Jak przygotować plik produktowy za pomocą arkusza kalkulacyjnego Google?
Jeżeli posiadasz sklep internetowy ze stałą ofertą kilku lub kilkunastu produktów, nie musisz kupować specjalnej wtyczki do sklepu, do generowania pliku danych z produktami. W tym artykule dowiesz się, jak w prosty sposób stworzyć swój własny plik produktowy na potrzeby Google Merchant Center, wykorzystując do tego zwykły arkusz kalkulacyjny Google. Możesz również skorzystać z niego w formie dodatkowego pliku produktowego.
Jeżeli dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z tym typem kampanii Google Ads, to zapoznaj się z najważniejszymi zaletami kampanii produktowej.
Wymagania dla pliku podstawowego
Do wyświetlania się reklam produktowych w sieci wyszukiwania wystarczy, że przygotujesz plik z podstawowymi informacjami. Dla każdego kraju liczba wymaganych atrybutów może się różnić oraz rodzaju sprzedawanego towaru.
Podstawowe atrybuty pliku produktowego:
-
- Identyfikator (ID)
- Unikalna wartość liczbowa przypisana do danego towaru znajdującego się w sklepie.
- Tytuł
- W przypadku tytułu produktu Google dopuszcza możliwość jego rozbudowy. Oprócz podania nazwy możesz też umieścić dodatkową cechę produktu.
- Opis
- Możesz skopiować opis, który posiadasz na sklepie lub napisać zbliżony, który nie przekroczy 5 000 znaków.
- Link
- Strona docelowa produktu z Twojej witryny internetowej, bezpośrednio kreujący do niego np.: https://www.twojsklep/buty123.pl.
- Link do zdjęcia
- Strona docelowa prowadząca do głównego zdjęcia produktu z Twojej witryny np. : http://www.twójsklep.pl/nazwazdjęcia.jpg.
- Dostępność
- Informuje Google, że posiadasz produkt na stanie. W rubrykę wpisujesz – w magazynie lub niedostępny w przypadku jego braku.
- Cena
- Cena brutto produktu, w walucie kraju, w którym sprzedajesz np.: 25.00 PLN.
- Marka
- Stosowana w przypadku nowych produktów, nazwa producenta lub Twoja własna, jeśli sam go wytwarzasz. Nie dotyczy książek, filmów i nagrań muzycznych.
- Identyfikator (ID)
- GTIN lub MPN
-
-
- Podajesz w rubryce globalny numer jednostki handlowej. W Europie to numer EAN lub ISBN składający się z 10 lub 13-cyfr, np. 123567890113. W przypadku braku GTIN możesz podać wartość MPN, czyli numer katalogowy produktu.
-
- Dostawa
-
- Wskazujesz koszt dostawy każdego produktu w Twojej ofercie. Może to być jednakowa kwota lub różna dla każdego towaru. Przy podaniu dostawy musisz też dodać atrybut podrzędny określający kraj dostawy.
W przypadku, jeśli produkt nie posiada numeru GTIN lub MPN możesz dodać kolumnę z atrybutem – z identyfikatorem, w której wpiszesz nie.
Przygotowany plik produktowy możesz umieścić na dysku Google i dodać bezpośrednio do Google Merchant Center. Jeżeli wcześniej nie używałeś konta Merchant Center dowiedz się, jak możesz wykorzystać to narzędzie do promocji swojego sklepu.
Dodatkowy plik produktowy
Arkusz możesz również wykorzystać, jako dodatkowy pliku danych. W przypadku jakbyś chciał uzupełnić swój podstawowy plik produktowy o dodatkowe atrybuty np. kategorie. Google skorzysta z niego w drugiej kolejności. Każdy plik musi zawierać kolumnę ID oraz atrybut, który chcemy dodać do podstawowego pliku. Za pomocą wartość atrybutu ID system automatycznie połączy go za pomocą reguły z plikiem podstawowym. Sprawdź też, jak poprawnie zotypalizowac swój feed produktowy do reklamy Google.
Podsumowanie
Przedstawiłem jedynie podstawowe atrybuty wymagane przez Google pasujące do większości sprzedawanych produktów. W indywidualnych przypadkach zajrzyj w specyfikacje danych podanych przez Google. Warto przygotować swój własny plik produktowy, żeby skorzystać z programu Przestrzeń Google, która umożliwia bezpłatne wyświetlanie produktów w bezpłatnych usługach Google. Na naszym blogu przeczytasz, jak włączyć Przestrzeń Google na koncie Merchant Center, aby skorzystać z bezpłatnych wyświetleń.