Czym jest parametr „gclid” w Google Ads?

Parametr gclid Blob

Parametr GCLID to specjalny fragment adresu linku, który system reklamowy Google Ads automatycznie dodaje do każdej reklamy. Dzięki parametrowi gclid w statystykach Google Analytics widzimy szczegóły kampanii reklamowej, takie jak liczba kliknięć czy koszty reklamy. W tym artykule dowiesz się, jak działa omawiany parametr i co to jest automatyczne tagowanie. Zobaczysz też, jakie problemy możesz napotkać, gdy nie funkcjonuje on prawidłowo.

Co to jest parametr gclid?

Gdy tworzysz kampanię reklamową Google Ads, system reklamowy domyślnie dodaje specjalny parametr na końcu linku, do którego prowadzi reklama. Przykładowo, tworząc reklamę dla strony https://redseo.pl/, system stworzy link URL z parametrem gclid, który może wyglądać tak:

https://redseo.pl/?gclid=CjwKCAiA1aiMBhAUEiwACw25MZ_ip_lTFfaWnx-jGNVlzbob6AJvvdv63edHWeMOZ71DQ-Z2ZPr01hoCXaYQAvD_BwE

Nazwa parametru to “gclid” (a nie “glcid”), a jego wartość to długi ciąg znaków. W tym ciągu znaków jest zakodowana informacja o kliknięciu w reklamę Google Ads – jakie to było kliknięcie, z jaką kampanią powiązane, z jakim słowem kluczowym, ile kosztowało to kliknięcie itp.

Parametr GCLID w adresie URL
Parametr GCLID w adresie URL

Parametr gclid jest dodawany automatycznie, jego wartość jest generowana przez system i nie można jej zmieniać.

Automatyczne dodawanie parametru gclid do linków reklamowych nazywa się automatycznym tagowaniem (potocznie “autotagowaniem”) Google Ads.

W systemie reklamowym Microsoft Ads odpowiednikiem parametru gclid jest parametr msclkid, a w Facebook Ads parametr fbclid.

Co to jest automatyczne tagowanie Google Ads i do czego służy?

Automatyczne tagowanie Google Ads to właśnie funkcja automatycznego dodawania parametru gclid do każdego linku w reklamie Google Ads. Autotagowanie służy do tego, aby każde kliknięcie w reklamę Google Ads było “zrozumiałe” dla statystyk Google Analytics.

Dzięki autotagowaniu reklam Google w Google Analytics widzimy szczegółowe dane kampanii, takie jak liczba kliknięć, koszty kliknięć, liczba użytkowników czy konwersji z kampanii reklamowej.

Automatyczne tagowanie jest funkcją domyślnie włączoną na koncie reklamowym Google Ads. Stan tagowania można sprawdzić i zmienić w ustawieniach konta reklamowego:

Automatyczne tagowanie Google Ads
Automatyczne tagowanie Google Ads

Aby w Google Analytics obserwować poprawne wyniki kampanii Google Ads, należy wykonać dwie czynności:

  • Uruchomić automatyczne tagowanie na koncie reklamowym Google Ads (domyślnie włączone);
    Połączyć konta Google Ads z Google Analytics.
  • Jeżeli autotagowanie jest włączone na naszym koncie reklamowym, system Google Ads doda do każdego linku w reklamie parametr gclid.

Automatyczne tagowanie Google Ads, a parametry UTM

Jeżeli korzystasz z innych narzędzi analitycznych niż Google Analytics lub z innych powodów musisz w linkach reklamowych zastosować parametry UTM, nic nie stoi na przeszkodzie, aby stosować jednocześnie parametr gclid i utm.

Po więcej informacji o parametrach UTM odsyłam do wpisów Tagowanie linków UTM oraz Śledzenie otagowanych linków w Google Analytics.

Statystyki Google Analytics będą w pierwszej kolejności wykorzystywały informacje na bazie parametru gclid. Jeżeli pierwszeństwo miałyby mieć parametry UTM, należy w Google Analytics zaznaczyć poniższą opcję “Zezwalaj na zastępowanie automatycznego tagowania (wartości GCLID) ręcznym tagowaniem (wartości UTM)”:

Automatyczne tagowanie GCLID i UTM w Google Analytics
Automatyczne tagowanie GCLID i UTM w Google Analytics

Błędy w działaniu parametru GCLID

Zdarza się, że pojawiają się problemy z funkcjonowaniem parametru gclid w linkach reklamowych. Najczęściej jest to spowodowane błędami w funkcjonowaniu strony internetowej.

Typowym objawem nieprawidłowego działania parametru gclid są błędne lub brakujące dane w Google Analytics. Zwykle w takiej sytuacji w Google Analytics widoczne są dane kampanii i ich kosztów, ale nie są one powiązane z sesjami i użytkownikami. W efekcie nie zliczają się także konwersje:

Brak sesji w Google Analytics
Brak sesji w Google Analytics

Jeżeli parametr gclid nie działa, statystyki Google Analytics nie potrafią powiązać kliknięcia w reklamę Google Ads z sesją użytkownika na stronie internetowej.

Jak sprawdzić, czy parametr gclid funkcjonuje prawidłowo? Najprościej ręcznie dopisać go do adresu strony i sprawdzić, czy strona poprawnie wyświetla się z parametrem. Przykładowo:

https://redseo.pl/?gclid=test123

Jeżeli powyższa strona wyświetla się poprawnie, najprawdopodobniej parametr gclid działa dobrze. Jeżeli parametr znika z linku lub zmienia się, zapewne strona nie funkcjonuje poprawnie:

  • Strona wykonuje przekierowanie na inny adres i “gubi” parametr gclid z linku;
  • Strona usuwa nieznane parametry z adresu URL.

Należy poprawić to na stronie lub zweryfikować, czy w kampanii mamy ustawione poprawne linki. Czasem zdarza się, że w kampanii jest stary link w wersji http, a strona wykonuje przekierowanie na wersję https.

Brak sesji i użytkowników w Google Analytics

Powyższy problem z parametrem gclid w linkach reklamowych może odpowiadać za brak danych o sesjach i użytkownikach z kampanii reklamowej w Google Analytics. Jeżeli jednak parametr gclid funkcjonuje prawidłowo, przyczyny tego problemu mogą być inne, na przykład:

  • Brak połączenia konta Google Ads z Google Analytics;
  • Brak włączonego automatycznego tagowania, które samo dodaje parametr gclid;
  • Nieprawidłowe filtry w ustawieniach Google Analytics;
  • Połączenie konta Google Ads z innym kontem Google Analytics niż to, które jest zainstalowane na stronie.

Parametry „wbraid” oraz „gbraid”

W kwietniu 2021 roku firma Apple wprowadziła zasady App Tracking Transparency (ATT), które mają wpływ na jakość pomiarów konwersji w systemach reklamowych, pochodzących z urządzeń pracujących na systemie iOS 14 i zapewne nowszych. Dotyczy to głównie urządzeń iPhone oraz iPad.

Obserwując ruch z reklam Google Ads na iPhone/iPad możliwy będzie spadek liczby raportowanych użytkowników i konwersji. Aby przeciwdziałać temu problemowi, Google wprowadził dwa nowe parametry w adresach URL reklam Google Ads: parametr wbraid oraz parametr gbraid:

  • wbraid – to parametr stosowany dla reklam stron internetowych, w mierzeniu ruchu z urządzeń z systemem iOS;
  • gbraid – to parametr stosowany dla aplikacji mobilnych dla systemu iOS.

W niektórych sytuacjach adres URL po kliknięciu w reklamę na urządzeniu z systemem iOS może przybrać postać:

https://redseo.pl/?wbraid=bardzoDlugiCiagZnakow…

Więcej informacji o parametrach wbraid oraz gbraid w pomocy Google: https://support.google.com/google-ads/answer/10417364?sjid=4814475841104414793-EU

Parametr „gad” w linku reklamy Google Ads

W maju 2023 roku Google zaczęło wprowadzać nowy parametr gad dodawany do wszystkich linków w reklamach Google Ads.

Parametr gad służy do poprawnej identyfikacji przez Google, iż ruch pochodzi z reklamy i ma na celu poprawę jakości mierzenia konwersji z reklamy. Google do każdego linku reklamowego dodaje parametr &gad=1 w adresie URL klikniętej reklamy.

Wszystkie powyższe parametry: gclid, wbraid, graid, gad, są dodawane w adresie URL przed tak zwaną kotwicą #. Przykładowo:

https://redseo.pl/foo?a=b&gad=1#kotwica

Więcej informacji o parametrze „gad” w oficjalnej pomocy Google: https://support.google.com/google-ads/answer/13327296

Mam nadzieję, że powyższy artykuł przybliżył Ci, czym jest parametr gclid w linku reklamowym, co to jest i jak działa automatyczne tagowanie Google Ads oraz jak rozwiązać ewentualne problemy, które mogą się pojawić.

Jeżeli potrzebujesz wsparcia w kompleksowym prowadzeniu kampanii reklamowych – skontaktuj się z nami. Zespół Redseo pomoże w uruchomieniu i optymalizacji kampanii Google Ads, Microsoft Ads oraz SEO.

Opublikowano w Blog Google Ads: , aktualizacja: