Konwersje rozszerzone Google Ads: konfiguracja krok po kroku

konwersje rozszerzone google ads Blob

Konwersje rozszerzone Google Ads powinny Cię zainteresować ze względu na zmiany szykujące się w branży. Ostatnimi czasy zasięgi i możliwości plików cookies stają się coraz mniejsze, a razem z nimi analiza i śledzenie działań użytkowników w sieci. Coraz więcej narzędzi marketingowych zostaje ograniczonych, co powoduje luki w danych.

W efekcie, jeśli prowadzimy działania reklamowe za pomocą Google Ads, możemy nie zobaczyć części konwersji. Google, aby temu zapobiec, wprowadza nowe rozwiązania oparte o 1st party data (czyli dane własnych użytkowników uzyskane bezpośrednio za pomocą danej strony WWW). Jednym z tych rozwiązań są konwersje rozszerzone w Google Ads (Enhanced Conversions).

Czym są konwersje rozszerzone?

Konwersje rozszerzone to funkcja Google Ads, która ulepsza pomiar konwersji, dzięki dodatkowym danym wysyłanym z Twojej witryny do Google za pomocą tagu konwersji. Tymi danymi mogą być adres e-mail klienta, jego imię i nazwisko lub numer telefonu.

Dzięki algorytmowi szyfrowania SHA-256 dane te są hashowane w taki sposób, aby nie można było odwrócić szyfrowania, a następnie są wysyłane do Google. Zapewnia to ochronę danych klientów i prywatność.

Przykład

Jak to wygląda w praktyce? Wyobraźmy sobie, że mamy sklep z drzwiami i aby zwiększyć obecność w Internecie, prowadzimy kampanie wideo w YouTube.

Jednego dnia zalogowany w Google użytkownik ogląda na komórce naszą reklamę i zapamiętuje nazwę firmy. Później wpisuje tę nazwę w wyszukiwarce na laptopie, będąc zalogowanym na tym samym koncie Google, i odwiedza naszą stronę. Następnie wysyła formularz z zapytaniem o ofertę.

W tej sytuacji pliki cookies zarejestrują dwa różne urządzenia, a ścieżka konwersji będzie składała się z jednego wejścia na stronę.

przykład konwersje rozszerzone Google Ads
Przykład działań konwersji rozszerzonych

Natomiast, jeśli mamy ustawione konwersje rozszerzone, to podczas dokonania konwersji Google przechwyci e-mail z formularza i dopasuje do konta zalogowanego użytkownika Google i jego aktywności. Tam znajdzie się informacja o wcześniejszej interakcji z reklamą wideo (bo obejrzenie to jest interakcja, nawet bez kliknięcia), a więc konwersja zostanie przypisana do odpowiedniej reklamy/kampanii.

Zastosowanie Enhanced Conversions

Oczywiście funkcja ta ma zastosowanie w przypadku innych typów reklam – tak tekstowych, jak i produktowych. Najważniejsze, aby: 

  • Użytkownik był zalogowany na swoim koncie Google;
  • Nastąpiła interakcja z reklamą;
  • Tag konwersji był odpowiednio ustawiony;
  • Strona informowała o tym, że są zbierane dane użytkownika.

Czy warto konfigurować konwersje rozszerzone? Jak najbardziej. W czasach, kiedy skuteczność plików cookies spada, a kampanie działają w głównej mierze na algorytmach, musimy dostarczać jak najwięcej danych najwyższej jakości. 

Dane 1st party, zebrane za pomocą konwersji rozszerzonych, zapewniają reklamodawcom dokładniejsze dane o konwersjach, co korzystnie wpływa na optymalizację i ogólną wydajność kampanii Google Ads.

W jaki sposób możemy skonfigurować konwersje rozszerzone?

Enhanced conversions są dostępne tylko, jeśli masz konwersje ustawione za pomocą tagu Google lub Menedżera tagów Google. Nie możesz włączyć tej funkcji do konwersji importowanych z Google Analytics (jest to jeden z powodów, dlaczego warto przejść do konwersji Google Ads).

Drugim warunkiem są dane 1st party – jeśli podczas dokonywania konwersji użytkownik nie podaje swoich danych – Google po prostu nie będzie miał co przechwytywać. Dlatego w przypadku takich konwersji jak kliknięcie w telefon, mail, przewinięcie strony itd., ta funkcja po prostu się nie sprawdzi.

Konwersje rozszerzone możesz skonfigurować na 3 sposoby:

  1. Menedżer tagów Google – jeśli masz konwersję ustawioną za pomocą tego narzędzia;
  2. Tag Google – jeśli konwersja jest ustawiona bezpośrednio w kodzie strony;
  3. Interfejs Google API – jeśli dane o konwersjach chcesz wysyłać za pomocą API. 

W momencie pisania tego artykułu na niektórych kontach Google Ads zaczęła pojawiać się również możliwość konfiguracji konwersji rozszerzonych w sposób automatyczny, jeśli konwersja jest ustawiona za pomocą tagu Google.

konfiguracja automatyczna tagu google ads

Jest to zdecydowanie najprostsza, ale również najsłabsza opcja – po prostu nie wiemy, czy przesyłane są odpowiednie dane i czy odbywa się to w poprawny sposób.

Konfiguracja konwersji rozszerzonych krok po kroku

W tym artykule przyjrzymy się konfiguracji konwersji rozszerzonych za pomocą Menedżera tagów Google, bo jest to najczęstszy przypadek. Inne opcje są bardziej skomplikowane i zazwyczaj wymagają wiedzy programistycznej. 

Na początku musisz wejść na konto Google Tag Manager i wybrać tag konwersji Google Ads, który chcesz zmodyfikować. W moim przypadku to tag konwersji dla wysłanego formularza.

W tagu znajdujesz checkbox “Uwzględniaj dane przekazywane przez użytkowników z Twojej witryny” i go zaznacz. Następnie kliknij w rozwijane menu i wybierz “Nowa zmienna”.

Otwiera się okienko z konfiguracją nowej zmiennej. Masz trzy opcje:

  • automatyczna konfiguracja, 
  • ręczna, 
  • i kod. 

Zalecana jest ta druga opcja, z kolei najmniej zalecana jest pierwsza (automatyczna). 

Teraz musimy wybrać zmienną, która będzie przekazywała e-mail użytkownika. Zdecydowanie najlepszym wyborem będzie zmienna dataLayer, w której jest przekazywany wymagany parametr. Mamy również kilka innych opcji, ale są one mniej stabilne. Jeśli z jakiegoś powodu chcesz ich użyć, odsyłam do artykułu Google.

W moim przypadku mam w dataLayer dane dotyczące użytkowników – e-mail i telefon. 

dane w dataLayer

Na podstawie tego tworzę zmienną, która będzie te dane przechowywała.

Zmienna dataLayer do konwersji rozszerzonych

Dodaję do zmiennej ogólnej dotyczącej użytkowników.

zmienne dataLayer do konwersji rozszerzonej

Zapisuję zmiany i sprawdzam w trybie „Podgląd”, czy dane zbierają się poprawnie. Wywołuję zdarzenie konwersji, następnie w tagu konwersji sprawdzam, czy wpisane dane w formularzu zostały wysłane.

sprawdzenie konwesji rozszerzonych

Następnie publikuję kontener.

Dalej wchodzę na moje konto Google Ads, w sekcji “Narzędzia i ustawienia” wybieram “Konwersję”.

konwersje w panelu google ads

Następnie klikam w moją konwersję “Przesłany formularz” i w „Szczegółach” znajduję “Konwersję rozszerzone”. Odpowiednio wybieram “Włącz konwersje rozszerzone”, “Tag Google lub Menedżer tagów Google”, sprawdzam URL, zapisuję i wychodzę.

konwersja rozszerzona w panelu google ads

Klikam w moją konwersję jeszcze raz i otwieram sekcję “Diagnostyka” – powinna pojawić się informacja o konwersjach rozszerzonych. Jeśli wszystko zostało poprawnie zrobione, to po pewnym czasie (max. 48h) pojawi się informacja o przesyłaniu danych.

dieagnostyka - konwersje rozszerzone w panelu Google Ads

Podsumowanie informacji o konwersjach rozszerzonych Google Ads

W większości przypadków konfiguracja konwersji rozszerzonych powinna przebiec pomyślnie. Jest to zdecydowanie bardzo przydatna funkcja, szczególnie jeśli na swoim koncie masz kampanie Perfomance Max. Może to pozytywnie wpłynąć na Twoje kampanie i pomóc w osiągnięciu lepszych wyników. 

Masz problemy z wdrożeniem konwersji rozszerzonych na swoim koncie lub poszukujesz innych sposobów na optymalizację kampanii Google Ads? Skontaktuj się z nami, a chętnie Ci w tym pomożemy!

Opublikowano w Blog Google Ads: , aktualizacja: