Posty sponsorowane, które Cię interesują – ustawienia reklam na FB

Na pewno zauważyłeś, że codziennie na Facebooku i Instagramie pojawiają się posty sponsorowane. Niektórymi z nich jesteś zainteresowany, ale czasem widzisz także takie, które w ogóle nie są związane z Twoimi preferencjami. Musisz wiedzieć, że masz wpływ na to, jakie treści reklamowe zostaną Ci wyświetlone. Zapoznaj się z ustawieniami swojego profilu.

Jak to działa?

Facebook stara się pokazywać swoim użytkownikom reklamy, które w największym stopniu ich zainteresują. Najczęściej pod uwagę brane są strony polubione przez Ciebie i Twoich znajomych, informacje z profilu FB i Instagrama, a także miejsca, w których się meldujesz. Duże znaczenie mają informacje, które podajesz podczas zakładania profilu. Niestety niektóre z pojawiających się treści mogą nie być dla Ciebie interesujące.

Dane demograficzne i zainteresowania

Gdy reklamodawca ustawia odbiorców reklamy, dokładnie określa, do jakiej grupy chce skierować komunikat.

Możesz sprawdzić, w jaki sposób Facebook widzi Twoje zainteresowania (uprzedzam, że pojawi się ich sporo), a także nimi zarządzać. Myślę, że kilka pozycji może Cię naprawdę zaskoczyć, sprawdź https://www.facebook.com/ads/preferences/ . Klikając wybrany obrazek, możesz zobaczyć przykładowe reklamy.

Jeśli nie zgadzasz się z podanymi zainteresowaniami, wystarczy, że najedziesz na obrazek i klikniesz usuń. Pamiętaj, że usunięcie niektórych zainteresowań, nie oznacza, że będziesz widział mniej reklam. Po prostu prawdopodobnie będą bardziej Ci odpowiadały.

Dane lokalizacji pozyskiwane są przez lokalizacje z profilu na Facebooku i Instagramie, używanie telefonu (GPS i usługi lokalizacji), a także połączenia z internetem (Adresy IP komputerów, tabletów, telefonów).

Adres email i numer telefonu

Kiedy np. robisz zakupy online, sprzedawca otrzymuje Twój adres email. Zbiera wówczas bazę klientów, do których może skierować reklamę poprzez stworzenie grupy odbiorców na podstawie emaili.

Reklama zostanie wyświetlona użytkownikowi, jeśli adres email jest powiązany z kontem na Facebooku. Tak samo sytuacja wygląda w przypadku numerów telefonu.

Odwiedzane strony

Reklamodawca może skierować reklamę do osób, które odwiedziły jego witrynę. Potrzebuje do tego zainstalowanego na stronie Piksela Facebooka. Piksel ten pozwala pokazać reklamę osobom, które np. dokonały zakupu, dodały produkt do koszyka ale go nie kupiły, a także tym, które pobrały aplikację. 

Jak zarządzać ustawieniami reklam?

Przejdź do ustawień swojego profilu.

Z opcji podanych po lewej stronie, wybierz “Reklamy”.

  • Reklamy na podstawie wykorzystywanych witryn i aplikacji – jak wskazuje nazwa, dotyczą Twoich zainteresowań na podstawie odwiedzanych witryn i aplikacji. Możesz ustawić, czy chcesz, aby reklamy były wyświetlane na tej podstawie. Ustawienie będzie dotyczyło wszystkich urządzeń i przeglądarek. Więcej informacji na temat reklamy behawioralnej znajdziesz tutaj.
  • Reklamy w aplikacjach i witrynach poza firmami na Facebooku – możesz określić czy preferencje dotyczące reklam na FB mogą zostać użyte do wyświetlenia reklam w aplikacjach i witrynach poza Facebookiem. Jest to tzw. Audience Network, które pozwala reklamodawcy na rozszerzenie zasięgu swojej kampanii.
  • Reklamy z moimi działaniami społecznościowymi – choć na początku to ustawienie może brzmieć tajemniczo, to po wyjaśnieniu okaże się, że dokładnie wiesz, o co chodzi. Na pewno wiele razy widziałeś w aktualnościach, że Twój znajomy polubił jakąś stronę. Możesz określić czy Twoje działania społecznościowe będą widzieć Twoi znajomi, czy nikt.
  • Reklamy na podstawie preferencji – z tego miejsca możesz przejść do ustawień swoich zainteresowań (link podany został wyżej).

Dlaczego widzę tę reklamę?

Prócz zagłębiania się w ustawienia, możesz działać w momencie, w którym zobaczysz reklamę.

Przypuśćmy, że widzisz post sponsorowany, który w żaden sposób nie jest dla Ciebie przydatny. Masz kilka możliwości:

  • ukryj reklamę – po kliknięciu zostaniesz zapytany, dlaczego nie chcesz widzieć tej reklamy.
  • dlaczego to widzę – dzięki temu możesz dowiedzieć się do jakich osób chce dotrzeć reklamodawca (nie zostaną pokazane wszystkie ustawione opcje).
  • utwórz podobną reklamę
  • zapisz link – dzięki temu nie musisz komentować, zapisywać linku lub lubić strony, by obserwować reakcje i komentarze.
  • ta reklama jest przydatna – Facebook będzie wyświetlał Ci więcej reklam tego typu.

Podsumowanie

Skorzystaj z możliwości jakie daje Facebook w zakresie zarządzania reklamami, które pojawiają się w Twoich aktualnościach. Jednocześnie pamiętaj, że usunięcie zainteresowań lub reklam, które Ci nie odpowiadają, nie spowoduje, że będziesz widział mniej treści sponsorowanych.

Dodatkowo, żaden reklamodawca nie otrzymuje informacji, które umożliwiają zidentyfikowanie konkretnej osoby, chyba że wyrazisz na to zgodę.

Ustawiłeś już swoje preferencje dotyczące reklam?

Potrzebujesz pomocy z reklamą w Google?
Napisz do nas, przygotujemy bezpłatną wycenę.

Darmowa wycena