Czego oczekują klienci sklepów internetowych?

Blob

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, ważne abyś orientował się w obowiązujących wśród konsumentów trendach. Przedsiębiorca powinien wiedzieć, jakie możliwości daje współczesny marketing internetowy oraz jakie są aktualne potrzeby konsumentów. Dzięki temu łatwiej będzie Ci skonstruować przekaz pojawiający się na Twojej stronie internetowej, w social mediach, a nawet w reklamach, co pozwoli zwiększyć sprzedaż. Sprawdź jak kupują polscy internauci.

Kto kupuje w sieci?

Według raportu “E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska”, prawie połowa internautów (48%) deklaruje dokonywanie zakupów online w przeszłości. To bardzo dobra wiadomość dla branży e-commerce.

Na zakupy online coraz częściej decydują się osoby z najmłodszej grupy wiekowej od 15-24 lat. Wzrost obserwujemy również w grupach 35-49 i 50+. Można prognozować, że zakupy w sieci staną się coraz bardziej powszechne.

Dodatkowo chęć wydawania w przyszłości więcej na zakupy w internecie deklarują respondenci zamieszkujący średniej wielkości miasta (50 tys. – 199 tys. mieszkańców) – z takimi danymi możesz zapoznać się w raporcie “25 trendów konsumenckich na 25-lecie ARC Rynek i Opinia”.

Co najczęściej kupują użytkownicy internetu?

Osoby, które wzięły udział w badaniu przeprowadzonym przez Gemius deklarują, że najczęściej kupowanymi przez nich kategoriami produktów była odzież, akcesoriadodatki, książki/płyty/filmy, a także telefony/smartfony/tablety/akcesoria GSM.

Jako plan przyszłych zakupów online większość respondentów wskazała podróże/rezerwacje,na drugim miejscu znalazły się książki/płyty/filmy, a tuż za nimi odzież sportowa.

Najmniejszą popularność wśród zakupów przez internet mają materiały budowlane, artykuły kolekcjonerskie oraz ubezpieczenia, co dla osób działających w branży e-commerce nie powinno być zaskoczeniem.

Wymagający kupujący

Osoby robiące zakupy w sklepach internetowych, są coraz bardziej świadome. Użytkownicy porównują oferty, sprawdzają warunki dostawy i zwrotów. Większość pierwszych wizyt w sklepie internetowym nie kończy się zakupem. Według raportu „Reimaging Commerce” przygotowanego przez Episerver, to aż 92% odwiedzających stronę.

Nie tylko jakość i wybór produktów w Twoim sklepie, może zdecydować o tym, że użytkownik stanie się Twoim klientem. W raporcie E-commerce w Polsce 2016, jako czynnik, który wpłynąłby na częstsze robienie zakupów przez internet, respondenci wybrali niższe koszty dostawy. Na drugim miejscu były niższe ceny produktów w porównaniu ze sklepami tradycyjnymi, później wybierane były zniżki dla kupujących online oraz kody rabatowe.

najmniejszym stopniu na częstsze zakupy online wpłynęłoby polepszenie obsługi klienta oraz spersonalizowanie oferty. Oczywiście nie oznacza to, że możesz pozwolić sobie na nieprofesjonalną obsługę. Jeśli klient na którymś z etapów zakupowych nie będzie zadowolony, możliwe, że więcej nie wróci do Twojego sklepu.

Zastanawiasz się jakie czynniki motywują do wyboru danego sklepu internetowego? Oczywiście są to atrakcyjne ceny produktów oraz niskie koszty dostawy. Konsumenci zwracają również uwagę na wcześniejsze pozytywne doświadczenia. Zadbaj więc o to, by klient korzystający z Twojej oferty był zadowolony.

Zwróć również uwagę, że na wiarygodność sklepu w odczuciu badanych wpływają opinie o danym sklepie (50%). Pamiętaj, że zanim potencjalny klient zrobi zakupy w Twojej witrynie, najprawdopodobniej przeszuka internet w celu znalezienia informacji na temat sklepu. Istotne jest też umieszczenie na stronie jasnych i czytelnych informacji o dokonaniu zwrotu/reklamacji. Ciekawy fanpage i blog także mają znaczenie!

Nie tylko laptopy – pamiętaj o responsywnej stronie

Osoby, które robią zakupy w sieci, najczęściej korzystają z laptopów oraz komputerów stacjonarnych. Jednak w raporcie Gemius dla e-Commerce Polska, możemy zauważyć, że dużą grupę stanowią użytkownicy smartfonów (41%) oraz tabletów (24%).

Dlatego ważne jest, abyś ułatwił użytkownikom korzystającym z urządzeń mobilnych poruszanie się po Twojej stronie. Zwróć uwagę na łatwość w wypełnianiu formularza zarówno na komputerach jak i smartfonach. Dla Twoich potencjalnych klientów istotna jest wygoda w robieniu zakupów online.

Podsumowanie

Internauci dokonujący zakupów w sieci mają coraz większe wymagania. Jeśli chcesz, aby w Twoim sklepie sprzedaż rosła, musisz tym wymaganiom sprostać. Dbaj o pozytywne wrażenia po wizycie w Twojej witrynie, przystępnie opisane warunki zwrotów i reklamacji. Nie skupiaj się tylko na stronie internetowej. Pomóż potencjalnym klientom znaleźć Cię w Social Mediach, a także sam docieraj do użytkowników sieci dzięki reklamom online.

Dowiedz się jak możemy pomóc Twojej firmie w pozyskaniu nowych klientów. Skontaktuj się z nami!

Sprawdź także:
Marketing dla sklepu internetowego, czyli gdzie znaleźć klientów
Wykorzystaj ROPO w swoim sklepie internetowym
Zakupy Google – skuteczna reklama produktów z Twojego sklepu

Opublikowano w Blog Marketing internetowy: , aktualizacja: