Brand hero – czy jest potrzebny marce?
Z każdym dniem przybywa nowych firm próbujących podbić daną branżę. Dla wszystkich obecnych na rynku wiąże się to z coraz większą konkurencją. Każda marka chce zdobyć uwagę potencjalnych klientów, chce dać się zauważyć i zapamiętać. Jednym ze sposobów na zwrócenie uwagi odbiorców jest stworzenie brand hero.
Czym jest brand hero i jak pomaga markom? Czytaj dalej, a dowiesz się już dzisiaj!
Brand hero: co to jest?
Aby w pełni móc przedstawić zasadę działania brand hero oraz zaproponować ewentualną alternatywę wobec tego rozwiązania, muszę przedstawić definicję.
Brand hero, czyli inaczej bohater marki albo nawet maskotka marki, to postać, która staje się żywym symbolem, odzwierciedlającym wartości, osobowość i misję firmy. Ale to coś więcej niż tylko obraz czy postać – to narrator historii marki. Dobry brand hero to nie tylko oblicze firmy – to opowieść, która przenika świadomość konsumentów, tworząc niezapomniany wizerunek i budując trwałe więzi.
Brzmi to może dość pompatycznie, jednak w dalszej części tekstu udowodnię Ci, że zadanie stojące przed taką maskotką jest ważne, nie jest dostarczaniem czystej rozrywki.
Po co firmom maskotka marki?
Brand hero jest nieodłączną częścią strategii marketingowej, która ma za zadanie nie tylko budować rozpoznawalność marki, lecz także wywoływać pozytywne emocje i budować trwałe więzi z konsumentami.
To bohater, który wkracza w życie klientów, angażując ich emocje i wpływając na ich decyzje zakupowe. Jego rola nie ogranicza się jedynie do zwiększenia rozpoznawalności; ma on za zadanie inspirować, budować zaufanie oraz dostarczać konsumentom wartość emocjonalną.
Posiadanie brand hero jest jednym z popularnych elementów strategii marketingowej przedsiębiorstw, które chcą zbliżyć się do klientów, nadać firmie ludzkie cechy i opowiadać wciągające (lub zabawne itp.) historie, jednocześnie realizując założenia marketingowe.
Jaki powinien być dobry brand hero?
Stworzenie maskotki nie jest rozwiązaniem dla każdej firmy i z każdej branży. Fikcyjna postać powinna być:
- spójna z identyfikacją wizualną marki,
- ukierunkowana swoim charakterem na najważniejszą grupę docelową
- sympatyczna i budująca pozytywne skojarzenia.
Maskotka firmowa powinna realizować motto firmy i wyróżnić ją na tle konkurencji.
Jak stworzyć brand hero?
Tworzenie brand hero wiąże się z głębszym zrozumieniem tożsamości marki, jej celów i relacji, jakie chce nawiązać z odbiorcami. To proces, który wymaga świadomego projektowania postaci, uwzględniającego zarówno cechy charakterystyczne, jak i wartości, które marka pragnie komunikować.
Jeśli uważasz, że Twoja marka potrzebuje bohatera, czas na rozpoczęcie procesu konstruowania maskotki.
- Zacznij od określenia celu posiadania bohatera marki. Ma dostarczać rozrywki? A może opowiadać historię przedsiębiorstwa?
- Upewnij się, że Twoja wizja bohatera marki odpowiada potrzebom grupy docelowej. Dostosowanie maskotki do oczekiwań odbiorcy, pozwoli dostosować wygląd, osobowość i styl komunikacji maskotki do ich preferencji.
- Ustal cechy marki, jakie należy przełożyć na bohatera. Dobór cech zależy od wizerunku marki oraz emocji, jakie chce się wywołać u odbiorców.
- Kształt, kolorystyka i detale maskotki powinny być zgodne z identyfikacją wizualną marki. Elementy graficzne maskotki powinny odzwierciedlać główne wartości i przesłania marki, a jednocześnie być łatwo identyfikowalne.
- Nazwij bohatera! Jego imię może być związane z nazwą firmy lub nie, ale najważniejsze, by można je było łatwo zapamiętać.
Jeśli uznasz, że cały proces nie jest dla Ciebie, ale zależy Ci, by móc pochwalić się maskotką marki, sięgnij po wsparcie profesjonalistów. Wykreują oni bohatera powiązanego z Twoją marką i pomogą wdrożyć do strategii marketingowej.
Marketing internetowy to nie tylko klasyczne reklamy, takie jak Google Ads itp. To także działania podkreślające osobowość marki i budowanie relacji z klientem.
Dobry bohater marki – przykłady
Obserwowany już od lat rozwój storytellingu jest zgodny z założeniami, jakie niesie ze sobą pojęcie brand hero.
Jednym z pierwszych (jeśli nie pierwszym!) brand hero w historii marketingu był znany nam wszystkim ludzik Michelin. Nosi imię Bibendum i od ponad wieku kojarzony jest z marką. Przez lata przechodził kosmetyczne poprawki i zmiany wynikające z potrzeb rynku, ale jego założenie od lat jest podobne.
Do innych znanych maskotek marek należą np.:
- Miś Plush, in. Plushak – bohater marki Plus
- Henio i Krysia – animowana para kojarzona z reklamami sieci sklepów Tesco
- Szalony Tygrys Chester ze spotów reklamowych Cheetos
- Żubr z animowanych spotów marki browaru. Spoty przygotowywane są pieczołowicie przez wiele miesięcy przez cały zespół specjalistów, co zawsze owocuje krótkim, lecz humorystycznym i łatwo zapamiętywanym obrazem z chwytliwym hasłem.
- Święty Mikołaj (Gwiazdor?) z kampanii marki Coca Cola – w przeciwieństwie do „imprezowej” Pepsi, Coca Cola stawia na rodzinę i bardziej family-friendly atmosferę w swojej promocji produktów.
- Mały Głód marki Danio. W tym przypadku mamy do czynienia nie z typową pozytywną postacią, lecz bohaterem, który zawsze przegrywa w spotach z niszczycielem małego głodu, czyli serkiem homogenizowanym.
Patrząc na powyższe przykłady, widzisz, że bohaterem marki pozostaje postać, niekoniecznie człowiek. Może to być zwierzę, które dzięki różnym analogiom i nawiązaniom odpowiada filozofii danej marki i wspiera realizację celów marketingowych.
Kampanie z wykorzystaniem brand hero
Maskotka marki występuje w kampaniach reklamowych, na ulotkach, w komunikacji w mediach społecznościowych, ale także bardzo często podczas różnego typu imprez, eventów czy targów branżowych.
Dzięki temu pozwala Twojej firmie sprawniej docierać do Twojej grupy docelowej, budować określony wizerunek, ale także wzbogaca przekaz medialny i utrwala wizerunek.
Kampanie z wykorzystaniem brand heroes bardzo często wyjątkowo skutecznie umacniają obraz marki i jej działalności w oczach klienta. Pamiętasz np. spoty telewizyjne sieci telekomunikacyjnej z maskotkami Serce i Rozum? Bardzo popularni w Polsce bohaterowie w prosty i humorystyczny sposób prezentowali nowości w ofercie marki i obrazowo tłumaczyli zawiłości techniczne, np. prędkość internetu.
Co, jeśli nie brand hero?
Teoretycznie każdy biznes w każdej branży może mieć swojego brand hero, jednak nie każda firma się na to decyduje. Powody mogą być różne, ale warto wiedzieć, że to nie koniec świata, jeśli Twój największy konkurent ma swoja maskotkę, a Ty nie.
Możesz działać w sprawie umocnienia swojego biznesowego wizerunku na różne sposoby, nie tylko dzięki bohaterowi marki.
Co może działać na zbliżonym poziomie na rzecz Twojej marki, jeśli nie brand hero?
Charakterystyczny styl komunikacji oraz unikalny język marki potrafią stworzyć niepowtarzalny świat marki w reklamach internetowych, w opisach pod produktami w sklepie online czy w spotach telewizyjnych.
Dlatego, jeśli konkurencja ma swoją maskotkę, ale Tobie nie odpowiada taka forma promocji, możesz iść w kierunku bardziej wyspecjalizowanych treści. Twórz je samodzielnie lub zaproś do współpracy specjalistów, np. z agencji Redseo.
Wspólnie wypracujemy komunikację, która pojawi się na Twojej stronie, opisach produktów lub opisach kategorii. Wspominałam, że maskotka marki wykorzystuje storytelling do promocji. To samo robi treść i warto wykorzystać jej potencjał.
Podsumowanie informacji o brand hero
Aby brand hero działał w marketingu, musisz mieć na niego pomysł, dostosować go do specyfiki branży, w jakiej działasz, opracować strategię i ją realizować. Możesz to zrobić samodzielnie lub ze wsparciem specjalistów od reklamy.
Jeżeli maskotka marki nie pasuje do Twojej wizji biznesu, wykorzystaj alternatywne możliwości, jakie daje działalność online. Może to być np. treść, czyli tzw. content marketing. Skontaktuj się z nami, by nawiązać współpracę.