Piksel Facebooka – Jak śledzić zdarzenia w sklepie internetowym?

Gdy korzystasz z reklamy na Facebooku, ważne jest, by na Twojej stronie został wdrożony Piksel Facebooka. Podstawowy kod Piksela pozwoli Ci korzystać z remarketingu, a także utworzyć grupę odbiorców podobnych do użytkowników odwiedzających Twoją witrynę. Jednak możliwości Piksela są jeszcze większe. Szczególnie dla sklepu internetowego istotną informacją będzie, np. ile konwersji zostało dokonanych z poszczególnych reklam. By to monitorować, konieczne jest dodanie do kodu podstawowego zdarzeń. Dowiedz się, jak zrobić to krok po kroku.

Czym jest podstawowy Piksel Facebooka, jak go wygenerować oraz jak przesłać do dewelopera, który wdroży kod na stronę, dowiesz się z wcześniejszego wpisu. Jeśli chcesz monitorować zdarzenia ważne dla Twojej firmy, zapoznaj się z tym wpisem!

Czym są dodatkowe zdarzenia

Wiesz już, że Piksel Facebooka to fragment kodu JavaScript, który zbiera informacje o użytkownikach odwiedzających Twoją stronę z różnych źródeł – nie tylko z reklamy na Facebooku.

Podstawowa wersja kodu zbiera jedynie informacje o ruchu, ale dzięki zdarzeniom możliwe jest mierzenie konkretnych zachowań użytkowników, a także uruchomienie reklam dynamicznych.

Najważniejsze zdarzenia dla sklepu internetowego to:

  • wyświetlenie produktu
  • zakup
  • dodanie do koszyka
  • wyszukiwanie w sklepie
Piksel Facebooka w menu Menedżera firmy
Piksel Facebooka w menu Menedżera firmy

Gdzie znaleźć zdarzenia?

Przejdź do Menedżera firmy, rozwiń menu i w kolumnie Badania i raporty wybierz Piksele.

Konfiguracja Piksela Facebooka
Konfiguracja Piksela Facebooka

Jeśli korzystasz już z podstawowej wersji Piksela Facebooka, kliknij przycisk “Skonfiguruj”. W przypadku, gdy w witrynie nie masz wdrożonego Piksela, utwórz go i umieść na stronie.

Wybór metody konfiguracji
Wybór metody konfiguracji

Wybierz zainstalowanie kodu ręcznie (nawet jeśli Twój Piksel jest już na stronie) i przejdź dalej.

Podstawowy kod Piksela
Podstawowy kod Piksela

Jeśli wdrożenie Piksela jeszcze przed Tobą, to właśnie kod podstawowy, który powinieneś zainstalować na wszystkich podstronach, w sekcji <head> Twojej strony internetowej. Gdy kod jest już w witrynie, kliknij Kontynuuj.

Kategorie zdarzeń
Kategorie zdarzeń

Teraz możesz wybrać zdarzenia, które są ważne dla Twojej firmy. Zobaczysz 9 podstawowych zdarzeń, które możesz zamieścić w swojej witrynie. Nie tylko uzyskasz informacje istotne dla Twojego biznesu, będziesz mógł lepiej optymalizować reklamy, ale także będziesz mógł utworzyć grupy odbiorców, którzy wykonali określone działania i pokazywać im wybrane reklamy na określonym etapie.

Kody zdarzeń powinny zostać umieszczone w witrynie, w sekcji <body>, poniżej podstawowego kodu remarketingowego.

Kod zdarzenia wygenerowany w kreatorze Facebooka to jedynie przykład i należy przesłać go do programisty, który jako wartości pól wstawi dynamiczne parametry, zależnie od przeglądanej przez klienta strony. Oznacza to, że dla każdego przeglądanego produktu będzie wstawiony inny identyfikator, wartość, cena itd.

Dotyczy to wszystkich opisanych w tym artykule zdarzeń.

Wyświetl zawartość

To zdarzenie potrzebne do uruchomienia remarketingu dynamicznego. Jeśli w Twoim sklepie internetowym jest dużo produktów, koniecznie wypróbuj ten rodzaj reklamy.

Zdarzenie ViewContent zawiera nr ID produktu, jego cenę i walutę. Po wdrożeniu kodu tego zdarzenia na stronie, Facebook będzie wiedział jakie produkty oglądał użytkownik. ID wyświetlane w kodzie, muszą znajdować się w Katalogu Produktów, w Menedżerze firmy.

Zdarzenie o nazwie "ViewContent"
Zdarzenie o nazwie „ViewContent”

Uzupełnij pola z parametrami, które zostaną przesłane ze zdarzeniem. Gdy kod będzie już gotowy, programista musi umieścić go w źródle strony lub zainstalować odpowiednie wtyczki, w zależności od oprogramowania sklepu internetowego.

