Bit.ly – skracać, czy nie skracać? Krótkie rozważanie

Narzędzia do skracania linków to bezdyskusyjnie przydatna rzecz. Dzięki nim długie adresy wyglądają estetycznie, są łatwiejsze do zapamiętania, pozwalają na zamieszczenie linku nawet przy ograniczonej liczbie znaków, a także na monitorowanie statystyk. Jednak mimo zalet, trzeba zwrócić również uwagę na wady takiego rozwiązania. Jednym z najpopularniejszych skracaczy linków jest bit.ly, więc to właśnie tego serwisu dotyczy tekst.

1. Bit.ly/OtagowaneReklamyNaFacebooku

Problem ze skróconymi linkami, który odczuliśmy, dotyczy przede wszystkim promowanych na Facebooku postów. Na pewno obserwujesz wiele fanpage i widzisz, że większość osób piszących posty, zamieszczając adres strony w treści, korzysta z bit.ly lub wstawia długi link.

Ustawiając reklamy dla naszych klientów, zawsze tagujemy linki (przeczytaj artykuł dotyczący tagowania). Gdy nie są one skrócone – nie ma problemu 🙂 To znaczy, że w Google Analytics widzimy ruch pochodzący z reklamy, a dzięki UTM wiemy także z której. Są to cenne informacje, które pozwalają na podjęcie odpowiednich działań.

Jednak, gdy klient użyje bit.ly, ustawione przez nas parametry URL nie są rejestrowane. W GA pojawia się informacja o ruchu społecznościowym, mimo że użytkownik przeszedł na stronę z reklamy. Spotkaliśmy się także z sytuacją, gdy umieszczone w poście skrócone adresy były otagowane – wówczas ruch pochodzący z promocji był oznaczany jako bezpłatny ruch z Facebooka, z konkretnego wpisu. W takich przypadkach dość ciężko określić jak skuteczna jest reklama, ponieważ między danymi z Menedżera reklam, a Google Analytics jest bardzo duża różnica.

Warto zastanowić się, czy w przypadku, gdy posty będą promowane, skracać link, czy lepiej uzyskać dokładniejsze wyniki z kampanii.

Uwaga: Jeśli skrócone linki są stosowane tylko w postach reklamowych (dark postach), pamiętaj, by przed skróceniem link został otagowany. Gdy dodasz parametry w trakcie tworzenia reklamy, nie zostaną one dopisane.

2. Bit.ly/StrachPrzedSkroconymLinkiem

Wbrew pozorom, często zdarza się, że wielu użytkowników nie chce kliknąć skróconego adresu. W większości wynika to z obawy, czy po kliknięciu zostaną oni przeniesieni do właściwej witryny.

Jeśli decydujesz się na użycie skracacza, rozważ edycję wygenerowanego linku. Adres bit.ly/q2368z będzie mniej klikany niż bit.ly/WiemCzegoMogeSieSpodziewac 🙂

W Bitly opcja ta dostępna jest po zalogowaniu i na pewno dodanie opisu do adresu nie zabierze Ci wiele czasu.

3. Bit.ly/CzyUzytkownikZwrociUwageNaDomene

Skracając link raczej nikt (lub bardzo niewiele osób) nie dodaje nazwy swojej domeny. W związku z tym mniej użytkowników może ją kojarzyć. Rezygnacja ze skrócenia może pomóc w budowaniu brandu Twojej domeny.

Podsumowanie

Skrócone linki są bardzo pomocne podczas szkoleń, gdy uczestnicy muszą wpisać adres konkretnej witryny, linków zamieszczanych w SMS, czy choćby na Twitterze. Jak najbardziej doceniamy to rozwiązanie. Należy jednak zastanowić się, czy krótsze adresy powinny być wstawiane wszędzie. Chyba najlepszym rozwiązaniem jest używanie niezmienionych linków, gdy tylko jest to możliwe.