Czemu służy dopasowanie słów kluczowych Google Ads?
Śmiejemy się czasem, że tabletki na ból głowy pędzą prosto w kierunku głowy, by przestała boleć. Tabletki na ból brzucha obierają trasę prosto w kierunku brzucha. I chociaż to tylko żarty, to w reklamie Google Ads jest możliwe tak precyzyjne docieranie do odpowiedniego odbiorcy. Dopasowanie słów kluczowych Google Ads jest rozwiązaniem prowadzącym prosto do sukcesu.
Czemu służą słowa kluczowe w Google Ads?
Jak wskazuje Google:
Słowa kluczowe to słowa lub frazy, dzięki którym możliwe jest dopasowywanie reklam do wyrażeń wpisywanych do wyszukiwarki przez użytkowników.
W tym kontekście w szczególności interesują nas oczywiście reklamy w sieci wyszukiwania, które wykorzystują słowa kluczowe. Jeśli chcesz wiedzieć więcej o tych hasłach, sprawdź nasz artykuł Słowa kluczowe w Google Ads – czy wyświetlisz się na każde zapytanie? Wyjaśniamy tam, jak pracować z frazami podczas obsługi kampanii.
W tym artykule chcę przedstawić rodzaje fraz kluczowych, a w szczególności typy dopasowania słów kluczowych do wyrażeń wyszukiwanych przez odbiorców tych reklam. Dzięki określeniu dopasowania możesz precyzyjniej docierać do tych odbiorców, na których Ci zależy.
Rodzaje dopasowania słów kluczowych w Google Ads
Dopasowanie słów kluczowych określa, w jakim stopniu dane słowo musi być zgodne z wyrażeniem wpisywanym w lupkę wyszukiwarki przez użytkownika.
Typy dopasowań słów kluczowych pozwalają monitorować, na jakie wyrażenia wyświetlą się reklamy. Odpowiednie dopasowanie to szansa dla reklamodawców, by precyzyjniej docierać do docelowej grupy odbiorców, poprawiając efektywność reklam i zwiększając szansę na konwersje.
Skuteczność kampanii reklamowych w Google Ads często zależy od trafności i odpowiedniego dopasowania słów kluczowych do wyszukiwanych przez użytkowników fraz. Dlatego warto poznać różne rodzaje dopasowań słów kluczowych i wykorzystać je w strategii reklamowej.
System reklamowy Google Ads proponuje następujące typy dopasowania słów kluczowych:
- Dopasowanie ścisłe;
- Dopasowanie do wyrażenia;
- Dopasowanie przybliżone.
Każde z nich oferuje różne możliwości docierania do odbiorcy reklam. Wykorzystanie odpowiedniego dopasowania sprawia, że przybliżasz się do oczekiwanej konwersji ze strony odbiorcy.
Pozornie rodzaje dopasowań oraz ich wykorzystanie wydaje się banalne, jednak w praktyce – jak wiele innych rzeczy – okazuje się bardziej złożonym zagadnieniem. Każdy przypadek biznesowy jest inny, każda oferta wymaga indywidualnego podejścia i każda branża może być nowym wyzwaniem.
Zobacz, czym charakteryzują się typy dopasowań.
Dopasowanie ścisłe
Tzw. exact match. Dopasowanie ścisłe jest jednym z rodzajów dopasowań słów kluczowych w Google Ads. To najbardziej precyzyjny typ, który wymaga, aby reklama była wyświetlana tylko wtedy, gdy użytkownik wpisze dokładnie to słowo lub frazę w wyszukiwarkę.
W przypadku wykorzystania dopasowania ścisłego, reklama wyświetla się konkretnie na dane zapytanie użytkownika. Słowo kluczowe wprowadza się w nawiasie kwadratowym: [słowo kluczowe]
Czy istnieją wyjątki?
Odstępstwem od założonego słowa mogą być:
- Formy hasła w liczbie mnogiej;
- Najbliższe odmiany;
- Skróty;
- Wyrazy pokrewne;
- Literówki, warianty z błędną pisownią;
- Warianty z dodaniem wyrazów funkcyjnych, np. do, dla itp.
Gdzie jest haczyk i na co uważać?
- W przypadku tak dokładnego dopasowania, jak exact match, warto monitorować, jakie wyszukiwania dopasowuje, szczególnie w języku polskim. Jak wiadomo, ten język jest nieco trudniejszy niż np. angielski i algorytm może radzić sobie z nim różnie.
- Dopasowanie ścisłe wiąże się również z wyższym kosztem kliknięć niż w przypadku pozostałych dopasowań.
- Co więcej, dopasowanie ścisłe zawęża możliwości ze względu na precyzyjne kierowanie.
Jakie są zalety tego rozwiązania?
- W przypadku dopasowania ścisłego możliwa jest praktycznie pełna kontrola nad tym, w jakich sytuacjach reklamy są wyświetlane.
- Dzięki temu możesz skupić się na docieraniu do bardzo konkretnych grup odbiorców.
- To zwiększa szansę na trafienie na potencjalnie zainteresowanych użytkowników i poprawia efektywność kampanii reklamowych.
Dopasowanie do wyrażenia
Wśród typów dopasowania znajduje się również phrase match. Ten rodzaj powoduje wyświetlanie reklam na słowa kluczowe zawarte w dopasowaniu, na jego najbliższe odmiany, ale nie tylko. Pozwala także wyświetlać reklamę na zapytania zawierające określone hasło oraz słowa przed i po nim.
Google doprecyzowuje, że „słowo kluczowe może tylko sugerować pewne znaczenie, a wyszukiwania użytkowników mogą być uszczegółowieniem tego znaczenia”.
Na przykład w przypadku dopasowania do wyrażenia „kawa ziarnista” możliwe jest wyświetlenie reklamy również na wyrażenia typu: najlepsza kawa ziarnista, kawa ziarnista do espresso itp.
Dopasowanie do wyrażenia wprowadza się w cudzysłowie: „słowo kluczowe”.
Jakie plusy widzimy w dopasowaniu do wyrażenia?
- To typ dopasowania szerszy niż dopasowanie ścisłe. Pozwala dotrzeć do większej grupy potencjalnych klientów, którzy poszukują produktów lub usług związanych z danym słowem kluczowym, ale niekoniecznie używają dokładnie tej samej frazy w wyszukiwarce.
- Ponadto słowo kluczowe w dopasowaniu do wyrażenia może przybrać bardziej rozbudowaną wersję. To tzw. słowa kluczowe z długim ogonem (long tail).
- Tym samym dopasowanie do wyrażenia daje większą swobodę w wyświetlaniu reklam, ale jednocześnie gwarantuje kontrolę nad budżetem i efektem.
Jakie są wyzwania związane z dopasowaniem do wyrażenia?
- Z racji tego, że wyrażenia wpisywane przez użytkowników mogą zawierać dodatkowe słowa, także o znaczeniu negatywnym, dla sukcesu reklamy należy zastosować wykluczające słowa kluczowe. O słowach wykluczających wspomnę jeszcze w dalszej części artykułu.
Dopasowanie przybliżone
Innymi słowy broad match. To dopasowanie słów kluczowych zakłada, że reklamy mogą wyświetlić się na zapytania swobodnie i luźno powiązane z założonym przez Ciebie słowem kluczowym.
Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z reklamą Google Ads, warto wiedzieć, że to domyślny typ dopasowania.
Mogłeś słyszeć o czymś takim, jak modyfikator dopasowania przybliżonego, jednak od 2021 roku ta funkcja przestała być dostępna.
Wprowadzenie dopasowania przybliżonego do systemu nie wiąże się z dodatkowymi znakami, jak w przypadku pozostałych. Wystarczy wprowadzenie samego słowa kluczowego.
Zalety tego rozwiązania:
- Niewątpliwym atutem w dopasowaniu przybliżonym jest możliwość dotarcia do szerokiej grupy odbiorców. Ponadto, reklama wyświetli się na różne, także luźno powiązane frazy, co zwiększa zasięg reklamy.
- To sprawia, że docierasz z taką reklamą do osób będących na samym początku lejka zakupowego. Reklamy wyświetlają się osobom, które być może jeszcze nie są zainteresowane zakupem, ale poznają temat, interesują się danym zagadnieniem.
- Dopasowanie przybliżone zakłada wyświetlanie reklam nie tylko w przypadku danego słowa kluczowego, ale również jego synonimów, odmian oraz wariantów z błędną pisownią.
Wady dopasowania przybliżonego:
- W dopasowaniu przybliżonym masz małą kontrolę w zakresie odbiorców oraz kontekstów, w jakich wyświetla się Twoja reklama. Mała precyzja tego rozwiązania może zmniejszyć trafność wyświetlania reklamy.
- Z dopasowaniem przybliżonym wiąże się ryzyko wyświetlania się na nieodpowiednie frazy, a także większa konkurencja.
- W przypadku dopasowania przybliżonego należy stale kontrolować wyświetlenia reklamy oraz wprowadzić liczne wykluczające słowa kluczowe.
Wykluczające słowa kluczowe
No właśnie, wykluczające słowa kluczowe – opublikowaliśmy osobny artykuł na ich temat, dlatego tutaj pojawi się tylko wzmianka.
Wykluczające słowo kluczowe sprawia, że reklamy nie wyświetlają się na zapytania posiadające takie słowa kluczowe.
Takie rozwiązanie jest wykorzystywane, gdy chcesz skupić się na innych, bardziej dochodowych frazach lub gdy są słowa kluczowe, których po prostu chcesz uniknąć.
Dopasowanie słów kluczowych Google Ads – podsumowanie wiadomości
Dopasowanie słów kluczowych Google Ads ma wpływ na wiele aspektów dotyczących reklam. Wpływa na ich zasięg, skuteczność oraz może zostać dobrane pod strategię, jaką obrałeś.
Na przykład, jeśli chcesz docierać do osób będących na początku lejka, możesz zdecydować się na reklamowanie się z dopasowaniem przybliżonym. Jeśli chcesz precyzyjnie docierać do odbiorców, lepszy będzie bardziej konkretny typ dopasowania, czyli dopasowanie ścisłe.
W przypadku dopasowania do wyrażenia reklamy wyświetlają się również w przypadku słów kluczowych długoogonowych.
A jeśli reklama tego wymaga, możesz zastosować słowa wykluczające.
Podsumowując, kiedy reklamujesz się w sieci wyszukiwania, masz szansę precyzyjnie docierać tam, gdzie znajduje się oczekiwany przez Ciebie odbiorca. Wyświetlanie reklamy grupie docelowej przybliża Cię do sukcesu reklamowego.
Jednym ze sposobów na dobranie najlepszego rozwiązania jest testowanie i współpraca ze specjalistą, np. z agencji Redseo. Skontaktuj się z nami, by umówić szczegóły.