Google Ads: cena za klik – jak ją zoptymalizować?

Cost Per Click (CPC) - jak działa i jak go zoptymalizować w Google Ads Blob

Google Ads jest bardzo duża konkurencja, dlatego umiejętne zarządzanie budżetem reklamowym odgrywa zasadniczą rolę. Skuteczne kampanie reklamowe wymagają nie tylko kreatywności i odpowiedniej grupy docelowej, ale również precyzyjnej analizy i optymalizacji kosztów. W tym kontekście w Google Ads jest cena za klik, czyli CPC (Cost Per Click) jest jednym z kluczowych elementów wpływającym bezpośrednio na koszty . 

Czym jest cost per click (CPC)?

Jest to jedna z dostępnych form rozliczania się za reklamę w systemie reklamowym Google Ads.

Płatność następuje tylko w momencie, gdy użytkownik kliknie w reklamę i zostanie przekierowany na stronę docelową. Dlatego ten model określa się również jako płatność za kliknięcie. 

Ustalony CPC jest jednym z istotnych wskaźników używanych w aukcjach reklamowych Google Ads. Sam proces aukcyjny determinuje, która reklama zostanie wyświetlone w wynikach wyszukiwania oraz na jakiej pozycji.

Rzeczywiste CPC a maksymalne CPC

Rzeczywiste CPC a maksymalne CPC

Reklamodawca określa maksymalną stawkę CPC (max.CPC), jaką jest gotowy zapłacić za jedno kliknięcie. 

Ostateczna cena za kliknięcie będzie często niższa lub nawet dużo niższa. Wynika to z bezpośredniej konkurencji z innymi reklamodawcami, którzy biorą udział w tej samej aukcji. 

Płacisz jedynie minimalną kwotę, która jest wymagana do przekroczenia progu rankingu reklamy i pokonania bezpośredniego konkurenta. Ostateczny koszt, który zapłacisz za kliknięcie w reklamę, jest nazywany rzeczywiste CPC

Przykład: 

Dla uproszczenia przyjmijmy, że minimalny próg reklamy, aby reklama mogła się wyświetlić wynosi 1. Reklamodawca “A” wchodzi ze stawką maksymalną 4 zł, a jego Wynik jakości to 10. Drugi reklamodawca “B” wchodzi ze stawką maksymalną 2 zł, a jego Wynik jakości to 5. W takim przypadku reklamodawca “A” wygra aukcję i zapłaci za kliknięcie 2,01 zł.  

Od czego zależy w Google Ads cena za klik? 

Ostateczna cena za klik (CPC) w Google Ads zależy od wielu czynników. Dla każdej aukcji ustalany jest minimalny próg reklamy, który reklamodawca musi przekroczyć, aby w ogóle reklama mogła się wyświetlić. Wynika to z założeń Google, które chce wyświetlać wyłącznie reklamy wysokiej jakości. 

Dla określeniu wyniku poszczególnych reklamodawców służy ranking reklamy. W skład rankingu reklamy wchodzą: 

  • Wynik jakości
  • Maksymalna stawka CPC

Wynik jakości (Quality Score)

Wynik jakości który jest szacowany przez Google na podstawie kilku czynników, takich jak:

  • dopasowanie treści reklamy do słów kluczowych;
  • współczynnika klikalności w reklamę (CTR);
  • jakości strony docelowej;
  • rozszerzeń reklam.

Maksymalna stawka CPC 

Maksymalna stawka CPC, którą reklamodawca jest gotów zapłacić za jedno kliknięcie. Im wyższa oferta, tym większa szansa na wygranie aukcji i uzyskanie lepszego miejsca w wynikach wyszukiwania.

Dodatkowo Google może podczas oceny reklamy uwzględnić:

  • Lokalizację i porę dnia: W niektórych miejscowościach lub w określonych porach dnia koszt kliknięcia w reklamy może być wyższy, co może wpłynąć na ostateczny koszt CPC.
  • Rodzaj urządzenia: koszt kliknięcia może się różnić od urządzenia, na którym zostanie wyświetlona reklama. Kliknięcie z urządzenia mobilnego może być tańsze niż z komputera. 
  • Sieć reklamową i targetowanie: koszt kliknięcia może również zależeć od sieci, w której ma się wyświetlić (sieć wyszukiwania, sieć reklamowa) oraz od wybranego kierowania, np.: demograficznego czy po zainteresowaniach.

Skuteczna optymalizacja CPC Google Ads

Skuteczna optymalizacja CPC Google Ads

Skuteczna optymalizacja CPC w Google Ads pozwala osiągnąć lepsze wyniki, zwiększyć konkurencyjność i uzyskać maksymalny zwrotu z reklamy. Warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych elementów, które mogą pomóc w zoptymalizowaniu kosztów i poprawie efektywności kampanii:

  • Precyzyjne dopasowanie słów kluczowych do treści reklamy i strony docelowej poprawia Wynik jakości. Używanie konkretnych i dopasowanych słów kluczowych przyciąga bardziej zainteresowaną grupę odbiorców, co wpływa na niższe koszty kliknięć.
  • Testowanie różnych nagłówków czy treści reklam pomaga wybrać warianty generujące najlepsze wyniki. 
  • Strona powinna być łatwa do nawigacji, responsywna i dostosowana do oczekiwań użytkowników. Ponadto odpowiadać na zapytanie użytkownika i jego potrzeby.
  • Dodawanie dopasowanych komponentów do treści reklam, które poprawią jej atrakcyjność i wpłyną na Wynik jakości.

Podsumowanie

Poprawa Wyniku jakości może przyczynić się do obniżenia CPC, co stanowi silną zachętę do dostarczania bardziej wartościowych reklam użytkownikowi. 

Optymalizacja treści reklamy z uwzględnieniem celów kampanii oraz fraz, to kolejny kluczowy element sukcesu. Powinieneś przy tym ciągle monitorować historię kampanii, ucząc się na poprzednich wynikach próbować dostosować odpowiednio strategię. Jeżeli potrzebujesz wsparcia, powierz działania sprawdzonej agencji marketingowej. 

W Redseo czekamy na wiadomość od Ciebie, z przyjemnością dopasujemy ofertę pod potrzeby Twojego biznesu. Odezwij się do nas, by uzyskać szczegóły.

Opublikowano w Blog Google Ads: , aktualizacja: