Google Trends – jak korzystać z tego narzędzia w content marketingu?

Google Trends – jak korzystać z tego narzędzia w content marketingu? Blob

Wielu z nas cierpi na FOMO. To z angielskiego „fear of missing out”, czyli lęk przed tym, że coś nas omija. W Google Trends możesz sprawdzić, jakie obecnie są najpopularniejsze słowa kluczowe w internecie i dowiedzieć się, co Ci umknęło. A dzięki temu artykułowi dowiesz się, jak wykorzystać Google Trends w marketingu.

Co to jest narzędzie Google Trends?

Google Trends to darmowa usługa oferowana przez firmę Google. Pozwala na analizę trendów w internecie. Narzędzie to wyświetla, jak często określone słowo kluczowe jest wpisywane w wyszukiwarce Google w różnych regionach świata i językach. Dzięki temu użytkownicy mogą sprawdzić popularność konkretnych terminów w czasie.

To wyjątkowo przydatne narzędzie dla marketerów, np. copywriterów, specjalistów od reklamy internetowej czy specjalistów SEO. 

jak działa Google Trends?

Jak korzystać z Google Trends?

Korzystanie z Google Trends jest łatwe. Najprościej rzecz ujmując, możesz wykorzystać Google Trends następująco:

  1. Wejdź na stronę Google Trends.
  2. Wpisz interesującą frazę. 
  3. Ustaw szczegółowe informacje, tj. obszar geograficzny, który Cię interesuje, przedziały czasowe, które chcesz zbadać czy dodaj kolejne pojęcie do porównania. 
  4. Analizuj wyniki.

Jak wyglądają wyświetlane wyniki oraz do czego warto wykorzystać Google Trends, opowiem w dalszej części artykułu.

jak korzystać z Trendów Google?

Trendy Google pozwalają także porównywać ze sobą najczęściej wyszukiwane hasła w wyszukiwarce. Po wpisaniu pierwszej frazy kliknij Odkrywaj. Google Trends przeniesie Cię do widoku, w którym możesz badać jedno wybrane pojęcie lub dodać kolejne do porównania wyników:

porównywanie haseł w Google Trends

Jak widzisz, usługa Trendy Google pozwala sprawdzić trendy wyszukiwań, biorąc pod uwagę interesujące doprecyzowania:

  • Lokalizacja (Polska, inny wybrany kraj lub nawet cały świat);
  • Czas (ostatni dzień, godzina, 30 dni czy nawet 5 lat);
  • Zakres tematyczny (co istotne np. w przypadku tzw. homonimów, takich jak. „zamek”);
  • Miejsce wyszukiwania (Wyszukiwarka Google, wyszukiwarka grafiki, wyszukiwarka wiadomości, Zakupy Google lub YouTube).

Pozwala to precyzyjnie określić interesujące Cię zagadnienie. Jeśli dodatkowo dodasz frazę do porównania, otrzymujesz wyniki wskazujące na zainteresowanie użytkowników danym pojęciem w czasie i przestrzeni w porównaniu z drugim.

Wyniki z Google Trends

Wyniki otrzymywane w usłudze Trendy Google opierają się na popularności danej frazy w wyszukiwarce Google i wybranych przez użytkownika zmiennych, o których wspominałam wyżej.

Poniżej umieszczę otrzymane wyniki, jakie Google udostępnia mi na temat porównywanych fraz „świece sojowe” i „świece z wosku pszczelego”. Wybrałam zakres czasowy 12 miesięcy, zakres geograficzny Polska, zakres tematyczny obejmujący wszystkie kategorie oraz wyszukiwania w wyszukiwarce Google.

Po pierwsze otrzymałam wykres wskazujący na zainteresowanie w ujęciu czasowym:

zainteresowanie w ujęciu czasowym

Widzę tutaj, jak często użytkownicy w ciągu ostatnich 12 miesięcy wyszukiwali obie frazy. Widzę wyraźną przewagę frazy „świece sojowe” nad frazą „świece z wosku pszczelego” oraz wzrost popularności i wyszukiwań w obu przypadkach w miesiącach zimowych.

Co oznaczają wartości liczbowe? Nie oznaczają wcale liczby wyszukiwań, a stopień zainteresowania pojęciem w danym terminie. Konkretny wolumen wyszukiwań prezentują np. Planer słów kluczowych czy Semstorm i po takie informacje należy się udać właśnie tam.

W Trendach Google wartości wahają się między 0 a 100, gdzie 0 oznacza brak zainteresowania, a 100 jest oznaczeniem największego natężenia wyszukiwań danego hasła w Google.

Kolejna porcja wyników prezentuje podział według podregionu – porównanie obu fraz. Wybrałam hasła o dużej dysproporcji w zakresie zainteresowania internautów. Dlatego we wszystkich polskich województwach dominuje wyszukiwanie frazy „świece sojowe”.

podział wg podregionu - Trendy Google

Co więcej, w co najmniej pięciu województwach Google nie odnotowuje żadnego zainteresowania mniej popularnym pojęciem. Gdybym rozwinęła wyświetlanie podregionów, zobaczyłabym, że w innych podregionach druga fraza zyskuje większy udział, ale nigdy nie osiąga większości (co zgadza się z widokiem na mapce obok).

Następnie Google Trends zajmuje się każdym hasłem z osobna. Naświetla np. zainteresowanie danym tematem w podregionach w danym czasie, ale nie tylko:

Podobne zapytania - Trendy Google

Dostarcza mi nie tylko informacji o zainteresowaniu słowem kluczowym w poszczególnych regionach (intensywność koloru wskazuje na większą lub mniejszą liczbę zapytań), ale też podsuwa Podobne zapytania. Te również mogę skonkretyzować jako Najpopularniejsze lub frazy Zyskujące popularność.

Dla porównania podaję również wyniki dla frazy „świece z wosku pszczelego”:

Podobne zapytania - Google Trends

Tutaj również widzę, w jakich regionach kraju fraza była wyszukiwana przez użytkowników oraz jakie są podobne zapytania w Google na interesujący mnie temat.

Porównywanie popularności słów kluczowych dzięki usłudze Google jest bardzo przydatne. Szczególnie z punktu widzenia twórcy contentu lub przedsiębiorcy, który rozważa rozszerzenie oferty oraz obmyśla, jakie kampanie marketingowe aktualnie się sprawdzą.

Sprawdź popularność słów kluczowych na całym świecie

Usługa Google Trends nie tylko wyświetla to, o co ją poprosisz. Możesz też skorzystać z tego, co sama podsuwa. Mam tu na myśli słowa kluczowe, jakie wyświetla jako proponowane ze względu na rosnące zainteresowanie w wyszukiwarce.

Takie wskazówki znajdziesz już na stronie głównej Google Trends.

Wskazuje na przykład, że dane słowo zyskuje na popularności w Polsce, Czechach lub na Filipinach. Dzięki temu możesz bezwiednie dowiedzieć się o nowym trendzie internetowym lub wydarzeniach sportowych lub politycznych na świecie.

Dla przykładu zobacz, co oferuje sekcja Odkrywaj. Wskazuje w tym przypadku na najchętniej wyszukiwane tematy i hasła w ostatnich 12 miesiącach w Polsce.

Sekcja Odkrywaj

Jeśli chcesz wiedzieć, co obecnie najlepiej się klika, zerknij do sekcji Zyskujące popularność:

Frazy zyskujące popularność

Otrzymasz tu wyniki wraz ze wskazaniem rosnącej liczby zainteresowanych użytkowników oraz źródłem, do którego warto zajrzeć, by zgłębić dany temat.

Jak działa Google Trends w kontekście content marketingu?

Content marketing wymaga nie tylko kreatywności, ale też analitycznego podejścia do danych. Narzędzie Google Trends doskonale wpisuje się w potrzeby content marketerów. Dostarcza im cennych informacji o tym, co aktualnie interesuje użytkowników internetu.

Właściwe wykorzystanie tego narzędzia może znacząco zwiększyć skuteczność działań marketingowych.

  1. Google Trends pozwala na śledzenie sezonowych trendów w wyszukiwaniu określonych fraz. Rozpoznanie zjawiska, jakim jest sezonowość słów kluczowych to klucz do sukcesu w wielu branżach. Dzięki temu możliwe jest planowanie kampanii i treści z odpowiednim wyprzedzeniem, aby maksymalizować ich zasięg w czasie wzmożonego zainteresowania danym tematem. Na przykład, jeśli sprzedajesz dekoracje świąteczne, analiza sezonowości pomoże Ci ustalić momenty wzrostu popularności takich produktów i przygotować strategię contentową pod te okresy.
  2. Wykorzystując dane z Google Trends w czasie rzeczywistym (real-time), marki mogą szybko reagować na nagłe zmiany w zachowaniach użytkowników lub nagle pojawiający się trend wzrostowy w danym kraju lub na świecie na określony temat. Podsuwane przez wyszukiwarkę Google frazy kluczowe, które właśnie są masowo wyszukiwane pomogą Ci poprowadzić real time marketing z prawdziwego zdarzenia.
  3. Wskazywałam, że podczas analizy wyników dotyczących danej frazy Google Trends podsuwa Powiązane frazy. Wykorzystaj to! To świetny sposób na rozszerzenie zakresu treści oraz dotarcie do szerszej grupy odbiorców. Takie podobne słowa kluczowe zdobywane dzięki Google Trends są cenne w planowaniu strategii marketingowej na kolejne tygodnie i miesiące.

Sezonowość sprzedaży w e-commerce to naturalne zjawisko, a liczne narzędzia, w tym właśnie Google Trends, pomagają wyłapywać małe i duże sezony w ciągu roku i opracowywać pod nie strategię content marketingową i reklamową.

Powiązane frazy to kopalnia pomysłów na artykuły blogowe. Dzięki takim wskazówkom łatwiej obmyśla się kolejne kroki w zakresie treści.

Wykorzystując Google Trends, nie tylko zbadasz zakres i ilość wyszukiwań danej frazy oraz sezonowość danej branży. Dzięki Google Trends poznasz poznasz aktualne trendy wyszukiwania oraz na podstawie tych danych opracujesz działania marketingowe (content na stronie www, a także publikacje w mediach społecznościowych).

Poznaj zainteresowania klientów w wyszukiwarce Google dzięki usłudze Google Trends

Wiesz już, że Google Trends działa jako narzędzie do analizy trendów, ale też usługa do badania popularności danego słowa kluczowego. Podaje Ci powiązane frazy kluczowe, co umożliwia tworzenie bardziej angażujących treści dopasowanych do aktualnych potrzeb klientów.

Dotyczy to publikacji na stronach internetowych, sklepie internetowym, blogach, a także social mediach.

Dzięki Trendom Google możesz w bardziej przemyślany sposób planować i tworzyć kampanie reklamowe, bo dane z narzędzie znakomicie uzupełniają się z innymi narzędziami analitycznymi.

I to bardzo ważne – na Google Trends nie powinno się bazować, bo nie dostarcza konkretnych danych analitycznych, tylko prezentuje wykres popularności w czasie i przestrzeni. Trendy Google to narzędzie, które jednak warto wykorzystywać, bo wskazuje na to, co wg samej firmy Google jest istotne – zainteresowania i potrzeby użytkowników.

Chcesz, abyśmy poprowadzili kampanie reklamowe Twojego sezonowego biznesu? Sprawdź naszą ofertę dotyczącą Google Ads. Wesprzemy Cię też w zakresie optymalizacji SEO – poznaj usługę pozycjonowanie sklepów internetowych

Opublikowano w Blog Copywriting: , aktualizacja: