Jak promować uczelnie w internecie?

Blob

Obecnie nastał gorący okres dla szkół wyższych. Chcą one zdobyć jak najwięcej studentów, a także zaznaczyć swoją obecność wśród młodszych uczniów szkół średnich i zacząć budować z nimi relacje, które zaprocentują w przyszłości. Uczelnie do promocji wykorzystują m.in.: ulotki, billboardy, spotkania z potencjalnymi przyszłymi studentami. Nie wszystkie doceniają moc marketingu internetowego, a szkoda, bo reklama online ma naprawdę szerokie możliwości.

Potencjalny przyszły student

Świeżo upieczony maturzysta zwykle nie wie jak pokierować swoją dalszą edukacją. Oczywiście, wcześniej otrzymał trochę informacji na temat możliwości, jakie dają uczelnie. Jednak szczerze mówiąc: ile może dowiedzieć się z ulotki czy dnia otwartego uczelni?

Naszemu przykładowemu maturzyście nadam imię Piotr. W jego pokoju mnoży się już od materiałów promocyjnych polskich uczelni. Trzymał je, bo być może pomogą w podjęciu decyzji. Choć tak naprawdę są przerzucane z kąta w kąt. Za to szczerze ucieszył się z darmowych ołówków i długopisów. 🙂 Po zdanej maturze wybrał się na spotkanie ze znajomymi, mija różne billboardy. Już nie zwraca na nie uwagi. Przecież stoją tam od zawsze i zwykle prezentują oferty hipermarketów lub sklepów z odzieżą, co wcale nie jest dla niego interesujące.

Piotr, jak większość ludzi w jego wieku codziennie korzysta z internetu. To tam szuka informacji na temat uczelni, o których usłyszał. Internet to także miejsce, w którym może poznać nowe szkoły wyższe. Wszystkie informacje będzie miał na wyciągnięcie ręki, a to właśnie sobie ceni.

Reklama w wyszukiwarce

Nasz absolwent chce zdobyć informacje o szkołach wyższych w Polsce. Włącza komputer i wprowadza interesujące go hasło do wyszukiwarki. Najpewniej korzysta z Google, gdyż jest to najpopularniejsza wyszukiwarka w naszym kraju.

Widzi już pierwsze wyniki. Nie klikając w link, poznał minimalny koszt wpisowego i czesnego. Zdobył także kilka dodatkowych informacji. Szczególnie zainteresował go pierwszy wynik, który zobaczył. Była to reklama Google Ads, czyli taka, która odpowiada dokładnie na zapytanie użytkownika, pozwala na zamieszczenie dodatkowych komunikatów, a po kliknięciu przekierowuje na odpowiednią podstronę.

Reklamodawca płaci za kliknięcie, czyli wtedy, gdy Piotr zdecyduje się przejść na stronę uczelni.

Reklama w YouTube

System Google Ads oferuje także inne sposoby reklamy. Przyszły student korzysta także z YouTube. Ogląda popularne wśród jego rówieśników kanały. Czasem, zanim zacznie się właściwy film, Piotr widzi reklamę. To reklama, która nie zostaje mu wyświetlona przez przypadek. Jest kierowana w oparciu np.: o dane demograficzne, tematy, zainteresowania lub konkretne miejsca, w których ma zostać wyświetlona.

To doskonała okazja, aby Piotr zainteresował się konkretną uczelnią!

Reklama w Gmailu i sieci reklamowej

Jeśli korzystasz z poczty Gmail, na pewno spotkałeś się z reklamami, które się tam pojawiają (więcej informacji na temat GSP znajdziesz tutaj). Załóżmy, że bohater artykułu sprawdza skrzynkę. Nad właściwymi wiadomościami widzi komunikat jednej z uczelni. Gdyby nie żółta ramka z informacją, że jest to reklama, mógłby nie odróżnić jej od pozostałych wiadomości.

Szkoły wyższe, aby zainteresować Piotra swoją ofertą, mogą także zainwestować w reklamę w sieci reklamowej. Chłopak, przeglądając strony porównujące różne kierunki lub inne witryny związane z edukacją zobaczy baner i jeśli go kliknie, odwiedzi witrynę reklamodawcy.

Facebook

Można powiedzieć, że media społecznościowe zawładnęły internetem. Twój potencjalny student korzysta z Google i YouTube, ma także konto na Facebooku.

Piotr szuka uczelni, która nie tylko zapewniłaby wysoki poziom przekazywania wiedzy, ale także była przyjazna dla studentów. Wie, że na Facebooku można znaleźć wiele informacji z życia firm, więc sądzi że i takie relacje znajdzie na fanpage’u szkoły wyższej.

Ma szczęście, uczelnia, którą wybrał posiada swoją stronę na FB, w dodatku jest prowadzona na bieżąco i może zapoznać się z wszelkimi aktualnościami. Znalazł tam np.: informacje, jakie dokumenty są potrzebne przy rekrutacji, filmik instruktażowy o rejestracji online do portalu rekrutacyjnego, a także dowiedział się, co robią absolwenci różnych kierunków.

Na fanpage’u może także zadać nurtujące go pytania lub znaleźć odpowiedź w komentarzach użytkowników. Jeśli komunikacja jest prowadzona w odpowiedni sposób, będzie miał pozytywne skojarzenia z placówką.

Młody człowiek, idący na studia jest pełen obaw. Nie wie, co go czeka, dlatego Piotr z chęcią ogląda zdjęcia i filmy pokazujące uczelnię. Scrollując fanpage widzi także jakie imprezy były organizowane, kto grał na juwenaliach, w jakich konkursach studenci biorą udział.

Fanpage to skarbnica wiedzy o uczelni.

Facebook Ads

Nawet jeśli Piotr nie korzystał z facebookowej wyszukiwarki, może trafić na fanpage lub stronę WWW uczelni dzięki Facebook Ads.

Gdy będzie on przeglądał aktualności na komputerze lub urządzeniu mobilnym, może zobaczyć post sponsorowany (z grafiką, filmem lub pokazem slajdów) zachęcający go do przejścia na stronę szkoły wyższej, polubienia fanpage’a, zareagowania na komunikat.

Reklamy na Facebooku mogą zostać skierowane do osób w określonym wieku, lokalizacji, zainteresowaniach. Jeśli znajomi Piotra lubią daną uczelnię, reklama także może zostać wyświetlona.

Można np. utworzyć reklamę skierowaną do osób w wieku od 18 do 21 lat, absolwentów szkół średnich, którzy przebywają w Warszawie.

Gdy Piotr zobaczy reklamę, zdecyduje czy jest dla niego interesująca.

Dzięki Facebook Ads, reklamy mogą być wyświetlane na Facebooku, Instagramie, w różnych witrynach i aplikacjach.

Remarketing Google Ads i Facebook Ads

Piotr odwiedzał witryny uniwersytetów. Te uczelnie, które zdecydowały się na marketing internetowy, mogą pokazać mu swoje reklamy.

Jeśli był on na stronie prezentującej dany kierunek, w reklamie wcale nie musi dostawać ogólnych informacji. Przekaz może zostać spersonalizowanywzbogacony o dodatkowy komunikat lub skierować do powiązanych podstron.

Podsumowanie

Reklama internetowa pozwala na spersonalizowany przekaz. Dzięki temu uczelnie nie wydają środków na dotarcie do osób niezainteresowanych ofertą. Dodatkowo wprowadzane zmiany nie wymagają ponoszenia dodatkowych kosztów, a skuteczność kampanii można w prosty sposób zmierzyć.

Fanpage służy budowaniu zaufania, łatwej komunikacji, poznania życia uczelni i stania się jej częścią.

Należy także pamiętać, aby witryna internetowa była przyjazna dla studentów, pozwalała na przyjemne i intuicyjne poruszanie się po niej.

Aby poznać więcej szczegółów na temat Google Ads, prowadzenia Fanpage oraz Facebook Ads skontaktuj się z nami!

Opublikowano w Blog Marketing internetowy: , aktualizacja: