Formatowanie tekstu SEO, czyli jak pisać na stronę internetową?
Treści pisane do sieci na strony internetowe lub do sklepów internetowych powinny łączyć w sobie merytorykę z użytecznością dla odbiorcy. To jednak nie koniec zadań stojących przed takimi tekstami – muszą również zostać odpowiednio odebrane przez roboty wyszukiwarek internetowych. Aby połączyć te wszystkie światy, konieczne jest odpowiednie formatowanie tekstu SEO.
Czym jest tekst SEO i jakie dokładnie stoją przed nim zadania? Jak pisać jednocześnie dla człowieka i robota? Jak wygląda odpowiednio sformatowany tekst? Czytaj dalej, by przekonać się, jak ważna jest umiejętna praca z treścią.
- SEO dla strony internetowej, czyli korzyści z formatowania tekstu
- Pisz do internetu, ale dla czytelnika
- Odpowiednie formatowanie tekstu SEO, czyli pisz też dla robota Google
- Dlaczego odpowiednia struktura tekstu jest ważna?
- Formatowanie tekstu to też font!
- Korzyści z formatowania tekstów pod kątem SEO
- Podsumowanie
SEO dla strony internetowej, czyli korzyści z formatowania tekstu
W każdym artykule tego typu tutaj powinien się pojawić obszerny poradnik, co to jest SEO. Nie chcę zanudzać osób znających temat, ale nie chcę też pozostawiać początkujących bez podstawowej informacji.
Zanim przejdziemy do clou całego wpisu, poniżej zamieszczę krótką wzmiankę o SEO, a jeśli potrzebujesz więcej informacji, znajdziesz je w innym moim artykule.
SEO to z języka ang. Search Engine Optimization, czyli optymalizacja pod wyszukiwarki.
Jest elementem większej całości, jaką jest pozycjonowanie stron internetowych. Obok linkowania (tzw. linkbuildingu) oraz contentu (czyli treści) SEO stanowi trzeci filar pozycjonowania.
Pozycjonowanie jest istotne w naturalnych wynikach wyszukiwania (jeśli chcesz wiedzieć więcej na ten temat, sprawdź nasz artykuł o tym, czym jest ruch organiczny). Pozycjonowanie strony to działania mające na celu poprawienie widoczności strony na dane słowa kluczowe.
Słowa kluczowe (ang. keywords, in. frazy kluczowe) to wyrażenia wpisywane przez użytkowników w lupkę wyszukiwarki. Im lepiej strona jest zoptymalizowana pod kątem SEO i treści, tym wyżej wyświetli się na konkretne frazy.
Frazy najlepiej i najłatwiej umieścić w profesjonalnie stworzonych treściach na potrzeby strony www. “Treściach”, a nie “tekstach”, bo content marketing to złożona dziedzina obejmująca zarówno teksty pisane, jak i infografiki, grafiki, a nawet podcasty czy video.
O content marketingu napisałam osobny, obszerny tekst, gdzie wyjaśniam, co dokładnie wchodzi w skład tego działu marketingu internetowego. Ale – do brzegu – teksty pisane do internetu powinny być zoptymalizowane pod kątem SEO. Wówczas mamy do czynienia z SEO copywritingiem czy SEO content writingiem.
Sztuka pisania do sieci to webwriting, o którym też poczytasz na blogu Redseo. Omówiłam tam najważniejsze zasady, jak pisać, a także wyjaśniłam, dlaczego warto tak pisać.
Dzisiaj, w dalszej części tekstu, skupię się konkretnie na formatowaniu tekstu, bo jest to jeden z kluczowych elementów wchodzących w skład SEO webwritingu.
Webwriting, czyli pisz do internetu, ale dla czytelnika
Formatowanie tekstu na stronach internetowych wynika z chęci i konieczności dotarcia zarówno do czytelnika, jak i robota. Algorytmy wyszukiwarek mają swoje założenia, które w treściach należy spełnić, by lepiej się pozycjonować. Pamiętaj jednak, że odbiorcy treści internetowych też są wymagający.
Pisząc tekst do sieci, należy szczególnie zadbać o czytelność tekstu. Teksty w internecie scrollujemy, nie czytamy. Dlatego ważne jest dostosowanie struktury treści do potrzeb internetowego czytelnika.
Elementy ważne, by usatysfakcjonować niecierpliwego użytkownika internetu to np.:
- Krótkie akapity;
- Krótkie, najlepiej pojedyncze zdania (unikaj skomplikowanych zdań złożonych);
- Najważniejsze elementy umieść na początku tekstu, by zainteresować czytelnika;
- Zadbaj o prosty język (nie sil się zanadto, tekst ma być szybko przyswajany);
- Zaprzyjaźnij się z czasownikami, bo dzięki nim tekst jest dynamiczny i szybko się go czyta;
- Pisz poprawnie.
Dzięki powyższym zasadom wpływasz pozytywnie na czytelność treści. Użytkownik, który dostaje interesujące zagadnienia na początku, zachęca się do czytania dalej. Niektórzy specjaliści mówią, że im więcej czasu odbiorca spędza na stronie, tym lepiej dla niej.
Zobacz, jak wygląda ten sam tekst sformatowany i pozbawiony formatowania:
W pierwszym przypadku znacznie trudniej wyłapać na pierwszy rzut oka istotne informacje. Taki blok tekstu jest papką ze słów, której w ogóle nie chce się zgłębiać.
Z kolei wypunktowania w drugim przykładzie sprawiają, że siłą rzeczy wyliczenia rzucają się w oczy.
Wymieniłam tu głównie zasady wpływające na komfort czytelnika. Helpful content update podkreśla, aby myśleć głównie o odbiorcy-człowieku. To bardzo ważne i czytelnika stawiamy na pierwszym miejscu. Nie zapominaj jednak o robocie wyszukiwarki. Poniżej znajdziesz wskazówki, jak formatować tekst SEO.
Odpowiednie formatowanie tekstu SEO, czyli pisz też dla robota wyszukiwarki Google
Czas na główny i najsmakowitszy farsz tego artykułu, czyli zasady formatowania tekstu SEO!
- Tytuł (dotyczy to zarówno tytułu strony, poszczególnych podstron, jak i artykułów blogowych itp.).
- Stosuj nagłówki H1, H2 oraz nagłówki Hx – o nagłówkach można by pisać i pisać. Ja sama napisałam niedawno dwa artykuły, które możesz sprawdzić (Chwytliwe nagłówki i Nagłówki SEO). Hierarchia nagłówków zgodna z zasadami SEO to istotny element formatowania tekstu na strony www.
- Justowanie tekstu pisanego do internetu opiera się na innym zasadach niż w przypadku tekstu np. w książce. W internecie wybierz wyrównanie tekstu do lewej strony – udowodniono, że tak jest najlepiej.
- Stosuj wypunktowania w obrębie tekstu. Da się to zrobić praktycznie w każdym przypadku. I warto! Tekst z wypunktowaniem przykuwa uwagę, wyliczenia przyjemniej się czyta i taka forma wymaga też zwięzłego ujęcia tematu.
- Pamiętaj o uzupełnianiu meta opisów. Wykorzystują je roboty Google podczas wyświetlania wyników wyszukiwania. Dobrze, gdy w opisie meta (tzw. meta description) znajdują się frazy kluczowe.
- O frazach już trochę pisałam, ale nigdy o tym za wiele. Odpowiednie nasycenie słów kluczowych w tekście to klucz do sukcesu. Nie wolno przesadzać z liczbą fraz, bo wówczas niebezpiecznie zbliżamy się do zjawiska keyword stuffing należącego do złych praktyk Google (tzw. Black Hat SEO).
- Pogrubienie to użyteczny element formatowania tekstu. Wyróżnia ważne fragmenty, frazy, a także pozwala łatwiej i szybciej skanować tekst.
- Podkreślenia i kursywa są rzadziej spotykanymi elementami formatowania. W niektórych przypadkach są jednak przydatne i wskazane.
- Linkowanie – dodawanie odnośników w tekście jest jedną z popularnych praktyk. Umieszczanie w tekście linków do innych treści w obrębie jednej witryny to linkowanie wewnętrzne i jest stosowane w strategii pozycjonowania stron www.
- Duże znaczenie mają także materiały graficzne. Zdjęcia, zrzuty ekranu, grafiki, infografiki itp. – zwracają uwagę, mogą zawierać przydatne informacje, a ich opisy alternatywne stanowią dodatkowe źródło informacji dla wyszukiwarek o zawartości tekstu.
Poniżej znajdziesz kilka wyjaśnień dotyczących powyższych wskazówek.
Dlaczego odpowiednia struktura tekstu jest ważna?
Zadbaj o odpowiednią strukturę treści, bo wpływa to korzystnie na czytelność tekstu! Krótkie akapity (liczące maksymalnie 4 linijki), krótkie zdania, wypunktowania – to wszystko to naturalne podziały wewnątrz tekstu.
Tytuł strony to sprawa obowiązkowa – musi odpowiadać zawartości danej strony lub podstrony.
Podobnie, jeśli chodzi o nagłówki. Mają one kluczowe znaczenie zarówno dla układu tekstu jak i dla robotów Google. Nagłówek rzędu pierwszego powinien pojawić się na danej stronie tylko raz i często jest tożsamy z tytułem.
Nagłówki rzędu drugiego możesz umieścić praktycznie dowolną liczbę razy. To innymi słowy śródtytuły, które wskazują na tematykę fragmentu pod nimi. Dzięki nim precyzyjnie pokazujesz, na jaki temat piszesz i co znajduje się w poszczególnych częściach tekstu.
Co ważne, w tekstach SEO najważniejsze są nagłówki H1, H2 i H3, bo ułatwiają nawigację po tekście nie tylko czytelnikom, ale też wyszukiwarkom.
Przejdźmy dalej – dobrą praktyką są wypunktowania. Warto zadbać w tekstach na swojej stronie o wypunktowania, bo są jednym ze sposobów na naturalne podzielenie tekstu na sekcje, wydzielenie ważnych informacji za pomocą atrakcyjnych dla oka wyliczeń.
Obrazki w tekście są dodatkowym elementem wpływającym pozytywnie na jego czytelność. Jeśli jest taka możliwość, warto jest umieścić je w treści. Należy pamiętać, żeby wyposażyć każdy obrazek w opis alternatywny (tzw. alt).
Alt jest przydatny dla robota skanującego w określeniu tematyki strony i grafiki, a także w przypadku, gdy z jakiegoś powodu niemożliwe jest wyświetlenie obrazka. Wówczas wyświetla się opis alternatywny, a czytelnik wie, co znajduje się na niewidocznym obrazie.
Podsumowując ten wątek:
- Nagłówki pierwszego, drugiego i trzeciego rzędu nie tylko dzielą tekst na mniejsze części, dzięki czemu łatwiej się go skanuje, ale też mają znaczenie dla robotów wyszukiwarki.
- Krótkie akapity nie męczą oczu odbiorcy i razem z justowaniem do lewej strony mają duże znaczenie dla komfortu czytania na ekranie. Pamiętaj, że najlepiej, gdy po jednym akapicie przypada na jedną myśl.
- Wypunktowania, pogrubienia czy ewentualna kursywa bądź podkreślenia również pozwalają na uatrakcyjnienie wizualne treści. Dodatkowo pozwalają na to, by z ich pomocą wyróżnić najważniejsze informacje.
- Do ważnych zasad w zakresie formatowania tekstu należy również umieszczanie opisów alternatywnych do obrazków i grafik.
Formatowanie tekstu to też font!
Formatowanie tekstów wpływa więc na to, jak jest on odbierany przez wyszukiwarkę oraz odbiorcę.
Dla czytelników kluczową rolę odgrywa też font, jaki wybierzesz. Lubimy naśmiewać się z Comic Sans, ale co wybrać zamiast? Najpopularniejsze to Arial (krój bezszeryfowy) czy Times New Roman (krój szeryfowy).
Oba są neutralne i przyjemnie się je czyta.
Raczej unikaj fontów zbyt dekoracyjnych. Utrudniają przyswajanie tekstu, a tego na pewno nie chcesz. Jeśli tekst ma spełniać swoją funkcję, czyli przekazywać informacje i trafiać do użytkowników, musi być czytelny.
Korzyści z formatowania tekstów pod kątem SEO
Formatowanie tekstu SEO ma więc liczne zalety, które docenisz, prowadząc działalność w internecie:
- Formatowanie tekstu z użyciem nagłówków sprawia, że tekst lepiej się pozycjonuje (nagłówki wykorzystują frazy kluczowe) i łatwiej się skanuje;
- Materiały graficzne będące elementem optymalizacji i formatowania zawierają opisy alt i uatrakcyjniają tekst;
- Pogrubienia, wypunktowania i odpowiedni krój pisma sprawiają, że już na pierwszy rzut oka tekst jest czytelny;
- Krótkie akapity, krótkie zdania charakteryzują dobre teksty internetowe i dzielą treści na krótkie, łatwiej przyswajalne części.
Formatowanie ma więc kluczowe znaczenie dla strony oraz czytelnika.
Podsumowanie: formatowanie tekstu na stronę www
Jeśli działasz w internecie (masz stronę internetową, sklep online), zadbaj o formatowanie tekstu SEO. Wartościowa treść powinna być wspierana świadomymi działaniami, takimi jak odpowiednia optymalizacja.
Ważne informacje powinny być pogrubione, sekcje pogrupowane i odpowiednio nazwane. Do pracy nad tekstem należy wykorzystać słowa kluczowe.
Chętnie Ci pomożemy!
Skontaktuj się z nami i wybierz usługę pozycjonowanie stron internetowych lub pozycjonowanie sklepów internetowych. W ofercie znajduje się opieka specjalisty SEO i copywritera.
Wspólnie stworzymy świetnie sformatowany content na Twoje potrzeby!