Odesłania z Facebooka w Google Analytics – popraw czytelność danych
Mam nadzieję, że korzystasz z Google Analytics. Jeśli tak to na pewno zauważyłeś, że wejścia z Facebooka widoczne są nie tylko jako facebook.com. Po sprawdzeniu źródeł ruchu możesz zobaczyć m.in.: l.facebook.com, m.facebook.com, web.facebook.com. Jak zmienić wszystkie kombinacje odesłań z FB, by były widoczne jako jeden adres?
Ruch z Facebooka widoczny w Google Analytics
Źródło: facebook.com, l.facebook.com….
Spójrz na zrzut ekranu zamieszczony powyżej. Chyba większość z nas nie lubi tego widoku. Mnogość odesłań z Facebooka jest zatrważająca, być może Ty masz ich więcej?:)
Stosując odpowiedni filtr, zobaczysz wszystkie wejścia z Facebooka, ale unikniesz rozdrobnienia na przejścia np. z wersji mobilnej (m.facebook.com) lub linku przepuszczonego przez Link Shim (l.facebook.com lub lm.facebook.com).
Filtry w Google Analytics
Zastosuj filtr (i wyrażenia regularne)!
Żeby wszystkie kombinacje odesłań z Facebooka zostały zmienione na jeden adres, konieczne jest dodanie filtra w Google Analytics.
Przejdź do “Administracji”, a następnie w widoku danych wybierz “Filtry”. Pamiętaj jednak, że aby modyfikować i filtrować dane musisz mieć uprawnienia do edycji na poziomie konta. Dodaj filtr.
Google Analytics – edycja filtra
Po nadaniu nazwy tworzonemu filtrowi zaznacz, że jest to typ niestandardowy, a następnie wybierz “Wyszukaj i zastąp”. Pole filtra pozwala określić jakiego typu dane chcemy widzieć, w tym przypadku interesuje nas źródło kampanii.
Wyrażenia regularne
Wyrażeń regularnych (nazywanych także „regex”) potrzebujesz, aby filtr mógł znaleźć frazę zamieszczoną w “znajdź ciąg” i zastąpić ją tym, co w polu “zastąp ciąg”.
Podczas tworzenia wyrażenia warto skorzystać z narzędzia np. https://regex101.com/, które pomoże Ci sprawdzić, czy wpisane znaki, grupy, symbole zostały użyte poprawnie.
W pomocy Google znajdziesz dokładne informacje dotyczące metaznaków w wyrażeniach regularnych.
Zależało nam, by raporty z wejść z Facebooka łatwiej się czytało. W związku z tym musieliśmy stworzyć takie wyrażenie, które będzie brało pod uwagę wszystkie prawidłowe odesłania z serwisu Facebook..
Wyrażenie wygląda tak: ^((.*)\.)?facebook(\.com)?$ – dzięki niemu ruch z Facebooka opisany m.in. jako: facebook, l.facebook.com, lm.facebook.com, web.facebook.com zostanie zamieniony na facebook.com.
Weryfikacja filtrów
Dobrze, jeśli skorzystasz z możliwości weryfikacji filtrów. Zobaczysz, jak będzie wyglądał raport po zastosowaniu filtra.
Uwaga: Filtry trwale zmieniają dane. Dlatego warto zawsze stworzyć drugi, niefiltrowany widok. Dodatkowo filtr działa dopiero po jego włączeniu.
Podsumowanie
Jeśli zależy Ci na lepszej widoczności odesłań z Facebooka do Twojej witryny, wykorzystaj opisane przez nas rozwiązanie. Filtr “wyszukaj i zastąp” nie zawsze jest taki skomplikowany, więc zachęcamy Cię do zapoznania i testowania tej funkcji Google Analytics.