Jak prowadzenie bloga firmowego wpływa na Twój biznes online?
Całkiem niedawno przypominaliśmy o tym, jakie korzyści niesie ze sobą blog prowadzony na potrzeby sklepu online. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, sprawdź tamten wpis. Dzisiaj opracuję podobny temat, który jednak zasługuje na osobny artykuł. Czy prowadzenie bloga firmowego to konieczność? Skoro powstał ten wpis, pewnie spodziewasz się, jak brzmi odpowiedź. Sprawdzę też, jak Twojemu biznesowi przysłuży się blog firmowy.
Rozkład jazdy:
- Co to jest blog firmowy i kto go prowadzi?
- Czemu służy blog firmowy?
- SEO a blog firmowy
- Pisanie bloga firmowego a content marketing
- Tematy na blog
- Wizerunek eksperta dzięki publikacjom blogowym
- Media społecznościowe a blog firmowy
- Promocja bloga
- Czy blog to sposób komunikacji z klientem?
- Po co prowadzić blog firmowy?
Blog firmowy: co to w ogóle jest?
Blog firmowy jest jednym z kanałów służących firmom do uskuteczniania strategii marketingowej. To zdanie zapewne mało mówi, dlatego powstał cały wpis, który rozwinie kryjące się pod tymi słowami szczegóły.
Blog to narzędzie content marketingowe należące do inbound marketingu (inbound marketing = marketing za przyzwoleniem). Na blog zaglądają osoby, które interesują przekazywane tam informacje. Użytkownicy w dużej mierze sami do Ciebie docierają.
To zakładka na Twojej stronie, w której umieszczasz artykuły dotyczące zagadnienia, jakim zajmujesz się zawodowo. Zagadnienia mogą dotyczyć ciekawostek branżowych, artykuły mogą zajmować się Twoją ofertą itp.
Jest więc też źródłem informacji. Miejscem pozyskiwania wiedzy i przestrzenią, w której twórca odpowiada na zadawane pytania czytelników lub klientów. Chcesz być uznawanym za eksperta w swojej branży? Niech czytelnicy zajrzą na Twojego bloga i przekonają się, że wiesz, co robisz.
W artykule o blogu w sklepie internetowym mówimy, że blog wspiera sprzedaż. W przypadku bloga firmowego jest podobnie. Treści publikowane na blogu wspomagają sprzedaż Twojej oferty na stronie, np. usług.
Ale funkcja sprzedażowa nie jest jedynym zadaniem, jakie stoi przed blogiem firmowym.
W przypadku prowadzenia bloga firmowego największą wartością jest zwiększenie widoczności firmy w internecie.
Zobacz poniżej, co jeszcze robi dla Twojego biznesu blog firmowy i zawarte w nim artykuły.
Czemu służy prowadzenie bloga firmowego?
Sprzedaż oferty jest więc tylko jedną z funkcji bloga firmowego. Jest jednak jeszcze masa innych aspektów, które wspiera systematyczna publikacja artykułów w tej przestrzeni.
Zasygnalizuję tutaj różne zagadnienia, które w późniejszej części tego wpisu rozwinę, by skupić się na szczegółach.
- Blog firmowy to jeden z kanałów komunikacji między Tobą a obecnymi bądź przyszłymi klientami. Jest więc miejscem do pozyskiwania nowych klientów.
- To przestrzeń do publikacji contentu, czyli treści, najlepiej unikalnych i użytecznych. To szczególnie ważne w obliczu google’owskiej aktualizacji “helpful content”, która zakłada, że treści w internecie powinny być szczególnie zwrócone w stronę czytelnika i powinny być przydatne, a nie pisane wyłącznie pod SEO i w celu zyskania wysokiej pozycji.
- Skoro mowa o SEO, nie można zapomnieć o tym, że regularnie publikowane treści wspierają działania SEO i wpływają na widoczność strony w sieci. Sprawdź, co to jest SEO, by zrozumieć znaczenie contentu.
- Blog firmowy jest miejscem, w którym śmiało możesz publikować interesujące treści branżowe i edukacyjne. Będą przydatne zarówno dla Ciebie, Twoich obecnych lub potencjalnych klientów, ale gwarantujemy też, że będzie zaglądać do Ciebie konkurencja. 🙂
- Z racji tego, że blog firmy dociera między innymi do osób, które jeszcze nie są Twoimi klientami, ale mogą nimi zostać w przyszłości, chwal się na blogu sukcesami. Przykładem takiego zabiegu są chociażby case study branżowe, dzięki którym pokazujesz swoją skuteczność.
- Idąc tym tropem, prowadząc blog firmowy, budujesz wizerunek eksperta w danej dziedzinie. Warunkiem jest tworzenie wyczerpujących i wartościowych oraz poprawnych merytorycznie treści.
- Wisienką na torcie jest tworzenie wizerunku firmy. To, jakie oferujesz artykuły, jak przedstawiasz zagadnienia oraz jakie sukcesy prezentujesz odbiorcom wpływa na to, jak firma lub marka jest postrzegana.
Jak prowadzenie bloga firmowego wpływa na SEO?
Przejdę teraz do rozwinięcia poszczególnych zagadnień, które zasygnalizowałam wcześniej. Zajmę się między innymi tym, co to oznacza, że blog firmowy wpływa na SEO. Jeśli masz internetowy biznes nie od wczoraj, na pewno co najmniej obił Ci się o uszy ten termin.
SEO, czyli pozycjonowanie stron (chociaż tutaj zaznaczam, że jest to dość duży skrót myślowy), obok reklamy płatnej, jaką możesz umieścić w wyszukiwarce Google lub Bing, to dwa główne filary marketingu internetowego.
Działania SEO są związane z pozyskiwaniem ruchu organicznego do Twojej strony. Nie mają ekspresowego charakteru, co oznacza, że zanim zobaczysz efekty, musisz nieco poczekać. Dlaczego tak jest, co to jest SEO i jak dokładnie działa, pisaliśmy we wcześniejszym artykule, który rozwieje wątpliwości i odpowie na ewentualne pytania.
Najlepiej, gdy za działania pozycjonerskie zabierze się ktoś, kto wie, jak się za to zabrać. Wynika to z tego, że efekty SEO widać dopiero po pewnym czasie, dlatego lepiej nie tracić czasu i energii na błądzenie we mgle. Osobą, która może z powodzeniem pozycjonować Twoją stronę, jest na przykład specjalista SEO z agencji Redseo. Wystarczy, że odezwiesz się do nas poprzez zakładkę Oferta.
Specjalista SEO zadba o następujące kwestie:
- Wykorzystując content marketing i pomoc copywritera stworzy strategię SEO oraz contentową dopasowaną do Twoich potrzeb.
- Dobierze frazy kluczowe do Twoich treści, by pozycjonowały się w wynikach wyszukiwania jak najwyżej. Słowa kluczowe są istotne zarówno dla robotów wyszukiwarki jak i użytkowników.
- Wykorzystaj pozycjonowanie long tail, czyli frazy długiego ogona, które doceniają Googleboty oraz użytkownicy.
- Zoptymalizuje Twoją stronę od zaplecza technicznego pod kątem SEO.
- Stworzy linkbuiding dzięki linkowaniu wewnętrznemu oraz zdobywaniu linków przychodzących.
Wpisy blogowe wpłyną pozytywnie na ruch organiczny i liczbę odwiedzających stronę.
Pisanie bloga a content marketing
Prowadzenia bloga należy niewątpliwie do strategii content marketingowej. Strategii, czyli zanim zaczniesz pracę, przemyśl, jakie treści będziesz publikować. Co interesuje Twoich odbiorców oraz co będzie przydatne dla Twoich czytelników.
Blog wypełniasz treścią nie tylko dla siebie, tak naprawdę robisz to dla:
- robotów wyszukiwarki, które cenią nowe i dobre treści;
- odbiorców, bo oni muszą chcieć do Ciebie przychodzić.
Przestrzeń blogowa daje ogromne możliwości, jeśli chodzi o kreowanie wizerunku oraz tworzenie treści. To miejsce do dzielenia się wiedzą, nowinkami, ciekawostkami oraz sukcesami.
A w jakiej formie możesz to robić?
- Artykuły o charakterze evergreen content. Są to wiecznie zielone, uniwersalne treści, które raczej nie ulegają dezaktualizacji i są czytane bez względu na sezonowość czy inne zmienne.
- Regularnie sprawdzaj, czy jakieś artykuły nie straciły na aktualności. Jeśli dany artykuł zasługuje na poszerzenie, wzbogacenie nowymi elementami, wykorzystaj recykling treści.
- Pisz teksty poradnikowe z użyciem słów kluczowych długiego ogona, dzięki którym możesz dotrzeć do odbiorców zainteresowanych konkretnie Twoją treścią.
- Wewnątrz bloga i całej strony firmowej zorganizuj linkowanie wewnętrzne, które zaprezentuje Twoją stronę jako przestrzeń wyczerpującą daną tematykę (lubi to Google). Linkowanie pokaże też, że poszczególne elementy (np. artykuły) się uzupełniają, dzięki czemu wydłużysz pobyt czytelnika na stronie. Dzieje się tak dlatego, że jeśli odpowiednio zainteresujesz odbiorcę, będzie on podążał za kolejnymi powiązanymi artykułami.
- Publikując artykuły branżowe, case study itp., budujesz wizerunek fachowca, który zna się na swojej pracy i któremu warto zaufać.
Tworząc strategię korzystaj z pokładów własnej kreatywności, ale też wykonaj research na blogach najbliższej konkurencji. Dobra inspiracja (i tylko inspiracja, nie plagiat) nie jest zła.
Skąd czerpać tematy do blogów firmowych?
Tematy, które poruszysz w swojej zakładce blogowej możesz czerpać z wielu źródeł.
Jednym ze sposobów jest korzystanie z bezpłatnych narzędzi, takich jak Google Trends, Answer The Public czy po prostu propozycje i podpowiedzi wyświetlane przez Google pod wynikami wyszukiwań.
Płatne narzędzia, z których najpewniej korzystasz, a które pomogą Ci wymyślić temat artykułów, to np. Google Analytics czy planer słów kluczowych Google. Przydatne są też narzędzia takie jak Semstorm czy Senuto.
Korzystaj z tego, co dają Ci rozmowy z własnymi klientami. Bądź wyczulony na to, co ich interesuje, czego oczekują. I jeśli potrafisz stworzyć na ten temat wartościowy wpis, zrób to.
Tak jak wspomniałam przed chwilą, nie bądź obojętny na to, co robi konkurencja. Uczenie się od lepszych od siebie nie jest niczym złym.
Kieruj się też swoją intuicją. W przypadku gdy wiesz, że Twoi odbiorcy lubią tematyczne treści ubrane w ciekawą historię, wykorzystaj storytelling i w ten sposób opowiadaj.
Wizerunek eksperta i marki a prowadzenie bloga
Tworzenie bloga firmowego jest jednym ze sposobów na kreowanie wizerunku eksperta (innymi sposobami są np. wystąpienia na konferencjach, prowadzenie szkoleń itp.). Dodatkowo, na wpisach blogowych zyskuje też sama marka.
Solidnie skonstruowane, wyczerpujące temat artykuły na tematy branżowe, są cennym elementem content marketingu firmy:
- Poruszaj w artykułach tematy z dziedziny, jaką zajmuje się Twój biznes.
- Informuj odbiorców o nowinkach z branży.
- Nie zapominaj o tym, że nie każdy Twój odbiorca ma pełną wiedzę na temat danego zagadnienia. Unikniesz klątwy wiedzy, analizując, do kogo trafią Twoje wpisy. Przeintelektualizowane posty blogowe oraz naszpikowanie tekstu słowami branżowymi sprawi, że dużo osób ucieknie, zanim na dobre zacznie czytać.
- Dziel się wiedzą, dzięki czemu blog zyska edukacyjny charakter.
- Nie daj blogowi umrzeć i publikuj regularnie treści. Niech czytelnicy wiedza, że na stronie wciąż coś się dzieje i nie przestałeś interesować się tym, co dzieje się w interesującej Cię dziedzinie.
- Jeśli zdecydujesz się na publikację case study z branży (najlepiej takich, które sukces zawdzięczają Tobie), pokażesz się jako fachowca. Warto prowadzić blog także dla takich publikacji i pisać o swoich sukcesach oraz skuteczności.
Dzięki powyższym nie tylko sprawisz, że Ty zyskasz pozytywny wizerunek eksperta, ale też Twoja marka będzie postrzegana profesjonalnie. Jak to mówią, mądrego warto posłuchać, dlatego zadbaj o jakość i unikalność treści, aby to Twój blog był celem odwiedzin czytelników i nowych klientów.
Social media i ich powiązanie z blogiem firmowym
Treści na blogu firmowym powstają, by generować content na stronie i wpływać na widoczność strony w Google. Blog nie jest jednak jedynym kanałem komunikacji między firmą a odbiorcami.
Trudno sobie wyobrazić funkcjonowanie biznesu mającego stronę internetową, który nie jest aktywny w mediach społecznościowych. Bo to głównie social media zajmują uwagę użytkowników i są przestrzenią, w której łatwo docierać do nowych klientów.
Wykorzystaj moc, jaką mają obecnie serwisy społecznościowe i jeśli do tej pory tego nie zrobiłeś, załóż profil firmowy. Poprzez ten kanał zainteresowani użytkownicy szybciej dotrą do Twojej firmy, a przy okazji Ty skorzystasz z możliwości, jakie dają te media.
Dodawaj posty w mediach społecznościowych i zostawiaj tam informacje o dodaniu nowych wpisów. To alternatywny sposób na dotarcie do odbiorców potencjalnie zainteresowanych Twoją ofertą.
W efekcie korzystasz z nowego kanału komunikacji z klientami oraz dajesz im możliwość dzielenia się Twoimi treściami dzięki opcji “udostępnij”. To świetny sposób, aby docierać z tekstami do tych, którzy nie pamiętają o regularnym zaglądaniu na Twoją stronę.
Jak nie dać zapomnieć o blogu firmowym?
Jak wspomniałam powyżej, czasem trzeba o sobie przypomnieć. Pomagają w tym social media, ale także inne metody.
Po pierwsze, twórz treści, które zainteresują Twoich odbiorców. Jeśli Twoja branża jest wrażliwa na kwestie sezonowe, zadbaj o to, by konkretne treści pojawiały się w odpowiednim terminie.
Po drugie, jeśli prowadzisz newsletter, możesz wykorzystać go do promowania swoich treści blogowych. W regularnie wysyłanych wiadomościach mailowych informuj o dodaniu nowych artykułów. Transakcja tutaj jest wiązana, bo z kolei na blogu możesz zachęcać do zapisania się do newslettera.
Po co prowadzić bloga firmowego – podsumowanie
Czas na zebranie w jednym miejscu wszystkich wiadomości. Podsumujmy, jakie korzyści przynosi prowadzenie bloga firmowego.
- Regularnie publikowane treści blogowe w oparciu o słowa kluczowe (szczególnie te długoogonowe) wspierają SEO i zwiększają widoczność Twojej strony w wyszukiwarce.
- Kluczem do sukcesu jest tutaj systematyczność. Google lubi aktualne (i jednocześnie wyczerpujące temat) wpisy.
- Dostosowane do Twojej grupy docelowej tematy artykułów przyciągnąć czytelnika. A co, jeśli nie masz czasu, by je pisać? Skorzystaj z pomocy copywritera, który zrobi to za Ciebie.
- Blog wespół z newsletterem wspierają się. Nowy artykuł na blogu może być jednym z tematów kolejnego newslettera, a na blogu może pojawić się pop-up z propozycją zapisu do Twojej newsletterowej listy odbiorców.
- Jeśli bierzesz na poważnie prowadzenie bloga, dodajesz wartościowe wpisy i dbasz o regularność postów, kreujesz jednocześnie pozytywny obraz siebie jako twórcy i marki.
Nie da się ukryć, że w tym niepozornym medium, jakim jest blog firmowy, kryje się ogromna moc. Jeżeli na Twojej stronie firmowej brakuje takiej merytorycznej przestrzeni wypełnionej wartościową treścią, skorzystaj z pomocy specjalisty SEO i copywritera z Redseo.