M-commerce: tylko trend czy nowe oblicze e-commerce?

m-commerce, czyli mobile commerce Blob

Zakupy robione przez internet w pewien sposób odmieniły naszą rzeczywistość. Polubiliśmy ten wygodny sposób zaopatrywania się w potrzebne towary bez wychodzenia z domu. Dzisiaj trudno wyobrazić sobie nowoczesny świat bez takiej możliwości. Jak wszystko, tak i handel internetowy, ulega dynamicznym zmianom. Technologia nie znosi zastoju, marketing internetowy cały czas się rozwija. Stąd naturalny postęp w handlu i tytułowe zagadnienie, czyli m-commerce, na które powinny zwrócić się oczy wszystkich internetowych sprzedawców towarów i usług.

Co oznacza m-commerce?

M-commerce, czyli innymi słowy mobile commerce, jest częścią e-commerce. A czym jest e-commerce? To zakupy dokonywane w przestrzeni internetowej, innymi słowy to handel elektroniczny, który jest nam wszystkim bliski.

Tak naprawdę jeszcze do niedawna do realizacji transakcji dochodziło głównie poprzez komputer stacjonarny. Wynikało to po pierwsze z przyzwyczajeń konsumentów, którzy przed erą smartfonów chętniej korzystali z komputera, a po drugie z możliwości technologicznych, jakie oferowały wówczas sklepy.

Wraz z rozwojem technologii zaczęły pojawiać się najpierw wizje, a potem nowe możliwości dokonywania zakupów. Okazało się, że zakupy można robić bez dostępu do komputera, wystarczy dostęp do internetu z poziomu smartfona lub innego urządzenia mobilnego.

Z pomocą urządzeń mobilnych możesz też korzystać z aplikacji bankowych, rezerwować noclegi, podpisywać umowy elektroniczne czy płacić rachunki w dowolnym miejscu, byle z dostępem do sieci. To, co dzisiaj wydaje się proste i naturalne, zaledwie kilka lat temu nie było takie oczywiste.

Mniej więcej od połowy ubiegłego dziesięciolecia, czyli od 2015-2016 roku, mówiło się o nadchodzącym „roku mobile commerce”. Sprzedaż mobilna rozkręcała się dość powoli, bo nie wszyscy sprzedawcy, szczególnie na polskim podwórku, brali zapowiedzi na serio.

Dlatego aż do 2020 roku dokonywanie zakupów z pomocą smartfonów było możliwe, ale nie wszędzie. Nie każdy sklep online był gotowy na przewrót technologiczny i nie dostosowywał się do nowo powstającej branży e commerce.

Światowa pandemia jest odpowiedzialna za przewrót. Sytuacja wymagała od konsumentów tego, by zaczęli robić zakupy online, a od sklepów, by dostosowały się do potrzeb klientów.

Dzisiaj mówimy już nie o roku, a o „erze m-commerce”. Kto więc z wyprzedzeniem dostrzegł potencjał trendu, ten dzisiaj tylko korzysta. Ci, którzy przegapili najlepszy moment, muszą nadganiać zaległości.

Dostosowanie sklepu internetowego do mobile commerce

Przygotowanie sklepu internetowego do dokonywania zakupów przez klientów przy użyciu urządzeń mobilnych, takich jak smartfony czy tablety lub inne urządzenia przenośne, wymaga wieloaspektowych przygotowań.

O czym musisz pamiętać, by Twój sklep online lub strona były przyjazne na mobile?

  • Responsywność strony to podstawa. Oznacza to, że wyświetlanie jej zawartości powinno być nie tylko możliwe, ale również wygodne zarówno na komputerze stacjonarnym jak i z poziomu smartfona.
  • Zwróć uwagę na UX, czyli user experience. To szerokie pojęcie, ale w przypadku udogodnień na mobile dotyczy np. uporządkowania struktury menu, wielkości formularzy, ilości informacji na stronie. Mniejszy ekran smartfona (mniejszy względem np. laptopa) wymaga pewnych udogodnień.
  • Era mobile dała się we znaki w dużej mierze usługom bankowym i transakcyjnym. Dzisiaj nie tylko robimy zakupy online, ale również wybieramy płatności zbliżeniowe telefonem itp. W swoim sklepie zadbaj o płatności mobilne, dzięki którym robienie zakupów online na smartfonie będzie łatwe i bezpieczne.
  • W zakupach mobile, jeszcze bardziej niż w modelu tradycyjnym, przydaje się filtrowanie i sortowanie, szczególnie, jeśli Twoja oferta jest obszerna. Możliwość filtrowania produktów ułatwia użytkownikowi przeglądanie i dokonywanie decyzji zakupowej.
  • Wiele sklepów internetowych decyduje się na stworzenie swojej aplikacji mobilnej. Owszem, daje ona wiele dodatkowych możliwości i udogodnień, jednak nie jest konieczna. Sklep zgrabnie dostosowany do obsługi na urządzeniach mobilnych sprawdzi się niemal równie dobrze.
  • Wieloetapowy chek-out, czyli wirtualna kasa zakupowa. Paradoksalnie ta wieloetapowość nie polega na utrudnieniu, lecz usprawnieniu zakupów. Jeśli etap płatności będzie rozłożony na kilka części, całość będzie wizualnie bardziej przyjazna. Pełne podsumowanie zamówienia i płatności sprawdza się na dużym ekranie laptopa lub komputera stacjonarnego, nie na smartfonie.

Ale po co tyle krzyku? Czy na pewno warto wprowadzać tyle zmian do sklepu? Ludzie i tak kupują, prawda?

No cóż, wg raportu Gemiusa 75% osób dokonujących zakupy online, używa do tego celu smartfona. Wygląda na to, że dostosowanie sklepu do mobile jest przemyślanym działaniem. Pełne zestawienie urządzeń obrazuje poniższa grafika:

Urządzenia wykorzystywane do e-zakupów
Urządzenia wykorzystywane do e-zakupów. Źródło: Gemius.

Co przeszkadza w zakupach na mobile?

Co już na starcie zniechęca do zakupów mobilnych w danym sklepie internetowym?

Nawiązując do powyżej wymienionych dostosowań, klientom przeszkadza głównie brak udogodnień charakterystycznych dla urządzeń mobilnych. Sklep nie musi dysponować aplikacją, ale jeśli dodatkowo nie został zoptymalizowany w zgodzie z UX – klienci mogą w nim kupować mniej chętnie.

  • Małe literki, nieodpowiedni font oraz zbyt dużo treści na stronie wpływa na jakość przeglądania strony. Pisałam już o tym w artykule dotyczącym webwritingu – ściana tekstu nigdy się nie sprawdzi, a szczególnie nie na małym ekranie.
  • Wyskakujące okienka typu pop-up są okej, ale nie gdy zajmują cały ekran, a przycisk zamknięcia jest trudny do zlokalizowania.
  • Długie ładowanie się strony. Żyjemy szybko i oczekujemy sprawnego ładowania się wyświetlanej treści.
  • Zbyt wiele kroków kierujących do kasy. Warto przyjrzeć się, czy użytkownik nie musi przedostać się przez zbyt liczne okienka, zanim sfinalizuje zamówienie. Szkoda by było, gdyby zniecierpliwił się w trakcie i porzucił swój koszyk, prawda?

Wspominany wcześniej raport pochylił się także nad problemami na mobile, jakie zaobserwowali ankietowani:

Problemy napotykane przez użytkowników podczas zakupów przez smartfon.
Problemy napotykane przez użytkowników podczas zakupów przez smartfon. Źródło: Gemius.

Z wyników badania można wywnioskować, że problemy nie występują nagminnie, ale nadal wiele elementów można poprawić.

Aplikacje mobilne i nie tylko: co przydaje się w mobile commerce?

Jeśli sprzedajesz w internecie, temat sprzedaży mobilnej powinien być Ci bliski. Nawet jeśli już masz uporządkowaną sprzedaż mobilną, nie spoczywaj na laurach:

  • Sprawdzaj trendy i co w internetowych zakupach piszczy.
  • Polecamy śledzenia najnowszych ankiet i badań. Na blogu Redseo często publikujemy wyniki, jakie prezentują raporty e-commerce.
  • Jeśli masz możliwości i środki, by w to zainwestować, dobrym pomysłem są aplikacje mobilne sklepu.

Dlaczego dostosowanie do m-commerce Ci się opłaci?

Dostosowanie się do wymogów mobile commerce opłaci Ci się z co najmniej kilku powodów:

  • Zawsze mamy przy sobie urządzenia mobilne, czyli np. telefon. My, czyli wszyscy – Ty, Twoi klienci i reszta świata.
  • Jakkolwiek brutalnie to nie zabrzmi, dając możliwość zakupów przez komórkę, wykorzystujesz impulsywne, spontaniczne zakupy klientów. Nawiasem mówiąc, dużą rolę odgrywa tu obecność marki w mediach społecznościowych, gdzie możesz prezentować ofertę, nowości i z pomocą jednego kliknięcia przenieść klienta do sklepu.
  • Zakupy przez smartfon są szybsze. (Oczywiście wtedy, gdy sklep jest dobrze dostosowany i nie utrudnia przejścia ścieżki do kasy). Już samo e-commerce pozwala na szybsze porównywanie cen, robienie zakupów o każdej porze i brak konieczności dojazdu do sklepu. A możliwość robienia zakupów telefonem, który zawsze jest w kieszeni, oszczędza czas. 
  • Dobrze dostosowana strona, a przede wszystkim aplikacje mobilne pozwalają na personalizowanie przekazu (przekazywanie rabatów, kodów, zniżek, oferowanie programów lojalnościowych itp.).

Nie wiadomo, jak wielu użytkowników ostatecznie i na zawsze przeniesie się z zakupami z laptopa na telefon. Jednak warto zastanowić się nad dostosowaniem sklepu internetowego do takiej możliwości. Zakupy z pomocą urządzeń mobilnych cieszą się coraz większą popularnością wśród użytkowników.

Trudno jednak coś sprzedać, jeśli jesteś niewidoczny w sieci. Pomożemy Ci zaprezentować się w najkorzystniejszym świetle. Sprawdź, na czym polega pozycjonowanie sklepu internetowego oraz reklamy Google AdsMicrosoft Ads. Wybierzemy najlepsze rozwiązania dla Twojego e-commerce. 

Opublikowano w Blog E-commerce: , aktualizacja: