Dodaj napisy do swoich filmów na YouTube i Facebooku. Nie trać szansy na zyskanie nowych widzów

Ile razy przerywałeś oglądanie wideo na YouTube lub Facebooku ze względu na brak transkrypcji? Ile osób nie ogląda Twoich nagrań z tego powodu? Dodanie napisów do filmu na YouTube lub FB nie jest skomplikowane, a może sprawić, że zyskasz więcej zaangażowanych widzów.

Z tego artykułu dowiesz się:

Dlaczego warto dodawać napisy do filmów

Przede wszystkim popularność wideo nieustannie rośnie. Z pewnością zauważyłeś, że w mediach społecznościowych stawia się na ten format. Nasze społeczeństwo coraz częściej woli oglądać filmy (nie tylko rozrywkowe), niż czytać, czy oglądać zwykłe zdjęcia. Właśnie dlatego na Facebooku pojawia się coraz więcej wideo.

W grudniu 2018 roku YouTube zajął 2 miejsce wśród aplikacji, które cieszą się największą popularnością użytkowników urządzeń mobilnych w Polsce. Serwis ten się rozwija, więc jeśli także prowadzisz kanał, nie rezygnuj z dodania napisów do filmów.

Dzięki dodaniu transkrypcji do filmów na YouTube i Facebooku:

  • Twoje filmy będę oglądane przez osoby, które mają wyłączony dźwięk 🙂

Pamiętaj, że wielu użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych. Często używają ich  poza domem, np. w komunikacji miejskiej. Jeśli są zainteresowani filmem, ale nie mają przy sobie słuchawek, jest małe prawdopodobieństwo, że obejrzą wideo z włączonym dźwiękiem w autobusie. Napisy dodane do filmu rozwiązują problem.

Dodając transkrypcję do filmów na YouTube, pozwalasz zrozumieć je lepiej nie tylko użytkownikom, ale także Googlowi. Nie zapomnij zadbać o słowa kluczowe.

  • Możesz dotrzeć do użytkowników, którzy nie posługują się językiem polskim

Jeśli przygotujesz napisy do filmu w innym języku niż ten, którym mówisz w nagraniu, masz większe szanse na dotarcie do zupełnie nowych odbiorców.

Przygotowanie napisów do filmu

W Internecie znajdziesz wiele firm oferujących przygotowanie transkrypcji do filmów, a także programów, dzięki którym wykonasz je samodzielnie.

Jeśli nie chcesz zlecać stworzenia napisów, możesz skorzystać np. z darmowego programu Subtitle Edit, który jest bardzo prosty w obsłudze. Jeśli dodajesz ten sam film na YouTube i na Facebooku za pomocą takiego narzędzia możesz stworzyć plik, który wykorzystasz w obu tych serwisach.

Przykładowy plik z napisami do filmu

Przykładowy plik z napisami do filmu

Napisy do filmów w przypadku Facebooka i Google powinny być przygotowane w formacie .srt.

Tworzenie napisów do filmów na YouTube

Jeśli publikujesz film na YouTubie, możesz skorzystać z opcji tworzenia napisów w Studiu Twórców lub YouTube Studio. Co ważne, transkrypcje możesz dodać nawet do dawno opublikowanych wideo.

Napisy w Studiu Twórców na YouTube

Napisy w Studiu Twórców na YouTube

Aby utworzyć napisy przejdź do Studia Twórców, następnie wybierz Menedżer filmów – filmy. Przy wybranym wideo kliknij “Edytuj”. Z górnego panelu wybierz “Napisy” i “Dodaj nowe napisy”.

Pamiętaj, by po skończonej pracy opublikować zmiany.

Dodanie transkrypcji w YouTube Studio

Dodanie transkrypcji w YouTube Studio

Jeśli korzystasz z nowego YouTube Studio, by utworzyć napisy do filmu wybierz zakładkę “Transkrypcje”, wybierz wideo, następnie kliknij “Dodaj” i “Utwórz nowe napisy”.

Przesyłanie pliku/Tworzenie nowych napisów do filmu na YouTube - Studio Twórców

Przesyłanie pliku/Tworzenie nowych napisów do filmu na YouTube – Studio Twórców

Jak przesłać plik z napisami do filmów na YouTube

Możliwość przesłania plików w Studiu Twórców znajdziesz w Menedżerze filmów. Wybierz odpowiednie wideo, następnie tak, jak w przypadku tworzenia napisów, z górnego panelu wybierz “napisy”.

Zobaczysz opcję “prześlij plik”. Dodaj odpowiedni plik i zapisz.

Przesyłanie napisów YouTube Studio

Przesyłanie napisów YouTube Studio

W przypadku, gdy chcesz dodać już gotowe napisy do filmu na YouTube, w YouTube Studio przejdź do zakładki “Filmy”. Kliknij tytuł wybranego filmu, a następnie “Zaawansowane”. W tych ustawieniach znajdziesz możliwość dodania napisów.

Dodanie napisów do cudzego filmu na YouTube

Dodanie napisów do cudzego filmu na YouTube

Dodanie napisów na YouTube do filmów innych osób

Na YouTube istnieje także możliwość dodania transkrypcji do cudzych filmów. Pamiętaj, że nie wszyscy twórcy zezwalają na tę opcję. Dodatkowo przesyłane treści są zawsze kontrolowane przez właścicieli kanału.

Gdy ta opcja jest włączona, kliknij ikonę koła zębatego, która znajduje się przy pasku odtwarzania. Wybierz “Napisy” i “Dodaj napisy”.

Jeśli dodasz napisy tylko do części filmu, będziesz mógł wybrać opcję, która pozwoli na dodanie reszty transkrypcji innym użytkownikom.

Jak dodać napisy do filmu na Facebooku

Tak, jak w przypadku YouTube, na Facebooku możesz przesłać gotowy plik w formacie .srt lub skorzystać z wbudowanego edytora.

Edycja napisów w filmie na Facebooku

Edycja napisów w filmie na Facebooku

Jeśli chcesz dodać napisy do filmów opublikowanych na Facebooku, przejdź na swój fanpage i wybierz “Narzędzia do publikowania”, a następnie “Biblioteka filmów”.

Znajdź film, do którego chcesz dodać napisy, kliknij biały kwadrat obok miniatury i kliknij “Działania”> “Edytuj film”.

Zobaczysz nowe okno. Z opcji, które znajdziesz po prawej stronie, wybierz “Subtitles & Captions (CC)”. Określ język filmu, a później zdecyduj, czy chcesz przesłać plik .srt, czy utworzyć napisy przy pomocy edytora.

Nazwa pliku, który chcesz przesłać musi mieć odpowiednią konstrukcję. Gdy przesyłasz napisy w języku polskim będzie to: nazwapliku.pl_PL

Ostrzeżenie podczas dodawania pliku do filmów na Facebooku

Ostrzeżenie podczas dodawania pliku do filmów na Facebooku

Oczywiście, jeśli konstrukcja nie będzie odpowiednia, zobaczysz komunikat, w którym wyświetlony będzie przykład.

Jeśli dodajesz nowy film możliwość edycji pojawi się zaraz po przesłaniu.

Gdy napisy będą gotowe, kliknij zapisz.

Podsumowanie

Dodanie napisów do filmu na YouTube lub Facebooku nie jest trudne, jednak ich utworzenie może zająć Ci wiele czasu. Na szczęście możesz skorzystać z usług firm, które przygotują dla Ciebie plik w formacie SubRip (.srt).

Transkrypcja wideo może pomóc zyskać nowych odbiorców, a także zatrzymać tych, którzy nie mogą Cię wysłuchać 🙂