Analiza konkurencji SEO: dlaczego warto ją przeprowadzić?

Analiza konkurencji SEO Blob

Przygotowywanie strategii SEO to jedno z pierwszych działań, jakich podejmie się specjalista SEO podczas współpracy. Strategia ta nie bierze się jednak znikąd i jej podstawę stanowi wnikliwa analiza nie tylko strony, która jest pod opieką, ale także stron konkurencji w wynikach wyszukiwania.

Dowiedz się, czym jest analiza konkurencji w SEO i co powinna zawierać!

Dlaczego warto przeprowadzić analizę konkurencji SEO?

Analiza konkurencji SEO jest niezwykle istotna dla skutecznej strategii pozycjonowania w internecie. Dlaczego?

Przede wszystkim analiza działań konkurentów pozwala nam poznać, jakie słowa kluczowe wykorzystują nasi konkurenci. To daje możliwość lepszego dopasowania działań do oczekiwań użytkowników i zwiększenia widoczności strony w wynikach wyszukiwania.

Ponadto analiza konkurencji umożliwia śledzenie działań promocyjnych konkurentów, takich jak kampanie reklamowe czy link building. Dzięki temu możemy dowiedzieć się, co działa dobrze u innych firm i wykorzystać te informacje do poprawy swojej własnej strategii marketingowej online.

Ogólnie mówiąc, przeprowadzenie analizy konkurencji SEO jest kluczem do osiągnięcia sukcesu w sieciowych działaniach marketingowych.

Jeśli to zagadnienie jest nadal niejasne, sprawdź artykuł o tym, co to jest SEO.

Kluczowe korzyści z przeprowadzenia analizy konkurencji w Google

Przeprowadzenie analizy konkurencji SEO może przynieść wiele korzyści dla Twojej strategii pozycjonowania. Do korzyści z analizy konkurencji należą np. poniższe:

  • Wyłonienie działań, które się sprawdzają. Analiza konkurencji pozwala zrozumieć strukturę rynku i branży. To może być kluczowe dla skutecznego planowania strategii SEO. Pozwala to zidentyfikować główne trendy, preferencje klientów i unikalne cechy rynku.
  • Ocena ważnych słów kluczowych. Analiza konkurencji pozwala zidentyfikować frazy kluczowe, na które konkurencja jest już dobrze pozycjonowana. To może pomóc w wyborze skutecznych słów kluczowych do własnej strategii SEO.
  • Lokalizacja tzw. content gap – czyli słów kluczowych, które z jakichś powodów umknęły lub po prostu nie są wykorzystywane przez Twoją konkurencję. Być może pozwolą Ci przygotować treści, które odpowiedzą na takie zapytania klientów.
  • Budowanie przewagi na słabych stronach konkurencji. Pozwala to zidentyfikować mocne i słabe strony konkurencji w kontekście SEO. To może być inspirujące – pomaga unikać błędów innych, a jednocześnie wykorzystać ich słabości.
  • Doskonalenie strategii treści. Analiza konkurencji pomaga zrozumieć, jakie rodzaje treści są popularne w danej branży. To pozwala dostosować strategię content marketingu, aby przyciągać uwagę użytkowników i wyszukiwarek.

Jak wykonać analizę konkurencji?

Analiza konkurencji SEO może mieć wiele oblicz. Na potrzeby kompleksowych działań z klientem przeprowadzam zazwyczaj bardzo szczegółowy przegląd tego, co jest dla mnie istotne. Są to słowa kluczowe, treść, profil linków i optymalizacja techniczna serwisu wraz z jego strukturą. W ten sposób mogę mieć pewność, że ustalę strategię mającą ogromne szanse na powodzenie.

Cała analiza powinna być jednak poprzedzona wyłonieniem odpowiednich konkurentów! Nie zawsze konkurent stricte biznesowy (bezpośredni) będzie tym, z którym mierzyć będziemy się w wyszukiwaniach organicznych.

Czasem jako strona biznesowa zmierzysz się ze sklepem internetowym, czy też odwrotnie. Warto więc dokładnie przeanalizować sytuację w SERP-ach. W tym z pewnością pomogą odpowiednie narzędzia SEO, o których wspomnę nieco później.

