Edge Rank – na co zwrócić uwagę podczas pisania postów na Facebooku?

Publikując posty na Facebooku chcemy, aby jak najwięcej naszych fanów (i nie tylko) zobaczyło treści. Niestety najczęściej docierają one do nielicznych osób. Dodatkowo im większy fanpage, tym niższe zasięgi. Niektórzy winią za to Edge Rank. Co oznacza ten zwrot oraz na co zwrócić uwagę publikując treści?

Edge Rank

Edge Rank to algorytm, który decyduje o tym, komu pojawią się określone treści podczas scrollowania tablicy. Na pewno nieraz spotkałeś się z sytuacją, kiedy polubiłeś jakiś fanpage, na początku widziałeś jego posty w aktualnościach, a później przestały się pojawiać. Możliwe, że Facebook stwierdził, że nie jesteś nimi zainteresowany.

Jednak Edge Rank to nie tylko zainteresowanie.

Składowe algorytmu

Niestety tak naprawdę nikt nie wie, co dokładnie wpływa na widoczność postów. Wymienianych jest jednak kilka składowych algorytmu, na które warto zwrócić uwagę podczas tworzenia kreacji.

Affinity

To wskaźnik mówiący o zainteresowaniu. W związku z tym, jeśli jesteś aktywnym fanem jakiejś strony – reagujesz na posty, udostępniasz je i wchodzisz w inne interakcje, treści tego fanpage będą pojawiać się w Twoim newsfeedzie. Facebook nie będzie pokazywał Ci treści z fanpage, na których aktualności nie reagowałeś.

Weight

Każdy post tworzony na Facebooku ma swoją wagę. To oznacza, że algorytm inaczej oceni post z samym tekstem, inaczej z grafiką, a jeszcze inaczej z filmem.

Wysoko cenione przez Edge Rank jest wideo. Na wyższy zasięg mają także szansę posty tekstowe (bez grafiki), choć trzeba zwrócić uwagę, że często wiążą się one z niższym zaangażowaniem ze strony użytkowników.

Tak naprawdę, musisz postarać się, by użytkownicy reagowali na Twoje posty, ponieważ na wagę wpływają także udostępnienia. To właśnie one generują dodatkowe zasięgi. Dość duże znaczenie mają komentarze. Dopiero później reakcje (podobno istnieje różnica między like, a reszta reakcji), a na końcu kliknięcia posta.

Decay

Ważny jest także czas, jaki upłynął od opublikowania treści. Im post nowszy, tym większe prawdopodobieństwo, że zostanie on wyświetlony w aktualnościach użytkowników.

Czy należy przejmować się algorytmem?

Tak jak pisałam wcześniej – nikt nie wie, jakie są wszystkie składowe algorytmu, który dodatkowo ciągle się zmienia. To, co dzisiaj przyniesie sukces, czyli duże zasięgi, jutro może już nie zadziałać.

Najlepiej, jeśli będziesz tworzyć posty, które zaangażują użytkowników, będą dla nich ciekawe, tak, by zniwelować kliknięcia “ukryj post”.

Najtrudniejszą sytuację będzie miał fanpage, na którym dawno nie było reakcji, w związku z czym spadały zasięgi. Gdy po jakimś czasie pojawi się post, który mógłby być interesujący, prawdopodobnie nie przyniesie on zadowalających efektów. Facebook uznał, że nie warto pokazywać treści tego fanpage. Bardzo ciężko jest zmienić taką sytuację (choć nie jest to niemożliwe).

Co zrobić, aby uzyskać wysokie zasięgi?

Fani Twojego fanpage są najważniejsi oraz ich reakcje. Zwróć jednak uwagę, żeby posty dotyczyły Twoich usług, a nie bazowały na treściach, które wiele osób polubi (memy), jednak nie będą wnosiły nic wartościowego.  Pamiętaj, że w poście, przed rozwinięciem, widocznych jest tylko 5 wersów. Zadbaj więc o przekazanie najważniejszych informacji właśnie w  tych liniach.  Najlepiej jeśli każde zdanie będziesz zaczynać od nowego wersu.

Testuj. Nikt nie da Ci przepisu na to, które posty będą popularne i docenione przez Facebook. Pamiętaj więc o sekcji “statystyki” na fanpage i wyciągaj wnioski.

Reklama. Choć założenie fanpage jest “za darmo” najczęściej musimy zapłacić, by posty docierały do fanów oraz nowych osób.

Podsumowanie

Jeśli Edge Rank spędza Ci sen z powiek, możesz próbować odkryć, w jaki sposób działa. Myślę jednak, że szkoda na to czasu, który lepiej poświęcić na przygotowanie planu publikacji postów. Pamiętaj, że algorytm ciągle się zmienia oraz wpływa na niego wiele zmiennych.

Czasem, gdy wstawię post zupełnie zaskakuje mnie jego zasięg. Zdarza się, że wpis zbiera lajki i jest komentowany, a nie ma takiego zasięgu jak posty, które takich reakcji nie mają.

Zauważyłeś jakieś ciekawe sytuacje związane z zasięgami?

Bądź o krok przed konkurencją!

Zapisz się do newslettera, a raz w miesiącu otrzymasz najważniejsze informacje o marketingu internetowym na e-mail.