Czy przeprowadziłeś nielegalny konkurs na Facebooku?

0
(0)

Wiele osób nie wie jak zorganizować konkurs na Facebooku, aby był legalny. Powstało już wiele wartościowych artykułów na ten temat, jednak nadal nielegalne konkursy zalewają newsfeed. Właśnie dlatego, my również zwracamy uwagę na sposób promocji na FB – być może dotrzemy z przekazem do organizatorów nielegalnych konkursów lub artykuł przeczyta ktoś, kto ma w planie np. wyłonić zwycięzcę poprzez losowanie.

Zasady przeprowadzania konkursów na Facebooku

Zasady przeprowadzania konkursów na Facebooku

Regulamin FB

W regulaminie Facebooka możesz przeczytać o warunkach organizowania i przeprowadzania promocji.

Z zapisów wynika, że konkurs powinien posiadać oficjalny regulamin. Taki regulamin wcale nie musi znajdować się w firmowej witrynie, można do tego celu wykorzystać np. facebookową notatkę. Link do niej bez problemu można wstawić w poście.

Użytkownicy przed przystąpieniem do konkursu powinni poznać jego reguły, czyli m.in.: wiedzieć kto jest administratorem danych oraz w jakim celu są zbierane, kto może brać udział w promocji, jakie są warunki reklamacji.

Dobrze przygotowany regulamin to niełatwe zadanie, jest jednak zabezpieczeniem zarówno dla organizatora, jak i uczestników. Warto skorzystać z pomocy osoby, która wie, jak dobrze go napisać lub zarezerwować sobie trochę czasu na przeszukanie internetu. Możesz skorzystać także ze strony, na której wygenerujesz regulamin, podając najważniejsze dane i opis konkursu: http://www.regulaminkonkursu.pl/

Przykład konkursu niezgodnego z regulaminem

Przykład konkursu niezgodnego z regulaminem

Post konkursowy

Kiedy masz już prawidłowo przygotowany regulamin i spełniasz wszystkie inne warunki, musisz poinformować o konkursie użytkowników FB. Zwykle odbywa się to w poście.

Niestety wielu organizatorów nie doczytało, że do promocji nie można wykorzystywać prywatnych osi czasu, a także połączeń ze znajomymi.

W związku z tym nie nakłaniaj do udostępniania posta konkursowego na tablicach uczestników lub ich znajomych! Facebook zabrania także zachęcania użytkowników do oznaczania się na zdjęciach, na których ich nie ma.

Jeśli zdecydujesz się na stworzenie nielegalnego konkursu i nie będziesz usatysfakcjonowany liczbą udostępnień, zawsze możesz przypomnieć o tym swoim fanom tak, jak w przykładzie poniżej 🙂

Wpis dotyczący konkursu

Wpis dotyczący konkursu

Losowanie

Z losowaniem sprawa jest jeszcze bardziej skomplikowana. Nieświadomie możesz załamać polskie prawo. A nieznajomość prawa nie zwalnia od jego przestrzegania.

Każde losowanie musi zostać zgłoszone do Izby Celnej. Dodatkowo musisz wiedzieć, że konkurs, o którego wynikach decyduje przypadek, podlega ustawie o grach hazardowych. Nie możesz go przeprowadzić, póki nie spełnisz wszystkich wymogów zawartych w ustawie.

Nie jestem prawnikiem, więc nie mam wiedzy, która pozwoliłaby mi szerzej wypowiedzieć się na temat losowania. Warto jednak, abyś był świadomy, że taka metoda wyłaniania zwycięzcy nie jest najprostszym rozwiązaniem. Jeśli zdecydujesz się na nią, zadbaj o to, by nie łamać prawa.

Podsumowanie

Przeprowadzenie promocji zgodnej z regulaminem Facebooka oraz polskim prawem nie jest łatwe. Jeśli chcesz zorganizować konkurs na swoim fanpage’u, poszukaj najpierw informacji o tym, jak prawidłowo to zrobić. Możesz zaoszczędzić sobie wielu problemów.

Pamiętaj o tym, aby:

  • przygotować regulamin, politykę prywatności
  • nie nakazywać udostępniania posta
  • nie prosić o oznaczanie znajomych w komentarzach i na zdjęciach, na których ich nie ma
  • o wygranej nie decydowało losowanie (chyba, że znasz przepisy prawa i złożyłeś wniosek do Izby Celnej)

Najważniejsze zostawiam na koniec: Czy Twojej firmie potrzebny jest konkurs?

Potrzebujesz pomocy z reklamą w Google?
Napisz do nas, przygotujemy bezpłatną wycenę.

Darmowa wycena

Średnia ocena: 0 / 5. Ilość ocen: 0

Wystaw pierwszą ocenę! 🙂