Jakie oprogramowanie sklepu internetowego wybrać – SaaS czy sklep dedykowany?

Każdy początkujący przedsiębiorca w branży e-commerce staje przed tym samym pytaniem. Jakie oprogramowanie sklepu internetowego wybrać sklep dedykowany czy w usłudze SaaS?  

Podobnie, jak z wyborem garnituru na ważne wydarzenie. Możesz kupić szyty na miarę i dopasowany tylko do ciebie lub zakupić szyty masowo w sieciówce. Każda platforma e-commerce posiada swoje wady i zalety. Zdecyduj, która najbardziej odpowiada Twoim oczekiwaniom.

Rodzaje dostępnych platform e-commerce

Na rynku istnieje wiele platform przeznaczonych sklepom internetowym. Dzielą się głównie na dwa rodzaje – Open Source i SaaS. Sklep może funkcjonować również jako dodatek na popularnych platform webowych (np. Woocommerce dla WordPressa). Co kryje się za tymi angielskimi nazwami?

SaaS (Software as a Service) – oprogramowanie sklepu internetowego dostarczane za pomocą tzw. chmury obliczeniowej. Klient korzysta z systemu przechowywanego na serwerach dostawcy (np. Shoper, Shoplo, Shopify, Red Cart, Click Shop, IdoSell Shop).

Open Source – oprogramowanie dostępne na otwartej licencji. Jest to darmowa platforma dla e-commerce budowana przez społeczność developerów. Oprogramowanie trzeba pobrać i zainstalować na swoim serwerze (np. Magento, PrestaShop, Woocommerce)

Trzecią opcją są sklepy dedykowane, napisane przez firmę programistyczną od podstaw pod konkretne zlecenie. Jest to jednak rozwiązanie kosztowne i przeznaczone dla większych sklepów, którym nie wystarczają gotowe rozwiązania.

Porównanie sklepów Open Source i Saas

Sklep na Open Source

W ramach Open Source otrzymujesz darmowe oprogramowanie sklepu internetowego. Nie musisz płacić za aktualizację programu. System posiada możliwość elastycznego i otwartego programowania dlatego zakres możliwych zmian jest olbrzymi.

Jeżeli nie jesteś programistą lub nie posiadasz umiejętności techniczny będziesz potrzebował wdrożeniowca, który dostosuje oprogramowanie do Twojego biznesu. Koszt takiej usługi zależeć będzie od modyfikacji i wielkości sklepu internetowego. Jeżeli chcesz założyć prosty sklep internetowy możesz zawsze kupić gotowe moduły i motywy na stronie oprogramowania (np. PrestaShop).   

Sklep internetowy możesz połączyć z innymi posiadanymi przez Ciebie systemami ERP czy CRM (np. programu rachunkowo-finansowego albo programem do obsługi magazynu). Do funkcjonowania sklepu internetowego będziesz potrzebował domeny (np.: sklep.pl) oraz odpowiedniego serwera. Hosting powinien być uzależniony od wielkości sklepu internetowego, czyli liczby produktów oraz spodziewanego ruchu.

Musisz sam pamiętać o aktualizacji oprogramowania oraz certyfikacie bezpieczeństwa SSL czy polityce prywatności (np. RODO).

Przegląd Najważniejszych Cech:

  1. Oprogramowanie jest darmowe, pojawia się jednak koszt wdrożenia zmian i ustawień sklepu
  2. Potrzebujesz swojego serwera (hostingu);
  3. Elastycznie dopasowujesz system do swoich potrzeb, dzięki dostępności wielu rozszerzeń dla oprogramowania open source;
  4. Brak auto aktualizacji oprogramowania, należy więc samodzielnie dbać o aktualizacje;  
  5. Samodzielnie musisz zadbać o Certyfikat Bezpieczeństwa SSL;
  6. Sam musisz dostosować sklep internetowy do wymogów RODO;
  7. Brak dedykowane wsparcia technicznego (forum, inni deweloperzy).

Sklep jako SaaS

Możliwości platformy Saas są uzależnione od pakietu, który wykupimy od usługodawcy. Możesz podłączyć pod sklep internetowy swoją domenę lub skorzystać z subdomeny firmy od której kupisz licencję.

Oprogramowanie sklepu internetowego jako SasS jest automatycznie aktualizowane i dostosowywane do wymagań prawnych w Polsce przez dostawcę usługi. Możliwość ingerowania w wygląd sklepu internetowego i jego funkcje jest ograniczona. Możemy zamówić za dodatkową opłatą wykonanie grafiki, zainstalowanie widgetów (np. Facebook), czy zmianę szablonu sklepu internetowego.

W ofercie zawsze znajdziemy pomoc techniczną dedykowaną każdemu klientowi. Forma pomocy jest zależna od rodzaju zakupionego pakietu. Producent proponuje też bonusy dla nowych sklepów (np. zniżki u swoich partnerów lub środki na reklamę w internecie). Zawsze mamy możliwość skorzystania z bezpłatnego okresu próbnego i sprawdzenia, czy platforma nam odpowiada.

Przegląd Najważniejszych Cech:

  1. Stała opłata licencyjna;
  2. Oprogramowanie gotowe do pracy;
  3. Możliwość skorzystania z subdomeny producenta lub podpięcie własnej;
  4. Automatyczna aktualizacja;
  5. Dostosowane sklepu internetowego do norm prawnych;
  6. Wsparcie techniczne;
  7. Bonusy od producenta;
  8. Hosting w cenie;
  9. Bezpłatny okres próbny;
  10. Mniejsza elastyczność i możliwości rozwoju w porównaniu do open source;
  11. Cena opłaty często zależna od wielkości asortymentu lub sprzedaży.

Podsumowanie

Wybór odpowiedniej platformy dla prowadzenia sklepu internetowego jest sprawą indywidualną. Jeżeli jesteś początkującym sprzedawcą bez umiejętności programistycznych, to stosownym dla ciebie rozwiązaniem będzie oprogramowanie w usłudze Saas.

Natomiast jeżeli masz odpowiednią wiedzę i sam możesz wdrożyć system pod swój sklep internetowy skorzystaj z sklepu dedykowanego. Podobnie jeżeli masz odpowiednie środki, a Twój biznes jest już sprawdzony i przemyślany.

Pamiętaj zawsze o tym, żeby wybrać platformę wpisująca się w Twoją strategię rozwoju sklepu internetowego. Nie zapominaj też o reklamowaniu swojego biznesu w sieci. Przydatna będzie w tym kampania produktowa w Google Adwords  czy reklama na Facebook-u. Podobnie, jak w przypadku wyboru oprogramowania dla sklepu – możesz sam reklamować się w sieci lub zlecić to zaufanej agencji marketingowej.