Google Merchant Center – ważne narzędzie dla Twojego e-commerce
Narzędzie, na które powinna zwrócić uwagę każda osoba działająca w branży e-commerce i chcąca rozwijać swoją firmę – Google Merchant Center. Pozwala udostępniać produkty ze sklepu internetowego w reklamach Google Ads, ale to nie jedyne jego funkcje. Dowiedz się zatem, jak działa, i jakie informacje możesz wykorzystać dzięki połączeniu Twojego sklepu z Google Merchant Center.
Spisz treści:
- Do czego wykorzystasz konto Google Merchant Center?
- Jak połączyć sklep internetowy z kontem Google Merchant Center?
- Google Merchant Center i reklamy Google Ads
- Google Merchant Center dla zaawansowanych
- Nadawanie dostępu do konta Google Merchant Center
Do czego wykorzystasz konto Google Merchant Center?
Konto Merchant Center łączy Twój sklep internetowy z usługami reklamowymi Google. Jest więc niezbędne, jeśli chcesz zacząć reklamować swój e-commerce z wykorzystaniem kampanii produktowych, remarketingu dynamicznego, czy porównywarki cen Zakupy Google.
Jednak Google Merchant Center jest przydatne, nawet jeśli nie planujesz korzystać z reklam Google Ads (dawniej AdWords).
Karta „Diagnostyka” w Google Merchant Center
Dzięki karcie “Diagnostyka”, w łatwy sposób wychwycisz problemy produktowe. Dowiesz się też, jak zmieniała się dostępność produktów w kolejnych dniach. Możesz skorzystać także z opcji pozyskiwania opinii konsumenckich Google, które nie są jeszcze bardzo popularne w Polsce, więc mogą być wyróżnikiem Twojego sklepu na tle konkurencji.
Zweryfikowana witryna w Google Merchant Center
Jak połączyć sklep internetowy z kontem Google Merchant Center?
Przede wszystkim, by połączyć te konta, konieczna jest weryfikacja Twojej witryny. Możesz to zrobić poprzez wgranie specjalnego pliku HTML na serwer lub wstawienie odpowiedniego znacznika meta tag.
To właśnie dzięki temu, Google ma pewność, że konto Merchant zakłada osoba, która zarządza sklepem.
Uwaga: Jeśli Twój sklep internetowy nie ma ważnego certyfikatu SSL, nie będziesz mógł zintegrować go z Google Merchant Center.
Dodanie pliku produktowego do konta Google Merchant Center
Po zweryfikowaniu domeny, w ustawieniach konta Merchant Center, możesz dodać swój plik produktowy zawierający informacje o asortymencie Twojego sklepu internetowego. Ty sam decydujesz, jak często plik ten będzie pobierany przez Google. Zwykle jest to raz dziennie, aby dane były zawsze aktualne.
Nie zdziw się, gdy sprawdzenie produktów trwa długo. Jeżeli przesyłasz plik pierwszy raz, sprawdzaniem zajmują się moderatorzy Google, i może to zająć nawet kilka dni. Zatem, jeśli planujesz rozpoczęcie kampanii produktowej, zajmij się wyeksportowaniem feedu z odpowiednim wyprzedzeniem.
Lista produktów w Google Merchant Center
Gdy Twój feed produktowy zostanie dodany i pobrany, uzyskasz dostęp do zakładki “Lista produktów”. W tym miejscu zobaczysz wszystkie produkty, które pobrał Google, a także znajdziesz informacje, czy produkt został zatwierdzony do reklamy produktowej oraz remarketingu dynamicznego.
Klikając konkretny produkt, wyświetlone zostaną wszystkie szczegóły na jego temat – cena, opis, link, zdjęcie itd. To bardzo przydatne, ponieważ pozwoli Ci zweryfikować, czy dane są zgodne z zawartością sklepu.
Jeśli korzystasz z reklamy produktowej, zobaczysz także ile kliknięć wygenerował każdy z produktów.
Google Merchant Center i reklamy Google Ads
Jeśli chcesz wykorzystać dane o produktach z Merchant Center w reklamie Google, musisz połączyć konto Merchant z kontem Google Ads. Dzięki temu w reklamach produktowych pojawią się produkty z Twojego sklepu internetowego.
Google Merchant Center dla zaawansowanych
Wykorzystując produkty z Merchant Center w reklamie Google Ads, możesz skorzystać z dodatkowych opcji.
Być może zauważyłeś w reklamach produktowych innych sklepów, że pod ceną i nazwą produktu pojawia się także koszt dostawy. Tę informację możesz ustawić na koncie Merchant Center, a później automatycznie koszt dostawy zacznie pojawiać się w reklamach.
Jeśli Twój sklep internetowy posiada wdrożone znaczniki mikrodanych o produktach, możesz skorzystać z kolejnej ciekawej opcji – automatycznej aktualizacji produktów. Dzięki temu Google ma możliwość szybszego aktualizowania zmieniających się cen i dostępności produktów.
Reguły w Google Merchant Center
Kolejną możliwością, która zasługuje na uwagę są reguły. Umożliwiają one zmianę informacji o produktach bezpośrednio w koncie Merchant Center bez konieczności wprowadzania zmian w sklepie, czy modyfikacji programistycznych.
Przypuśćmy, że chciałbyś pogrupować produkty według ceny, by później wykorzystać w reklamach tylko te droższe. Reguły przydają się także jeśli np. chcesz zmienić tytuły produktów, dodając słowa kluczowe. Oczywiście zastosowań jest wiele więcej.
Dodanie użytkownika do konta Google Merchant Center
Nadawanie dostępu do konta Google Merchant Center
Jeśli chcesz nadać dostęp do konta Merchant np. swoim pracownikom, agencji reklamowej, możesz to zrobić w ustawieniach Merchant Center. Wystarczy, że podasz adres email wybranej osoby.
Nigdy jednak nie podawaj haseł do Twoich kont Google (ani żadnych innych :)). Dodatkowo, jeśli masz konto Merchant już od dłuższego czasu, raz na jakiś czas skontroluj, kto ma do niego dostęp.
Podsumowanie
Usługa Google Merchant Center jest mocno związana z Google Ads i właśnie do tego celu została stworzona. Jednak pamiętaj, że konto Merchant możesz wykorzystać, by w łatwy sposób wychwycić problemowe produkty, czy też skorzystać z opinii konsumenckich Google.