Parametr fbclid i msclkid psują Twój Google Analytics – Sprawdź jak to naprawić
Przeglądając raporty odwiedzanych podstron w Google Analytics możesz natrafić na adresy zawierające parametry fbclid oraz msclkid w adresach URL podstron. Brak odpowiedniej konfiguracji Google Analytics sprawia, że te parametry zniekształcają obraz statystyk odwiedzin Twojej strony internetowej. Z tego artykułu dowiesz się czym są parametry fbclid i msclkid w adresach URL, jak wpływają na Google Analytics i jak można to naprawić.
Spis treści tego artykułu:
Co to jest parametr fbclid?
Skrót „fbclid” odnosi się do „Facebook Click Identifier” albo „Facebook Click ID”, czyli identyfikator kliknięcia. To specjalny parametr URL, który Facebook dokleja do wszystkich linków w postach czy reklamach Facebook Ads. Dzięki temu parametrowi pixel Facebooka potrafi skojarzyć każde kliknięcie z określonym użytkownikiem. Jest to element auto-tagowania (automatycznego tagowania) na Facebooku.
Do każdego adresu URL na Facebooku dodawany jest parametr „fbclid” z unikalną wartością w postaci bardzo długiego ciągu znaków i cyfr. Wygląda to jak na załączonym przykładzie:
https://redseo.pl/referencje/?fbclid=IwAR3IRstdOeFgPDS wZjwPxA-J0gJ_LtWYLrmDpk6u02F5n8Nm8
Dodawanie tego parametru nie byłoby problemem, gdyby nie fakt, że w raportach Google Analytics zamiast jednej podstrony, widzimy dziesiątki czy setki pozycji z adresem URL tej samej podstrony, ale rozbitej na wiele wariantów różnych wartości parametru fbclid. W Google Analytics w raporcie „Zachowanie / Zawartość witryny / Wszystkie strony” wygląda to tak:
Na powyższym przykładzie widać, że było 8 odsłon podstrony /referencje/ ale Google Analytics przedstawia je jako 8 różnych podstron, różniących się adresem URL z inną wartością parametru fbclid. To bardzo zniekształca dane i sprawia, że są one nieczytelne. Wyobraź sobie sytuację w której masz sklep internetowy posiadający 10 000 podstron aktywnie promowany na Facebooku, a w Google Analytics widzisz multiplikacje wszystkich podstron z różnymi parametrami fbclid…
Przy okazji – zerknij także koniecznie do artykułu Odesłania z Facebooka w Google Analytics – popraw czytelność danych.
Co to jest parametr msclkid?
Parametr msclkid to skrót od „Microsoft Click Identifier” albo „Microsoft Click ID„. Jest to odpowiednik parametru automatycznego tagowania reklam Microsoft Advertising. Jego zasada działania jest w zasadzie identyczna jak parametr gclid stosowany w systemie reklamowym Google Ads.
System reklamowy Microsoft dodaje do linków reklamowych parametr msclkid do adresów URL, który zawiera unikalny ciąg znaków. Dzięki temu parametrowi kod remarketingowy i konwersji Microsoft UET (Universal Event Tracking) zainstalowany na stronie internetowej, potrafi powiązać konkretne kliknięcie z użytkownikiem.
Gdy reklamujemy naszą stronę internetową w Microsoft Ads i mamy włączoną opcję autotagowania linków, po kliknięciu w reklamę w wyszukiwarce Bing, do adresu strony zostanie dodany parametr msclkid:
https://redseo.pl/?msclkid=e57a9e2d3611aedcdbdxdfacbac2072f530
Stosowanie automatycznego tagowania Microsoft dodającego parametr msclkid do linku wraz z zainstalowanym kodem UET na stronie, pozwala wykorzystać pełne możliwości reklamy Microsoft Ads. Niestety podobnie jak w przypadku fbclid, tak i parametr msclkid zakrzywia dane w raportach Google Analytics:
Powyższy przykład obrazuję sytuację podobną jak poprzednio – jeden adres podstrony został podzielony na 4 osobne odsłony, każda z inną wartością parametru msclkid.
Jak usunąć fbclid i msclkid z Google Analytics?
Aby uniknąć takich sytuacji należy odpowiednio skonfigurować nasz widok w Google Analytics. W ustawieniach widoku, należy w pole „Wyklucz parametry zapytania z adresu URL opcjonalnie” wpisać parametry po przecinku, które chcemy usunąć z naszego Google Analytics:
fbclid, msclkid
To bardzo proste działanie rozwiąże problem 🙂 Warto jednak pamiętać o kilku rzeczach:
- Parametry fbclid i msclkid nie będą się już zbierać od momentu wdrożenia, ale nie stare dane pozostaną niestety bez zmian. Wprowadzona zmiana nie działa wstecz.
- Taki sam efekt można uzyskać także innymi sposobami: poprzez zastosowanie filtrów w Google Analytics lub na poziomie Google Tag Managera. Przedstawiony sposób wydaje się jednak najprostszy.
- Jeżeli korzystasz z wielu widoków w Google Analytics, powyższe wykluczenie zadziała tylko w tych widokach, w których je ustawisz.
- Powyższe rozwiązanie dotyczy Universal Analytics i niestety nie zadziała w nowym Google Analytics 4 (GA4), które to nie ma jeszcze takiej funkcjonalności ani też filtrów. Istnieją pewne obejścia, których można poszukać w Google pod hasłami „ga4 exclude URL query parameters”, jednak chyba pozostaje poczekać na oficjalne i lepsze rozwiązanie tego problemu przez Google.
Dzięki przedstawione metodzie możesz wykluczyć także inne parametry URL stosowane przez różne systemy reklamowe lub śledzące, na przykład: _hsmi i _hsenc (Hubspot), li_fat_id (LinkedIn) i inne.
Mam nadzieję, że powyższy post przybliżył Ci problem parametrów fbclid i msclkid oraz wyjaśnił w jaki sposób można go rozwiązać w Google Analytics. Jeżeli Twoja firma potrzebuje wsparcia w działaniach reklamowych napisz do nas, pomożemy.
Foto: Rawpixel.com