Odesłania z Facebooka w Google Analytics – popraw czytelność danych

Blob

Mam nadzieję, że korzystasz z Google Analytics. Jeśli tak to na pewno zauważyłeś, że wejścia z Facebooka widoczne są nie tylko jako facebook.com. Po sprawdzeniu źródeł ruchu możesz zobaczyć m.in.: l.facebook.com, m.facebook.com, web.facebook.com. Jak zmienić wszystkie kombinacje odesłań z FB, by były widoczne jako jeden adres?

Ruch z Facebooka widoczny w Google Analytics

Źródło: facebook.com, l.facebook.com….

Spójrz na zrzut ekranu zamieszczony powyżej. Chyba większość z nas nie lubi tego widoku. Mnogość odesłań z Facebooka jest zatrważająca, być może Ty masz ich więcej?:)

Stosując odpowiedni filtr, zobaczysz wszystkie wejścia z Facebooka, ale unikniesz rozdrobnienia na przejścia np. z wersji mobilnej (m.facebook.com) lub linku przepuszczonego przez Link Shim (l.facebook.com lub lm.facebook.com).

Filtry w Google Analytics

Zastosuj filtr (i wyrażenia regularne)!

Żeby wszystkie kombinacje odesłań z Facebooka zostały zmienione na jeden adres, konieczne jest dodanie filtra w Google Analytics.

Przejdź do “Administracji”, a następnie w widoku danych wybierz “Filtry”. Pamiętaj jednak, że aby modyfikować i filtrować dane musisz mieć uprawnienia do edycji na poziomie konta. Dodaj filtr.

Google Analytics - edycja filtra

Google Analytics – edycja filtra

Po nadaniu nazwy tworzonemu filtrowi zaznacz, że jest to typ niestandardowy, a następnie wybierz “Wyszukaj i zastąp”. Pole filtra pozwala określić jakiego typu dane chcemy widzieć, w tym przypadku interesuje nas źródło kampanii.

Wyrażenia regularne

Wyrażeń regularnych (nazywanych także „regex”) potrzebujesz, aby filtr mógł znaleźć frazę zamieszczoną w “znajdź ciąg” i zastąpić ją tym, co w polu “zastąp ciąg”.

Podczas tworzenia wyrażenia warto skorzystać z narzędzia np. https://regex101.com/, które pomoże Ci sprawdzić, czy wpisane znaki, grupy, symbole zostały użyte poprawnie.

W pomocy Google znajdziesz dokładne informacje dotyczące metaznaków w wyrażeniach regularnych.

Zależało nam, by raporty z wejść z Facebooka łatwiej się czytało. W związku z tym musieliśmy stworzyć takie wyrażenie, które będzie brało pod uwagę wszystkie prawidłowe odesłania z serwisu Facebook..

Wyrażenie wygląda tak: ^((.*)\.)?facebook(\.com)?$ – dzięki niemu ruch z Facebooka opisany m.in. jako: facebook, l.facebook.com, lm.facebook.com, web.facebook.com zostanie zamieniony na facebook.com.

Weryfikacja filtrów

Weryfikacja filtrów

Dobrze, jeśli skorzystasz z możliwości weryfikacji filtrów. Zobaczysz, jak będzie wyglądał raport po zastosowaniu filtra.

Uwaga: Filtry trwale zmieniają dane. Dlatego warto zawsze stworzyć drugi, niefiltrowany widok. Dodatkowo filtr działa dopiero po jego włączeniu.

Podsumowanie

Jeśli zależy Ci na lepszej widoczności odesłań z Facebooka do Twojej witryny, wykorzystaj opisane przez nas rozwiązanie. Filtr “wyszukaj i zastąp” nie zawsze jest taki skomplikowany, więc zachęcamy Cię do zapoznania i testowania tej funkcji Google Analytics.

Opublikowano w Blog Analityka internetowa: , aktualizacja: