Google Ads w formie przewodnika dla laika

Google Ads (AdWords) jest systemem reklamowym, dzięki któremu dotrzesz do nowych klientów i szybko rozwiniesz swoją firmę. W tym artykule poznasz korzyści reklamy internetowej, typy kampanii, które można tworzyć w panelu Google Ads, ich opis i przykłady.

Z tego przewodnika dowiesz się:

  1. Jakie są korzyści reklamowania się w internecie dzięki Google Ads?
  2. Czym są reklamy tekstowe w wyszukiwarce Google?
  3. Czym są reklamy brandowe?
  4. Czym są reklamy DSA?
  5. Czym są reklamy produktowe (zakupowe) PLA?
  6. Czym są reklamy banerowe w sieci reklamowej?
  7. Czym są reklamy remarketingowe?
  8. Czym są reklamy wideo na YouTube?
  9. Czym są reklamy promujące aplikacje mobilne?
  10. Co my możemy zrobić dla Ciebie, abyś zaczął w końcu zarabiać dzięki Google Ads?

1. Jakie są korzyści reklamowania się w internecie dzięki Google Ads?

Zacznijmy od korzyści reklamowania się w internecie. Największą zaletą Google Ads jest to, że wyświetlasz reklamy swojej strony internetowej bądź produktów, jakie masz w ofercie już od pierwszego dnia prowadzenia kampanii. Nie musisz czekać miesiącami czy nawet latami, aż Twoja witryna znajdzie się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce i ktoś wreszcie ją odwiedzi.

Nie jesteś w stanie dowiedzieć się ilu klientów pozyskałeś z ulotek, reklamy w gazecie, radio czy z billboardu. Natomiast system reklamowy Google daje Ci taką wiedzę, a ponadto wiele istotnych i ciekawych informacji o osobach odwiedzających Twoją stronę po połączeniu konta Google Ads i Google Analytics. Takimi informacjami mogą być np. dane demograficzne, geograficzne, pora dnia w jakiej Twoja strona jest najczęściej odwiedzana i wiele innych ciekawostek, które powinny być później wykorzystywane w celu ulepszania Twojej kampanii.

Często Google Ads jest jedynym sposobem na to, aby Twoja strona została odnaleziona przez potencjalnych klientów. W wielu branżach konkurencja jest ogromna i bez reklamy firmy w internecie ani rusz. Dzięki raportowi Analiza aukcji poznasz swoich prawdziwych konkurentów z branży i dowiesz się z kim tak naprawdę rywalizujesz. Może się bowiem okazać, że właściciel konkurencyjnej firmy, którego uważasz za swojego największego wroga, nie korzysta z reklam Google Ads (jego strata🙂) i nie masz co się nim w ogóle przejmować.

Google Ads daje Ci możliwość wyświetlania reklam w konkretnych godzinach, dniach tygodnia, lokalizacji lub promieniu wokół niej, na różnych urządzeniach oraz osobom w różnym wieku i płci. Dzięki tak precyzyjnemu kierowaniu zawsze dotrzesz do swoich klientów. W każdym momencie masz pełną kontrolę nad swoimi kampaniami, możesz je wstrzymywać, edytować, zmieniać budżet reklamowy czy ustawienia, przeprowadzać eksperymenty (np. który tekst reklamowy przynosi lepsze wyniki) i multum innych możliwości. Sprawdź dlaczego jeszcze warto skorzystać z Google Ads.

Największą obawą przedsiębiorców przed skorzystaniem z reklam Google Ads jest to, że konkurencja wyklika ich reklamy przez co nie wyświetlą się one potencjalnym klientom, a zainwestowane w kampanię marketingową pieniądze zostaną zmarnowane. Google jednak bardzo skutecznie chroni swoich klientów i nie może sobie pozwolić na tego typu nieuczciwe praktyki, dlatego nie musisz się tym martwić. Dowiedz się więcej na temat wyklikiwania reklam.

 

Wygląd panelu Google Ads

Wygląd panelu Google Ads

Poznałeś korzyści i zalety reklamowania Twojego przedsiębiorstwa w sieci. Czas, abyś poznał typy kampanii.

2. Czym są reklamy tekstowe w wyszukiwarce Google?

W sieci wyszukiwania najbardziej znanym i najczęściej używanym typem kampanii jest reklama w wyszukiwarce na słowa kluczowe, inaczej linki sponsorowane. Twoja strona wyświetla się tuż pod wpisywanym przez potencjalnego klienta hasłem i w pełni odpowiada na jego zapytanie. Docierasz do właściwych osób we właściwym czasie i płacisz tylko wtedy, gdy użytkownik przejdzie na Twoją stronę poprzez kliknięcie w link na nią kierujący. Za wyświetlanie reklam w wyszukiwarce odpowiadają aukcje reklam.

Rodzajem reklamy tekstowej wyświetlanym tylko na urządzeniach, z których można zadzwonić jest reklama typu “tylko połączenie”. To świetne rozwiązanie jeśli posiadasz firmę taksówkarską, pomoc drogową, itp., ponieważ klienci, którym zepsuł się samochód potrzebują pilnie i jak najszybciej skontaktować się z Tobą. Reklama typu “tylko połączenie” jest więc przydatna, gdy natychmiast trzeba coś załatwić.

Kampanie eksportowe pozwalają na reklamę Twoich produktów lub usług za granicą. Jeśli posiadasz stronę internetową w innym języku i chciałbyś rozszerzyć działalność poza Polskę możemy zająć się utworzeniem i prowadzeniem kampanii zagranicznych.

3. Czym są reklamy brandowe?

Bardzo ważnym typem kampanii jest reklama na własną nazwę firmy. Pewnie zastanawia Cię w jakim celu tworzyć taką kampanię, skoro i tak Twoja firma wyświetla się na samej górze, gdy ktoś wyszukuje ją po nazwie i po co tracić na taką kampanię pieniądze. Szczegółową odpowiedź na powyższe zagadnienia znajdziesz w tym artykule.

Przykład reklamy tekstowej - brandowej

Przykład reklamy tekstowej – brandowej

4. Czym są reklamy DSA?

Będąc przy reklamie w wyszukiwarce nie mogę pominąć kampanii dynamicznych DSA, o których sporo się dowiesz z naszych poprzednich artykułów:

Jest to świetne uzupełnienie kampanii na słowa kluczowe pod warunkiem, że masz rozbudowaną stronę i regularnie optymalizujesz swoje kampanie.

Przykład reklamy DSA

Przykład reklamy DSA

5. Czym są reklamy produktowe (zakupowe) PLA?

Właściciele sklepów internetowych nie mogą przejść obojętnie obok kampanii produktowych PLA, czyli zdjęcia produktu z jego tytułem, ceną i nazwą sklepu. Po wpisaniu przez potencjalnego klienta zapytania do wyszukiwarki możesz wyświetlać reklamy produktowe i na słowa kluczowe/DSA jednocześnie, przez co podwajasz swoje możliwości dotarcia do klientów konkretnie czymś zainteresowanych w danej chwili.

Zobacz, w jaki sposób można pracować nad standardową kampanią produktową, aby wycisnąć z niej jak największy przychód dla Twojej firmy, jak powinieneś prezentować produkty w swoim sklepie aby ułatwić proces zakupowy oraz jak zoptymalizować plik produktowy XML, który zawiera szczegółowe informacje o asortymencie Twojego e-sklepu. Prowadząc kampanię zakupową pamiętaj, aby strona Twojego sklepu internetowego zachęcała do robienia w niej zakupów. Dowiedz się, jak możesz o nią zadbać i dzięki temu sprzedawać więcej.

Reklamy zakupowe PLA automatycznie kwalifikują się do wyświetlania także w Grafice Google. Oznacza to dla Ciebie, że docierasz do potencjalnych klientów już na samym początku lejka zakupowego, ponieważ co drugi użytkownik poszukujący konkretnego produktu szuka go przed dokonaniem transakcji także w Google Grafika.

Od jakiegoś czasu w panelu Google Ads jest także możliwość tworzenia inteligentnych kampanii produktowych. Dość mocno zwiększają one zasięg reklam, a ponadto zaobserwowałem u swoich klientów, że uzyskują niższe stawki za kliknięcie od standardowych kampanii produktowych i często przynoszą lepsze efekty. Musisz jednak spełnić kilka wymogów, aby móc utworzyć kampanię inteligentną, nie mniej jednak zachęcam do jej przetestowania.

Przykład reklam produktowych PLA wraz z reklamami tekstowymi

Przykład reklam produktowych PLA wraz z reklamami tekstowymi

6. Czym są reklamy banerowe w sieci reklamowej?

Sieć reklamowa Google to nic innego jak banery graficzne, które można coraz precyzyjniej kierować. Kierowanie na odbiorców pozwala na wyświetlanie reklam w oparciu o to kim są Twoi klienci, czym się interesują, jakie mają nawyki oraz w jaki sposób dotarli na Twoją stronę. Google od jakiegoś czasu bardzo mocno rozbudował listę odbiorców – możesz wyświetlać banery np. regularnym klientom salonów urody, miłośnikom luksusowych zakupów bądź osobom, które planują remont mieszkania.

Wyświetlaj reklamy graficzne na konkretnych witrynach związanych z Twoją branżą dzięki kierowaniu reklam na miejsca docelowe. Co więcej, nie musisz zatrudniać grafika, który stworzyłby profesjonalne banery do wyświetlania w sieci reklamowej. W panelu Google Ads możesz za darmo tworzyć elastyczne reklamy displayowe, które automatycznie dostosowują swój wygląd i rozmiar do aktualnie dostępnej przestrzeni reklamowej, w której mogą się wyświetlać.

Przykład reklam elastycznych

Przykład reklam elastycznych

Do sieci reklamowej Google należą także reklamy w Gmailu, z którego korzysta grubo ponad 1,5 mld użytkowników na całym świecie. Warto więc, aby w skrzynce mailowej potencjalnego klienta pojawiła się także reklama Twojego produktu lub usługi. Po kliknięciu w taką reklamę otwiera się Twoja strona lub reklama rozwija się do rozmiaru e-maila, a płacisz tylko za kliknięcia, które skutkują jej rozwinięciem.

Przykład reklam w Gmailu

Przykład reklam w Gmailu

7. Czym są reklamy remarketingowe?

Remarketing czyli reklamy banerowe strony, którą już odwiedziłeś jest kolejnym typem kampanii. To idealny sposób na przypomnienie o Twojej witrynie. Istnieje też coś takiego jak remarketing dynamiczny, czyli jeśli klient oglądał jakiś produkt z Twojego sklepu, np. karmy dla zwierząt i maszynki do sierści jak na poniższym obrazku, to dokładnie te same produkty zobaczy później na banerach przeglądając inne strony internetowe. Poznaj 7 błędów, których należy unikać przy prowadzeniu tego typu kampanii.

Przykład reklamy remarketingu dynamicznego

Przykład reklamy remarketingu dynamicznego

Oprócz remarketingu statycznego i dynamicznego jest także remarketing dla reklam tekstowych i produktowych, tzw. RLSA. Dzięki niemu możesz wyświetlać reklamy użytkownikom powracającym na Twoją stronę (bardziej skłonnym do kontaktu z Twoją firmą lub dokonaniem transakcji) na wyższej pozycji niż użytkownikom, którzy są na Twojej stronie po raz pierwszy.

8. Czym są reklamy wideo na YouTube?

Kolejnym typem kampanii Google Ads jest kampania wideo na YouTube. Serwis ten cieszy się ogromną popularnością i jest drugą największą wyszukiwarką na świecie, dlatego nie może zabraknąć tam Twoich reklam. W końcu z YouTube korzystają także Twoi klienci.

Sprawdź, co musisz wiedzieć zanim zabierzesz się za tworzenie profesjonalnego wideo. Gdy utworzona przez Ciebie kampania wideo zacznie się wyświetlać możesz, a nawet powinieneś sprawdzać jej statystyki. Zrobisz to w YouTube Analytics, YouTube Studio lub po prostu w panelu Google Ads.

Koszty prowadzenia kampanii wideo są bardzo małe. Płacisz dopiero wtedy, gdy użytkownik obejrzy 30 sekund Twojej reklamy lub mniej, jeśli posiadasz krótszy film, gdy użytkownik kliknie miniaturkę filmu lub możesz także płacić za każde 1000 wyświetleń Twojej reklamy. Dotychczas w prowadzonych przeze mnie kampaniach wideo uzyskiwałem od 0,01zł do 0,2zł za obejrzenie reklamy, więc są to groszowe kwoty, które mogą przełożyć się na spory zysk dla Twojej firmy.

Przykład reklamy wideo na YouTube

Przykład reklamy wideo na YouTube

9. Czym są reklamy promujące aplikacje mobilne?

Uniwersalne kampanie promujące aplikacje mają za zadanie wypromować Twoją aplikację mobilną w wyszukiwarce, sieci reklamowej, YouTube oraz sklepie Google Play. Przy tego typu kampanii nie ma aż tyle pracy, co przy pozostałych, wyżej wymienionych. Ustawiasz teksty, zasoby, określasz stawkę jaką zamierzasz płacić za każdą instalację aplikacji, a reszta jest tak zoptymalizowana, aby użytkownicy sami ją odnaleźli i zainstalowali w swoich telefonach czy tabletach.

System sam wybierze najskuteczniejsze reklamy i będzie takie wyświetlał częściej od pozostałych, a do tego automatycznie wybierze stawki oraz kierowanie. Należy jednak sprawdzać skuteczność, testować różne teksty zachęcające do instalacji, manipulować stawkami za instalację.

Przykład reklam aplikacji mobilnych

Przykład reklam aplikacji mobilnych

10. Co my możemy zrobić dla Ciebie, abyś zaczął w końcu zarabiać dzięki Google Ads?

Jak widzisz Google Ads jest bardzo rozbudowanym systemem reklamowym, praca nad kampanią zajmuje często mnóstwo czasu i wymaga sporej wiedzy i doświadczenia, aby budżet nie był przepalany. A z taką sytuacją spotykam się praktycznie codziennie od wielu lat, przejmując konta klientów prowadzone wcześniej przez “fachowców” lub samych właścicieli firm, którzy nigdy nie zrobią lepszej kampanii niż osoba zajmująca się tym na co dzień i która traktuje pieniądze klienta jak swoje własne.

Podsumowanie

Ogromna ilość informacji, które właśnie przeczytałeś może okazać się przytłaczająca, starałem się opisać wszystko w miarę przystępny sposób. Jednak jeśli nadal reklamowanie Twojej firmy w internecie jest dla Ciebie czarną magią, to zapraszam do skorzystania z usług profesjonalistów, którzy zjedli zęby na wszystkich wyżej wymienionych typach kampanii.

Jeśli prowadzisz już działania marketingowe w internecie zobacz jak możesz udostępnić nam konto Google Ads, abyśmy mogli dla Ciebie przygotować bezpłatny audyt i sprawdzić co wymaga poprawy po to, byś zaczął uzyskiwać dobre, zadowalające wyniki i nie marnował dłużej swoich pieniędzy.

Przeczytaj też, jak powinna wyglądać współpraca z agencją SEM i jej wybór.

Pamiętaj, że samo utworzenie kampanii to nie wszystko. Nigdy nie jest to jednorazowy proces. Trzeba monitorować jej skuteczność, wprowadzać zmiany i codziennie doglądać, abyś zarabiał na każdej złotówce wydanej na reklamę. Pomoże w tym Google Analytics, czyli kopalnia wiedzy o użytkownikach Twojej witryny.

Zapraszam do kontaktu 😉