Jak włączyć „Przestrzeń Google” na koncie Merchant Center?
Przestrzeń Google (Surfaces across Google) to program umożliwiający bezpłatne wyświetlanie produktów ze sklepu internetowego w bezpłatnych usługach Google, takich jak wyszukiwarka Google, karta Zakupy Google i Grafika Google. Przestrzeń Google może stanowić atrakcyjne uzupełnienie kampanii produktowych Google Ads, zwiększając widoczność i zasięg produktów ze sklepu internetowego.
Z tego artykuły dowiesz się:
- Kto może korzystać z przestrzeni Google?
- Gdzie wyświetlają się produktu w przestrzeni Google?
- Jak włączyć przestrzeń Google w Merchant Center?
- Jak włączyć przestrzeń Google na kontach „CSS” Merchant?
- Brak CSS do wyboru dla przestrzeni Google w Merchant Center
- Ile kliknięć generuje przestrzeń Google?
Kto może korzystać z przestrzeni Google?
Z możliwości darmowego wyświetlania produktów w przestrzeni Google może korzystać praktycznie każdy sklep internetowy. Konieczne do tego celu jest posiadanie konta Google Merchant Center i jego odpowiednia konfiguracja.
W poniższym artykule zakładam, że masz już uruchomione konto Merchant Center wraz z dodanym plikiem produktowym. Warto mieć także na uwadze, że Google czasem używa nazwy „przestrzeń Google”, a czasem „miejsca docelowe”.
Gdzie wyświetlają się produktu w przestrzeni Google?
Produkty z przestrzeni Google pojawiają się głównie w wyszukiwarce Grafika Google oraz w zakładce Zakupy Google. W przyszłości mogą być to także inne obszary ekosystemu Google.
Jak włączyć przestrzeń Google w Merchant Center?
Aby móc bezpłatnie wyświetlać produkty w przestrzeni Google, konieczna jest aktywacja tej usługi na naszym koncie Google Merchant Center. W lewym menu wchodzi w „Rozwój / Zarządzaj programami” (Growth / Manage programs). Wśród dostępnych programów znajdziemy między innymi „Wyświetlaj bezpłatnie swoje produkty dostępne w sklepie internetowym za pomocą przestrzeni Google”:
Po kliknięciu „Dołącz” pojawi nam się konfigurator programu przestrzeń Google:
Konfigurator przestrzeni Google poprosi nas o uzupełnienie informacji:
- Podatek – opcjonalnie, głównie dotyczy to USA;
- Informacje o dostawie i jej koszcie – opcjonalnie jeżeli podajemy te informacje w pliku produktowym;
- Witryna – zweryfikowany adres sklepu internetowego;
- Produkty – plik produktowy ze sklepu;
Jeżeli już wcześniej skonfigurowałeś swoje konto Merchant Center i dodałeś plik produktowy, prawdopodobnie wszystkie powyższe pola będą już zaznaczone na zielono. Wystarczy więc zaznaczyć wymagane zgody regulaminu i kliknąć „Aktywuj”. W przeciągu 24 godzin, Twoje produkty powinny być już dostępne do wyświetlania bezpłatnie w przestrzeni Google.
Jeżeli jednak w konfiguratorze przestrzeni Google widnieje komunikat o odrzuceniu produktów „Dane produktów odrzucone”, należy zweryfikować czy produkty są zgodne z wytycznymi Google odnośnie bezpłatnego wyświetlania w przestrzeni Google. Szczegółowe zasady wyświetlania produktów w miejscach docelowych reklam w Google znajdziesz w artykule pomocy https://support.google.com/merchants/answer/9261529
Jak włączyć przestrzeń Google na kontach „CSS” Merchant?
Jeżeli korzystasz z usługi Google CSS (Comparison Shopping Service), to znaczy Twoje konto Merchant Center jest pod opieką usługi CSS takiej jak na przykład Sellie.pl, konieczne może być wykonanie dodatkowych czynności aby uruchomić przestrzeń Google dla Twojego sklepu internetowego.
Dla kont Merchant Center utworzonych przed majem 2020 roku, najprawdopodobniej usługa przestrzeni Google będzie możliwa do włączenia bez żadnych dodatkowych czynności, zgodnie z opisem powyżej.
Jeżeli jednak pomimo włączenia przestrzeni Google na naszym koncie Merchant wszystkie produkty są odrzucone w przestrzeni Google, konieczne będzie wybranie odpowiedniego operatora CSS. Brak wybranego CSS do obsługi przestrzeni Google skutkuje odrzuceniem wszystkich produktach w przestrzeni Google (nazwane też „Miejsca docelowe reklam w Google”):
Powód odrzucenia produktów – „Nie wybrano usługi porównywania cen dla tego miejsca docelowego”:
Aby przestrzeń Google mogła być aktywna i produkty zatwierdzone, należy wybrać jaki operator CSS ma obsługiwać przestrzeń Google sklepu.
Żeby wybrać CSS do obsługi przestrzeni Google, należy na koncie Merchant Center wejść w „Konfiguracja reklam produktowych / Podmioty stowarzyszone i usługi CSS” (Shopping ads setup / Affiliates & CSS). Zobaczymy panel „CSS Dashboard”:
Na dole strony znajdziemy listę operatorów CSS, którzy mogą obsłużyć przestrzeń Google dla naszego sklepu. W większości przypadków będzie to standardowe „Google Shopping” oraz CSS z którego korzystamy:
Klikając trzy kropki po prawej stronie możemy wybrać odpowiedni CSS jaki chcemy aby obsługiwał dla nas przestrzeń Google.
Co jednak w sytuacji, gdy w ustawieniach nie widzimy żadnych CSS do wyboru?
Brak CSS do wyboru dla przestrzeni Google w Merchant Center
W niektórych sytuacjach może się okazać, że po wejściu w menu „Konfiguracja reklam produktowych / Podmioty stowarzyszone i usługi CSS” nie zobaczymy żadnych usług CSS do wyboru. Dotyczy to głównie kont Merchant Center utworzonych od maja 2020 roku korzystających z usługi CSS.
Usługi CSS nie muszą weryfikować adresu URL sklepu internetowego i to jest problemem.
Aby rozwiązać ten problem należy:
- Utworzyć nowe (drugie) konto Google Merchant Center jako standardowe konto „Google Shopping”.
- Na nowym koncie zweryfikować adres witryny sklepu internetowego (w razie problemów szczegółowa instrukcja https://support.google.com/merchants/answer/176793).
Tak wygląda poprawnie zweryfikowana witryna sklepu w Google Merchant Center:
Po poprawnym zweryfikowaniu adresu witryny sklepu internetowego, będziemy mieli dostęp do wyboru CSS obsługującego przestrzeń Google. Wybór będzie widoczny zarówno na drugim koncie Merchant jak i na koncie pod opieką CSS. Kluczowym jest tutaj zweryfikowanie adresu witryny. Do drugiego konta nie ma potrzeby dodawania pliku produktowego, ani szczegółowej konfiguracji, służy ono tylko do zweryfikowania adresu witryny.
Ile kliknięć generuje przestrzeń Google?
Mając aktywną przestrzeń Google, na koncie Merchant Center możemy sprawdzić ile bezpłatnych kliknięć uzyskujemy dzięki uczestnictwu w programie. Można to sprawdzić wchodząc w menu „Wyniki / Panel” (Performance / Dashboard):
Do dyspozycji mamy wykres kliknięć w czasie. Możemy dowolnie zmieniać zakres czasu oraz segmentować kliknięcia z przestrzeni Google według produktu, marki i kategorii.
Podsumowanie
Przestrzeń Google to dobre uzupełnienie reklam Google Ads, pozwalające zwiększyć widoczność i zasięg naszych produktów. Usługa jest bezpłatna, warto więc z niej skorzystać. Jeżeli jednak potrzebujesz większego ruchu i sprzedaży – napisz do nas, pomożemy w kampaniach produktowych Google Ads 🙂