Można także zrobić to korzystając z Google Tag Managera, w takim przypadku programista musi również wstawić w źródle sklepu internetowego dynamiczne wartości (o których wspominałam wyżej), w warstwie danych dataLayer dla Google Tag Manager.

Zakup

Śledzenie transakcji to kolejne ważne dla Twojego sklepu zdarzenie. Aby je uruchomić, musi zostać wysłane zdarzenie o nazwie “Purchase”. Musisz podać także dodatkowe parametry, które będą zawierały szczegóły zamówienia.

Zdarzenie o nazwie "Purchase"
Zdarzenie o nazwie „Purchase”

Możesz ograniczyć się jedynie do wymaganych parametrów value (wartość zamówienia) i currency (waluta). Jednak, by dokładniej śledzić, co kupują klienci Twojego sklepu internetowego dzięki reklamie na Facebooku, możesz dodać:

  • id – numery ID zakupionych produktów
  • quantity – liczba sztuk zakupionych produktów
  • item_price – cena pojedynczej sztuki

Skopiuj kod i wstaw w sekcji <body> na podstronie z podziękowaniem za skutecznie złożone zamówienie.

Dodanie do koszyka

Możesz ustawić także śledzenie zdarzeń dodania produktu do koszyka. Nazwa tego zdarzenia to “AddToCart”.

Zdarzenie o nazwie "AddToCart"
Zdarzenie o nazwie „AddToCart”

To zdarzenie pozwoli Ci na utworzenie grupy użytkowników, którzy dodali produkty do koszyka. Do tych osób będziesz mógł skierować reklamy (np. zaproponować zniżkę) i zachęcić do sfinalizowania transakcji. Parametry dodajesz podobnie jak w zdarzeniu zakupu.

Szukaj

Dzięki dodaniu zdarzenia “Search” będziesz mógł utworzyć listę osób, które szukały produktów w Twoim sklepie.

Zdarzenie o nazwie "Search"
Zdarzenie o nazwie „Search”

Możesz dodać także parametr zawierający frazę wpisaną w wyszukiwarkę sklepową. Dzięki temu możesz skierować reklamę do osób zainteresowanych konkretnymi tematami. Najprawdopodobniej jednak grupa osób wyszukujących te same słowa nie będzie duża.

Umieść kod na stronie w wynikach wyszukiwania.

Pozostałe zdarzenia

Tak, jak wspominałam wyżej, możesz śledzić 9 podstawowych zdarzeń.

Poza tymi, które zostały opisane wyżej, możesz skorzystać z:

  • Pozyskiwanie kontaktów (Lead) – pozwoli Ci uzyskać informacje o liczbie pozyskanych zapytań, ale może to być także przycisk kontakt/wyślij. Umieść kod na stronach, gdzie możliwe jest wysłanie zapytania.
  • Dokończ rejestrację (CompleteRegistration) – masz także możliwość zbierania informacji o liczbie dokończonych rejestracji. Wstaw kod na stronach, na których użytkownicy mogą się zarejestrować.
  • Dodaj informacje o płatności (AddPaymentInfo) – kod z tym zdarzeniem powinien znaleźć się na stronie dodawania płatności w trakcie realizacji zamówienia.
  • Dodaj do listy życzeń (AddToWishList) – liczba zdarzeń dodania do listy życzeń w Twojej witrynie. Jeśli po dodaniu produktu do listy, użytkownicy zostają przeniesieni na nową stronę, to właśnie na niej dodaj kod zdarzenia.
  • Przejście do kasy (InitiateCheckout) – monitoruj liczbę przejść do kasy w Twoim sklepie internetowym.

Możesz śledzić także zdarzenia niestandardowe. Zastanawiasz się jakie mogą to być zdarzenia? W witrynie Redseo śledzimy np. przewinięcie strony, jako zdarzenie niestandardowe o nazwie “PageScroll”. Jest ono wymyślone przez nas.

Facebook Pixel Helper

Facebook Pixel Helper to rozszerzenie do Google Chrome, które pomoże Ci kontrolować, czy Twój Piksel działa prawidłowo. Dzięki niemu możesz sprawdzać nie tylko, czy kod podstawowy jest wdrożony, ale także czy poszczególne zdarzenia są rejestrowane.

Podsumowanie

Podstawowy Piksel Facebooka to istotny element, gdy reklamujesz swoją firmę na Facebooku. Jednak w przypadku ecommerce, także zdarzenia odgrywają bardzo ważną rolę. Dzięki nim lepiej zoptymalizujesz kampanie, a także będziesz mógł korzystać z reklam dynamicznych.

Kody możesz wstawiać bezpośrednio do źródła strony internetowej lub poprzez odpowiednie wtyczki (zależnie od oprogramowania sklepu). Rekomendujemy jednak integrację Piksela poprzez Google Tag Manager, co znacznie przyspiesza pracę i umożliwia szybkie zmiany czy poprawki.