Microsoft, której system reklamowy wystartował w końcówce 2021 roku w Polsce. Co ciekawe, Bing ma znacznie większe znaczenie w Niemczech, gdzie biorąc uwagę udział wyszukiwarek na wszystkich urządzeniach, osiągnął całkiem pokaźny wynik, bo niewiele mniej niż 6% udziału. Podobnie sytuacja Binga wygląda w Ameryce Północnej, gdzie jego udział przekracza 6%.
Ostatnie miejsce na podium w Polsce zajmuje wyszukiwarka Yahoo z dość mizernym wynikiem (niewiele ponad 0,5%).
Udział wyszukiwarek na desktopie w Polsce
Sytuacja na desktopie znacznie różni się od powyższej. Oczywiście pierwsze i drugie miejsce nikogo nie dziwi, ale zwróć uwagę na procentowy udział:
Google nadal jest niepodważalnie pierwszy, ale osiąga… poniżej 90% udziału! Wybija się za to Bing ze swoim wynikiem 8,02%. Między innymi dlatego podkreślamy, jak dobrym posunięciem jest rozpoczęcie reklamowania się w wyszukiwarce Microsoftu.
To rynek świeży, jeszcze nie do końca odkryty, ale dzięki temu łatwiej się w nim zaprezentować.
Na popularność tej wyszukiwarki złożyło się także wprowadzenie chatbota wykorzystującego algorytmy sztucznej inteligencji. Dzięki temu wiele osób zainteresowało się Bingiem i zaczęło z niego korzystać.
Znacznie lepiej niż na wcześniejszym wykresie wygląda sytuacja Yahoo – niemal 2% udziału!
Czwartą pozycję zajmuje DuckDuckGo. To interesująca wielu użytkowników wyszukiwarka, która blokuje krypty śledzące i nie jest takim “banerem reklamowym”, jak na przykład Google.
Na piątym miejscu znajduje się rosyjski wynalazek, czyli YANDEX.
Udział wyszukiwarek na mobile w Polsce
Czas na mobile. Wyszukiwarki używane na urządzeniach mobilnych w Polsce prezentują się na wykresie następująco:
W tym przypadku Google niestety nie ma litości i osiąga wynik prawie 99%. Bing radzi sobie niezbyt dobrze, ale nadal trzyma się drugiego miejsca.
W przypadku mobile na trzecim miejscu plasuje się DuckDuckGo, które na desktopie i zestawieniu wszystkich urządzeń zajmowało czwartą pozycję.
Podsumowując, w Polsce TOP 5 to stały zestaw wyszukiwarek:
- Bing
- Yahoo
- DuckDuckGo
- oraz rosyjska wyszukiwarka YANDEX.
Wyszukiwarki internetowe: ranking europejski
A co słychać w Europie, jeśli chodzi o wyszukiwarki? Czy wyniki pokrywają się z wyborami polskich internautów?
Udział wyszukiwarek na wszystkich urządzeniach w Europie
Biorąc pod uwagę wszystkie urządzenia, Google nadal przekracza poziom 90% udziału, za nim standardowo znajduje się Bing (niecałe 4%), a następnie Yandex, Yahoo, DuckDuckGo i pozostałe.
Udział wyszukiwarek na desktopie w Europie
Podobnie jak na rynku polskim, tak i na europejskim, ciekawie przedstawia się ranking na desktopie.
Google spada poniżej 90% udziału głównie na rzecz wyszukiwarki Bing (przekracza tu aż 9%!), ale nie tylko. Na trzecim miejscu znajduje się Yandex, następnie Yahoo (niemal 2%), poniżej 1% DuckDuckGo oraz pozostałe.
Udział wyszukiwarek na mobile w Europie
Na urządzeniach mobilnych w zestawieniu europejskim króluje jak zawsze Google z imponującym wynikiem bliskim 97%. Za nim wyjątkowo nie Bing, a Yandex z wynikiem 1,23%. Bing zajmuje tutaj trzecie miejsce (0,55%).
Podobnie jak wyszukiwarka Microsoft, poniżej 1% osiągają DuckDuckGo, Yahoo oraz pozostałe.
Ranking wyszukiwarek na świecie
W światowym rankingu wyszukiwarek zauważysz, że do gry wchodzi dodatkowy zawodnik, czyli chińska wyszukiwarka Baidu. W zestawieniu z pozostałymi konkurentami jego udział nie wygląda spektakularnie, ale warto odnotować jej obecność.
Udział wyszukiwarek na wszystkich urządzeniach na świecie
Biorąc pod uwagę wszystkie urządzenia, Google przekracza pułap 92% udziału, za nim plasuje się Bing przekraczający 3%. Dalej są dwie wyszukiwarki powyżej 1% udziału:
- amerykańska Yahoo,
- rosyjska Yandex.
Wspomniana wcześniej chińska wyszukiwarka Baidu ma niecały 1% udziału, dalej są pozostałe wyszukiwarki, które razem osiągają niemal 1,4%.
Udział wyszukiwarek na desktopie na świecie
Jak zwykle sytuacja diametralnie zmienia się, gdy tylko sprawdzimy desktop. Oczywiście nikt nie wygania Google z pierwszego miejsca, ale mocne drugie miejsce osiąga Bing z niemal 9% udziału.
Następnie ponad 2,5% ma Yahoo, a za nim Yandex osiąga 1,32%. DuckDuckGo to mniej niż 1%.
Udział wyszukiwarek na mobile na świecie
Ciekawie prezentuje się zestawienie wyszukiwarek, z których korzystamy na urządzeniach mobilnych na całym świecie. Google to prawie 96%, natomiast żadna inna wyszukiwarka nie przekroczyła 1% udziału!
Baidu i Yandex mają po niemal 0,9% z minimalną przewagą Baidu, jeszcze dalej plasuje się Yahoo (0,71%), Bing (zaledwie 0,53%) oraz pozostałe wyszukiwarki (wspólnymi siłami nazbierały 1,09%).
Internetowe wyszukiwarki lokalne, które wygrywają z Google?
Są kraje, w których – o dziwo – to nie Google jest na pierwszym miejscu w rankingach. Wynika to z popularności, jaką cieszą się inne, zazwyczaj lokalne wyszukiwarki internetowe, do których należą np.:
- Baidu;
- Yandex;
- Seznam.
Baidu
Baidu to chińska korporacja informatyczna zajmująca się nowymi technologiami czy sztuczną inteligencją. Produktem firmy jest między innymi wyszukiwarka. Od 2010 roku wiedzie prym wśród chińskich użytkowników, co wynika między innymi z tego, że w tamtym roku wyszukiwarka Google została zablokowana na chińskim rynku.
Obecnie, biorąc pod uwagę wszystkie urządzenia, sytuacja Baidu to prawie 70% udziału na rynku wyszukiwarek w Chinach. Znacznym zainteresowaniem cieszy się również Bing, przekraczając 11%.
Dalej na wykresie zobaczysz wyszukiwarkę Sagou z niemal 9% udziału.
To cenna informacja dla osób, które chcą wejść na przykład z reklamą internetową na rynek chiński. Google nie jest tam dobrym pomysłem, bo uzyskuje zaledwie 3,36% zainteresowania
Yandex
Sprawdźmy wyszukiwarkę, która także w Polsce pojawiała się w wynikach. Mowa o Yandex. To rosyjsko-holenderska korporacja z siedzibą w Rosji, która ma także własną wyszukiwarkę. Najchętniej korzystają z niej Rosjanie. Jak wygląda zestawienie najpopularniejszych wyszukiwarek?
Tak jak wspominałam, nie zawsze na pierwszym miejscu plasuje się Google. Tak jest i tutaj – największym zainteresowaniem w Rosji cieszy się rodzimy produkt, czyli Yandex. Google zajmuje drugie miejsce, a Bing trzecie.
Jedynie zestawienie na urządzeniach mobilnych w Rosji daje Google pierwsze miejsce.
Seznam
U naszych południowych sąsiadów, w Czechach, realną konkurencją dla Google jest lokalna wyszukiwarka Seznam.
Wprawdzie Google zajmuje swoje ulubione pierwsze miejsce, ale Seznam cieszy się dużym zainteresowaniem internautów, osiągając 12,4% udziału. Co ważne, jest to istotna tamtejsza wyszukiwarka, bo koncentruje się na lokalnym rynku, jego potrzebach i zainteresowaniach czeskich użytkowników.
Do znaczących w Czechach wyszukiwarek możemy zaliczyć też Bing, który i tutaj zajmuje trzecie miejsce, zbliżając się do 4% udziału.
Sytuacja wyszukiwarki Seznam jest jeszcze lepsza, jeśli weźmiemy pod uwagę same urządzenia desktopowe (14,35% – 03.22-03.23). Zainteresowani wkroczeniem na rynek czeski mogą zwrócić uwagę na to, że wyszukiwarka Bing w zestawieniu desktop to aż 8,03% – 03.22-03.23).
Podsumowanie informacji o popularnych wyszukiwarkach internetowych
Ranking wyszukiwarek internetowych jest źródłem wiedzy na temat tego, jakich wyborów dokonują użytkownicy na danym obszarze, ale także gdzie reklamować się na danym krajowym rynku.
W większości przypadków pierwszym wyborem przedsiębiorców pozostaje Google. Reklama dzięki Google Ads to strzał w dziesiątkę praktycznie zawsze.
Warto jednak pamiętać o tym, że ogromna popularność Google (która wynika między innymi z tego, że ta wyszukiwarka jest domyślną na wielu urządzeniach) to jednocześnie ogromna konkurencja.
Dlatego jeśli szukasz alternatywnych sposobów promocji w sieci lub jeśli zastanawiasz się, czy w danym zagranicznym kraju możesz wybić się szybciej i skuteczniej, zwróć uwagę na tamtejsza pozycję wyszukiwarki firmy Microsoft.
Tak jak wspomniałam, poza wyszukiwarką Bing, również Baidu czy Seznam mają duże znaczenie wśród lokalnych użytkowników w Chinach czy Czechach i to tamtą drogą lepiej do nich docierać.
Podsumowując, Google pozostaje liderem wśród wyszukiwarek niemal na całym świecie. Warto jednak obserwować, jak rozwija się sytuacja i docierać do zagranicznych klientów tam, gdzie na Ciebie czekają.