Panel Wiedzy Google, czyli czym jest biznesowy Google Knowledge Graph?
Bycie widocznym Google to w dzisiejszym biznesowym świecie obowiązek. Bez strony internetowej, bez wzmianki w Mapach Google czy bez aktywności w social media niemalże nie istniejesz. A czy Twoja firma ma swój Panel Wiedzy Google? Jeśli tak, sprawdź, czy możesz go aktualizować! A może chcesz, by taki panel powstał? Dowiedz się, co możesz w tym celu zrobić.
Dzięki takiej sekcji szybciej i sprawniej docierasz do zainteresowanych użytkowników. Jak Graf Wiedzy czy Panel Wiedzy mają się do działań SEO? Czy to gra warta świeczki? Podpowiem w tym artykule, wystarczy, że poświęcisz kilka minut na zapoznanie się ze wskazówkami.
Czym jest Google Knowledge Graph i Google Knowledge Panel?
Dziedzina marketingu internetowego to złożona nisza, na którą składają się liczne teorie, strategie i pozostałe elementy.
Nawet w środowisku osób działających w sieci bywa, że dochodzi do pewnego pomieszania pojęć. Chodzi tu o knowledge panel i knowledge graph. Już na wstępie zaznaczam, że nie są to tożsame terminy.
Panel Wiedzy Google to sekcja wyświetlająca się po prawej stronie w wynikach wyszukiwania Google. Może dotyczyć zagadnień takich jak: organizacje, wydarzenia czy osoby publiczne. Tworzony jest w przypadku zagadnień, które można precyzyjnie zdefiniować. Informacje do panelu wiedzy są pozyskiwane automatycznie z Grafu Wiedzy.
Można to ująć w taki sposób, że Panel (nazywany również Kartą Wiedzy Google – Google Knowledge Card) jest niejako realizacją Grafu w widoku dla użytkownika.
Treść pola Panelu Wiedzy to efekt automatycznego pobierania danych uzyskanych z sieci. Istnieje jednak możliwość edycji treści przez „właściciela” danego zagadnienia. Będę o tym pisać w dalszej części tekstu.
Więcej przeczytasz w poradniku Google.
Z kolei Graf Wiedzy, czyli Knowledge Graph, to baza danych zbierająca miliardy różnych informacji z różnych dziedzin. Efektem pracy tego narzędzia jest możliwość tworzenia przydatnych sekcji typu Panel Wiedzy, jak i ustalanie punktów stycznych między danymi i sprawdzanie połączeń między nimi.
Graf Google działa od 2012 roku (w wersji polskiej od 2013 r.) i bardzo szybko zaczął kompletować spory zasób danych.
I chociaż tak jak pisałam, pojęcia Panelu i Grafu nie oznaczają tego samego, możesz spotkać się z tym, że potocznie używa się ich zamiennie.
Przykłady Panelu Wiedzy Google
Poniżej znajduje się zrzut ekranu z przykładowym Panelem Wiedzy o firmie:
Dane wykorzystywane w Panelu Wiedzy Google pochodzą z różnych źródeł, takich jak:
- Wikipedia,
- Wikidane,
- Inne autoryzowane lub wiarygodne źródła informacji,
- Informacje mogą też być pozyskiwane od zweryfikowanych osób związanych z zagadnieniem.
W gotowym panelu pojawiają się informacje pozyskiwane z różnych źródeł, które pozwalają na przeglądową prezentację zagadnienia, wydarzenia czy terminu.
W przypadku Google użytkownik otrzymuje krótki opis przedsiębiorstwa, datę założenia, informacje o siedzibie i założycielach, osobach z zarządu itp. Następnie pojawiają się odnośniki do profili w mediach społecznościowych i innych (YouTube, Facebook itp.).
Pod tymi wszystkimi informacjami i linkami znajdują się także podpowiedzi dotyczące podobnych zapytań (np. Instagram czy Yahoo).
Inne przykłady:
W przypadku filmu uznano za przydatne w Panelu takie informacje jak te dotyczące zakupu biletów, obsady, oceny dotychczasowych widzów czy “Inni wyszukiwali również”.
W przypadku zwyczaju, jakim jest Halloween pozyskano informacje z Wikipedii na temat pojęcia oraz podano datę. Panel wzbogacono GIF-em w postaci duszka.
Zalety Panelu Wiedzy Google
Głównym celem Google Knowledge Graph oraz Panelu jest uporządkowanych danych na liście wyników w wyszukiwarce Google. Przejrzyste pole Panelu Wiedzy ma znaczenie dla użytkowników:
- Prezentuje użytkownikom najważniejsze dane w obrębie danego zagadnienia;
- Działa niejako na zasadzie „szybkie pytanie – szybka odpowiedź” – użytkownik nie ma potrzeby odwiedzania żadnej witryny w celu sprawdzenia odpowiedzi na zapytanie;
- Jest wizualnie atrakcyjną sekcją zgodną z założeniami Helpful content update, która dotyczyła zagadnienia przydatnych i pomocnych treści publikowanych w sieci;
- Obecność w Grafie Wiedzy i posiadanie swojego biznesowego Panelu Wiedzy jest wartościowe chociażby z tego powodu, że wskazuje w pewien sposób na „rangę” przedsiębiorstwa i jego autorytet. Marketing internetowy sięga aż tutaj, dlatego tak cenne jest posiadanie swojego Grafu czy Panelu.
Wynika to z tego, że właściciel firmy, organizator wydarzenia itp. nie ma bezpośredniego wpływu na powstanie lub zawartość Panelu. Dlatego automatyczne powstanie Panelu na podstawie uzyskanych do Grafu danych jest swoistym wyróżnieniem.
Czy istnieją w takim razie słabe strony posiadania swojego pola w Karcie Wiedzy Google?
Knowledge graph a SEO
Wspomniałam, że dzięki Google Knowledge Graph wyszukiwanie jest prostsze, a użytkownicy nie mają potrzeby zaglądania na strony www w wynikach wyszukiwania. I tu warto się zatrzymać.
Czy w takim razie pojawienie się w usłudze Panelu Wiedzy Google jest dla biznesu opłacalne?
Przecież SEO (ang. Search Engine Optimization) oraz pozycjonowanie zakładają pozyskiwanie ruchu na stronę internetową. Zależy Ci, żeby użytkownicy po zobaczeniu Twojej strony w wynikach wyszukiwania kliknęli w nią, a potem dokonali oczekiwanej konwersji.
Pod tym względem Panel Wiedzy jest niekorzystny dla SEO.
Istnieje zjawisko określane jako zero-click search opierające się na tym, że wpisanie zapytania do wyszukiwarki nie kończy się kliknięciem w żaden link.
Podobny efekt przynoszą featured snippets w wynikach wyszukiwania. Dostarczają odpowiedzi na zapytanie bez konieczności wchodzenia w link. Działają one jednak nieco inaczej.
Karta Wiedzy zbiera informacje z różnych źródeł w jednym miejscu. Z kolei Featured snippets wskazują na przydatną (w kontekście zapytania) zawartość konkretnej strony na liście, tak jak widać poniżej. To szybka odpowiedź na zapytanie “Jak piec chlebek bananowy”:
Nie ma jednak co demonizować Panelu Wiedzy, bo przynosi wiele korzyści, np.:
- Podnosi autorytet danej strony, która uzyskała swoją Kartę Wiedzy;
- Użytkownicy szybciej docierają do najważniejszych informacji, co jest dla nich wygodne;
- Może też nastąpić odwrotna sytuacja do tej, o której wspominałam wcześniej. Z jednej strony Panel wiedzy może ucinać konwersję, z drugiej strony zachęcać potencjalnych klientów do zajrzenia na Twoją stronę i skorzystania z oferty.
- W wielu przypadkach (jak np. wspomniany Panel Wiedzy o filmie) zainteresowany odbiorca może już z tej pozycji zamówić bilet na seans lub wydarzenie.
Czy każda firma może mieć swój Panel Wiedzy w wyszukiwarce Google?
Jak już wskazałam, Google Knowledge Graph oraz Panel Wiedzy są tworzone automatycznie na podstawie dostępnych danych. W związku z tym, im większa firma, tym łatwiej jej o uzyskanie Karty Wiedzy.
Istnieją sposoby, które w założeniu mogą pomagać w dostaniu się do Google Knowledge Graph oraz w dalszej kolejności Panelu wiedzy.
- Po pierwsze wpis w Wikipedii. Utworzenie swojej strony na Wikipedii nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. Jeśli to jest niemożliwe, wypróbuj stworzenie strony na Wikidane itp.
- Stworzenie (jeśli nie istnieją) oraz bieżące prowadzenie biznesowych profili w social media.
- Zadbanie o solidny profil linków przychodzących (tzw. backlinków do strony firmowej).
- Schema.org – implementacja danych strukturalnych sprawia, że informacje dotyczące firmy są uporządkowane i łatwiejsze do rozpoznania przez algorytmy Google. W celu sprawdzenia, czy organizacja znaczników Schema.org jest poprawna, przydaje się np. audyt SEO witryny.
- Regularnie aktualizowany profil Google My Business, czyli Wizytówka Google. Zadbana wizytówka dostarcza wielu informacji na temat firmy. Co więcej stacjonarne punkty firmy warto oznaczyć na Mapach Google.
Powyższe wskazówki i działania nie gwarantują, że Twoja firma uzyska swój Knowledge Graph, a jej Panel wiedzy pojawi się w wyszukiwarce, ale mogą pomóc.
Czy możesz ingerować w dane zawarte w Panelu Wiedzy?
Jeśli dane zagadnienie, firma, wydarzenie, osoba publiczna mają swoją Kartę Wiedzy Google, osoby związane z takim Panelem mogą się zastanawiać, czy można go edytować. W końcu nieco przypomina wizualnie profil Google Moja Firma (Profil Firmy Google), który można (a nawet trzeba!) regularnie aktualizować.
- Edycji mogą dokonywać tylko zweryfikowane osoby („zweryfikowani przedstawiciele podmiotu).
- Zaloguj się na firmowe konto Google. Znajdź „Panel Wiedzy” (w zakładce „Informacje”) -> „Zgłoś prawo do tego panelu wiedzy”.
- Następnie zaloguj się z użyciem wymienionych oficjalnych stron lub z pomocą Search Console, profilu YouTube, X (wcześniej Twitter) lub Facebook. W przypadku logowania przez dwa ostatnie media Google połączy te konta z Twoim Panelem).
- Jeśli nie uda Ci się zalogować, Google zada Ci dodatkowe pytania umożliwiające weryfikację.
- Jeśli Twoje uprawnienia zostaną zweryfikowane poprawnie, po otrzymaniu dostępu do Panelu Wiedzy możesz dodawać użytkowników i nadawać im uprawnienia.
- Uprawnienia Managera oraz Właściciela dają możliwość sugerowania zmian w Panelu oraz dodawania nowych użytkowników, a uprawnienia Współtwórcy dają możliwość sugerowania zmian.
Szczegółowe informacje znajdziesz u źródła, czyli na stronie supportu Google.
Podsumowanie
Posiadanie swojego Panelu Wiedzy to w pewnym sensie duma dla firmy.
Oznacza to, że ma wystarczające „poparcie” w postaci danych uzyskanych przez Google z różnych źródeł. Mowa o posiadaniu karty na Wikipedii, solidnego linkowania zewnętrznego, dobrej organizacji informacji na stronie oraz wdrożonych danych strukturalnych umożliwiających stworzenie Grafu.
Jednym z kroków prowadzących biznes do uzyskania tego wyróżnienia jest profesjonalne pozycjonowanie stron internetowych. Odezwij się do nas, by dobrać pakiet usług dla siebie.