Gdy mamy już ustaloną konkurencję – czas na bardziej analityczną część działań. Co możemy zbadać?

Analiza słów kluczowych konkurencji

Analiza słów kluczowych konkurencji to istotny krok w opracowywaniu skutecznej strategii SEO w Google. Aby wykonać ją optymalnie, zalecam sięganie po specjalistyczne narzędzia, takie jak: Semstorm, Semrush czy Ahrefs. Ułatwiają one i przyśpieszają prace nad tym procesem, który jest dość długi i wymaga skupienia.

Przeglądaj strony konkurencji, zwłaszcza ich treści. Zauważ, jakie słowa kluczowe są używane w nagłówkach, akapitach, meta title, meta description itd. To pomoże zrozumieć, jakie tematy są dla nich istotne.

Ważna będzie tutaj też ocena struktury witryny, ale o tym opowiem troszkę później. 🙂

Na podstawie zebranych danych stwórz własną listę słów kluczowych do docelowego pozycjonowania. Pamiętaj, żeby wybierać słowa kluczowe związane z Twoją ofertą, branżą i potrzebami potencjalnych klientów.

Analiza słów kluczowych konkurencji to proces dynamiczny, który wymaga stałego monitorowania i dostosowywania. Pamiętaj, że skuteczna strategia SEO to nie tylko pozycjonowanie na popularnych słowach kluczowych. To także dostosowywanie się do zmieniającego się otoczenia online w Google. Frazy mogą dynamicznie przechodzić różne etapy – zmieniają intencje, umierają, rodzą się nowe zapytania. Ważne, aby pozostawać na bieżąco.

analiza konkurencji seo w narzędziu semstorm
Przykład konkurentów Mediaexpert.pl wybranych przez Semstorm

Analiza treści

Analiza treści konkurencji w SEO to proces oceny i zrozumienia, jakie treści są publikowane przez konkurencyjne strony internetowe oraz jakie treści przynoszą im sukces w zakresie pozycjonowania w wyszukiwarkach. Oto kilka wskazówek, jakie powinny Ci się przydać:

  • Przeglądaj strony konkurencji, aby zrozumieć, jak treści są zorganizowane na ich witrynach. Sprawdź, jakie są główne kategorie, podstrony i jakie tematy są omawiane.
  • Zidentyfikuj główne słowa kluczowe, które konkurencja wykorzystuje w swoich treściach. Sprawdź zarówno te, na których są dobrze wypozycjonowani, jak i te, które mogą być potencjalnymi celami dla Twojej witryny.
  • Zastanów się nad rodzajem treści publikowanej przez konkurencję. Najpopularniejsze formaty to zazwyczaj artykuły, blogi, infografiki, wideo itp. Oceniaj również długość treści, aby zobaczyć, czy konkurencja skupia się na treściach krótkich, czy długich.
  • Być może Twoi rywale nie zwracają uwagi na opisy kategorii lub nie prowadzą bloga, pomimo szeregu zidentyfikowanych przez Ciebie fraz o intencji informacyjnej, wartych użycia.
  • Sprawdź, jak konkurencja radzi sobie z tworzeniem unikalnych treści. Unikatowy content jest istotny dla SEO. Jeżeli rywal z zakresu sprzedaży online publikuje opisy produktów prosto od producenta – stwórz własne, unikalne opisy, zamiast powielać pół internetu. 😉
  • Możesz też wykorzystać narzędzie Google Trends, aby badać zyskujące na popularności zapytania i dostosowywać się do trendów.
analiza contentu według Surfer SEO
Przykład analizy treści dla konkretnej podstrony na tle konkurencji – Surfer SEO

Analiza profilu linków

Analiza profilu linków zewnętrznych konkurencji w SEO to proces oceny, jakie linki prowadzą do stron internetowych konkurencyjnych firm. Ten rodzaj analizy dostarcza cennych informacji na temat strategii linkowania konkurentów, co może pomóc w doskonaleniu własnej strategii linkbuildingu. Na co zwrócić uwagę?

  • Wykorzystaj narzędzia do analizy linków, takie jak Ahrefs, Majestic SEO, czy Moz Link Explorer. Wprowadź adresy URL konkurencyjnych stron, aby uzyskać szczegółowe informacje na temat ich profilu linków zewnętrznych. Niestety bez narzędzi zewnętrznych ta praca może być baaardzo żmudna.
  • Analizuj jakość linków prowadzących do stron konkurencji. Zwróć uwagę na autorytet i wiarygodność źródeł. Linki pochodzące z renomowanych witryn mają większą wartość w kontekście SEO. Strony bazujące na spamowych linkach zazwyczaj szybko tracą w oczach robotów Google.
  • Oceń ilość linków zewnętrznych. Bardzo istotna jest jakość linków, ale ich liczba też ma znaczenie. Zbyt mała ilość linków może oznaczać niewystarczającą widoczność, ale zbyt duża ilość linków z niskiej jakości źródeł może negatywnie wpłynąć na SEO. Pamiętaj jednak, że link linkowi nierówny i czasem jeden dobry odnośnik zrobi więcej niż tsunami bezwartościowych linków. Linkbuilding wymaga wyczucia i dość sporego doświadczenia.
  • Przeanalizuj anchor texty używane przez konkurencję. Zrozumienie, jakie frazy są wykorzystywane do linkowania, pozwoli dostosować własne strategie wykorzystania słów kluczowych.
  • Obserwuj, jak rozwija się profil linków konkurencji w czasie. To ciekawe źródło wiedzy na temat tego, co warto uwzględniać w działaniach, czego nie oraz jakie treści są najchętniej linkowane.

Osobiście uważam, że dane pochodzące z tej analizy są niezwykle cenne, ale także najtrudniejsze w interpretacji. Warto tu więc zdecydowanie zasięgnąć porady specjalisty z dziedziny SEO.

dashboard narzędzia Ahrefs do analizy linkowania zewnętrznego
Dzięki Ahrefs możesz zbadać linkowanie Twojej konkurencji

Analiza optymalizacji technicznej

Analiza ta pomaga ocenić strony konkurentów pod względem technicznym.

Badanie tych elementów pozwala zidentyfikować mocne i słabe strony konkurencji oraz dostarczyć wskazówek dla własnej strategii pozycjonowania stron internetowych w Google czy innej wyszukiwarce.

Na co zwrócić uwagę?

  • Na strukturę adresów url,
  • nagłówki SEO,
  • meta tagi title i description,
  • szybkość i wydajność serwisów,
  • dostosowanie do urządzeń mobilnych,
  • linkowanie wewnętrzne,
  • strukturę kodu strony.

To tylko jedne z najistotniejszych elementów, na jakie należy zwrócić uwagę, zbierając dane o stanie technicznym konkurencji w serpach.

Oczywiście wykonywanie tego typu pracy jest niezwykle czasochłonne i żmudne. Z pomocą przychodzą więc narzędzia. Są to tzw. crawlery. Popularnością cieszą się chociażby Screaming Frog SEO Crawler, Website Auditor czy Sitebulb. Automatyzują one działania i pozwalają analizować dużą ilość danych na raz. Dzięki temu nie trzeba przeglądać każdej podstrony serwisu osobno.

przykład analizy strony z użyciem Website Auditor
Website Auditor pomaga zidentyfikować błędy techniczne na stronie

Analiza struktury serwisu

Celem tej analizy jest zrozumienie, jak konkurencja buduje swoją witrynę oraz jak organizuje w niej treści.
Na co jednak zwrócić uwagę podczas zbierania danych na temat architektury witryny?

  • Przejrzyj struktury adresów url konkurencji. Powinny być one czytelne dla ludzi i zawierać słowa kluczowe związane z treścią danej strony.
  • Oceń, czy struktura strony jest klarowna, a podstrony logicznie posegregowane.
  • Przeanalizuj menu nawigacyjne na stronie konkurencji. Ile jest kategorii? Jak się łączą? To wszystko może mieć znaczenie również w kontekście Twojego biznesu i jego widoczności w Google!
  • Sprawdź, jak konkurencja buduje strukturę linków wewnętrznych. Czy linkują także w treści? Jakich anchor textów używają i jak często?
  • Zobacz, jakie sekcje są wyróżnione na stronie głównej i jak są ze sobą powiązane.
  • Zwróć uwagę na hierarchię nagłówków (H1, H2, itd.) oraz formatowanie treści SEO, takie jak listy, paragrafy.
  • Sprawdź, jakie linki znajdują się w stopce strony. Czy zawierają ważne sekcje witryny, czy są bardziej związane z nawigacją niż z treścią?
  • Zobacz, jak strona konkurencji wygląda na urządzeniach mobilnych.

Dużo roboty, prawda? 🙂

Jakie narzędzia można wykorzystać do analizy konkurencji w SEO?

W obecnie istniejącym świecie pozycjonowania bez odpowiednich narzędzi nie jesteśmy w stanie wykonywać efektywnie swojej pracy. To właśnie one ułatwiają nam codzienne zadania w zakresie analizy konkurencji SEO, lecz nie tylko. Z jakich przykładowych narzędzi warto skorzystać?

  • Semstorm – to wielofunkcyjne narzędzie, dzięki któremu będziesz w stanie wyłonić swoich konkurentów na podstawie wspólnych słów kluczowych, porównać się z nimi, zrobić research fraz, czy stworzyć zoptymalizowane treści.
  • SurferSEO – narzędzie dedykowane głównie contentowi. Z jego pomocą przeprowadzisz audyt swoich treści, porównasz je z konkurencją w Google i dowiesz się, co poprawić, aby dorównać tym najlepszym.
  • Ahrefs – kolejne, wielofukcyjne oprogramowanie, które pozwoli Ci zrobić research fraz kluczowych. Ja korzystam z niego jednak głównie w celu analizy profilu backlinków. Ma wiele opcji, zarówno tych podstawowych, jak i bardziej zaawansowanych. Dzięki nim mogę podejrzeć konkurencyjne linki zewnętrzne, sprawdzić ich ilość, skąd pochodzą i jakie anchory są w nich zastosowane.
  • Website Auditor – program do analizy technicznej stron internetowych. Dzięki niemu analiza konkurencji pod kątem optymalizacji technicznej zostanie ułatwiona w ogromnym stopniu. Przy dużych serwisach brak crawlera nie tylko utrudnia pracę, ale momentami wręcz ją uniemożliwia.

Co po analizie?

No właśnie – co po analizie konkurencji? Praca, praca i jeszcze raz praca! Jednak żeby miała ona sens, należy przede wszystkim opracować odpowiednią strategię SEO.

Strategia kampanii SEO to plan działania, zestaw celów i metody, które mają za zadanie poprawić widoczność strony w wyszukiwarce.

Dzięki uzyskaniu danych z analizy konkurencji jesteś w stanie opracować strategię optymalizacji technicznej, linkowania i tworzenia treści tak, aby zwiększyć swoje szanse na zdobycie wysokich pozycji w Google. Bez tego będziesz błądzić i działać na oślep, a wyniki będą uzależnione od przypadku.

Analiza konkurencji w SEO – podsumowanie

Analiza konkurencji w SEO to ważny element pracy każdego fachowca, czy też laika rozpoczynającego prace nad własną stroną. Obejmuje ona wiele elementów – od badania słów kluczowych, po analizę aspektów technicznych czy profilu linków konkurencyjnej witryny.

Działania te pozwalają nam ocenić kierunek, w którym rozwijać naszą strategię oraz wyznaczyć jasne cele, jakie ma spełnić pozycjonowanie strony. Nie jest to jednak tak łatwe, jak mogłoby się wydawać!

Jeżeli więc czujesz, że to nie Twoja bajka i wolisz powierzyć tego typu działania fachowcom – skontaktuj się z nami! Oferujemy pozycjonowanie sklepów internetowych i stron oraz inne działania marketingowe, takie jak reklamy w Google Ads.

Opublikowano w Blog SEO: , aktualizacja: