Dlaczego warto prowadzić blog dla sklepu internetowego?
Sklep online to pomysł na biznes, który uskutecznia wielu przedsiębiorców. Wiosna 2020 roku wiele zmieniła w życiu i procesach zakupowych. Od tamtego czasu klienci chętniej kupują online, dlatego na uruchomienie e-sklepu decyduje się coraz więcej osób. Popularną podstroną w sklepach jest blog i dzisiaj sprawdzę, jaki potencjał w nim drzemie. Przeczytaj, dlaczego warto prowadzić blog dla sklepu internetowego.
W artykule znajdziesz:
- Wyjaśnienie funkcji bloga w e-commerce.
- Korzyści, jakie przynoszą blogowe publikacje.
- Jakie znaczenie dla klientów ma blog w sklepie internetowym?
- Zadania twórcy treści blogowych.
Blog w sklepie internetowym: funkcje
Blog w sklepie internetowym to cenne narzędzie wspierające sprzedaż! Wspiera działania marketingowe, pozycjonerskie, buduje wizerunek firmy czy marki, pomaga zdobywać nowych klientów oraz ma pozytywny wpływ na komunikację z klientami.
To tzw. inbound marketing, czyli marketing przychodzący. Innymi słowy wartościowy sposób na zdobycie klientów i wsparcie sprzedaży. Wymagający pracy i regularności, ale bezpłatny sposób pozyskiwania leadów sprzedażowych.
Jak to możliwe, że niepozorna zakładka z artykułami branżowymi może tak wiele zdziałać? Już wyjaśniam:
- Blog prowadzony dla sklepu internetowego wspiera content marketing i uzupełnia jego strategię.
- Artykuły tworzone z użyciem fraz kluczowych wspierają działania SEO i widoczność sklepu, o czym wspominaliśmy w innym artykule.
- Blog tworzony przez specjalistów buduje topical authority i ukazuje Cię jako fachowca w swojej dziedzinie.
- Regularne publikacje “podbijane” w mediach społecznościowych kreują określony wizerunek marki i umacniają komunikację z klientami. Reposty użytkowników mediów społecznościowych dodatkowo promują artykuły.
Sklep internetowy jest wypełniony wieloma treściami, które mają znaczenie zarówno dla klienta jak i wyszukiwarki. Każda strona kategorii powinna zawierać opis kategorii który należy stworzyć w zgodzie z zasadami SEO copywritingu.
To samo tyczy się karty produktu. Prezentowany towar, który sprzedajesz online powinien być wzbogacony o opis produktu. Taki opis także odpowiada założeniom webwritingu i SEO.
Wspomniane opisy produktu i kategorii mają za zadanie zaprezentować i “sprzedać” produkt, bo są wirtualnymi sprzedawcami. Prowadzenie bloga może je wspomóc uzupełniającymi informacjami i bonusowymi treściami. Jest dodatkowym miejscem do promowania oferty i elementem strategii.
Jak działa blog i jak go wykorzystać?
Blog sklepu internetowego dopełnia opisy produktów i kategorii. Opisy zawierają cechy, zalety i korzyści towarów opisane językiem korzyści. To oznacza, że są skupione na zawartości oferty i tym, co dany produkt może dać klientowi i dlaczego klient powinien zrobić u Ciebie zakupy.
Jeśli na przykład prowadzisz sklep z meblami lub akcesoriami do wyposażenia mieszkania, blog może Ci posłużyć do ukazania aranżacji wnętrz z użyciem produktów ze sklepu. Dołącz zdjęcia i wskazówki aranżacyjne. Udostępniaj odnośniki do wpisów w mediach społecznościowych, by obserwatorzy łatwiej docierali do publikowanych treści.
Jeżeli sprzedajesz produkty spożywcze, możesz prowadzić bloga z ciekawostkami kulinarnymi i z przepisami z użyciem produktów z Twojej oferty. To samo dotyczy sklepu z akcesoriami kuchennymi. Może zaczniesz nagrywać filmiki?
Sklep internetowy z towarami drogimi/luksusowymi też powinien prowadzić blog. Decyzja zakupowa dotycząca luksusowych produktów nie zapada spontanicznie. Dlatego treści specjalistyczne i poradniki oraz dokładne zaprezentowanie oferty w artykule może wesprzeć sprzedaż.
Prowadzenie bloga w oparciu o frazy i SEO copywriting pozwoli Ci przedstawić sklep szerszej publiczności. Zoptymalizowanie treści pod słowa kluczowe wybrane w oparciu o odpowiednie narzędzia (np. planer słów kluczowych Google) zwiększają Twoją widoczność w wyszukiwarce.
Blog daje też możliwość stworzenia linkowania wewnętrznego oraz zewnętrznego. Odnosząc się do produktów lub grup produktów, podawaj odnośniki, które poprowadzą zainteresowanych czytelników do zakupu.
Artykuły wrzucane na bloga będą zwiększać zainteresowanie czytelników Twoją ofertą lub umacniać relację marka-klient.
Bo nigdy nie wiesz, kto będzie czytać twoje teksty. Czy będzie to ktoś, kto nigdy nie zakupił niczego w sklepie? A może stały klient, który śledzi Twoje publikacje wklejane do internetu? Innymi słowy, nie masz pełnej kontroli nad tym, na jakim etapie lejka zakupowego jest Twój odbiorca.
Blog dla sklepu a content marketing
Blog dla sklepu jako przestrzeń do publikacji treści, przede wszystkim pisanych, to jeden z elementów content marketingu.
Wspomniany marketing treści ma za zadanie:
- dostarczyć odwiedzającym (a w domyśle klientom lub przyszłym klientom sklepu) informacji na dany temat;
- korzystać z dobranych słów kluczowych ważnych z punktu widzenia SEO i robota wyszukiwarki;
- zachęcać do zakupów w sklepie, np. poprzez prezentacje produktów i odnośniki do kart produktowych.
Czyli blog jako element content marketingu ma przed sobą cel edukacyjny, pozycjonerski oraz “sprzedażowy” (sam nie sprzedaje, ale odsyła do sklepu lub zachęca do zakupu). Według raportu Shoper.pl dla aż 27% ankietowanych blog jest czynnikiem wpływającym na ostateczną decyzję zakupową.
Jak blog w sklepie wpływa na SEO?
Blog w sklepie online nie pozostaje obojętny wobec SEO. Działania pozycjonerskie często korzystają z tego, co dają treści publikowane w zakładce blogowej. A dają sporo możliwości, na przykład:
- są przestrzenią, w której można zastosować linkowanie wewnętrzne, m.in. w przypadku gdy artykuł blogowy promuje dany produkt. Można przy tej okazji (a nawet trzeba!) załączyć link do strony prezentowanego produktu;
- jeśli tworzysz blog w swoim sklepie, pamiętaj o systematyczności. Regularnie publikowane wpisy mają dużą wartość dla SEO i pozycji w wynikach wyszukiwania;
- nic nie dzieje się samo, dlatego artykuły blogowe powinny być tworzone z użyciem fraz kluczowych, które dobierze dla Ciebie specjalista SEO. Wystarczy, że skorzystasz z naszej oferty SEO dla e-commerce.
W jaki sposób blog buduje topical authority oraz wspiera komunikację z klientami?
Topical authority, czyli wizerunek eksperta, jest bardzo cenny, jeśli prowadzisz sklep internetowy. Publikując treści branżowe, profesjonalne i poradnikowe pokazujesz się nie tylko jako sprzedawca, ale także jako specjalista w swoim fachu.
Prowadząc tematyczny, branżowy blog w sklepie internetowym, tworząc treści zoptymalizowane pod frazy kluczowe i zgodnie z zasadami webwritingu oraz SEO copywritingu masz szansę zbudować silną pozycję.
- Budujesz wizerunek eksperta w swojej branży.
- Masz przestrzeń do promocji swojej oferty i szerszego przedstawienia jej właściwości.
- Równolegle prowadząc media społecznościowe firmy lub marki, możesz udostępniać blogowe nowości obserwatorom.
- Tworzysz nowy kanał komunikacji z klientami i umacniasz relacje.
O czym pamiętać, prowadząc blog dla sklepu?
Zanim zaczniesz prowadzić blog dla sklepu, musisz stworzysz pewien plan. Pisanie tak po prostu, bez wcześniejszego przygotowania i bez celu nie ma większego sensu.
- Sprawdź, czy Twoja konkurencja prowadzi blogi w obrębie swojego sklepu online. Jeśli tak, koniecznie zapoznaj się z publikowanymi tam treściami. Warto inspirować się tym, co w internecie robią inni (np. “lepsi”) w Twojej dziedzinie.
- Blog powinien być spójny ze sklepem. Zadbaj o odpowiedni szablon i szatę graficzną. Aby treści były czytane, muszą być łatwe w odbiorze i czytelne.
- Aby treści blogowe miały sens dla SEO, skonstruuj strategię content marketingową, która pozwoli Ci na regularne publikacje i zasilanie strony nowymi treściami.
- Do kogo będziesz pisać? Jaka jest grupa docelowa Twojego bloga? Kto jest Twoim odbiorcą? I w dalszej kolejności zastanów się, czego ten odbiorca oczekuje, jakie treści będą dla niego interesujące?
- Masz już personę, czyli tzw. “idealnego klienta”, do którego będziesz pisać. Dostosuj więc język i styl publikacji do potrzeb i oczekiwań odbiorcy. Fachowców prowadzących blog często dopada tzw. klątwa wiedzy. Uważaj na nią! Blog tworzysz dla innych, nie dla siebie, więc treści powinny być zrozumiałe.
- Zadbaj o poprawność językową wpisów. Błędy ortograficzne czy interpunkcyjne oraz inne niezgrabne elementy nie zapewnią Ci czytelników.
- Stosuj się do zasad webwritingu. Teksty pisane do internetu mają swoją specyfikę. Są proste, przejrzyste, akapity są krótkie, pojawiają się wypunktowania, pogrubienia, słowa kluczowe i język korzyści.
- Tworzone wpisy powinny być aktualne. Sprawdzaj, czy nie powielasz nieobowiązujących już danych bądź informacji.
- Wykorzystaj social media do informowania obserwujących o nowościach na blogu.
Co, jeśli blog dla sklepu to nie Twoja bajka?
Wszystko, co napisałam, brzmi obiecująco, ale co, jeśli nie widzisz się w roli autora bloga? Nie lubisz pisać, a regularność fachowych publikacji podczas równoczesnego prowadzenia biznesu i obsługi sklepu jest poza Twoim zasięgiem?
Są na to sposoby, na przykład oddanie się pod skrzydła agencji SEO, która zajmie się nie tylko optymalizacją techniczną pod kątem wyszukiwarki, ale też zbuduje Ci bank tekstów pisanych przez copywritera.
Możemy tworzyć dla Ciebie wpisy tematyczne dotyczące Twojego sklepu i branży. Opracujemy strategię SEO i content marketingową. Dobierzemy frazy kluczowe, zajmiemy się technicznym SEO i tym samym wesprzemy Twój e-commerce.
Jeśli chcesz, byśmy zadbali o regularne publikacje na blogu w Twoim sklepie internetowym, zajrzyj do zakładki Oferta i odezwij się do nas. Zaproponujemy najlepsze rozwiązanie.