Mierzenie skuteczności kampanii Google Ads przy użyciu ROAS i konwersji

Blob

Często pewnie zadajesz sobie pytanie – czy pieniądze zainwestowane w reklamę Google Ads się zwrócą? Czy sklep internetowy zarobił na kampanii? Czasami pośpiech i zbyt wygórowane oczekiwania w krótkim okresie powodują rezygnację. Nie zawsze jednak, wiemy jak patrzeć na dane i na co zwrócić uwagę przy ocenie efektów kampanii. Jak z pomocą ROAS sprawdzić, czy nasza kampania w Google Ads przynosi oczekiwane zyski?

ROAS

Szukając odpowiedzi na to pytanie w pierwszej kolejności trzeba zwrócić uwagę na wskaźnik ROAS (Return On Ad Spend). Jest to prosty sposób, żeby zweryfikować czy kampania przynosi przychody.

Możesz sam obliczyć ROAS według zaprezentowanego wzoru poniżej albo zostawić to Google Analytics i dostępnym tam raportom. Uzyskany wynik pozwoli Tobie określić jaki jest zwrot z nakładów poniesionych na reklamę.

Wzór:

ROAS = przychód : koszty * 100%

Przykład:

Kampania w całym miesiącu wygenerowała przychód w wysokości 2000 zł, środki wydane na reklamę wyniosły 500 zł

ROAS = 2000 : 500 * 100% = 400 %

W zaprezentowanym przykładzie każda złotówka wydana na kampanię przyniosła przychód w wysokości 4 zł.

Przychód uzyskany z reklamy trzeba pomniejszyć o koszt wyprodukowania produktu. Uwzględniając przy tym marżę na oferowanym towarze.

Dlatego, mimo że w teorii każdy ROAS w Google Ads powyżej 100% daje przychód z reklamy, to w praktyce jest uzależniony od wysokości Twojej marży.

Jakie efekty daje skutecznie optymalizowana kampania Google Ads możesz przeczytać na naszym blogu.  

 

ROAS w raporcie Google Analytics

ROAS w raporcie Google Analytics

Konwersja

Drugim sposobem, żeby ustalić czy kampania przynosi zysk jest mierzenie wartość konwersji. Konwersja jest to określona czynność wykonana przez użytkownika, która jest istotna dla naszego sklepu lub konkretnie dla naszego biznesu.

Możesz wybrać, które konwersje mierzysz i jakie mają znaczenie dla Twojej działalności. Może to być wysłany formularz, kontakt telefoniczny, pozostawiony e-mail, pobranie darmowego pdf-a. Wybór konwersji wiąże się przede wszystkim z branżą i celami, które chcesz osiągnąć.  

Możesz założyć, że średnio każdy telefon lub wysłany formularz do Twojej firmy, to zrealizowane zamówienie w wysokości 100 zł. Zatem jeżeli na kampanię wydałeś 500 zł, a telefonów z reklamy Google Ads było 14 to możesz śmiało założyć, że przychód z kampanii wyniosły 1400 zł.  

Konwersje w Google Analytics

Konwersje w Google Analytics

Jeżeli wiesz, że 1 osoba na 10, która pobrała darmowego pdf-a ze strony internetowej decyduje się na zakup pełnej usługi, to również możesz policzyć czy kampania przynosi zyski. Możesz wstępnie określić, że 50 pobrań i uzyskanie 5 zamówień pełnej usług (subskrypcji) przynosi przychód, który przewyższa środki zainwestowane w reklamę Google Ads.

Podsumowanie

Google Ads to nie teleturniej “Milionerzy” i nie ma tutaj sumy gwarantowanej (przychodu), którą zawsze będziemy uzyskiwać.

Reklamowanie się w Internecie z pomocą Google Ads daje wiele korzyści – rozpoznawalność marki, zwiększony ruch na stronie (przyszli klienci) i w ostateczności większe zyski. Dlatego tak ważne jest ciągła optymalizacja kampanii.

Jeśli brakuje Tobie czasu na optymalizację kampanii w Google Ads. Możesz w takim przypadku skorzystać z usług sprawdzonej agencji, która pomoże Tobie osiągnąć zamierzone cele.

Opublikowano w Blog Analityka internetowa: , aktualizacja: