Panel Wiedzy Google, czyli czym jest biznesowy Google Knowledge Graph?

Panel Wiedzy Google a Google Knowledge Graph Blob

Bycie widocznym Google to w dzisiejszym biznesowym świecie obowiązek. Bez strony internetowej, bez wzmianki w Mapach Google czy bez aktywności w social media niemalże nie istniejesz. A czy Twoja firma ma swój Panel Wiedzy Google? Jeśli tak, sprawdź, czy możesz go aktualizować! A może chcesz, by taki panel powstał? Dowiedz się, co możesz w tym celu zrobić.

Dzięki takiej sekcji szybciej i sprawniej docierasz do zainteresowanych użytkowników. Jak Graf Wiedzy czy Panel Wiedzy mają się do działań SEO? Czy to gra warta świeczki? Podpowiem w tym artykule, wystarczy, że poświęcisz kilka minut na zapoznanie się ze wskazówkami.

Czym jest Google Knowledge Graph i Google Knowledge Panel?

Dziedzina marketingu internetowego to złożona nisza, na którą składają się liczne teorie, strategie i pozostałe elementy.

Nawet w środowisku osób działających w sieci bywa, że dochodzi do pewnego pomieszania pojęć. Chodzi tu o knowledge panel i knowledge graph. Już na wstępie zaznaczam, że nie są to tożsame terminy.

Panel Wiedzy Google to sekcja wyświetlająca się po prawej stronie w wynikach wyszukiwania Google. Może dotyczyć zagadnień takich jak: organizacje, wydarzenia czy osoby publiczne. Tworzony jest w przypadku zagadnień, które można precyzyjnie zdefiniować. Informacje do panelu wiedzy są pozyskiwane automatycznie z Grafu Wiedzy.

Można to ująć w taki sposób, że Panel (nazywany również Kartą Wiedzy Google – Google Knowledge Card) jest niejako realizacją Grafu w widoku dla użytkownika.

Treść pola Panelu Wiedzy to efekt automatycznego pobierania danych uzyskanych z sieci. Istnieje jednak możliwość edycji treści przez „właściciela” danego zagadnienia. Będę o tym pisać w dalszej części tekstu.

Więcej przeczytasz w poradniku Google.

Z kolei Graf Wiedzy, czyli Knowledge Graph, to baza danych zbierająca miliardy różnych informacji z różnych dziedzin. Efektem pracy tego narzędzia jest możliwość tworzenia przydatnych sekcji typu Panel Wiedzy, jak i ustalanie punktów stycznych między danymi i sprawdzanie połączeń między nimi.

Graf Google działa od 2012 roku (w wersji polskiej od 2013 r.) i bardzo szybko zaczął kompletować spory zasób danych.

I chociaż tak jak pisałam, pojęcia Panelu i Grafu nie oznaczają tego samego, możesz spotkać się z tym, że potocznie używa się ich zamiennie.

Przykłady Panelu Wiedzy Google

Poniżej znajduje się zrzut ekranu z przykładowym Panelem Wiedzy o firmie:

Panel wiedzy na temat firmy Google
Panel wiedzy na temat firmy Google

Dane wykorzystywane w Panelu Wiedzy Google pochodzą z różnych źródeł, takich jak:

  • Wikipedia,
  • Wikidane,
  • Inne autoryzowane lub wiarygodne źródła informacji,
  • Informacje mogą też być pozyskiwane od zweryfikowanych osób związanych z zagadnieniem.

W gotowym panelu pojawiają się informacje pozyskiwane z różnych źródeł, które pozwalają na przeglądową prezentację zagadnienia, wydarzenia czy terminu. 

W przypadku Google użytkownik otrzymuje krótki opis przedsiębiorstwa, datę założenia, informacje o siedzibie i założycielach, osobach z zarządu itp. Następnie pojawiają się odnośniki do profili w mediach społecznościowych i innych (YouTube, Facebook itp.). 

Pod tymi wszystkimi informacjami i linkami znajdują się także podpowiedzi dotyczące podobnych zapytań (np. Instagram czy Yahoo).

