Jak napisać tekst na stronę główną? Wskazówki dla biznesu
Czy tekst na stronę główną ma znaczenie? Pozwól, że posłużę się opowieścią z życia.
Często zaglądam do antykwariatów i na wyprzedaże starych książek. Szukam nie tylko perełek, zazwyczaj po prostu dobrej literatury odpowiadającej moim zainteresowaniom. Sięgam niekiedy po książkę o pięknej okładce, ze znajomym nazwiskiem autora. Nie kojarzę jednak tytułu. Sprawdzam więc tekst na czwartej stronie okładki, a tam… nic. Wydawca nie pokusił się o pozostawienie opisu ani recenzji.
Finalnie, nadal nie wiem, o czym jest książka i pewnie jej nie kupię, bo możliwe, że nie trafi w moje gusta.
Po to między innymi jest tekst na stronę główną. Po to, aby użytkownik wiedział, czego się po Tobie spodziewać.
Jakie funkcje ma tekst na stronie głównej?
Dawno minęły czasy, kiedy samo posiadanie strony w internecie miało jakiekolwiek przełomowe znaczenie. Chyba że działasz offline od lat i dopiero dziś decydujesz się na pojawienie się ze swoim biznesem w sieci. Wówczas tak, jest to pewien przełom. 🙂
Obecnie każda szanująca się firma działa w sieci, np. w mediach społecznościowych, ale również prowadząc swoją stronę www.
Minęły też czasy, kiedy nieważne co, ważne, żeby cokolwiek tam napisać, i tak zrobi to wrażenie. Dzisiaj musisz wyróżnić się czymś na tle konkurencji, która z każdym dniem jest większa i bardziej kreatywna.
Co więcej, istnieją pewne zasady, np. webwriting, UX, UX writing czy SEO, które wymagają od nas pisania w pewien określony sposób i spełniania dzięki temu określonych funkcji. Tak też i tekst na stronę główną ma swoje funkcje, takie jak:
- Tekst na stronę główną ma kluczowe znaczenie w budowaniu wizerunku firmy;
- Strona główna to adres niezwykle istotny z punktu widzenia SEO;
- Home page to też często miejsce, do którego w pierwszej kolejności docierają potencjalni klienci, dlatego powinna wskazywać, czy odpowiada na oczekiwania odbiorców;
- Jest to dodatkowa przestrzeń na treść, która – jak cały content marketing – wpływa na widoczność strony www.
To dzięki tekstowi na stronie głównej możesz zaprezentować charakter swojego biznesu, zachęcić do dalszego przeglądania witryny oraz finalizacji transakcji w sklepie internetowym.
3 wskazówki, jak napisać tekst na stronę główną
Napisanie tekstu na stronę główną powinno zostać poprzedzone kilkoma przemyślanymi działaniami, które sprawią, że samo tworzenie treści będzie łatwiejsze i jej przekaz bardziej celny.
Pisanie nie powinno być dziełem przypadku. Poniżej podam Ci kilka wskazówek dotyczących struktury takiego tekstu i najważniejszych zasad oraz części składowych.
- Poznaj swoją grupę docelową. Ufam, że znasz swój profil klienta, bo personę tworzy się jeszcze przed wkroczeniem na rynek z ofertą. Natomiast jeśli jest to jeszcze przed Tobą, jeśli chcesz odświeżyć profil idealnego klienta lub np. przechodzisz diametralny rebranding, stworzenie persony powinno mieć miejsce przed przystąpieniem do pisania tekstu na home page. Dlaczego? Ten oraz inne punkty rozwinę w dalszej części artykułu.
- Tekst na stronę główną powinna być zgodna z zasadami SEO (co to jest SEO? – przeczytaj odrębny artykuł na ten temat). Najlepiej, jeśli współpracujesz ze specjalistą SEO w zakresie działań takich jak pozycjonowanie storn internetowych. Dzięki temu po Twojej stronie zostanie wyłącznie napisanie treści według wytycznych. Warto wiedzieć, że i to możesz zlecić – współpracując z Redseo w zakresie SEO otrzymujesz wsparcie seowca oraz copywritera.
- Last but not least – to tutaj, w tekście na stronie głównej powinieneś umieścić najważniejsze informacje o firmie, usługach, ofercie. Czego można się spodziewać po zawartości Twojej strony i produktach? Co dajesz klientom? Jakie korzyści zyskują dzięki Tobie? Jakie są cechy wyróżniające Twój biznes (czyli USP oferty)?
Tak więc tworząc tekst na stronę główną, czeka Cię połączenie kwestii technicznych z kreatywnymi. Może być to wyzwanie, dlatego pamiętaj, że możesz skorzystać ze wsparcia zespołu SEO©.
Znajomość potrzeb grupy docelowej
Tekst na Twojej stronie głównej to Twoja wizytówka. Niejedyna, bo przedstawić się klientowi możesz osobiście, poprzez wizytówkę Google Moja Firma, ale także w swoich internetowych progach, czyli na stronie głównej.
Tak jak w życiu widzisz, komu podajesz rękę, tak w internecie niekoniecznie.
Dlatego tak ważne jest przyjrzenie się profilowi idealnego odbiorcy Twojej oferty. Kim jest? Ile ma lat, co robi w życiu, czego potrzebuje?
Musisz być dość wścibski, bo te wszystkie informacje pozwolą Ci określić, dlaczego ta właśnie persona jest idealnym klientem Twojej firmy. Dzięki tym danym wiesz, co możesz dać klientowi, jak go usatysfakcjonować, jak mu ulżyć lub jak rozwiązać jego problem.
Określenie profilu idealnego odbiorcy oferty pozwala także na dostosowanie strategii komunikacji. Jakiego języka należy używać, zwracając się do potencjalnego klienta? Określony na tej podstawie język i styl należy wykorzystywać konsekwentnie w social media i stronie www. Buduje to wizerunek marki i relację z odbiorcami.
I na tej podstawie – podstawie, jakiej jest profil klienta – możliwe są kolejne kroki, czyli działania SEO i contentowe.
SEO na stronie głównej
Optymalizacji SEO podlega całość witryny, także strona główna. Działania te mają na celu usprawnienie pracy strony, dostosowanie jej do wymagań wyszukiwarki Google, a także stworzenie przyjaznej, intuicyjnej przestrzeni internetowej.
- SEO strony głównej powinno obejmować między innymi dobór słów kluczowych tak, by sprowadzić do niej ruch. Słowa kluczowe to wyrażenia, jakie wpisują użytkownicy internetu do wyszukiwarki. Strony zoptymalizowane pod daną frazę wyświetlają się na takie zapytania. Im lepiej zoptymalizowana strona, tym wyższa pozycja w wynikach i duże prawdopodobieństwo, że użytkownik odwiedzi właśnie Twoją witrynę.
- Słowa kluczowe dobiera się, biorąc pod uwagę zawartość strony, możliwości oferty, a także wnioski po analizie konkurencji. Przyglądanie się temu, co piszczy w konkurencyjnej trawie są cenne i mogą wskazać właściwy kierunek działań SEO. Może to być właśnie strategia słów kluczowych czy np. struktura, jaką przyjmuje linkowanie wewnętrzne u konkurentów.
- Ale – wróćmy jeszcze do słów kluczowych. Na stronie www są one niezbędne dla potrzeb pozycjonowania, jednak warto pamiętać, że nie należy z nimi przesadzać. Kiedyś SEO zakładało, że keyword stuffing to nic złego, jednak dzisiaj Google jest bardzo wyczulony na tę technikę i uznaje ją za element tzw. Black Hat SEO. Frazy powinny wypełniać tekst na stronie głównej naturalnie.
- Pozycjonowanie sklepu internetowego czy strony www obejmuje również uporządkowanie jej struktury. Dotyczy to budowy elementów nawigacyjnych, tj. menu, a także układ treści, między innymi tekstu ze strony głównej. Tekst na stronę główną ma za zadanie przyciągać na nią potencjalnych klientów, a także roboty indeksujące wyszukiwarki Google.
Zasady SEO przewidują także obecność zoptymalizowanych nagłówków w tekstach internetowych. Dotyczy to też strony głównej. Nagłówki SEO mają swoją hierarchię i powinny być tworzone z użyciem specjalnie dobranych słów kluczowych.
Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z pozycjonowaniem witryny lub dokonujesz rozeznania w możliwościach, sprawdź nasz wpis o tym, co to jest SEO.
Przydatne narzędzia
Teksty na stronę internetową mają za zadanie spełniać oczekiwania człowieka i robota. Skuteczny tekst powinien przyciągać obie strony. Zwróć uwagę na to, by teksty były tworzone z uwzględnieniem zasad takich jak:
- Prosty język. Należy pamiętać, że w internecie rzadko czytamy, raczej przeglądamy treści. Dlatego tak ważne, by bez większego zastanowienia można było zrozumieć, o czym jest dany tekst. Pomaga w tym zarówno uważne pisanie, jak i narzędzia, np. Jasnopis czy Logios.
Jasnopis wskazuje poziom trudności przesłanej próbki tekstu, sprawdzając m.in. FOG. Jest to wskaźnik mglistości tekstu. Im wyższa ocena wystawiona przez Jasnopis, tym tekst jest trudniejszy do przyswojenia.
Mówi się, że teksty internetowe powinny osiągać w Jasnopisie ocenę 3, która określa, że tekst jest zrozumiały dla większości użytkowników.
Podobnie Logios – również ocenia teksty pod kątem trudności. Różnica polega na tym, że w tym przypadku im indeks PLI wyższy, tym lepiej. Indeks PLI to Plain Language Index, czyli Wskaźnik Prostoty Języka.
Webwriting, czyli spełnianie oczekiwań odbiorców i robotów wyszukiwarki
Jak zadbać o to, by tekst był zgodny z zasadami prostego języka i by został pozytywnie odebrany przez wyszukiwarkę?
- Zadbaj o to, by opis firmy na Twojej stronie głównej wskazywał potencjalnemu klientowi, czego może się po Tobie spodziewać. Wskaż, wykorzystując słowa kluczowe, czym się zajmujesz, w jakiej branży działasz i jakie korzyści możesz zaproponować swoim odbiorcom.
- Zadbaj o odpowiednie formatowanie tekstu SEO. Podział na krótkie akapity, stosowanie wypunktowań, pogrubień zwiększa przystępność tekstu oraz poprawia jego warstwę wizualną. Dobre teksty na stronę internetową są tworzone zgodnie z zaleceniami webwritingu, bo przyciągają uwagę odbiorców i ułatwiają czytanie tekstu.
- Webwriting i SEO powinny „współpracować” w tekście na home page. Do strony głównej zazwyczaj dociera większość linków przychodzących, to ta strona wita nowych użytkowników i wskazuje, czego dostarczasz swoim klientom. Dlatego tekst na stronie głównej powinieneś wyposażyć w stosowne nagłówki, a treść we frazy kluczowe dobrane do potrzeb i charakteru Twojej branży.
- By przyciągnąć potencjalnego klienta przydaje się język korzyści. Jeśli chcesz, by już tekst na stronie głównej miał wpływ na decyzję zakupową klienta, zawrzyj w nim informacje o ofercie, jej cechach i korzyściach.
- W części związanej z profilem klientów wspominałam o zrozumieniu ich potrzeb. Właśnie w tekście na stronie głównej jest przestrzeń na to, by uwzględnić, na jakie potrzeby odbiorców jesteś w stanie odpowiedzieć swoją ofertą.
- W tekstach SEO, także w tekście na home page, powinno pojawić się CTA (wezwanie do działania). Może to być zaproszenie do skorzystania z oferty, którą pokrótce scharakteryzowałeś w treści tekstu.
- Z jednej strony mogłeś usłyszeć, że w SEO długość ma znaczenie, z drugiej, że pisanie do internetu powinno być proste i zwięzłe. I żadna strona się nie myli. Tekst na stronę główną powinien w prosty i zwięzły sposób określać charaktery firmy, usług, sklepu, ale jednocześnie maksymalnie wyczerpywać temat. Oznacza to, że warto dobrze przemyśleć strukturę takiego tekstu, aby nie był zbyt długi, a jednak nie pominął żadnych istotnych informacji.
Jeśli nie wiesz, jak napisać tekst na stronę główną zgodnie z powyższymi wymaganiami, nic nie szkodzi. Wystarczy, że odezwiesz się do nas, a wesprzemy Cię w tworzeniu i realizacji strategii SEO i contentowej.
Przykłady tekstu na stronę główną
Nie chcę być gołosłowna, zatem podam kilka przykładów tekstów na stronę główną, które wykorzystują wspomniane elementy.
Jednym z przykładów będzie strona główna Redseo, gdzie pojawia się krótki tekst zawierający informacje o tym, czym się zajmujemy, kto jest naszym klientem, informujemy że działamy analitycznie dzięki narzędziom oraz jakie korzyści uzyskują klienci agencji:
Oczywiście to nie cała treść, która pojawia się na stronie głównej. Ten fragment możemy uznać za tzw. elevator pitch, czyli krótkie przedstawienie się. Takie, które możesz wygłosić podczas przejażdżki windą. 🙂
Innym przykładem tekstu na stronę główną może być propozycja Pawła Tkaczyka. Jest powitanie, informacja o doświadczeniu, branży, dotychczasowych klientach oraz w nagłówku obietnica korzyści dzięki współpracy.
Zauważ, że Paweł Tkaczyk w swoim tekście buduje wizerunek eksperta – chwali się publikacjami w wydawnictwach zwartych, dotychczasowymi współpracami z dużymi markami oraz wieloletnią obecnością w świecie marketingu.
Dołączę jeszcze przykład Oli Wild Rocks, która od lat tworzy materiały pomocnicze do obsługi mediów społecznościowych, głównie platformy Instagram.
Ola przedstawia się, określa niszę, w jakiej zawodowo działa i jakich korzyści dostarcza klientom. Od razu pojawia się także button z CTA. Przycisk prowadzi do zakupu jednego z produktów.
Widać, że głównym celem jest w tym przypadku konwersja w postaci zakupu kursu. Użytkownikowi trudno przeoczyć przycisk i zachęcające call to action.
Na koniec przykład wykorzystujący w tekście na stronie głównej słowa kluczowe związane z ofertą marki Wall-being:
Należy pamiętać, że nie każdy tekst na stronie głównej musi być aż tak zwięzły. Warto przygotować wstępniak podobny do powyższych, ale poza nim zadbać o dalszy ciąg, który w bardziej szczegółowy sposób przedstawi charakter Twojej firmy.
Dzięki temu, że tekst będzie dłuższy, będzie łatwiej ulokować w nim frazy kluczowe i uniknąć zjawiska określanego jako keyword stuffing.
Antyprzykład tekstu na stronę główną
Do antyprzykładów przede wszystkim chciałabym włączyć przede wszystkim… brak tekstu na stronie głównej. Tekstu w rozumieniu wyżej przytoczonych elevator pitches. Jakaś treść zawsze pojawia się na home page, jednak zdarza się, że brakuje na niej przedstawienia się użytkownikom.
Gigantom, takim jak IKEA, można to wybaczyć, bo każdy i tak wie, czym zajmuje się firma, jakie produkty sprzedaje itp. Jednak mniejsze marki powinny zadbać o to, by tekst na stronie głównej się pojawił i został stworzony zgodnie ze wskazówkami.
Nie musi być to tekst „od linijki” i nie musi być napisany ściśle według wzoru (zwróć uwagę, że wymienione przeze mnie wcześniej przykłady podejmują temat na różne sposoby). Jednak celem strony głównej jest powitanie odbiorców i dostarczenie im informacji o tym, co możesz im zaoferować.
Jak content marketing wpływa na stronę internetową?
Content marketing, w którego skład niewątpliwie wchodzi także tekst na stronie głównej, realizuje wiele zadań, m.in.:
- Content i SEO są jak syjamskie bliźnięta, które stanowią oddzielne, ale jednocześnie ściśle związane ze sobą byty. Jedno bez drugiego nie osiągałoby oczekiwanych efektów.
- Teksty na stronę internetową mają za zadanie dostarczyć informacji użytkownikom oraz poinformować roboty wyszukiwarki o zawartości strony.
- Zadaniem content marketingu jest też generowanie leadów. W tekście na home page wykorzystujesz triki mające na celu pojawienie się wysoko w wynikach wyszukiwania, utrzymanie uwagi odbiorców, poprowadzenie Twoich odbiorców w stronę realizacji transakcji.
Skuteczny tekst na stronę główną przyciąga uwagę czytelników, zawiera istotne informacje o firmie i korzyściach płynących z oferty i budują wizerunek marki.
Masz swój tekst na stronie głównej? Jeśli nie, a chcesz mieć, odezwij się do nas. W Redseo możemy napisać skuteczny tekst na stronę główną, a także inne treści w ramach współpracy SEO.