Parametr GCLID – Czym jest parametr „gclid” w Google Ads?

Parametr GCLID to specjalny fragment adresu linku, który system reklamowy Google Ads automatycznie dodaje do każdej reklamy. Dzięki parametrowi GCLID w statystykach Google Analytics widzimy szczegóły kampanii reklamowej, takie jak liczba kliknięć czy koszty reklamy. W tym artykule dowiesz się, jak działa parametr GCLID i co to jest automatyczne tagowanie. Zobaczysz też, jakie problemy możesz napotkać, gdy nie funkcjonuje on prawidłowo.

W tym artykule:

Co to jest parametr gclid?

Gdy tworzysz kampanię reklamową Google Ads, system reklamowy domyślnie dodaje specjalny parametr na końcu linku, do którego prowadzi reklama. Przykładowo, tworząc reklamę dla strony https://redseo.pl/, system stworzy link URL z parametrem gclid, który może wyglądać tak:

https://redseo.pl/?gclid=CjwKCAiA1aiMBhAUEiwACw25MZ_ip_lTFfaWnx-jGNVlzbob6AJvvdv63edHWeMOZ71DQ-Z2ZPr01hoCXaYQAvD_BwE

Nazwa parametru to “gclid” (a nie “glcid”), a jego wartość to długi ciąg znaków. W tym ciągu znaków jest zakodowana informacja o kliknięciu w reklamę Google Ads – jakie to było kliknięcie, z jaką kampanią powiązane, z jakim słowem kluczowym, ile kosztowało to kliknięcie itp.

Parametr GCLID w adresie URL

Parametr gclid jest dodawany automatycznie, jego wartość jest generowana przez system i nie można jej zmieniać.

Automatyczne dodawanie parametru gclid do linków reklamowych nazywa się automatycznym tagowaniem (potocznie “autotagowaniem”) Google Ads.

Co to jest automatyczne tagowanie Google Ads i do czego służy?

Automatyczne tagowanie Google Ads to właśnie funkcja automatycznego dodawania parametru gclid do każdego linku w reklamie Google Ads. Autotagowanie służy do tego, aby każde kliknięcie w reklamę Google Ads było “zrozumiałe” dla statystyk Google Analytics.

Dzięki autotagowaniu reklam Google w Google Analytics widzimy szczegółowe dane kampanii, takie jak liczba kliknięć, koszty kliknięć, liczba użytkowników czy konwersji z kampanii reklamowej.

Automatyczne tagowanie jest funkcją domyślnie włączoną na koncie reklamowym Google Ads. Stan tagowania można sprawdzić i zmienić w ustawieniach konta reklamowego:

Automatyczne tagowanie Google Ads

Aby w Google Analytics obserwować poprawne wyniki kampanii Google Ads, należy wykonać dwie czynności:

  • Uruchomić automatyczne tagowanie na koncie reklamowym Google Ads (domyślnie włączone);
  • Połączyć konta Google Ads z Google Analytics.

Jeżeli autotagowanie jest włączone na naszym koncie reklamowym, system Google Ads doda do każdego linku w reklamie parametr gclid.

Automatyczne tagowanie Google Ads, a parametry UTM

Jeżeli korzystasz z innych narzędzi analitycznych niż Google Analytics lub z innych powodów musisz w linkach reklamowych zastosować parametry UTM, nic nie stoi na przeszkodzie, aby stosować jednocześnie parametr gclid i utm.

Po więcej informacji o parametrach UTM odsyłam do wpisów Tagowanie linków UTM oraz Śledzenie otagowanych linków w Google Analytics.

Statystyki Google Analytics będą w pierwszej kolejności wykorzystywały informacje na bazie parametru gclid. Jeżeli pierwszeństwo miałyby mieć parametry UTM, należy w Google Analytics zaznaczyć poniższą opcję “Zezwalaj na zastępowanie automatycznego tagowania (wartości GCLID) ręcznym tagowaniem (wartości UTM)”:

Automatyczne tagowanie GCLID i UTM w Google Analytics

Błędy w działaniu parametru GCLID

Zdarza się, że pojawiają się problemy z funkcjonowaniem parametru gclid w linkach reklamowych. Najczęściej jest to spowodowane błędami w funkcjonowaniu strony internetowej.

Typowym objawem nieprawidłowego działania parametru gclid są błędne lub brakujące dane w Google Analytics. Zwykle w takiej sytuacji w Google Analytics widoczne są dane kampanii i ich kosztów, ale nie są one powiązane z sesjami i użytkownikami. W efekcie nie zliczają się także konwersje:

Brak sesji w Google Analytics

Jeżeli parametr gclid nie działa, statystyki Google Analytics nie potrafią powiązać kliknięcia w reklamę Google Ads z sesją użytkownika na stronie internetowej.

Jak sprawdzić, czy parametr gclid funkcjonuje prawidłowo? Najprościej ręcznie dopisać go do adresu strony i sprawdzić, czy strona poprawnie wyświetla się z parametrem. Przykładowo:

https://redseo.pl/?gclid=test123

Jeżeli powyższa strona wyświetla się poprawnie, najprawdopodobniej parametr gclid działa dobrze. Jeżeli parametr znika z linku lub zmienia się, zapewne strona nie funkcjonuje poprawnie:

  • Strona wykonuje przekierowanie na inny adres i “gubi” parametr gclid z linku;
  • Strona usuwa nieznane parametry z adresu URL.

Należy poprawić to na stronie lub zweryfikować, czy w kampanii mamy ustawione poprawne linki. Czasem zdarza się, że w kampanii jest stary link w wersji http, a strona wykonuje przekierowanie na wersję https.

Brak sesji i użytkowników w Google Analytics

Powyższy problem z parametrem gclid w linkach reklamowych może odpowiadać za brak danych o sesjach i użytkownikach z kampanii reklamowej w Google Analytics. Jeżeli jednak parametr gclid funkcjonuje prawidłowo, przyczyny tego problemu mogą być inne, na przykład:

  • Brak połączenia konta Google Ads z Google Analytics;
  • Brak włączonego automatycznego tagowania, które samo dodaje parametr gclid;
  • Nieprawidłowe filtry w ustawieniach Google Analytics;
  • Połączenie konta Google Ads z innym kontem Google Analytics niż to, które jest zainstalowane na stronie.

Mam nadzieję, że powyższy artykuł przybliżył Ci, czym jest parametr gclid w linku reklamowym, co to jest i jak działa automatyczne tagowanie Google Ads oraz jak rozwiązać ewentualne problemy, które mogą się pojawić.

Jeżeli potrzebujesz wsparcia w kompleksowym prowadzeniu kampanii reklamowych – skontaktuj się z nami. Zespół Redseo pomoże w uruchomieniu i optymalizacji kampanii Google Ads, Allegro Ads oraz SEO.

Potrzebujesz skutecznej agencji marketingowej?

Napisz do nas »

Średnia ocena: 5 / 5. Ilość ocen: 8

Wystaw pierwszą ocenę! :)

Dodaj komentarz