Inne przykłady:

Panel wiedzy na temat filmu
Panel wiedzy na temat filmu

W przypadku filmu uznano za przydatne w Panelu takie informacje jak te dotyczące zakupu biletów, obsady, oceny dotychczasowych widzów czy “Inni wyszukiwali również”.

google knowledge panel na temat halloween
Google Knowledge Panel na temat Halloween

W przypadku zwyczaju, jakim jest Halloween pozyskano informacje z Wikipedii na temat pojęcia oraz podano datę. Panel wzbogacono GIF-em w postaci duszka. 

Zalety Panelu Wiedzy Google

Głównym celem Google Knowledge Graph oraz Panelu jest uporządkowanych danych na liście wyników w wyszukiwarce Google. Przejrzyste pole Panelu Wiedzy ma znaczenie dla użytkowników:

  • Prezentuje użytkownikom najważniejsze dane w obrębie danego zagadnienia;
  • Działa niejako na zasadzie „szybkie pytanie – szybka odpowiedź” – użytkownik nie ma potrzeby odwiedzania żadnej witryny w celu sprawdzenia odpowiedzi na zapytanie;
  • Jest wizualnie atrakcyjną sekcją zgodną z założeniami Helpful content update, która dotyczyła zagadnienia przydatnych i pomocnych treści publikowanych w sieci;
  • Obecność w Grafie Wiedzy i posiadanie swojego biznesowego Panelu Wiedzy jest wartościowe chociażby z tego powodu, że wskazuje w pewien sposób na „rangę” przedsiębiorstwa i jego autorytet. Marketing internetowy sięga aż tutaj, dlatego tak cenne jest posiadanie swojego Grafu czy Panelu.

Wynika to z tego, że właściciel firmy, organizator wydarzenia itp. nie ma bezpośredniego wpływu na powstanie lub zawartość Panelu. Dlatego automatyczne powstanie Panelu na podstawie uzyskanych do Grafu danych jest swoistym wyróżnieniem. 

Czy istnieją w takim razie słabe strony posiadania swojego pola w Karcie Wiedzy Google?

Knowledge graph a SEO

Wspomniałam, że dzięki Google Knowledge Graph wyszukiwanie jest prostsze, a użytkownicy nie mają potrzeby zaglądania na strony www w wynikach wyszukiwania. I tu warto się zatrzymać.

Czy w takim razie pojawienie się w usłudze Panelu Wiedzy Google jest dla biznesu opłacalne?

Przecież SEO (ang. Search Engine Optimization) oraz pozycjonowanie zakładają pozyskiwanie ruchu na stronę internetową. Zależy Ci, żeby użytkownicy po zobaczeniu Twojej strony w wynikach wyszukiwania kliknęli w nią, a potem dokonali oczekiwanej konwersji.

Pod tym względem Panel Wiedzy jest niekorzystny dla SEO.

Istnieje zjawisko określane jako zero-click search opierające się na tym, że wpisanie zapytania do wyszukiwarki nie kończy się kliknięciem w żaden link.

Podobny efekt przynoszą featured snippets w wynikach wyszukiwania. Dostarczają odpowiedzi na zapytanie bez konieczności wchodzenia w link.  Działają one jednak nieco inaczej. 

Karta Wiedzy zbiera informacje z różnych źródeł w jednym miejscu. Z kolei Featured snippets wskazują na przydatną (w kontekście zapytania) zawartość konkretnej strony na liście, tak jak widać poniżej. To szybka odpowiedź na zapytanie “Jak piec chlebek bananowy”: 

featured snippets w Google a Karta wiedzy
Featured snippets a Karta Wiedzy

Nie ma jednak co demonizować Panelu Wiedzy, bo przynosi wiele korzyści, np.:

  • Podnosi autorytet danej strony, która uzyskała swoją Kartę Wiedzy;
  • Użytkownicy szybciej docierają do najważniejszych informacji, co jest dla nich wygodne;
  • Może też nastąpić odwrotna sytuacja do tej, o której wspominałam wcześniej. Z jednej strony Panel wiedzy może ucinać konwersję, z drugiej strony zachęcać potencjalnych klientów do zajrzenia na Twoją stronę i skorzystania z oferty. 
  • W wielu przypadkach (jak np. wspomniany Panel Wiedzy o filmie) zainteresowany odbiorca może już z tej pozycji zamówić bilet na seans lub wydarzenie.

Czy każda firma może mieć swój Panel Wiedzy w wyszukiwarce Google?

Jak już wskazałam, Google Knowledge Graph oraz Panel Wiedzy są tworzone automatycznie na podstawie dostępnych danych. W związku z tym, im większa firma, tym łatwiej jej o uzyskanie Karty Wiedzy.

Istnieją sposoby, które w założeniu mogą pomagać w dostaniu się do Google Knowledge Graph oraz w dalszej kolejności Panelu wiedzy.

  • Po pierwsze wpis w Wikipedii. Utworzenie swojej strony na Wikipedii nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. Jeśli to jest niemożliwe, wypróbuj stworzenie strony na Wikidane itp.
  • Stworzenie (jeśli nie istnieją) oraz bieżące prowadzenie biznesowych profili w social media.
  • Zadbanie o solidny profil linków przychodzących (tzw. backlinków do strony firmowej).
  • Schema.org – implementacja danych strukturalnych sprawia, że informacje dotyczące firmy są uporządkowane i łatwiejsze do rozpoznania przez algorytmy Google. W celu sprawdzenia, czy organizacja znaczników Schema.org jest poprawna, przydaje się np. audyt SEO witryny.
  • Regularnie aktualizowany profil Google My Business, czyli Wizytówka Google. Zadbana wizytówka dostarcza wielu informacji na temat firmy. Co więcej stacjonarne punkty firmy warto oznaczyć na Mapach Google.

Powyższe wskazówki i działania nie gwarantują, że Twoja firma uzyska swój Knowledge Graph, a jej Panel wiedzy pojawi się w wyszukiwarce, ale mogą pomóc.

Czy możesz ingerować w dane zawarte w Panelu Wiedzy?

Jeśli dane zagadnienie, firma, wydarzenie, osoba publiczna mają swoją Kartę Wiedzy Google, osoby związane z takim Panelem mogą się zastanawiać, czy można go edytować. W końcu nieco przypomina wizualnie profil Google Moja Firma (Profil Firmy Google), który można (a nawet trzeba!) regularnie aktualizować.

  1. Edycji mogą dokonywać tylko zweryfikowane osoby („zweryfikowani przedstawiciele podmiotu).
  2. Zaloguj się na firmowe konto Google. Znajdź „Panel Wiedzy” (w zakładce „Informacje”) -> „Zgłoś prawo do tego panelu wiedzy”.
  3. Następnie zaloguj się z użyciem wymienionych oficjalnych stron lub z pomocą Search Console, profilu YouTube, X (wcześniej Twitter) lub Facebook. W przypadku logowania przez dwa ostatnie media Google połączy te konta z Twoim Panelem).
  4. Jeśli nie uda Ci się zalogować, Google zada Ci dodatkowe pytania umożliwiające weryfikację.
  5. Jeśli Twoje uprawnienia zostaną zweryfikowane poprawnie, po otrzymaniu dostępu do Panelu Wiedzy możesz dodawać użytkowników i nadawać im uprawnienia.
  6. Uprawnienia Managera oraz Właściciela dają możliwość sugerowania zmian w Panelu oraz dodawania nowych użytkowników, a uprawnienia Współtwórcy dają możliwość sugerowania zmian.

Szczegółowe informacje znajdziesz u źródła, czyli na stronie supportu Google.

Podsumowanie

Posiadanie swojego Panelu Wiedzy to w pewnym sensie duma dla firmy.

Oznacza to, że ma wystarczające „poparcie” w postaci danych uzyskanych przez Google z różnych źródeł. Mowa o posiadaniu karty na Wikipedii, solidnego linkowania zewnętrznego, dobrej organizacji informacji na stronie oraz wdrożonych danych strukturalnych umożliwiających stworzenie Grafu.

Jednym z kroków prowadzących biznes do uzyskania tego wyróżnienia jest profesjonalne pozycjonowanie stron internetowych. Odezwij się do nas, by dobrać pakiet usług dla siebie. 

Opublikowano w Blog Marketing internetowy: , aktualizacja: