Opis kategorii w sklepie internetowym – jak zrobić to dobrze i zgodnie z SEO?

opisy kategorii seo w sklepie internetowym Źródło: https://pixabay.com/ Blob

Czy w Twoim sklepie internetowym opisy kategorii są wystarczająco dopracowane? Zwracasz uwagę na SEO, a może zignorowałeś to zagadnienie? Czy może kiedyś, na początku działalności, sam lub z pomocą początkującego copywritera wynajętego za grosze stworzyłeś opis przeładowany słowami kluczowymi? Dzisiaj takim działaniem nie oszukasz robota Google, który obecnie stawia na wysoki poziom merytoryki publikowanych treści.

A może na Twojej stronie nie pojawił się jak dotąd taki segment treści? Sklepów internetowych pozbawionych opisów kategorii jest wiele, dlatego dzisiaj pochylamy się nad tym, czy warto pisać opisy kategorii, jak to robić dobrze oraz jakie wartości można w nich zawrzeć. 

Opisy kategorii produktowej i ich zła sława

Opisy kategorii nie mają najlepszej sławy. Dość długo uznawane były wyłącznie za przestrzeń, w której można niezauważenie wcisnąć jak najwięcej niezbędnych fraz. Aby nie budziło to podejrzeń, sam opis lądował napisany małym druczkiem u dołu strony kategorii. 

bloki tekstu w opisie kategorii produktowej

Przykład zastosowania bloku tekstu w opisie kategorii w sklepie online. Źródło: lavard.pl

Et voila! Frazy umieszczone, opis zepchnięty do czyśćca treści, gdzie nikt nie zagląda, na dodatek wielkość czcionki nie zachęca do zapoznania się z blokiem tekstu. Opis kategorii przez sprzedawców był więc dotąd traktowany z rezerwą i nie przywiązywano większej wagi do jego wartości merytorycznej. 

Wszyscy to znamy, bo jako klienci również pomijaliśmy (bądź nadal pomijamy!) opisy pod kategorią produktową przez świadomość, że nie znajdziemy tam interesujących informacji.

Sytuacja powoli zaczyna się zmieniać. Doceniamy, co opis kategorii może wnieść na stronę i ile naprawdę cennych informacji możemy w nim zawrzeć. 

Czy opis kategorii może być wartościowy dla klienta?

W takim razie na początku może odpowiedzmy sobie na pytanie, czy opis kategorii może być wartościowy dla klienta? Nawet powinien! Bloki tekstu przechodzą do historii (chociaż niektórzy giganci sprzedażowi tego nie zauważyli i nadal traktują opisy po macoszemu). Zaczynamy zwracać się w stronę czytelnika. Chcemy przekazać mu wartościowe treści w opisie kategorii, nie tylko suche frazy.

Jakie wartości opisu kategorii mamy na myśli?

Merytoryczny przekaz 

Dobry opis produktu to połowa sukcesu. Warto poinformować klienta, co znajdzie na całej podstronie kategorii. Sam opis pojedynczego produktu to nie wszystko. Czego może się spodziewać po tych produktach? Jak korzystać z filtrów na stronie? Jak zróżnicowane produkty sklep oferuje w zakresie jednej kategorii? Na co zwrócić uwagę przy wyborze produktu?

x-com.pl opis kategorii z odniesieniami do konkretnych typów produktów

Opis kategorii z przybliżeniem czytelnikowi zawartości zakładki. Źródło: x-com.pl

Żeby stworzyć merytorycznie wyczerpujący i poprawny opis, musimy skupić się na researchu, który ma miejsce jeszcze przed pisaniem. Ale o tym więcej opowiemy za chwilę.

SEO 

Opis kategorii musi zawierać słowa kluczowe, jednak nie one powinny zdominować tekst. Treść powinna być wartościowa także (a właściwie przede wszystkim) dla użytkownika. A w celu zadowolenia również robota (jak i zwiększenia sprzedaży), pomogą umieszczone w tekście frazy kluczowe. 

Keywords mają nam pomóc w optymalizacji strony, a nie zniechęcić klienta do czytania. Dlatego frazy powinniśmy wprowadzać do tekstu naturalnie, aby po prostu był przyjemny w odbiorze. 

Zadowolony czytelnik może stać się klientem. Wiemy, jak istotne jest zachowanie wysokiego poziomu user experience. Warto wyczerpująco opowiedzieć odbiorcy o ofercie w zakresie danej kategorii, jednocześnie nie zapominając o SEO. Rzetelnie przygotowana treść to usatysfakcjonowany czytelnik i być może przyszły klient sklepu internetowego. 

Opis kategorii w sklepie internetowym a SEO

To, czy opis kategorii będzie interesujący dla klienta, a także wartościowy pod względem SEO, zależy od pracy włożonej w dobry research. To oznacza, że zanim przystąpimy do pracy nad tekstem, musimy popracować nad:

  • wybraniem stosownych fraz kluczowych,
  • sprawdzeniem konkurencji w sieci,
  • researchem merytorycznym, który pozwoli na napisanie jak najlepszej treści.

Ważne jest też zwrócenie uwagi na wspomnianą już optymalizację SEO. Dbajmy o to, by tekst zawierał niezbędne frazy oraz o to, by były w treści umieszczone naturalnie. Opis ma być przede wszystkim praktyczny i przyjazny dla użytkownika!

Jeśli chcesz wiedzieć więcej na ten temat, zapraszamy do lektury wpisu Jak pisać dobre artykuły i teksty pod SEO?

Jak ma się opis kategorii do SEO?

Specjalista SEO dwoi się i troi, aby dopasować najlepsze frazy, jednocześnie zwracając uwagę na to, aby słowa kluczowe były unikalne dla danej kategorii. Dzięki temu nie zachodzi kanibalizacja treści, która może być wręcz zabójcza dla pozycji w wyszukiwaniach.

Dlatego tak istotna jest uważna praca nad dobraniem fraz, które będą później wpływać na ostateczne pozycjonowanie się tekstu w wyszukiwarce. W wyszukaniu fraz na pewno pomoże narzędzie Planer słów kluczowych, który podaje informacje na temat najczęściej wyszukiwanych fraz, tego, kiedy są najbardziej popularne oraz jaka jest konkurencja w zakresie wyszukiwania danej frazy itp. 

Zorientowanie się w temacie konkurencji pozwala też na oszacowanie, jak długi powinien być tekst. Nie ma jednej konkretnej zasady określającej, ile znaków ma mieć opis kategorii. Opis ma wyczerpać temat, nie pozostawić czytelnika bez odpowiedzi na najważniejsze pytania i wątpliwości. 

Podpowiadamy jednak, że minimalnie krótkie teksty, na przykład na 500 zzs (zzs = znaków ze spacjami) to może być odrobinę zbyt mało, by móc w pełni wyczerpać temat oraz skutecznie wypozycjonować podstronę. 

 

bardzo krótki opis podstrony kategorii. Źródło: leroymrelin.pl

Bardzo krótki opis kategorii. Źródło: leroymerlin.pl

Zadbaj też o to, by Google uznał, że Twój sklep odwołuje się do idei Topical Authority, czyli dba o jakość tekstu i o wyczerpywanie podejmowanych tematów. Prowadzenie bloga firmowego, w którym podejmujesz branżowe tematy, to świetna droga do zbudowania autorytetu eksperta.

Odwoływanie się w opisach kategorii do opinii profesjonalistów, wpisów eksperckich na blogu, a także linkowanie zewnętrzne do stron o wysokiej wartości merytorycznej również mogą wpłynąć na odbiór Twojej strony lub sklepu.

Równocześnie warto sprawdzić, jak pisze konkurencja. Dobrze jest nie zostać w tyle, jeśli idzie o objętość tekstu. Pocieszające jest jednak to, że jeśli napiszemy staranny, wyczerpujący artykuł, na pewno tekst będzie wystarczająco obszerny.

Co zawiera dobry opis kategorii w sklepie internetowym?

Jak wspomnieliśmy, dobry opis kategorii produktowej zawiera nie tylko fachowo dobrane frazy, ale także profesjonalną treść, która przekazuje czytelnikowi informacje o kategorii produktowej, konkretnych produktach i treściach powiązanych.

Poniżej omawiamy:

  • linkowanie wewnętrzne, czyli promowanie wybranych treści, pomagające utrzymać czytelnika dłużej na stronie,
  • strukturę opisu kategorii, który nie musi być spychany małym druczkiem na sam dół strony,
  • personę, czyli potencjalnego klienta, do którego kierujemy treść opisu oraz produkty lub usługi oferowane przez sklep.

Linkowanie wewnętrzne

Na co zwrócić uwagę poza dopracowaniem merytoryki i poza wybraniem słów kluczowych? Na pewno na linkowanie. Warto pamiętać o wplataniu w opis odnośników do poszczególnych produktów oraz do konkretnych wpisów blogowych (o ile oczywiście strona posiada zakładkę blogową). 

linkowanie wewnętrzne w opisie kategorii w sklepie internetowym

Linkowanie wewnętrzne zastosowane w opisie kategorii produktowej. Źródło: fugart.pl

Dzięki zastosowaniu linkowania wewnętrznego, zachęcamy klienta do pozostania dłużej na stronie. Umożliwiamy mu wędrówkę po poszczególnych treściach, które sami mu podsuwamy.

Inną korzyścią płynącą ze stosowania linkowania wewnętrznego jest to, że odsyłając klienta do treści na pozostałych podstronach, za pomocą anchorów panujemy nad niechcianą kanibalizacją treści.

Przyjazny układ opisu – above the fold

Jeśli pozwala na to budowa strony, warto podzielić opis kategorii na dwie części według zasady above the fold. Krótsza zostaje oddzielona od reszty tekstu i umieszczona na górze strony, zazwyczaj ponad produktami. Pozostała treść pozostaje poniżej listy produktów, czyli below the fold

 

przykład zastosowania above the fold

Fragment above the fold w treści opisu kategorii. Źródło: sklepjogina.pl

Krótsza i wyeksponowana część opisu według zaleceń powinna zawierać chociaż część fraz, a także konkretne i interesujące czytelnika informacje. Jeśli fragment będzie zachęcający, jest duża szansa, że konsument “zjedzie” w dół strony w poszukiwaniu dalszej części. A dzięki temu pozostanie na naszej stronie dłużej.

Poza układem above the fold ważny jest też podział na akapity. Zróżnicowaną treść lepiej się czyta i przyswaja niż blok tekstu. Warto podzielić opis nagłówkami Hx, a wewnątrz nich zastosować pomniejszy podział na wcięcia. Używaj również list punktowanych lub numerowanych, by wyróżnić ważne segmenty tekstu.

lista punktowana użyta w opisie kategorii w sklepie internetowym

lista wypunktowana w opisie kategorii w sklepie online. Źródło: smyk.pl

Odniesienia do persony

Zaczynając pracę nad tworzeniem treści na stronę, warto zbudować personę, czyli potencjalnego odbiorcę naszych produktów lub usług. Tworząc personę, musimy odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

  • Jest mężczyzną czy kobietą? A może kierujesz swoje usługi do przedstawicieli obu płci?
  • W jakim wieku lub przedziale wiekowym jest Twój wirtualny konsument? Dzięki temu łatwiej będzie Ci dostosować język i kanały komunikacji (poza stroną) z Twoim klientem.
  • Jak będziesz się do niego zwracał? Per Ty czy per Państwo lub bezosobowo?
  • Jakie produkty kupuje Twój klient? Luksusowe, więc zwraca uwagę na jakość i ekskluzywność, czy ważna jest dla niego niska cena?
  • Jakie ma wykształcenie? Dzięki temu założeniu będziesz wiedzieć, jakiego języka czy stylu używać podczas konstruowania treści.

 

Poza wspomnianymi pytaniami, warto zwrócić uwagę także na zainteresowania Twojego odbiorcy, jego miejsce zamieszkania (miasto/wieś) itp.

Odpowiedzi na te wszystkie pytania i zagadnienia pomogą Ci w budowaniu skutecznej formy komunikacji, a co za tym idzie, łatwiej będzie Ci zaprezentować skutecznie swoje produkty i usługi.

Jak opis kategorii wpływa na sprzedaż w sklepie internetowym?

W takim razie jak opis kategorii może wpływać na sprzedaż? Jak oddziałuje na robota Google lub użytkownika internetu, że nasze usługi lub produkty klikają się i sprzedają?

Po pierwsze: lubisz wydawać pieniądze na coś słabej wartości? Podejrzewamy, że nie. To zrozumiałe. Dlatego podczas tworzenia opisów kategorii, dbaj o wysoki poziom merytoryki treści. Dzięki temu czytelnik będzie wiedział, że ma do czynienia z profesjonalistami. Co za tym idzie, chętniej wybierze efekty właśnie Twojej pracy.

Po drugie: dobry opis kategorii, czyli ten, który jest przyjazny czytelnikowi i robotowi, zawiera zgrabnie umieszczone frazy kluczowe. Umiejętnie skonstruowany opis, w którym znajdują się odpowiednio dobrane słowa (oraz przemyślane linkowanie), będzie plasował się wysoko w wyszukiwaniach. To oznacza, że łatwiej będzie go znaleźć i trafić od razu na stronę z Twoimi usługami.

Po trzecie: klient, który przeczyta wyczerpujące i fachowe opisy kategorii, chętniej zdecyduje się na zapoznanie się z poszczególnymi produktami. Umieszczaj odnośniki do najciekawszych produktów w opisie, aby było łatwiej do nich dotrzeć. Linkowanie wewnętrzne również może wpłynąć na to, że czytelnik stanie się klientem

 

A jak jest u Ciebie z opisami kategorii? Czy na Twojej stronie segment opisu jest spychany na margines? A może dbasz o wysoką jakość treści i świadomie budujesz markę w każdym detalu?

 

Jeśli tworzenie opisów kategorii nie jest Twoją mocną stroną, sprawdź naszą ofertę SEO dla sklepu internetowego i skontaktuj się z nami poprzez formularz kontaktowy. Wspólnie wypozycjonujemy Twoją stronę i stworzymy wyczerpujące opisy kategorii w sklepie internetowym.

Opublikowano w Blog Copywriting: , aktualizacja: