Pozytywne opinie klientów w Google – jakie mają znaczenie dla biznesu?

Blob

Jak myślisz, czy pozytywne opinie klientów w Google mają duży wpływ na decyzje zakupowe kolejnych osób? Chyba nie zaskoczymy Cię, jeśli potwierdzimy, że komentarze zadowolonych klientów mogą zachęcić innych do skorzystania z Twojej oferty. Aby nie były to tylko czcze słowa, przedstawimy Ci statystyki i podpowiemy, jak zbierać opinie od klientów.
Co znajdziesz w dzisiejszym artykule?

Dlaczego opinie na Google są ważne?

Opinie lądujące na stronach z wynikami wyszukiwania w Google są ważne zarówno dla konsumentów jak i ocenianych biznesów.

Postaw się na miejscu użytkownika internetu, który jeszcze nie korzystał z oferty Twojego sklepu i kieruje się tylko tym, co ukazuje mu Google. Jeżeli Twoje produkty nie zostały dotychczas ocenione przez zadowolonych (lub niezadowolonych, ale o tym później) klientów, może wahać się, czy zaufać właśnie Tobie.

Przyjmując, że sprzedajesz produkty, które mają dużą konkurencję, wspomniany użytkownik może szybko odnaleźć miejsca w sieci, które oferują podobne produkty, co Ty, ale mają nad Tobą przewagę. Tą przewagą są wystawione opinie.

Zgadnij, kto “zgarnie” tego klienta? Nieoceniona oferta czy ta, pod którą roi się od recenzji zadowolonych konsumentów?

Odpowiedź nasuwa się sama.

A to tylko jeden przykład, jaką moc mają pozytywne opinie klientów w Google.

Badania opinii konsumenckich

Konsumenci pytani o swoje preferencje zakupowe, coraz częściej przyznają się do wybierania zakupów w internecie, a nie stacjonarnie. Dane za 2021 rok opublikowane w raporcie Gemius Polska prezentują, że 33% ankietowanych preferuje zakupy online, a 30% osób w ubiegłym roku kupowało w internecie chętniej niż wcześniej.

Wybory zakupowe użytkowników wynikają w 46% z opinii wcześniejszych klientów.

Oczywiście opinie to nie wszystko, ale mają największą siłę przebicia. Dla porównania, inne czynniki mające duży wpływ na decyzję zakupową to:

      • Możliwość płatności za zamówienie przy odbiorze – tak zagłosowało 30% respondentów,
      • Jasne zasady zwrotów i dokonywania reklamacji – to ważny czynnik zakupowy dla 26% ankietowanych.

Oznacza to, że po pierwsze, robienie zakupów online staje się codziennością dla coraz większej liczby użytkowników sieci. Po drugie, na ostateczny wybór sklepu/marki/produktu w dużej mierze wpływają wystawione oceny.

Co ciekawe, starsi klienci (powyżej 50 r.ż.) kierują się podczas zakupów swoimi wcześniejszymi wyborami zakupowymi i są lojalni wobec dotychczas wybieranych producentów.

Młodsi klienci (w przedziale wiekowym 15-24) wybierają producenta, polegając m.in. na “aspekcie polecenia”, kodach rabatowych oraz wizualnej atrakcyjności sklepu.

Marketing internetowy zajmuje się miedzy innymi takimi aspektami, czyli badaniem, jakie działania prezentują konsumenci, jak wyglądają trendy i jakie warto podejmować kroki w promocji oferty online.

Zaufane.pl – usługa pozyskująca opinie konsumenckie

Zaufane.pl to usługa wspierająca pozyskiwanie opinii konsumenckich dla swoich klientów i partnerów. Nie jest to jedyna inicjatywa tego typu, ponieważ na rynku funkcjonują także Trusted Shops czy Ceneo, jednak to właśnie Zaufane.pl generuje największe korzyści.

Klienci, którzy zaufali systemowi Zaufane.pl, cieszą się z wiarygodnych i licznych opinii w Google, co ma realny wpływ na finalizowanie transakcji przez klientów tych sklepów.

Biorąc pod uwagę funkcje opinii, są one dla przedsiębiorcy narzędziem, nie celem samym w sobie. Służą ukazaniu potencjalnym klientom Twojego sklepu tego, że dotychczasowi klienci darzą Cię zaufaniem i polecają Twoje produkty. A patrząc na statystyki, opinie na Google wpływają na decyzje zakupowe, szczególnie młodych osób.

Ważny jest jeszcze aspekt wiarygodności. Dlatego nigdy nie kupuj fałszywych opinii, gdyż kłamstwo ma krótkie nogi.

Obok wiarygodności postawmy jeszcze różnicę między klientem sklepu a użytkownikiem produktu. Klient opuszczający Twoją stronę nie ma jeszcze wyrobionej opinii o produkcie, który zakupił, dlatego należy zaczekać, aż stanie się użytkownikiem.

Wiarygodne opinie zbierane są przez system rekomendacji co najmniej kilka dni po złożeniu zamówienia przez klienta.

Jaką funkcję mają pozytywne opinie klientów w Google?

Pozytywne opinie klientów w Google mają wpływ na decyzje zakupowe niezdecydowanych użytkowników, którzy są na etapie dokonywania wyboru. Nie chcemy poprzestać na ogólnikach, dlatego przedstawimy konkretne dane statystyczne.

Współczynnik konwersji

Liczba opinii wpływa na wyniki, jakie osiąga sklep. Dla zobrazowania, przytoczymy przełożenie liczby wystawionych opinii na wzrost konwersji u klientów systemu Zaufane.pl:

pozytywne opinie klientów w Google - czy liczba ma znaczenie?

Dane pozyskane dzięki uprzejmości Zaufane.pl

W przypadku klienta, którego sklep miał wystawione co najmniej 20 opinii, współczynnik konwersji wzrasta z 1,94% do 4,85%. Zaufanie, jakim darzą Twój sklep dotychczasowi klienci procentuje np. w postaci liczby sfinalizowanych transakcji.

Co, jeśli opinii jest jeszcze więcej? Ukazuje to poniższa grafika z Google Analytics:

opinie na Google - liczba opinii a konwersja

Dane pozyskane dzięki uprzejmości Zaufane.pl

W sytuacji, gdy liczba opinii przekroczyła 40, współczynnik konwersji wzrósł aż do 9,75% z wyjściowej wartości 6,90%.

Podsumowując tę kwestię, już sama liczba pozyskanych opinii sprawia, że klienci chętniej finalizują transakcję w Twoim sklepie.

SEO

Liczba opinii w wyszukiwarce ma również niebagatelny wpływ na SEO. Google postrzega opinie konsumenckie jako unikalną treść dotyczącą Twojej marki lub produktu. Opinie wspierają więc pozycjonowanie Twojego adresu www i pomagają budować widoczność strony w sieci oraz ruch organiczny.

Algorytm Google ceni wyżej oceniane i opiniowane adresy w sieci. Uznaje je za wiarygodne i obdarzone zaufaniem użytkowników. Dzięki temu plasują się wyżej w wynikach wyszukiwania, co za tym idzie – są lepiej widoczne.

Zwiększa to prawdopodobieństwo, że potencjalnie zainteresowane osoby zajrzą do Twojego sklepu i zrobią w nim zakupy.

Rodzaje ocen konsumenckich i sposoby ich pozyskiwania

Opinie klientów w Google pomagają Ci budować tzw. social proof. To społeczny dowód uznania, dzięki któremu użytkownicy internetu widzą, że jesteś sprzedawcą lub producentem godnym zaufania.

Wspomnieliśmy wcześniej o tym, że należy odróżnić klienta od użytkownika. W kwestii pozyskiwania rekomendacji interesują Cię wyłącznie użytkownicy, którzy przetestowali/użyli/otrzymali zamówiony u Ciebie produkt.

Warto zauważyć, że oceny i opinie konsumentów przyjmują niejedną formę. Są też pozyskiwane na kilka sposobów, o czym opowiemy poniżej.

Rodzaje ocen konsumenckich i miejsce ich wyświetlania

Oceny konsumentów mogą przyjmować następujące formy:

      • oceny wyrażone w gwiazdkach,
      • słowne opinie i komentarze.

Opinie pozyskiwane dzięki współpracy z systemami takimi jak Zaufane.pl wyświetlają się w naturalnych wynikach wyszukiwania oraz w zakładce Zakupy.

Opinie mogą być wzbogacone oceną wyrażoną w (żółtych) gwiazdkach w zakresie 1-5 gwiazdek, gdzie 5 gwiazdek oznacza najwyższe zadowolenie z produktu.

Sposoby pozyskiwania opinii na Google

Pozyskiwanie opinii na Google od klientów odbywa się dwutorowo:

      • poprzez SMS,
      • mailowo.

Aby wyświetlać opinie klientów dotyczące oferty, musisz dołączyć do Google Product Ratings. Niezbędne jest posiadanie konta w Google Merchant Center, aktywowanie wtyczki Google Customer Reviews i zebranie co najmniej 50 opinii.

O tym, dlaczego warto zbierać opinie i jak uruchomić możliwość zbierania ich w wyszukiwarce, pisaliśmy wcześniej na blogu Redseo w artykule Włącz opinie konsumenckie w Google.

Dlaczego warto zbierać pozytywne opinie klientów w Google?

Wszystkie powyższe informacje wskazują, dlaczego warto zbierać pozytywne opinie klientów w Google. Podsumujmy zebrane dane:

      • Coraz więcej osób decyduje się na zakupy online i dla znaczącej grupy kupujących (czyli młodych ludzi) opinie konsumenckie są drogowskazem. Na ich podstawie podejmują decyzje zakupowe.
      • Analizując podane informacje dotyczące wzrostu konwersji w sklepach klientów, widzisz, że opinie konsumentów, a co za tym idzie, ich liczba, ma znaczący wpływ na liczbę realizowanych transakcji.
      • Oceny odnoszące się do Twojej marki/firmy/produktów są wartościowe dla algorytmu Google, który wyróżnia adresy posiadające liczne opinie. Postrzega je jako zaufane i polecane.
      • Rekomendacje są też unikalnymi treściami istotnymi z punktu widzenia SEO. Mają wpływ na widoczność Twojego biznesu w sieci.
      • User generated content to kolejna wartość dodana dla Twojej marki. Google szczególnie ceni treści publikowane przez użytkowników.
      • Systemy, taki jak Zaufane.pl, wyręczają Cię w pozyskiwaniu wiarygodnych opinii od zadowolonych użytkowników.

A co, jeśli pojawiają się negatywne opinie? Pewną sztuką jest sposób odpowiadania na tego typu komentarze. Poświęciliśmy temu zagadnieniu osobny wpis blogowy Jak reagować na negatywne opinie w Google, do którego możesz zajrzeć, jeśli obawiasz się takich komentarzy bądź spotkałeś się z mało entuzjastycznym feedbackiem.

Negatywne i pozytywne opinie są wyznacznikiem jakości produktu, wrażeń użytkownika dokonującego transakcji w Twoim sklepie i drogowskazem zarówno dla potencjalnego klienta jak i dla Ciebie.

Pozytywne opinie ukazują Ci, co robisz dobrze i za co klienci lubią Twoje produkty. Negatywne oceny mogą Ci wskazać, co należy ulepszyć i usprawnić.

Jesteś gotowy na pozytywne opinie klientów? Pozyskuj wartościowy feedback od zadowolonych klientów. Nie zapomnij też o tym, że Redseo z przyjemnością wesprze Twoje działania SEO i reklamowe. Informacje znajdziesz w ofercie.

Opublikowano w Blog Marketing internetowy: , aktualizacja: