Nasycenie słów kluczowych: wiesz, jakie jest idealne?

keyword density Blob

Często zdarza nam się pisać o niepożądanych działaniach w zakresie marketingu internetowego. Opowiadamy o zjawiskach, które mogą zaszkodzić stronie lub które są niezgodne z zaleceniami Google. Rzadziej wspominamy o dobrych praktykach, dzięki którym tak naprawdę powstaje poprawna optymalizacja. A warto przypominać również o korzystnych technikach. W tym przypadku mowa o keyword density w content marketingu. Co to jest natężenie słów kluczowych i jakie jest idealne dla tekstu? Sprawdź to w poniższym artykule.

Czym jest nasycenie słów kluczowych?

Czym są słowa kluczowe, wiemy chyba wszyscy, ale podręczna definicja pojęcia w tekście na pewno będzie przydatna – to wyrażenia wpisywane przez użytkowników internetu do wyszukiwarki w celu znalezienia określonych informacji. Są to zazwyczaj jedno- lub kilkuwyrazowe frazy o różnej intencji, np. informacyjnej czy zakupowej (tzw. search intent).

Dobrze dobrane słowa kluczowe (tzw. keywords) są podstawą udanego SEO copywritingu i content writingu, a także pozycjonowania. Dzięki nim możesz precyzyjnie określić temat pisanego tekstu i naprowadzić robota wyszukiwarki (tzw. Googlebota) na sens zawartości danej strony.

Przed wprowadzeniem głośnej aktualizacji Panda (2011) normą było stosowanie techniki określanej jako keyword stuffing. Pisałam o niej w innym artykule, gdzie dokładnie wyjaśniłam, czym jest takie działanie i jakie ma potencjalne konsekwencje dla strony. Najprościej rzecz ujmując, jest to przeładowanie treści słowami kluczowymi, co niekorzystnie wpływa na jakość i ocenę witryny.

Pozytywnym zjawiskiem, jeśli idzie o frazy, jest tak zwane nasycenie słowami kluczowymi, czyli tytułowe keyword density. Innymi słowy jest to optymalne zagęszczenie słów kluczowych w tekście.

Częstotliwość pojawiania się słów kluczowych w tekstach jest istotna z wielu powodów, a do głównych należą:

Jak pogodzić te dwa światy? Jak keyword density wpływa na pozycję strony na liście wyników oraz na odbiorcę?

Słowa kluczowe a pozycjonowanie

Frazy, których używamy w tekstach publikowanych w sieci, mają znaczenie dla pozycjonowania. Frazy odwołują się do danego zagadnienia, o którym mowa w tekście. Wskazują na temat i charakter tekstu.

Nie bez powodu content, czyli treści, to jeden z filarów pozycjonowania stron internetowych. Odpowiedni dobór słów kluczowych to podstawa dla udanego contentu w obrębie danej strony, a nawet poza nią (tutaj mam na myśli np. linkowanie zewnętrzne).

Tak że, idąc tym tropem, dobór odpowiednich fraz oraz optymalna ich zawartość w treści korzystnie wpływają na pozycje w wynikach wyszukiwania.

Nadal jednak wielu przedsiębiorców zlecających treści upiera się przy tym, by umieszczać słowa kluczowe w jak największej liczbie w treściach. Często uważają też, że wyłącznie frazy w formie podstawowej mają znaczenie i nie wolno ich odmieniać. Efektem są nienaturalne konstrukcje zdaniowe i tekst mający znamiona spamu.

Być może mają oni w pamięci dawne zwyczaje internetowe, gdy rzeczywiście taka praktyka przynosiła korzyści.

Możliwe też, że po prostu nie znają tajników SEO i wydaje im się, że tak będzie lepiej.

Nie będzie.

Jeśli należysz do tej grupy przedsiębiorców, którzy upierają się przy tym, by gęstość słów kluczowych była jak największa, czas na zmiany. Zaufaj specjalistom, np. z Redseo, nawiąż współpracę, wykorzystując ofertę pozycjonowanie stron internetowych i ciesz się z dobrze zoptymalizowanych tekstów.

Przy okazji – przeczytaj nasz artykuł Co to jest SEO i dowiedz się więcej o tym, na czym polega pozycjonowanie stron.

Czy istnieje idealne nasycenie słowami kluczowymi?

Najczęściej udzielaną odpowiedzią w odniesieniu do SEO jest „To zależy” – jednak nie w przypadku keyword density! W tej kwestii można posiłkować się wzorem wskazującym, ile wynosi idealne zagęszczenie słów kluczowych.

Keyword density, czyli gęstość słów kluczowych, to wyrażane w procentach nasycenie fraz kluczowych w danym tekście. Można określić dzięki wzorom, np.: liczba, w jakiej pojawia się fraza w tekście / liczba znaków x 100% = zagęszczenie fraz.

Najczęściej przyjmuje się, że słowa kluczowe powinny pojawiać się w tekście 1-2 razy na każde 1000 znaków.

Kiedyś procentowa wartość keyword density była bardziej istotna dla osób przygotowujących treści. Dzisiaj chętniej korzystamy z narzędzi contentowych, które wyliczają nam, ile fraz powinniśmy wprowadzić do treści.

Jednak nadal to przydatna wskazówka dla osób tworzących treści do internetu. Jeśli porównamy treści internetowe do deseru, gdzie tekst to ciasto, a frazy to owoce, możemy ująć to tak: nasycenie fraz kluczowych w tekście to raczej tort z wisienką, a nie keks wypełniony bakaliami, który przypomina upychanie słów kluczowych.

Można powiedzieć: „co kto lubi”, ale najlepiej jednak znaleźć złoty środek, czyli nasycenie słowami kluczowymi tekstu z umiarem.

Keyword density: jak nie przesadzić z frazami?

Już we wstępie nawiązałam do złych praktyk związanych ze słowami kluczowymi. Zbyt gęste nagromadzenie owych słów, przepełnienie tekstu frazami kluczowymi to wspomniany keyword stuffing, czyli upychanie słów kluczowych. Takiej metody lepiej unikać.

Skutkuje w ostateczności nawet nałożeniem filtra przez Google, czyli strona przestaje być widoczna w wynikach wyszukiwania. Jest tak, ponieważ istnieją techniki określane jako black hat SEO – są to niezgodne z regulaminem Google praktyki pozycjonerskie.

A gdzie umieszczać słowa kluczowe? Jak nie przesycić treści frazami kluczowymi? Umieść je w następujących miejscach:

  • W tytule tekstu;
  • Nagłówkach, szczególnie pierwszego i drugiego rzędu;
  • W kluczowych miejscach w treści;
  • Miejsce dla fraz warto znaleźć w meta title (jak najbliżej tytułu, ale powinny pojawić się naturalnie);
  • Meta description (Google chętnie pogrubi frazy umieszczone w meta description w treści opisu);
  • W atrybutach alt grafik umieszczanych w tekście.

Słowem-kluczem (🙂) jeśli chodzi o umieszczanie fraz jest hasło „naturalnie”. Szczególnie warto zwrócić na to uwagę w treści, gdzie czasami nas ponosi i lubimy powtarzać frazy przy każdej nadarzającej się okazji. Lepiej jednak zachować umiar.

Dobrze jest mieć zawsze z tyłu głowy myśl, że piszemy dla użytkowników (spr. Google helpful content update) i nienaturalnie umieszczone słowa kluczowe wpływają negatywnie na odbiór tekstu.

Dlatego najkorzystniej jest skupić się na dodawaniu fraz przede wszystkim w wymienionych wyżej miejscach, gdzie są istotne z punktu pozycjonowania. Dzięki temu trudno jest przesadzić, a tekst ostatecznie wygląda i czyta się doskonale także z punktu widzenia użytkowników.

A co w przeciwnym razie – gdy w tekstach na stronie nie będzie słów kluczowych lub będzie ich zbyt mało?

Konsekwencje zbyt niskiego nasycenia słowami kluczowymi

Brak słów kluczowych lub zbyt mała ich liczba również mogą mieć istotny wpływ na ocenę tekstu i jego pozycję. Szczególnie dotyczy to długich treści.

Tak, jak zaznaczyłam wcześniej, istnieje optymalna zawartość słów kluczowych w tekście i wynosi 1-2 frazy na 1000 znaków. Przy dłuższych treściach proporcja również obowiązuje i fraz powinno być odpowiednio dużo.

Odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi daje wyszukiwarce cenną informację: o czym jest dana strona? Jaki temat podejmuje? Na jakie zapytania użytkowników wyświetlać ten adres w wynikach wyszukiwania? Jakie informacje dostarczy odbiorcom?

No właśnie – piszemy głównie dla czytelnika, ale frazy informują także wyszukiwarkę o tematyce serwisu, witryny, o celu tekstu (np. czy jest poradnikowy czy sprzedażowy). Dlatego tak ważny jest keyword research (pamiętasz, jak pisałam wcześniej o intencji użytkowników?).

Jeśli nie dobierzesz do tekstu konkretnej frazy, można powiedzieć, że dla wyszukiwarki jest on o niczym.

Nasycenie słów kluczowych: podsumowanie artykułu

Podsumujmy zebrane informacje:

  • Odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi tekstu ma na celu nadanie tekstowi sensu i wskazanie wyszukiwarce, o czym jest treść. Równie ważny jest czytelnik, któremu lepiej, łatwiej i szybciej czyta się tekst napisany naturalnie, bez przeładowania słowami kluczowymi.
  • Zanim przystąpisz do tworzenia tekstu, musi nastąpić tzw. keyword research, czyli dobór słów kluczowych do danego zagadnienia. Słowa kluczowe najlepiej dobierać z wykorzystaniem specjalistycznych narzędzi. O tym, jakie narzędzia SEO są najbardziej przydatne, pisaliśmy już na blogu.
  • Co istotne, lepiej nie popadać ze skrajności w skrajność, bo niekorzystne jest zarówno upychanie fraz, jak i zbyt mała ich zawartość w tekście.
  • Pisząc, warto mieć na uwadze najważniejsze miejsca, w których powinny znaleźć się słowa-klucze i rozważnie umieszczać je w treści.

Jeśli obawiasz się, że przesadzisz ze słowami kluczowymi lub nie chcesz ryzykować nieprawidłowego dobrania ich do swoich potrzeb, nawiąż współprace z agencją.

W Redseo oferujemy m.in. usługę pozycjonowanie stron internetowych i chętnie zajmiemy się także Twoją witryną. Zoptymalizujemy ją, wykonamy profesjonalny keyword research i przygotujemy treści o optymalnym keyword density.

Opublikowano w Blog Copywriting: , aktualizacja: